News:

Husk at få skrevet turneringer ind i turneringskalenderen

Main Menu

Eldar ostebord imod Vanijlekranse mariner 3000 pts

Started by TF Riley, 12 February, 2013, 13:21:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TF Riley

Søren og jeg spillede i går aftes, 3000 per side, i Christians velassorterede kælder (tak for øl!).

Jeg havde ikke spillet i lang tid så gik efter det sikre, nemlig Eldar Flying Circus. Søren stillede sine smølfe-mariner i en regulær footslugger-hær (efter eldar-standarder).

Min liste (jeg havde glemt, at jeg ikke havde nok guardians malet til 3 hosts, så jeg lavede en lille ændring før kampen):

Craftworld Gung-Ho, 3000 POINTS
Biel-Tan Craftworld (EA Swordwind)
==================================================

WRAITHGATE [50]

GUARDIAN WARHOST [475]
Farseer, 4 Guardians, 3 Wraithguard, Wraithlords, 3 Heavy Weapon Platform

GUARDIAN WARHOST [325]
Farseer, 7 Guardians, Wraithlords

GUARDIAN WARHOST [150]
Farseer, 7 Guardians

ASPECT WARRIOR WARHOST [400]
3 Dire Avenger, 5 Fire Dragon, Exarch, Autarch

WAR WALKER TROUPE [200]
6 Warwalkers

VAMPIRE RAIDER [200]

VAMPIRE RAIDER [200]

ENGINES OF VAUL TROUPE [250]
Void Spinner

NIGHTWINGS [300]
3 Nightwing Interceptors

WINDRIDER TROUPE [200]
6 Jetbike

FALCON TROUPE [250]
4 Falcon, Fire Storm

• ASPECT WARRIOR WARHOST [350]
    3 Dire Avenger, 5 Dark Reaper, 2 Exarch

Mariner:

Incompertus, 3000 POINTS
    Codex Astartes (NetEA Army Compendium v20120208)
    ==================================================

TACTICAL DETACHMENT [425]
    6 Tacticals, Chaplain, 2 Dreadnought

DEVASTATOR DETACHMENT [350]
    4 Devastators, Dreadnought, Librarian

TACTICAL DETACHMENT [550]
    6 Tacticals, Supreme Commander, 2 Vindicator, Rhinos, Hunter

DEVASTATOR DETACHMENT [325]
    4 Devastators, Hunter, Rhinos

SCOUT DETACHMENT [175]
    4 Scouts, Sniper

LAND SPEEDERS [200]
    5 Landspeeder

LAND SPEEDERS [200]
    5 Tornado

TERMINATOR DETACHMENT [400]
    4 Terminators, Chaplain

WHIRLWINDS [375]
    4 Whirlwinds, Hunter

Efter den ceremonielle indtagen af pizza med grøn ost og lidt øl var vi klar til kickoff. Begge sider havde valgt koncentrere objectives i venstre side af bordet i og omkring en samling ruiner. Begge sider deployer dybt, men jeg har selvfølgelig min wraithgate og en vampire med aspects.

Deployment

Tur 1
    Eldar vandt initiativ, og mit store guardian host strøg ud af webportalen, mest for at lokke de deployment zone campende mariner ud af sækken. Søren kvitterer med at engage dem i FF med en garrisoned tactical det. (han prepper dem fint med lidt ww-ild), men finder ud af at efter countercharge leverer et guardian host med wraithguards og -lords en anseelig stak FF-terninger. Jeg ruller dog svagt og ender med at tabe og breake, haha :)

Jeg fik dog lokket nogle mariner ud i det åbne, væk fra ruinerne, easy pickings for mine falcons, og resten af tur 1 forløber forholdvis uden tab for mig. Omvendt får jeg mordet næsten hele den blottede tactical det. med mine falcons og war walkers. Whirlwinds får en dosis voidspinner array, og nightwings rydder en landspeeder squadron.

Nightwings rydder hjørnet

Marinerne skyder lidt men er foruroligende passive, 3 det. (2 devastator og 1 tac.) er på owerwatch, og den intakte landspeeder squadron passede sin aktivering (?).

Marine bandcamp

Casualties 40/60 i eldar favør

Tur 2

Jonz

Hmm, en teaserrapport. Typisk Eldar Narref***   :-X

Ser frem til del to, og hepper på Marines  8)
/Jonz

- Rigtige mænd leger med 6mm soldater

TF Riley

Du bliver ligeså skuffet som en Brøndby-fan, Jon ;)

Hvordan og hvorledes egentlig med fælles bestilling? Vi talte lidt om det i går...

Jonz

Ja, vi skal da have bestilt!
Må se om jeg kan taste listen i aften, jeg har modtaget ordrer fra 3, og så mig selv.
/Jonz

Corran_dk

Vi vil have billeder!  ;D

Quote from: Jonz on 12 February, 2013, 13:49:57
Ja, vi skal da have bestilt!
Må se om jeg kan taste listen i aften, jeg har modtaget ordrer fra 3, og så mig selv.

Hov! skal måske lige have noget mere med! Hvis du ikke høre noget fra mig idag så skal jeg ikke have mere end det der allerede er aftalt =)
Skaven Achievements List
GF17 Net Epic Armageddon Tournament Organizer - 2015
Epic ETC landsholdet - 2016/2017
GF18 Net Epic Armageddon Tournament Co-Organizer - 2016

soerenov

Tak for spillet Thomas. Det var rart at få luftet smølferne igen.  :)

Planen for min hær var tre grupperinger
1) tactical, devastator og whirwinds holder baglinjen og tager to objektiver i tur tre.
2) tactical og devastator stiller op som 'garrison' ved mit tredje objektiv, holder det og bevæger sig ind på eldarnes side.
3) terminators og 2 x land speeders laver koordineret angreb på formation nær eldarernes baglinie og holder efterfølgende blitz objektivet dér.
note: scouts og antiluftskyts afskrækker vampires fra at lande aspect warriors midt i mine formationer.

Jeg kæmper stadig med at lære de finere detaljer i reglerne. For eksempel så havde jeg glemt, at der er et 5 cm 'counter charge' i en 'engagement'. Jeg fik ellers fint positioneret mine marines, så kun bløde eldar guardians var inden for 15 cm (og ikke de onde knoglekonstruktioner/wraith bone guards & lords). Det ændrede 5 cm rykket dog på. Med lidt terningeheld vandt jeg dog lige akkurat kampen alligevel.
Til gengæld blev mine marines derefter gennemhullet. Var jeg blevet i "min egen" ruin, så havde jeg også haft bedre dækning for spidsørernes efterfølgende kanonild. En lærerig fejl.

En anden og meget større fejl.
I starten af tur to skyndte Thomas sig at gå direkte til sin første aktivering inden jeg fik teleporteret mine terminators ind på banen. Thomas tilbød at jeg kunne teleportere dem ind alligevel, men han havde initiativet, så det synes jeg var for usikkert. Dum, dum fejl.
I tur tre forøgede jeg så fejlen ved at sætte terminators ind ved Thomas' Blitz objektiv og skyde på hans artilleri i stedet for at lande på midten af bordet og gå i nærkontakt med en af hans guardian hosts. I bakspejlet skyldes det til dels også, at jeg er lidt utryg ved de onde wraith lords og guardians. Det duer ikke. 

Opsumering
Jeg fejlede fuldstændig med gruppering 3) og det kostede mig dyrt. 2) gjorde det okay, men 3) skulle have taget noget af presset af 2). Det skete dog ikke og 2) bukkede under til sidst.
Jeg var vist for forsigtig med 1), men de havde bestemt den ønskede afskrækkende virkning, indtil jeg delte dem op i tur tre.

TF Riley

Quote from: soerenov on 13 February, 2013, 09:04:26
Tak for spillet Thomas. Det var rart at få luftet smølferne igen.  :)

I starten af tur to skyndte Thomas sig at gå direkte til sin første aktivering inden jeg fik teleporteret mine terminators ind på banen. Thomas tilbød at jeg kunne teleportere dem ind alligevel, men han havde initiativet, så det synes jeg var for usikkert. Dum, dum fejl.

Selv tak! Vi rullede initiativ, før jeg gik til aktivering ;) Men ja, du skulle have smidt dem ind uanset hvad, selv om de ville være eksponeret selv i ruinerne. Men det var jo fordi dine mariner lurpassede bag de grønne bakker ;)

I tur tre forøgede jeg så fejlen ved at sætte terminators ind ved Thomas' Blitz objektiv og skyde på hans artilleri i stedet for at lande på midten af bordet og gå i nærkontakt med en af hans guardian hosts. I bakspejlet skyldes det til dels også, at jeg er lidt utryg ved de onde wraith lords og guardians. Det duer ikke.

Jeg havde på det tidspunkt 3 WL og 2 WG i den formation, så det havde været i meget lige kamp i CC. Du kunne have preppet min formation med både land speeders og whirlwinds og rykket din BTS-formation længere frem i tur 2 som vi talte om. Så havde du stået med bedre kort på hånden. Det guardian host var nemlig min BTS ;)

Mariner er svære at mestre, da de er en assault hær, men ikke decideret CC. De kræver, at man kan sætte sine assault op og lukrere på commanders og supporting fire, men der er de til gengæld helt i særklasse!

Jonz

Dette lyder som en et Marine assault med streg under havde været det rette at gøre. Kan godt være at Eldar også får nogle kills med de wraith-monstre, men Marines kan selv dele lussinger ud, og speeders er skabt til at drøne op, skyde, og så supporte et assault. At teleporte ned med Terminators og så skyde lidt, det er spild - man skyder kun for at give BM inden et assault (med mindre man er eldar, det er eneste race der skyder for at dræbe ydmyge og udslette fjenden.... Det kan så godt være han vandt initiativet, men svaret er så at have flere potentielle assault klar, og ikke kun håbe på sine Terminators.

Min erfaring er i øvrigt, at man (jeg) altid taber initiativet efter at seje tropper lige er teleportet ned, så jeg forsøger at placere mig derefter....  :-\
/Jonz