News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

Battle Report: Chaos Iron Warriors vs. Ork

Started by Jonz, 18 November, 2012, 13:45:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Jonz

Lørdag fik jeg overtalt Sgt. Apone til at deltage i vores lille turnering, og 8 timer efter havde mine Satans Yndlinge så fået klø... Yes sir... Jeg skal til at spille på en anden måde, men ved sguette helt hvilken. Nå, I får en kort rapport, med et par læringspunkter i.

Min hær (5000 pt.):  ;D

Den dyreste er den i midten: 8 marins, 4 Havocs og 4 Thousand Sons. 16 seje soldater med mulighed for at hente hjælp fra Flamers og Beasts.   ::)
Ellers er der, fra højre mod venstre: Chosen, Terminators, 3 x Marines (2 af dem i Rhions), 2 x Raptors, og bagved Defilers, Decimators, Bikes, Feral Titan, Armored Company (for lille....), Deathwheel, Figher jets samt blandede dæmoner.

Jeg fik ikke et samlet billede af hans. Højdepunkter:
- Størst: Great Gargant. Særligt trist mod Chaos, der ikke har TK våben, men blot ret hårde assaults når det tager dem.
- Et Big warband i battlewaggons (mange orker)
- Et Big kult of speed med mange bikes, buggys og flammevogne, knap 20 modeller.
- Dertil et par warbands mere ( 1 i Landa), 2 hold Big Shootas med de satans Oddboys (der godt nok kan tage Super Heavies ud med ét skud, men til gengæld ikke koster ret meget)
- 2 Stopma mobs. En Big, og en alm. med Super Stompa.

Spillet roterede om 2 store slag, et på hver flanke.

Jeg havde den store formation til fods, der holdt nogle bygninger foran et objective. Han kom frem med Big Warband, Big Stompamob og Great Gargant lidt længere væk. Jeg vil støtte af endnu en formation Marines, en Feral Titan (4-benet, næsten malet færdig) og 4 Raptors. Det så allerede grimt ud der, da jeg teleportede beefed-up Terminators ind bag ved den næste stompamob der var på vej frem....  8)

Dumt sat, jeg lærer det aldrig. Han var meget bange for dem, men vandt initiativet. Jeg kunne tæve de stompas, men han valgte at dedikere sin Gargant, som gik rundt hjørnet og assaultede på Fire Fight afstand. Med hjælp fra Stompas gunnede han mig ned, uden tab. 500 points. Dumt dumt dumt. On second thought, så skulle jeg have taget de stompas med i counter charge, så kunne jeg få nogle kills med min FF, i stedet for at tage power fields, inden jeg døde  :-X

Later, same city: Mr. Feral Titan går op for at støtte, og skyder flammer og granater ned over den store Ork formation (lidt tab, og vigtigt: Brarage markers). Min hovedenhed skal engage og vinde de afgørende slag (det så godt ud), men pga. blast markers og uenigheder bland chaos fraktionerne får de ikke lov (3+ med reroll failed..)  :'(

Han snupper så initiativet og sætter sine stomas ind mod min Feral Titan, der står forrest og vifter med den onde bander. Deres selvmord ses her:

Pga. zones of control fra mine marines får han kun 2 i base contact med deres Kombat 'Ammers, og det er ikke nok. Med supporting fire fra Great Gargant får han dog revet den i stykker. Forudsigeligt  :-[ Men mine ret mange marines har taget dåseåbneren med, og i deres support får de adskilt de fleste Stompas i hoveddele, og resten løber  :D

Den kamp fortsatte, og i turen efter fik mine marines breaket hans store formation uden ret mange døde hos ham eller mig. De rallyede senere og var så 30 units til at sikre hans blitz...  :o

Meanwhile, on the east front....

Orkerne lærte nyt om Epic reglerne lørdag: Intermingle skal være en bevidst handling, ellers skal man lade være  ;D

For at skubbe en unit marines væk havde han rykket agressivt frem med både Boys&BattleWaggons, SpeedFreaks og GunWaggons, og han havde lige knap 50 units i en ret stor masse. Klassisk ork horde. Klassisk modtager af Judo tricks: Brug modstanderens styrke imod ham  ::)

Det elegante trick ses her (resten af orkerne er til højre for billedet):

4 units Chosen med 2 rhinos samt lidt dæmoner (bare til at agere skjold:) skød på flanken, støttet af bikes. Kun 12 ork units ud af 50 kunne firefighte, og da de er ret dårlige til de, midstede jeg én dæmon. Han midstede vist 4, og Blast Markers neutraliserede stordriftsfordelen. Han table, og hele flanken stak af. Der blev efterfølgende sydet lidt over reglerne  :-X   Agreed, det er mega træls, men jeg synes det er med til at skabe balance i de fordele man kan få med at være mange der kaster sig over en svagere fjende. Door swings both ways.

De løb alle til baglinjen, hvor de efterfølgende rallyede. Men men... de stod stadig alle intermingled (anden omgang er sgu for egen regning) og jeg kunne gentage lussingen med 4 Raptors, hvor commanderen beordrede 3 Defilers til at gå med. 1 tab til mig, en håndfuld til ham, BM går ud med størrelse, og farvel igen  8)

Problemet ved den form for sejre er, at det dør de så ikke af, og i tur 3 og 4 kunne de være med til at erobre objectives. Så træerne gror ikke ind i himlen.

Efter tur tre stod det 1-0 til Chaos, da jeg holdt alle egne objectives. Men i tur fire var jeg så meget reduceret, at jeg ikke længere kunne det, mens han nu holdt sin egen banehalvdel inkl. de tre objective. 0-2   >:(

Chaos har svært ved at vinde en udmatningskrig. Mit håb var i tur tre, hvor jeg også skulle have holdt banehalvdelen. Han var nødt til at lave et mad dash med sine big shootas for at kommer over midten, og havde jeg brugt terminatorne bedre, og brugt decimators til at skyde på orker i stedet for Gargant (waste of ammo) så havde jeg en reel chance der. Det er først nu hvor jeg skriver dette at jeg ser at jeg ikke var så langt fra at vinde som jeg troede. Jeg har ved tidligere spil tænkt at de Big Shootas skal tages ud hurtigt, men jeg gjorde ikke noget ved det her. De endte også med at nakke mine decimators, en i tur tre og en i tur fire.

Håber op oprejsning i aften, mod StM og hans omrejsende rumcirkus. Her er gode råd godt nok dyre, efter den rundbarbering jeg fik i vores "øvekamp" for to uger siden...  :-\

Tab eller vind, resultatet er det samme: There is no peace among the stars. Only an eternity of carnage and slaughter, and the laughter of thirsting Gods...

/Jonz

/Jonz

- Rigtige mænd leger med 6mm soldater

JacobFrandsen

Tak for kigget.

Hvordan fungerede din store inf.enhed?

Gav det noget ekstra, eller ville det have været bedre at splitte den op i to eller tre enheder?

/Jacob

TF Riley

Jonz

I denne kamp var den store enhed (koster det samme som 2 alm. der er halvt så store) rigtig god. Den var dyrest (Break Their Spirit) og han kunne ikke tage den ud (4 med Reinforced Armour hjælper). De tog imod meget shooting og lavede et godt assault. Havde jeg vundet initiativet på rette tidspunkt, så endnu bedre.

Den var garrison, da orkere nok skulle komme.

Bonusinfo: Idag havde jeg den med mod Eldar, og der holdt han bare afstand, og det kunne ikke bruges til noget (suk). Så der skulle jeg klart have opgradet den med 8 Rhinos til 80 points. Som Eldar så er gode til at nappe.... Så nok bedre at dele den op, men så får man ikke se specials med.
Så god mod Orker, og også imperial, der vil jeg gerne bruge den igen. Mere i tvivl med Eldar, men mod dem virker intet jo. 
/Jonz

JacobFrandsen

Quote from: Jonz on 19 November, 2012, 01:24:09
Mere i tvivl med Eldar, men mod dem virker intet jo.

Du har vist fået et anfald af den for epic-spillere så kendte eldar blues, hvor mistrøstighed, livstræthed og mismod blandes med et snert af rendyrket had til dem, der har lavet eldarreglerne (og måske også dem der spiller eldars).

Fat mod. Det er helt normalt. Jeg kender ikke chaoslisten i detaljer, men alt hvad der er hurtigt, er godt mod eldar. Hurtigt kan være via lang inddirekte skydning, teleport, fly, skimmers etc. Hvis du så samtidig kan skrabe et aktiveringsoverskud sammen, så er du godt på vej med din SR 5.

Måske en omgang planetfall ville være effektivt mod de skrøbelige rumalfer? En stor orbital barrage efterfulgt af in-your-face mariner og dæmoner. Der burde din store enhed måske kunne bruges? Har ikke selv afprøvet ideen, men det lyder da tiltaltende.

/Jacob

Speaker to Machines

Quote from: JacobFrandsen on 19 November, 2012, 09:31:42
Quote from: Jonz on 19 November, 2012, 01:24:09
Mere i tvivl med Eldar, men mod dem virker intet jo.
Battle report med detaljer når jeg får tømt kameraet (i aften eller i morgen).

Du har vist fået et anfald af den for epic-spillere så kendte eldar blues, hvor mistrøstighed, livstræthed og mismod blandes med et snert af rendyrket had til dem, der har lavet eldarreglerne (og måske også dem der spiller eldars).
Eldar (og alle der spiller Eldar) lever jo af deres fjenders bitre tårer, det ved enhver.

Fat mod. Det er helt normalt. Jeg kender ikke chaoslisten i detaljer, men alt hvad der er hurtigt, er godt mod eldar. Hurtigt kan være via lang inddirekte skydning, teleport, fly, skimmers etc. Hvis du så samtidig kan skrabe et aktiveringsoverskud sammen, så er du godt på vej med din SR 5.
Chaos har kun SR 4, så de kommer kun først ca halvdelen af gangene... Den ene gang Jon vandt initiativ i går gjorde det så også nillernaller. 

Måske en omgang planetfall ville være effektivt mod de skrøbelige rumalfer? En stor orbital barrage efterfulgt af in-your-face mariner og dæmoner. Der burde din store enhed måske kunne bruges? Har ikke selv afprøvet ideen, men det lyder da tiltaltende.
Mjah.  Jeg ynder jo at spille med så få formationer på bordet som muligt, så man skal være heldig for at gætte hvor de er i tur 1, og selv hvis man gætter rigtigt er det ikke den store skade der sker.

Personligt tror jeg mere på teleport terminators, bikes og raptors med pacts til at lave daemon assaults, kombineret med store formationer marines med oblits (for AA) og cult marines (for fearless) på garrison til at holde egne objektiver.
Stephan Dahl

JacobFrandsen

Quote from: Speaker to Machines on 19 November, 2012, 10:37:13
Chaos har kun SR 4, så de kommer kun først ca halvdelen af gangene... Den ene gang Jon vandt initiativ i går gjorde det så også nillernaller. 

ahh...ja, så er det jo en anden snak. Beklager og trækker alt i mig.

/Jacob

Jonz

Nu debatterer vi en anden kamp, men fino, jeg bragte det op  ::)

Det var et aftalt eksperiment med en sparringspartner, at jeg ville satse på garrison og Prevent Defence med Overwach og nogle assaultstyrker i reserve. Det vil nok virke bedre mod orker og IG, men mod hyper-mobile enheder betyder det bare at spillet er på hans præmisser (endnu en dag på Cirkus kontoret).

Næ, løsningen er mere tempo, som flere siger (også dem der trækker det i sig). Så må man jo så bare affinde sig med at den halvdel af gangene man taber initiativet, der bliver en flot opsat kampenhed kastreret foran øjenene af deres kvindelige familiemedlemmer af Hofnarren og Kongens mundskænk i djævelsk forening.
/Jonz

Jonz

Heureka!  :D

Efter at have stirret ud af vinduet i nat, reflekteret, nedskrevet erfaringer og do's & dont's, sovet på det, drømt om det, og igen her over formiddagskaffen funderet og læst jeres og mine ord så... har... jeg.. det. Jeg har det det.

8) JEG HAR DET  ;D

Total Egon Olsen. Jeg har en plan. Næste gang, så forsvinder de, og de bliver helt væk. Jeg ved lige præcist hvordan.

Nu er I nok noget nysgerrige, men det må vente til rapporten efter kampen. For enhver plan har jo en modplan, så dette vil forblive en hemmelighed imellem mig og de mørke guder  :-X

...der går dog nok lige nogle dage inden rematch, de parallelle ar på min venstre underarm skal lige hele over...

I am Samus... I am the man next to you!
/Jonz

JacobFrandsen

Quote from: Jonz on 19 November, 2012, 11:47:49
Heureka!  :D

Efter at have stirret ud af vinduet i nat, reflekteret, nedskrevet erfaringer og do's & dont's, sovet på det, drømt om det, og igen her over formiddagskaffen funderet og læst jeres og mine ord så... har... jeg.. det. Jeg har det det.

8) JEG HAR DET  ;D

Total Egon Olsen. Jeg har en plan. Næste gang, så forsvinder de, og de bliver helt væk. Jeg ved lige præcist hvordan.

Nu er I nok noget nysgerrige, men det må vente til rapporten efter kampen. For enhver plan har jo en modplan, så dette vil forblive en hemmelighed imellem mig og de mørke guder  :-X

...der går dog nok lige nogle dage inden rematch, de parallelle ar på min venstre underarm skal lige hele over...

I am Samus... I am the man next to you!

Godt at se, at dit mentale helbred ikke har taget skade af at få lidt for meget eldar kærlighed...

Sg. Apone

Jeg fik nu (af to omgange) lært Intermingled Formations reglen, og må nu ændre en smule på min ork taktik (Big Blob, Forward, Kill). *jeg referer nu til det slag som Jonz og jeg spillede i lørdags* Må tilstå at jeg "whinede"/brokkede/undrede mig over den regel. Forklaring følger... Men ellers igen et godt, meget tæt spil og som sagt før, lærerigt. Vi begår færre og færre fejl, og har snart fået reglerne/strategierne ind under neglene. Og vi har da også snart nogle helt hæderlige MALEDE hære oppe at køre.
Mht denne Intermingle regel, er mine frustrationer nok primært affødt af at have spillet diverse GW spil igennem (alt for) mange år. I disse spil, måtte man ikke Pre-Measure. Det må man så nu (jvf Designers Note i regelbogen). Dette betyder at man millimeter (og her menes ned til sidste mm) præcist kan gennemføre sine assaults. Hvor man med nøje måling, kan optimere sit angreb, så intet kan "gå galt." Hvilket i dette slags tilfælde betød at lidt marines, skød på et par orker, og breakede ca 40 units, hvor 9/10 af disse bare måtte kigge på og derefter skride. Nu er reglen der så og det gælder selvfølgelig begge veje, men dette gør også at spillet bliver betragteligt længere tidsmæssigt, da man når man rykker sine formationer, også bliver "nødt" til at være mm præcist (for at undgå en uhensigtsmæssig Intermingle). Og som ork spiller har jeg MANGE units der skal flyttes præcist :)
Nå men nok brok/whine/undren. Men kunne være sjovt at prøve at spille et par kampe uden Pre-Measure, så noget rent faktisk kunne overraske et, troede man, perfekt udført assault.

/Lars
"Every meal's a banquet. Every paycheck a fortune! Every formation a parade. I LOVE the Corps! "

JacobFrandsen

Smider I ikke et link op i battlereport tråden?

/Jacob