News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

Nærkamp step by step

Started by Axix, 05 August, 2013, 21:47:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Axix

Nu har vi spillet 6th edition i et stykke tid i vores gruppe uden helt at forholde os til 6th edition reglerne.
Jeg tror vi har været lidt for gode til at benytte os af 5th edition reglerne simpelthen fordi de ligger på rygraden.

Det skal der laves om på. Vi er 2 der har gennemgået reglerne step by step og vil derfor lige høre om I vil be-/afkræfte vores konklussion heraf.

1)
Hvis en enheder charger ind i en gruppe som allerede er låst i nærkamp så får de stadig +1 attack?

2)
- Enheden som vælger at charge proklamerer hvem den vælger at angribe
- Der slås 2 x D6 for at definere charge radius
- Forsvareren får lov at skyde overwatch (hvis flere enheder charger kan de vælge mellem disse - MEN KUN 1 x Overwatch)
- Casualties fjernes som følge af overwatch
- Der måles om charge radiusen er nok til at den forreste charging model kan nå den tætteste modstander - hvis ikke afbrydes angrebet uden videre
- Den forreste angriber (initial charger) bevæger sig frem til den nærmeste fjende (altid tættest fjende) og stiller sig i base to base
- Herefter er der frit slag hvem der rykker så længe de kan bringe sig ind i den bedst mulige position (base to base er et must hvis muligt!)
- Hver charging unit skal hvis muligt placere sig således de står i base to base med en modstander. De første der rykker skal således vælge en modstander som endnu ikke er i base to base med fjenden
- Er alle fjenders baser i forvejen optaget kan man placere sig indenfor 2" af en i gruppen som allerede har base 2 base contact og stadig få lov at deltage i kampen
- Der rykkes altid den korteste rute til modstanderen (lige linier - ingen buer eller andet for at omgå terræn)

- Herefter foregår kampen efter Initiative steps
- Enhederne på det pågældende initiative step må rykke 3" tættere på modstanderen som følge af Pile in
- Højeste initiativ slår først
- Wounds allokeres til de enheder der står tættest på - hvis flere står i samme afstand vælger forsvareren hvem der skal forsøge at save hvis dette er muligt. Fejlede saves betyder dog at modstanderen man valgte modtager et wound

- Kampen slutter når alle initiative steps er gennemført eller at den næste initiative step ikke er i base to base med en modstander / indenfor 2" af en i gruppen som er i base to base - også selvom de har forsøgt sig med 3" pile in move
- Wounds allokeret på begge sider gøres op for at finde en vinder
- Taberen tager en moral test (LD minus antal wounds kampen blev tabt med)
- Bestås testen forbliver begge parter fastlåst til næste rundes nærkamp
- Fejles testen foretages en initiativ test mellem modstanderen.
- Slår vinderen højest foretager den en Sweeping Advance og dræber fjenden
- Slår taberen højest får de mulighed for at flygte
- Vinderen kan herefter rykke D6 i den retning de ønsker

Jeg har 2 eksempler jeg gerne vil have belyst:

A)
Som det kan ses på billedet har jeg forsøgt at illustrere en situation hvor charger forsøger at undgå at skulle bevæge sig ind over difficult terræn.
Så længe initial charger bevæger sig hen til den nærmeste modstander samt at charging range er så stor at manden helt til venstre kan bevæge sig diagonalt over til fjenden modsat så er det vel lovligt at foretage dette move og undgå difficult terrain?

B)
I nedenstående eksempel angriber et Monstreous Creature med højere initiativ end modstanderen.
Den slår 4 ihjel af fjenden efter at den har charget.
Forsvarerens sidste 2 mand kan nu ikke nå MC med deres 3" pile in move da deres initiativ step oprunder.
Hvis de ikke fejler moral testen - 4 for de dræbte vil de så kunne agere som var de ikke blevet charget i sidste runde?
Jeg tænker om de vil kunne flytte, skyde og charge som normalt hvis de vha. pile in ikke kan nå modstanderen samt ikke bliver låst i combat eller dræbt i forhold til Sweeping Advance?

Jeg beklager min "Wall of Text" og håber at der stadig er nogle tålmodige sjæle på PF der har lyst til at hjælpe os med dette regel område  ;)

Sigmaril

Quote- Forsvareren får lov at skyde overwatch (hvis flere enheder charger kan de vælge mellem disse - MEN KUN 1 x Overwatch)
Du vælger en charging unit. Så vælger modstanderen om han vil skyde overwatch. Derefter ruller du afstand osv. Hvis du når frem, får modstanderen ikke muligheden for at skyde overwatch mod den anden chargende unit.
Quote- Enhederne på det pågældende initiative step må rykke 3" tættere på modstanderen som følge af Pile in
SKAL rykke 3" tættere.
Quote- Kampen slutter når alle initiative steps er gennemført eller at den næste initiative step ikke er i base to base med en modstander / indenfor 2" af en i gruppen som er i base to base - også selvom de har forsøgt sig med 3" pile in move
Ikke helt. Hvis næste initiative step ikke kan komme tæt nok på må de bare nøjes med at flytte deres 3" Pile In. Derefter går turen videre til næste initiative step.
Quote- Slår vinderen højest foretager den en Sweeping Advance og dræber fjenden
Lig med eller højest.
QuoteA)
Som det kan ses på billedet har jeg forsøgt at illustrere en situation hvor charger forsøger at undgå at skulle bevæge sig ind over difficult terræn.
Så længe initial charger bevæger sig hen til den nærmeste modstander samt at charging range er så stor at manden helt til venstre kan bevæge sig diagonalt over til fjenden modsat så er det vel lovligt at foretage dette move og undgå difficult terrain?
Du finder ud af on terrain er i vejen for dit charge allerede inden du ruller for afstand. hvis det er i vejen (og det er det i dit eksempel), så ruller du 3d6 som afstand og tager den bedste terning fra. Til gengæld kan du så frit bevæge dig uden om terrain som du lyster. Det kan stadig være praktisk i forbindelse med manglende grenades, dangerous terrain og lignende.
Edit: De førnævnte regler om at skulle komme i base contact, hvis det er muligt, skal stadig overholdes. Hvis det kun kan opnåes igennem terrain, så skal det gøres.
QuoteB)
I nedenstående eksempel angriber et Monstreous Creature med højere initiativ end modstanderen.
Den slår 4 ihjel af fjenden efter at den har charget.
Forsvarerens sidste 2 mand kan nu ikke nå MC med deres 3" pile in move da deres initiativ step oprunder.
Hvis de ikke fejler moral testen - 4 for de dræbte vil de så kunne agere som var de ikke blevet charget i sidste runde?
Jeg tænker om de vil kunne flytte, skyde og charge som normalt hvis de vha. pile in ikke kan nå modstanderen samt ikke bliver låst i combat eller dræbt i forhold til Sweeping Advance?
De sidste to mand rykker 3" nærmere på deres initiativ. I slutningen af Fight fasen er der "end-of-combat"-pile in, hvor både MC og de overlevende rykker 3" tættere på hinanden. Hvis de STADIG ikke når i base contact, så er de ikke længere locked in combat, og kan gøre som de lyster.

Axix

Mange tak for svarerne Sigmaril  :D
Jeg havde ikke lige fanget at kampen ikke afbrydes ved første pile-in som mislykkedes men at det blot betyder at enhederne på dette initiativ-step blot rykker 3" tættere på og således lader kampen fortsætte.

Så forstår jeg også bedre at man reelt set aldrig vil opleve at kampen stopper fordi enhederne står for langt fra hinanden.
I mit nedenstående eksempel 2 vil det betyde at de skal være mere end 9" fra hinanden for at kunne "trigger" denne effekt.

alijens

Quote from: Sigmaril on 05 August, 2013, 23:10:10
Quote- Kampen slutter når alle initiative steps er gennemført eller at den næste initiative step ikke er i base to base med en modstander / indenfor 2" af en i gruppen som er i base to base - også selvom de har forsøgt sig med 3" pile in move
Ikke helt. Hvis næste initiative step ikke kan komme tæt nok på må de bare nøjes med at flytte deres 3" Pile In. Derefter går turen videre til næste initiative step.

Hej Sigmaril

Som jeg læser reglerne for Pile In på side 23, så er lavere rangerende initiative steps tabt og man laver ikke flere Pile In - før Combat Pile In.

Mvh alijens