News:

Husk at få skrevet turneringer ind i turneringskalenderen

Main Menu

Udvælgense af 40k holdet 2013

Started by Kaltenberg, 20 November, 2011, 13:16:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Stephan

Jeg ville nok tilføje at det skal være en 2+ dages turnering før den gælder, ellers så kommer alle miniturneringer også til at gælde..
Se good trader ved at trykke på jordkloden <----

Synes godt om alt hvad Asger skriver omkring tonen herinde:)

gertinc

Forestiller I jer at en individuel rangliste skal tage holdturneringsresultater med? Dét er godt nok ikke en god ide .-) (surt at være første stille frem hær).

EC? Med al respekt, Ec er en hyggeturnering, at fyre den af dér for at få ranglistepoint er da lidt dårlig stil.

Mvh
Jens
Jeg skulle ikke have scoutet...

Stephan

Jens

Kaltenbergs forslag er jo ikke den rangliste som du nu snakker om, men at give 1.,2. og 3. pladsen nogle points, og der er det da oplagt at holdturneringer tæller med.

Derudover står der at turneringens arrangør selv vælger om de ønsker at være på listen, jeg kunne forstille mig at Nifcon heller ikke har lyst til det.

Bemærk dog også at det er Kaltenbergs forslag. Jeg synes selv at det kunne være fedt at kører på rangslisten, hvor man bare nulstiller den som den er nu, og så først til ETC 2014 gælder

gertinc

Hey Stephan, jeg forstår at det er Mortens forslag vi taler om, jeg synes bare det virker lidt skørt at give individuelle point på baggrund af en holdturnering - der sker jo underlige ting når man "skal tage en for holdet" - hvis det så samtidigt går ud over ens muligheder på en rangliste er det jo dobbelt surt.

Problemet er vel at der bare ikke er så mange single 40k turneringer som vil kunne bruges til Mortens liste?

Jeg har ikke noget overblik over hvor mange fantasy turneringer der er henover året (der tæller med på ranglisten, selvom vi taler en anden type rangliste end Mortens) - er der en venlig fantasy spiller der kan give et overslag?

Mvh
Jens

EFA

Jeg vil tro der er omkring 12-15 fantasy turneringer  om året der tæller med.

Må indrømme jeg er mest til kvalturneringer indtil en egentlig rangliste kører ordentligt.

gertinc

12-15 giver mening, så er den enkelte turnering ikke så vigtigt, og alle kan være med.

Jeg er enig med Emil... Først må der være en rangliste der fungerer, indtil da kvalturnering.

Mvh
Jens

Unforgiven

Nu blander jeg mig lige lidt.

Jeg tror at det er en god ide med en rangliste. Og hvis fantasy har et program der virker, så lad os da bruge det.
Da 40K ranglisten vist ikke er blevet opdateret længe, så synes jeg at den skal nulstilles.
Så vi kan starte fra bunden af allesammen.

Jeg vil gerne være ham "aben" der taster tal ind i computeren. Det kan vel ikke være så svært.
Vi skal bare have lavet et Skema som de turnerings-ansvarlige nemt kan udfylde og sende til mig.

Jeg tænker at sætte igang så hurtigt så muligt, men først når vi har fået alt på plads.

Det er i mine øjne ikke realistisk at bruge en rangliste før 2014, så holdet i 13 mener jeg bør sættes ved at spille en kval.

Men hensyn til at lave en "officiel" udtagnings proces.
Hvad med at lave en forening som har til formål at være beslutnings organ. på området.
Vi kan vel holde en online general forsamling og have en kontingent der er højt nok til at dække gebyrene på den konto, som holdet kan bruge til at betale hotel og rejser fra.

Lyder det helt åndsvagt eller hvordan?

Mvh.

Ps. jeg håber virkeligt at vi kan få det her til at rulle. jeg tænker 2-3 års fremgang så køre bussen og der er grundlag for et godt ETC miljø i Danmark.
Chaplain
"Stand up for what you believe in, even if it means standing alone." - Unknown
http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=51782.0 Læs og hjælp til så bliver det sjovere at lave turneringer.
EP på PF: http://www.powerfist.dk/forum/index.php?board=271.0

Stephan

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med den forening?

Jeg gider i hvert fald ikke at betale et eller beløb som skal gå til at dække 8 personers fornøjelse og rejse.

Uther

QuoteSlaget På Heden
AFOD
Einherjerne
End of Times
Emperors Chosen
GF
ETC hold turnering
Nifcon (?)
TROA con

Clash var måske også oplagt her ?

Og ja, en nulstillet rangliste som kan blive brugt til 2014 lyder som en fornuftig ide med en ordentlig tidsramme.
Thomas Paulsen

Unforgiven

Ideen med en forening var at lave en beslutningsdygtig forsamling og lave et dokument der fastlægger udtagelsen af holdet.

Kontingentet havde jeg forestillet mig skulle være i omegnen af 2kr på års basis. Medmindre man kan have en forening uden kontingent.

Mvh.
Chaplain
"Stand up for what you believe in, even if it means standing alone." - Unknown
http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=51782.0 Læs og hjælp til så bliver det sjovere at lave turneringer.
EP på PF: http://www.powerfist.dk/forum/index.php?board=271.0

Tun

Arrrhhh nu er det vist ved at gå overbord... Skal vi så også have et par andre instanser, og give dem alle sammen vetoret mod hinanden så alle tre individuelle instanser skal være enige? Det er vist lige i overkanten med:

Quote from: Unforgiven on 21 November, 2011, 00:03:44
Ideen med en forening var at lave en beslutningsdygtig forsamling og lave et dokument der fastlægger udtagelsen af holdet.

Rangliste fra 2013 og frem og kval turnering til 2012 lyder fint til mig. Implementer gode gamle rangliste med ELO ratings, så er det sgu hujende ligegyldigt hvilken turnering man spiller med i, så er det bare ren zk33ls det kommer an på.

gertinc

Der er to problemer med at tage fantasyranglisten og overføre den til 40k:

1. Der afholdes (nok) ikke turneringer nok. Der skal mere en en håndfuld til før det giver nogen mening rent data mæssigt.

2. Der skal arbejdes med selve algoritmen - 40k spilles tilpas forskelligt fra fantasy til at man ikke kan nøjes med vp som udslagsgivende - vi ved jo alle at man sagtens kan tabe på VP, men vinde missionen. I det hele taget er der meget stor varians i 40k missionerne til at det er oplagt hvad der skal bruges - nu lader det til at systemet med de 20 bp er ved at gøre plads for simple win/loss missioner (fx TET). Hvad der derfor skal bruges til at kvalificere en sejr er svært at se. Elo systemet er fint nok, men det er ikke nok, man skal netop kunne kvalificere sejren før det giver mening. I skak og tennis er dét let nok, og måske også i fantast med deres fokus på VP, men sådan fungerer 40k bare ikke.

Har de ikke en rangliste i Sverige? Nogen der ved noget om den?

mvh
Jens

Tun

Det er vel bare et spørgsmål om skalering, så system har mulighed for at se forskel på en 11-9 sejr og en 20-0 sejr. En rangliste baseret på ELO er den bedste løsning til et objektivt system, alt andet vil til enhver tid være noget subjektivt gøjl med en masse folk, der sidder og siger "jeg synes, at.."

Missioner som dem til TET er svære at tilpasse systemet med win/draw/loss vs de klassiske points.. Men det er vel bare et spørgsmål om at lade primær/sekundær/tertiær være TP værd, ligesom til Einherjerne.

Hvis det så er fair nok, at vores sample pool ikke vil være stor nok kan der jo være noget om.. Men så er eneste fair løsning at holde fast i en kvalifikations turnering, og så er vi bare tilbage til, at top2-3-4, eller whatever, vinder og vælger deres venner til holdet i stedet for de mest kvalificerede. Så er det ikke rigtigt et landshold længere. Der SKAL være en måde at vurdere objektivt hvem der står stærkest et givent år.

gertinc

Hej Tun, jeg er enig, en velfungerende rangliste ville være super at have.

Spørgsmålet er om nogen vil få det til at ske, og om det vil fungere - indtil da er kvalifikationsturneringer nok bare det bedste alternativ.

Men hvis nogen i 2012 kan stable en rangliste op, med fornuftig algoritme og datamængde, lader der til at være bred enighed om at det ville kunne bruges i '14. Det er bare meget arbejde at forvente, på noget som pt. lader til at være...problematisk .-)

mvh
Jens

Kaltenberg

Tak for link til fantasy ranglisten. Den ser ret god ud. velfunderet, fair og struktureret.
-Ang fantasy ranglisten: Jeg ser lidt de samme problemer med den som gertinc. Vi bruger forskellige point systemer i 40k hvilket gør det vanskeligt at sammenholde alle kampene spillet i de forskellige turneringer.
Det skal der tænkes/arbejdes med.

Et andet problem er vedligeholdelsen, Der er det jo rart at Unforgiven gerne vil taste ind og holde rede på data. Det er halvdelen af arbejdet.
Den anden havldel er at turneringerne skal indrapportere resultaterne til den ansvarlige. (Unforgiven?) Det kræver helt sikkert også et lobby arbejde.

Det blev nævnt at vi måske har for få turneringer i 40k til at ranglisten kan fungere ordentligt?
Er det nogen der ved hvor mange kampe/turneringer der skal til før man kan forvente et rimeligt udbytte?

-Ang en forening. Jeg er også modstand af en egentlig ETC forening. Men hvad med at lave en 40k rangliste forening? (med meget meget lavt gebyr, evt intet. ellers vil det ikke fungere.) DEt vil løse 2 problemer.
1: Vi får nogle forlk ind som har til opgave at tage ansvar for at en sådan rangliste fungere på landsplan.
2: Vi kan stille krav om at man er tilmeldt foreningen for overhovedet at komme i betragtning til ETC holdet. Det vil givet gøre det lettere at overskue hvem der er i spild, og promovere brugen af denne og den organisering der forhåbentligt følger med.

-Ang min "turneringsrangliste" (lad mig kalde den det for at holde den adskilt fra fantasy "Elo" ranglisten)
Så har stephan nævnt de fleste af de turneringer det var min tanke at inkludere. Min tanke var dog ikke at holde mig till 2-dage arrangementer, men lægge et minimum der hed 12 deltagere. (fantasy bruger et minimum på 20 udbudte pladser og min. 10 deltagere)
Derved kunne man også inkludere Clash of the titans (1-3 eller hvor mange der nu kommer) og rander figure festival.

Min turneringsrangliste er heller ikke følsom for nederlag i holdturneringer, da kun vinderne af en turnering (og 2-3 pladserne) for point på listen. Hvor mange kampe hver enkelt deltager taber eller vinder i den pågældende turnering har ingen betydning så længe holdet vinder.

Quote from: Thraundil on 18 June, 2019, 15:34:19
Vindicaren siger bare fuck af. Og somme skyder han et nyt pishul i en knight - det føles dejligt, og kan ikke ignoreres.

Stephan

Nu er jeg bare sådan et mistroisk menneske, at jeg synes det skal være 2 dages arrangementer.

Ellers kommer vi til at se at Bo, Ib, Kasper, Erik, Muhammed, Viggo, Bestman, Hugo, Charles, Flemming, Morten og Leif (Fiktive personer) fra Bornholm lave miniturneringer hver søndag hele året, og totalt underminerer de "større" turneringer. Det skal ikke være en konkurrence i om Aalborg, Odense, Århus eller København kan holde flest miniturneringer! :)

Asger

Problemet med for få turneringer, vil være der uanset om I vælger Elo eller Kaltenbergs.

Jeg ville klart anbefale at I holdt jer til 2 dages arrangementer, da det simpelthen ikke kan forventes at folk fra andre landsdele rejser for at deltage i et endags arrangement :)

Der er massere af turneringer der er kommet på WHFB ranglisten, der ikke har arbejdet med ren VP score. Det kræver ikke meget kreativitet at løse det problem, så forhindringen er nærmest ikke eksisterende.

Hvis I bruger computere til jeres 40K turneringer, så har I næsten med sikkerhed data i et format der relativt nemt kan ændres på en måde så det bliver anvendeligt på ranglisten. Når det er sagt betyder "nemt" ikke at der ikke er arbejde i det, specielt ikke med rent faktisk at få arrangørerne til at indlevere dataen. Men i stedet for at gætte om hvor svært alt dette kunne være, kunne I jo snakke med dem der laver alt det arbejde nu. Så får I et temmelig realistisk billede af udfordringerne, og ikke bare gætterier :)

Asger

gertinc

Hej Asger - hvor mange 2 dages fantasyturneringer er der ca. om året?

mvh
Jens

Asger

Jeg kan vist tjekke det ca. lige så nemt som dig :)

Asger

gertinc

Tak .-)

Det kunne jo være du kunne sjusse dig til det, det er interssant om det er fem eller femten.

mvh
Jens

Asger

Jeg havde faktisk ikke et sjus ved hånden, men har nu lige lavet et for dig. Pointen er at det meste af dette data altså er super let tilgængeligt for jer, lige her på dette forum. I kan selv finde den, og I kan forme jeres egen mening uden at jeg skal farve den for jer ;)

Umiddelbart har man mange kampe på ranglisten på et år, hvis man har omkring 30 kampe. Rekorden ligger vist på 42 for Rasmus Budde i 2010, som så også deltog i næsten alt. Det svarer til 7-8 turneringer.

Vil man kvalificere sig skal man nok forvente (i WHFB) at spille med i mindst fire rangliste turneringer og nok realistisk 5-6 stykker. Nå ja, det er et krav at man klarer sig godt til dem også, deltagelse er ikke nok ;)

Asger

gertinc

tak. Det er let nok at gå ind og se på listen, men det giver jo ikke et lige så fyldestgørende billede som også at spørge én der ved hvor mange vi taler om (det er mit indtryk at du Asger vil vide ca. hvor mange turneringer der årligt udbydes).

Så altså en 7-8 turneringer om året fungerer for fantasy. Det er svært at se det ske for 40k.

mvh
Jens

El Rey

Quote from: Stephan on 21 November, 2011, 11:49:23
Nu er jeg bare sådan et mistroisk menneske, at jeg synes det skal være 2 dages arrangementer.

Det var jeg også da jeg startede ranglisten. Det viste sig dog at det ikke var et problem og vi tager nu også en dags turneringer med på listen.

Quote from: gertinc on 21 November, 2011, 08:55:20
2. Der skal arbejdes med selve algoritmen - 40k spilles tilpas forskelligt fra fantasy til at man ikke kan nøjes med vp som udslagsgivende - vi ved jo alle at man sagtens kan tabe på VP, men vinde missionen.

Så oversæt BP til VP. Det har vi også gjort i fantasy nogle gange. Vinder du fx en mission 15-5, så kan det jo fint svare til 1500-500 VP.

Quote from: Kaltenberg on 21 November, 2011, 11:36:43
Tak for link til fantasy ranglisten. Den ser ret god ud. velfunderet, fair og struktureret.
-Ang fantasy ranglisten: Jeg ser lidt de samme problemer med den som gertinc. Vi bruger forskellige point systemer i 40k hvilket gør det vanskeligt at sammenholde alle kampene spillet i de forskellige turneringer.

Det tager ranglisten højte for, man taster ind hvor mange pts turneringen var. Så et slag på 1000 pts giver ikke så mange ranglist pts at vinde som fx et slag med 2000 pts hære.

Forening synes jeg lyder som en ok ide. Vi har en til fantasy.

Patrick Glikmann

Man kunne også overveje at bruge det system de bruger i USA til 40k og deres rangliste. De tager jo netop TET i betragtning og deres rangliste er landsdækkende.

Uanset hvad skal den nok først implementeres til 2014 da det kræver en del tid at blive enige om hvilke turneringer der skal med og hvem der skal stå for den samt helt basalt, hvor mange der kommer med på holdet grundet ranglisten. Når ranglisten er implementeret skal den også have lov til at køre lidt i praksis så man kan se om den fungerer efter hensigten.

Mvh Paddy
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Nanayaah

Nu stiller jeg et måske dumt spørgsmål.

Hvorfor er Vp, bp registreringer nødvendige i et ELO system? De online spil jeg har spillet med ELO score, har altid bare calculeret med sejre og nederlag. I skakverdenen (hvor systemet stammer fra så vidt jeg husker) er det også bare baseret på win/loss.

Hvis der er bare en rimelig mængde spillere i systemet vil den tilpasse fordeling og score (start 1600 hvis jeg husker rigtigt) fordele sig fint bare med sejre og nederlag. Plus at det vil være nemmere at taste.

Mvh.
Christian