News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

Tutorial: Baser/elThyge

Started by elThyge, 13 September, 2010, 18:02:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

elThyge

En hurtig billede guide til måden, jeg laver baser på.

- En lille kunstner spartel.
- Fint sand, gerne iblandet lidt småsten.
- Vaskede småsten af forskellig størrelse, (skal her til at have fyldt op med mellemvaren).
- Spartelmasse, her Bostik Snedkerspartelmasse. Vigtigt: Det skal være en fin spartelmasse med et godt greb når tør, (må ikke smuldre som fx sandspartel).

Jeg maler mine Epic-figurer, før jeg baser dem, (se f.eks. mit revolvermalehjul).

Udgangspunktet er standard spændeskiver, hvor hullet bliver lukket med et stykke billig malertape. Til infanteri bruger jeg NKT M6/Ø30 Tun nr. 2616412; til kavaleri og lignende bruger jeg NKT M8/Ø35 Tun nr.: 2777712.

Spartelmassen er påført, hvor spartlen er blevet brugt i processen til at trække lidt spor. Lidt småsten er drysset ud, (tag en lille klump mellem fingrene og doser som ved manuel saltknusning).

Her er det muligt at bruge den mellemvare sten jeg pt. står og mangler til lidt dioramasjov, som her ved Ratling Snipers.

Figurerne trykkes ned i spartelmassen ledige steder. Jeg prøver gerne at tænke lidt drama ind i situationen. Fx står Weirdboy'en lidt tæt på den ene Nobz. Derudover er en Shokk Attack Gun noget af et monster at få plads til på en base. :)

Godt nok er spartelmassen hurtigtørrende, (følger vist med de ønskede egenskaber), men der er heldigvis tid nok til både at flytte fejlplacerede figurer og efterfølgende lapning.

Lidt sand/småsten er drysset ud på enkelte steder, (lidt salt her, lidt salt der). Efterfølgende er sten og sand blevet presset let fast i spartelmassen med undersiden af spartlen.

Vender tilbage med færdiggørelsen lidt senere.
- You mean, I'm trapped here?
- Oh yes, we all are.

Let Me Warn You (1936)Horisont

elThyge

Kanten er blevet malet med en træ og metal maling i hvid, (normalt glans 40, som godt kan overmales). Normalt renser jeg lige kanten af spændeskiven for fedtede produktionsrester med en vatpind og lidt sprit. Det kan godt lade sig gøre uden, men er nemmere at male, når malingen ikke "glider" af på metallet.

Jeg bruger den store pensel med syntetiske hår fra Panduro Hobby, (kan købes i et brugbart penselsæt til 80-90 kroner). De syntetiske hår gør det muligt at gå lidt hårdhændet til rensedelen af pensler med bl.a. sulfo.

Det er en fordel at bruge en fugtig pensel til at fortynde den brune jordfarve, (her Scorched Brown). Selvom det er en stor pensel, skal den føres med pæne streg, så spartelmassen ikke bliver overmættet, (der er ikke tale om den klassiske forståelse af wash).

Her er jeg startet med et dyp i malingen, som...

...efterhånden bliver tyndere og tyndere som jeg maler.

Her er slutresultatet. Det er lidt med erfaring, hvornår blandingen i penslen hhv. svarer til større strøg og mere fokus på at koncentrere pigmentet i et bestemt, meget lyst område.

Kanten og sten har fået Gesso malet med den samme store pensel. Desuden er der lappet lidt huller i den brune maling.

Jeg har indtil videre ikke haft så meget fokus på, at malingen skal være superpræcis og allerede nu se rigtig godt ud. Husk: Flock kan bruges til at gemme alle eventuelle fejl. :)
- Oh yes, we all are.

elThyge

Fandt en bedre lysstilling til forholdene på arbejdsbordet.

Større småsten, (dejlig selvmodsigelse), er groft blevet malet med P3 Greatcoat Grey, (en mørk grå).

Herefter bruger jeg Vallejo Game Color Stonewall Grey, (en lys grå), til lette highlights. Penslen er stadig en smule fugtig, men som ved drybrush har den en tendens til at splitte i spidsen. Det yderste af den splittede spids dupper jeg så let fra forskellige vinkler mod stenene. Efter lidt tilfældighedsprincipper ender det som regel med et præsentabelt resultat.

Meget effektiv teknik ved masseproduktion.

Og husk: Flock dækker alt.

Trælim og en tandstik er de følgende værktøjer.

Limen er påført. Til tider dypper jeg tandstikken i lidt vand, så limen nemmere flyder ud på basen. Det gør det blandt andet nemmere at påføre lim i midten.

Jeg bruger min egen lille blanding til lavt basegræs. Kun en smule Verde Oscuro i min Flocado Verde Claro.

Flock er placeret i afmålt mængde, vibrationsbanket let på plads og så givet et let tryk med undersiden af kunstnerspartlen.

Så er der kun tilbage, at vente på limen bliver tør. Måske tid til et glas god vin; eller, måske en smule musik:

http://www.youtube.com/watch?v=LN4NTGOemVk

Ding!

- Oh yes, we all are.

Presbytos

Kan kun sige det er jo en klassiker  ;D

Golf

Skide godt arbejde der Thyge. Hvor sidder like knappen :D