News:

Husk at læse reglerne for brug af forummet - Læs dem her

Main Menu

Battle Report: Biel-Tan vs Codex Astartes

Started by Speaker to Machines, 27 November, 2012, 02:20:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Speaker to Machines

Hey,

Battle Report monday!  Denne gang, 3K Ligaspil mellem mine Biel-Tan Eldar og Jacob's Codex Marines.

Jacob's Marines:
QuoteTacticals, Rhinos, Hunter, Sup Com (BTS)
Tacticals, Rhinos
Terminators
Terminators
Terminators
Land Speeders
Land Speeders
Bikes, 1 Attack Bike
Thunderbolts
T'Hawk
T'Hawk

Mine Biel-Tan:
Liste her.
Lidt et eksperiment fra min side, ingen air units eller portaler, men til gengæld en Warlock Titan.

Jacob vælger corners deployment.

Terminators lurer i kulissen.

Jeg klumper op i nærmeste hjørne, nogenlunde tryg ved ikke at blive intermingled i tur 1.

Mine Aspects starter mounted, og ellers er det kun Avataren der venter på at blive tilkaldt.

Forsigtig positionering og fremrykning kendetegner tur 1.  Eneste alvorlige skydning sker på en formation tacticals, der kommer inden for rækkevidde af den fremrykkende Titan.

Crossing the Rubicon...

Thunderbolts suser henover de kørende Aspects, men når kun at råbe skældsord og kaste slemme håndtegn.

En ret begivenhedsløs tur 1, men alle er nu meget tættere på hinanden.  Der er lagt i kakkelovnen til tur 2.

Terminators teleporterer ind i Eldars bagland.

Og vinder initiativet.  Men på trods af ildstøtte fra nogen jævnt inkompetente Landspeeders (der startede deres attack run med at køre ind i et hus) og et formfuldendt clipping angreb på en sjusket guardian "hale" taber Terminatorne kampen, og den ene overlevende falder tilbage henover floden på vej mod Eldar Blitz'en.
Alle de interminglede Eldar udnytter chancen og consolidater et godt stykke fremad.

Hvor Titanen prøver at komme på skudhold af endnu en formation Landspeeders (de første var blevet knækket og sendt på flugt af Eldar Jetbikes med støtte fra Falcons og Nightspinners).  Warlock'en fejler desværre sit initiativrul, og må bare rykke frem (den vil gerne ud af intermingle-range af sin eskorte).
Straks Titanen er væk fra sine barnepiger suser Landspeederne frem, præparer med lidt ild, hvorefter en Thunderhawk flyver gennem den tætte Eldar flak for at landsætte en flok terminators omkring fødderne på Titanen.  Angrebet går dog ikke godt, Thunderhawk'en bliver udslettet og det samme bliver to terminators.

Titanen slipper ikke uskadt, og halter kort efter hårdt beskadiget og knækket af nysankomne Bikes over til den modsatte flanke.

Tur to slutter med at en guardian warhost trækker Marinernes kommandør ind i et engagement i ruinerne; Guardians bliver næsten udslettet, men angrebet efterlader marinerne fint positioneret til at Autarchen og hans eskorte kan engagere og udslette Marinernes HQ.  For at føje spot til skade smider Avataren (der ikke kom i kamp med nogen) sit spyd efter et par knækkede Landspeeders, hvilket ødelægger den ene og forskrækker den anden så meget at den forsvinder helt væk.

Titanen rallier ikke i Tur tre, men tilgengæld vinder Eldar initiativet og starter turen med en triple retain der reducerer marinernes allerede begrænsede antal aktiverbare formationer: En terminator knækkes (af Nightspinners), to andre udslettes (af Aspects), og bikes reduceres alvorligt af ild fra Warwalkers.  Marinerne har nu kun en reduceret formation tacticals (med kun en rhino) og nogle slidte bikes tilbage, plus en thunderhawk fuld af terminators og en rystet thunderbolt.  Da Thunderbolten så fejler sin aktivering, kaster Jacob håndklædet.

After action thoughts: Det var rart at prøve en ny stil; Der er rigtig meget taktisk variation bare indenfor Biel-Tan listen.  Også rart at se den virke som den skulle, alle mine enheder gjorde som de skulle i dag. Selv Warlock'en der fejlede initiativ i tur 2 og ikke rallyede i tur 3 fungerede perfekt som ild- og opmærksomhedsmagnet, og den var hård nok til at kunne tåle det (selv om det var tæt på, i tur 2).  Det var befriende ikke at have Autarchen som BTS, det gjorde at hans Aspects kunne spilles langt mere offensivt, hvilket klædte dem.

Jacobs Terminator Assault fungerede til gengæld ikke helt efter planen; dels var deres angrebterninger noget under forventet gennemsnit, dels tror jeg der lå lidt for meget på deres skuldre - de skulle både fungere som breakthrough enhed og så senere som line inf til at holde positioner, i og med der var så få "almindelige" fodfolk.  Terminators er hårde, men jeg tror de er for små enheder til det job.
Stephan Dahl

Jonz

Tak for Ugens Rapport, og for god og spændende læsning hen over kaffen.

Da jeg så listerne var min første reaktion: God Marine-liste, med fokus på hastighed og FedX levering af håndmadder, hvilket jeg tror på som en god vinkel mod De Gamle. Eldar-listen var en overraskelse fra StM's hånd, med titanen som muligt distraktionspunkt i en listen der ellers er lige til at gå i kødet på. Det virkede.

Da jeg så Terminatorene angribe titanen tænkte jeg "åh nej, dens stepdans distraherede ham fra Plan A". Kan læse at det tog 3 angrebsaktiveringer at knække den, hvilket jeg tror ville have været investeret bedre i at rende efter elverpiger i mere normal størrelse. Jeg er selv grundigt træt af at smidde aktiveringer efter Gargants og Titaner uden at få ret meget ud af det, og jeg tænker hvad der mon ville have været sket hvis Jacob var gået mere hårdt efter resten af hæren.

Men ak, dårlige terninger, som beskrevet, kan også gøre hele forskellen. I mit eget spil igår tabte mine Eldar strategy roll alle fire gange, og initiativ failede jeg to gange pr. tur, og de broken ville over én kam ikke komme tilbage... Six-sided curse...
/Jonz

- Rigtige mænd leger med 6mm soldater

JacobFrandsen

Sikke en ørefigne til de små grønne marines.

Jeg begik et par fatale fejl, som gjorde at det var meget op ad bakke. Først lidt konkret:

Fejl #1: Jeg skulle have lagt ud med at bruge mine thunderhawk termies til at angribe de guardians og jetbikes, det havde placeret sig lidt yderligt. Det ville have reduceret eldarnes aktiveringsantal, og jeg kunne formentlig have hentet mine termies ud i tur to, så de kunne angribe igen i tur tre.

Fejl #2: Jeg lod min thunderhawk bombe nogle guardians i tur ét. De blev nødt til at flyve ud over eldarnes baglinje for at slippe forbi flakken. Det gav dem en blast marker, som afgørende kostede dem aktiveringen i tur to.

Fejl #3: Min oprindelige plan var at gå efter krims-kramset og lade titanen være i fred. Men der skete to ting, der ændrede planen: 1) Eldarne havde ladet en hale guardians stå ubevogtet og intermingled med titanen og 2) det var en shooty titan, som det ville være dyrerer at lade være i fred.

Jeg valgte derfor at lave et clipping angreb på guardian halen i tur to med en fuld enhed termies støttet fire landspeeders. Klassisk og godt + fine odds.

Desværre blev jeg grådig og lod mine landspeeders skyde på en flok falcons i stedet for at lade en enkelt af dem lægge en blast marker på de guardians, der skulle angribes. det kostede +2 på combat resolution rullet (hvilket muligvis ikke ville have reddet mig, men mine odds ville have været utroligt meget bedre).

Som det var, så var jeg med fire termies (hvoraf to var i basekontakt) og fire landspeeders istand til at dræbe to guardians. Og det er jo hvad der sker. Jeg fortryder ikke angrebet, hvis det havde lykkedes (og oddsene var fine), så havde jeg sendt ca. 1/3 af eldarne på flugt før de fik aktiveret i tur to.

Havde jeg gjort det ordentligt ville gennemsnitsudfaldet have været noget i retning af:
Kills: 4,5 til marinerne
blast markers: 0 (én til marinerne fra teleporten og en til guardians fra landspeedernes prep).
size: +2 til eldars
inspiring +1 til eldars
Sum: +1,5 gode til marines.

Det er ok odds for de 350, som termierne kostede, mod et target på ca. 1.000 point.

Nu blev det så istedet i gennemsnit -0,5 til marinerne (fordi jeg ikke lagde en blastmarker til eldarne, og det blev så toppet med at jeg mistede 1 og eldarne mistede 2. combat res i eldar favør: 2 (size) + 1 (insp.) + 2 (blast markers) - 1 (kills) = 4 gode til eldarne....

Generelt tror jeg egentlig at listen var fin. Men den kræver, som så mange andre, at jeg er istand til at sætte angreb op som har en overvældende stor sandsynlighed for at lykkedes. Nu endte jeg med at mine termies forsvandt uden at bringe eldarnes aktiveringer ned. Det er en selvforstærkende effekt, hvor man bliver nødt til at sætte mere og mere risikable angreb op for at gabe over mere.

Lærestreg til marinerne:

It's the assaults, stupid!!!

- gør odds så gode som mulige i hvert angreb - bliv ikke grådig.
- hvis du har en angrebsstyrke, så skal den ikke fjolle rundt og samle blast markers

Nå, men der bliver mulighed for at prøve igen en anden gang...

/Jacob

Jonz

Gode reflektioner, og det ligner erfaringer jeg har gjort. Angrebet på guardians med Titan intermingled gav klart mening, og ikke at give dem en BM var Hybris, helt klart. Men det sker for os alle... grådighed, grådighed...

I min kamp igår skulle jeg teleporte Swooping Hawks, og han placerede Termies. Jeg satsede og satte dem alene mellem hans artilleri og en ensom Predator, med planen om at smadre den predator (5x4+ i FF) og lægge en BM på hans Whirlwinds pga. den kedelige oplevelse (in a position to lend support). Han satte sine Termies forrest foran mine seje Fira Dragons. To store sats.
Han vandt initiativet, og med et retain, så blev både Hawks og Fire Dragons smadret... Havde jeg sat mine Hawks bag mine linjer for at styrke de angreb der var undervejs, så var de ikke spildt (uanset strategy roll) og hans termies havde mødt bedre modstand.

Gode lektier du lister op. Increase odds, and don't get greedy...
/Jonz

DarkAngel

Jonz

Quote from: DarkAngel on 27 November, 2012, 16:04:52
Hvad menes der med clipping?

Det er når man angriber så få som muligt i en stor formation, for at vinde stort over en fjende der ikke kan slå igen. Se billede nr. 11 fra toppen, med overskriften "Terminators teleporterer ind i Eldars bagland.".
Der lander Jacob så han fra 14,5 centimeters afstand kan få 4 Terminators til at Fire Fighte et par guardians, mens rensten ikke kan nå, selv med countercharge. Han kan så være ret sikker på at vinde ret stort på kills, og hvis han så også har BM fordelen (det var det han ikke havde), så gør det ikke noget at der er mange Eldar. Se Jabos regnestykke af odds'ne.

Da man jo kan erklære intermingled hvis fjendens formationer står inden for 5 centimer af den formation kan angriber (det gjorde titanen), så man man vinde over MANGE uden tab. Forleden breakede jeg 50 orker med 4 scouts, fordi næsten ingen kunne slå igen. Lektien man lærer igen og igen: Pas på med at lade enhederne være intermingled, og pas på med at så spredt, så en enkelt kan angribes uden mulighed for solidt modangreb.

/Jonz

Commander

Quote from: Jonz on 27 November, 2012, 11:25:06

Men ak, dårlige terninger, som beskrevet, kan også gøre hele forskellen. I mit eget spil igår tabte mine Eldar strategy roll alle fire gange, og initiativ failede jeg to gange pr. tur, og de broken ville over én kam ikke komme tilbage... Six-sided curse...

Ville lige ligge en kommentar til denne bemærkning  :)

Eldars tabte kun tre strategy rolls (En af de turene slog vi det samme, men som alle ved så er SM bare bedre til at planlægge og har derfor en høj strategy)

Når man har 10 stk enheder som man skal slå initiativ for, og de engang imellem har blast markers på (skal slå 2 + eller 3+ hvilket jo vil sige at minimum hver 6 ikke klare det) må man forvente at nogle enheder ikke udfører deres ordre.

Dine broken units var ofte inden for rækkevidde af mine enheder, som gør det rimeligt svært at komme ind i kampen igen (5+)

Alt i alt syntes jeg grundet til dit nederlag var at jeg havde lagt den perfekte plan som blev udført uden fejl......

Nej, du var lidt uheldig Jon, men jeg nyder bare at jeg endelig har vundet og skal helt sikkert spille SM igen.

De er til at regne med når man giver en ordre (i modsætning til mine IG som løber skrigende bort hvis de bare har en forventning om at det bliver farligt). Derudover nægter SM at flygte og lige meget hvor mange blastmarkers de har, skyder de bare igen....

Ser frem til at tæske dine grimme, tynde og meget dumme eldar igen..... ;D ;D

Speaker to Machines

Quote from: Jonz on 27 November, 2012, 11:25:06
Da jeg så Terminatorene angribe titanen tænkte jeg "åh nej, dens stepdans distraherede ham fra Plan A".
Man skal ikke undervurdere den rent psykologiske effekt af et monster som fjenden ikke har nogen oplagt counter til;  Man ser ofte at forskellige panikløsninger forsøges.  Usikkerhed leder til fejl, fejl leder til nederlag.

Det virker dog sjældent på Jacob, hans Terminator engagement var helt efter bogen, omend der virkelig var brug for mange kills for at udjævne combat resolution odds - så den klassiske clipping-at-14.5cm-range taktik var nok ikke god. Som skrevet, selv med BM prep ville han have startet fra -3, før casualties.  Jacob var derfor også inde i BtB med to af terminatorne, hvilket så også gav mig mulighed for at skyde igen med lidt flere guardians, men til gengæld også gav hans Landspeeders lidt flere mål til Support FF (ikke at de udnyttede det) .  Decisions, decisions.

Quote from: Commander on 27 November, 2012, 17:06:02
... skal helt sikkert spille SM igen.

De er til at regne med når man giver en ordre (i modsætning til mine IG som løber skrigende bort hvis de bare har en forventning om at det bliver farligt). Derudover nægter SM at flygte og lige meget hvor mange blastmarkers de har, skyder de bare igen....
Det er en af Epic's helt store styrker hvordan forholdsvis simple mekanikker virkelig kan fremhæve de forskellige hæres "personligheder".

Quote from: Commander on 27 November, 2012, 17:06:02
Ser frem til at tæske dine grimme, tynde og meget dumme eldar igen..... ;D ;D
Hm.  Jeg har også nogen Eldar. Hvad siger du til at kalde dem navne på en afstand hvor de kan skyde igen?   ;D ;D
Stephan Dahl

JacobFrandsen

Quote from: JacobFrandsen on 27 November, 2012, 13:19:23

Havde jeg gjort det ordentligt ville gennemsnitsudfaldet have været noget i retning af:

Beklager. Da maks. Antal dræbte var 5, mens jeg havde 8 angreb bliver gennemsnittet selvfølgelig lavere.

Bekalger fjelen.

/jacob

Commander

Siger aldrig nej tak for en chance til at skyde Eldar  :)

Vi kan helt sikkert godt finde en dag, men vil gerne lige have malet lidt Imperial Fist units først....

Sg. Apone

Ikke give op med dine IG, Andreas.. De skal nok komme efter det. Personligt synes jeg, med orker, at have større chancer mod SM end IG. (Hvad hjælper det at have 1+Initiativ, hvis man er død :))) Men lad det komme an på en prøve, nu hvor udfordringerne sendes på kryds og tværs...

/Lars
"Every meal's a banquet. Every paycheck a fortune! Every formation a parade. I LOVE the Corps! "

Commander

Quote from: Sg. Apone on 28 November, 2012, 15:35:44
Ikke give op med dine IG, Andreas.. De skal nok komme efter det. Personligt synes jeg, med orker, at have større chancer mod SM end IG. (Hvad hjælper det at have 1+Initiativ, hvis man er død :))) Men lad det komme an på en prøve, nu hvor udfordringerne sendes på kryds og tværs...

/Lars

IG giver aldrig op. De får forstærkninger og angriber igen, og igen og igen.... :)

Speaker to Machines

Quote from: Sg. Apone on 28 November, 2012, 15:35:44
Men lad det komme an på en prøve, nu hvor udfordringerne sendes på kryds og tværs...

Hm, tjah, jeg synes der ligger en del handsker på gulvet og venter på at blive samlet op...  Såeh, nogen der er friske på mandag?
Stephan Dahl

JacobFrandsen

Lige nu ser det ud som om, at jeg også har plads i kalenderen. Måske man kunne finde modstandere nok til en dobbeltdate?

/Jacob

Jonz

Maler som en maniac for at være klar til at dele ostemadder ud! Alle mine tropper er jo døde flere gange over, og der skal friske på bordet :-P

Kan godt mandag, men det var egentlig tanken at der skulle gå lidt tid inden Eldar-valsen. Håber andre byder sig til? Kan komme og heppe hvis alle andre spiller.
/Jonz

Speaker to Machines

Quote from: Jonz on 29 November, 2012, 00:58:52
Maler som en maniac for at være klar til at dele ostemadder ud! Alle mine tropper er jo døde flere gange over, og der skal friske på bordet :-P
Hmmm... Måske noget Nurgle-Zombie-agtigt?  De kommer jo igen hele tiden...

Quote from: Jonz on 29 November, 2012, 00:58:52
Kan godt mandag, men det var egentlig tanken at der skulle gå lidt tid inden Eldar-valsen. Håber andre byder sig til? Kan komme og heppe hvis alle andre spiller.
Jeg kan da godt tage en ikke-eldar hær, så kan vi tage en kamp uden for ligaen.
Stephan Dahl