News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

The American Civil War Project

Started by Pille, 06 August, 2013, 14:23:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Pille

Jeg har meget længe været interesseret i den amerikanske borgerkrig, og nu har jeg som figurnørd besluttet at gøre noget ved det.

Jeg flyttede i starten af året fra København til Sorø, hvilket desværre har betydet, at jeg ikke får spillet så meget figurspil mere, som jeg har gjort. I København spillede jeg primært Warhammer Fantasy, men vi prøvede også gerne andre spil, såsom FoW, Epic, Mordheim og andre. Ironien er nu, at jeg har fået et fint hobbyrum for mig selv, men knap så mange mennesker at spille med. Jeg håber dog, at det vil ændre sig med tiden, og indtil da vil jeg forsøge at arbejde på lidt forskellige projekter, heriblandt dette som bloggen hovedsageligt vil handle om, nemlig Den Amerikanske Borgerkrig.

Jeg er uddannet historiker, men har aldrig spillet så forfærdeligt mange historiske figurspil, men jeg drages mere og mere til dem og har blandt andet prøvet lidt SAGA for nylig, og også kigget nærmere på Warlord Games' forskellige spil, Hail Caesar, Pike & Shotte og Black Powder. Sidstnævnte vil jeg så bruge som udgangspunkt til dette projekt.

For at nemmere kunne lokke nogen til at spille et slag så har jeg besluttet mig for at lave både en nord- og sydstatshær. Da Black Powder bedst spilles på et bord med meget plads vil jeg lave hærene i 10mm og dermed spille med i cm eller med reducerede afstande i inches.

Projektet har to umiddelbare mål. Et generelt og simpelt mål om at starte to hære, så der bare kan spilles, og et mere specifikt mål, som er at skabe et specielt historisk scenarie. Jeg har valgt den første dag i slaget ved Gettysburg, 1. juli 1863. Det kan bedst beskrives som et meeting engagement i omegnen af Gettysburg. Målet er så at lave hærene, terrænet og scenariereglerne. Dog går jeg ikke efter 100% historisk korrekthed mht. de forskellige units og deres udseende, da jeg også vil bruge figurerne til generelle slag.

Her i bloggen vil jeg forsøge at dokumentere projektets gang. Forvent ikke flotte malede figurer, da jeg hverken har talentet eller tålmodigheden til det. Målet er udelukkende at få malet figurerne, og fremgangsmåden vil ofte være at gøre det så let som muligt.

Spørgsmål og kommentarer er naturligvis velkomne  :D

Pille

Første post vil være billeder af de figurer jeg har bestilt og fået. Det er figurer fra Pendraken og består af 2 starter hære, lidt blandet casualties, flag, 30x20mm baser og Robert E. Lee (ham måtte jeg have  :D). Derudover købte jeg også et kapel, og på det andet billede kan man også se noget terræn (mener det er fra Irregular Miniatures), som jeg har købt tidligere til et Hail Caesar projekt som ikke er kommet helt så langt.

Første opgave er så at rengøre figurerne og fordele dem ud på units.

Jimmi Stender

Fedt fedt FEDT!  8)

Den Amerikanske Borgerkrig har været min største passion og interesse, siden jeg var ganske ganske lille. Jeg har altid ønsket mig at kunne spille det i figurformat (pt spiller jeg kun Warhammer), men har aldrig mødt nogen der spillede det. Jeg har set få der spiller historiske slag fra Napoleons krigene, men det siger mig ikke ret meget, desværre. Jeg vil følge spændt med i denne tråd, og vil da hellere end gerne låne en konføderations hær af dig for at tæve nogle Blilly Yanks ;)

Fornuftigt valg mht. 1. Juli. Det er nok den mest "balancerede" dag i Gettysburg, hvor undertallige unions tropper skal tilbage holde fjenden, fra deres forholdsvis stærke forsvarslinjer. Thumbs up!

Jeg havde selv Black Powder regel bogen, men solgte den videre, da jeg ikke havde nogen at spille med. Jeg har også en æske borgerkrigs soldatter liggende, som bare samler støv :P

Deo Vindice! ;)

Master Ciaphas

Jeg vil glæde mig til at se lidt maling på de figurer!

Mit eget projekt - Vive L'Empereur - står jeg også ganske alene med, da jeg ikke umiddelbart kan se andre, der leger med 1/72 Nappy figurer. Men, Sorø er jo ikke SÅ langt fra København igen, så mon ikke det kunne lade sig gøre, at lokke nogle folk til - særligt hvis du har malede hære og terræn+bord?

Mvh
Master Ciapas

Morsing

Quote from: Master Ciaphas on 06 August, 2013, 15:19:47

Mit eget projekt - Vive L'Empereur - står jeg også ganske alene med, da jeg ikke umiddelbart kan se andre, der leger med 1/72 Nappy figurer. Men, Sorø er jo ikke SÅ langt fra København igen, så mon ikke det kunne lade sig gøre, at lokke nogle folk til - særligt hvis du har malede hære og terræn+bord?

Mvh
Master Ciapas

Jeg er en af Pilles faste makkere fra kbh, og jeg har skam lovet at kigge forbi og lege med de små tosser!

til Pille:
Jeg glæder mig rigtig meget til at følge med Martin, håber du kan holde motivationen!

Spicker

Cool, et ACW projekt ser dagens lys. Spændende og jeg vil bestemt følge med, ikke mindst efter mit eget lille ACW eventyr er sat på mere eller mindre permanent standby. glæder mig til at se, om 10mm har noget større at give i forhold til 6mm, når det kommer til mass battle.

Pille

Quote from: Jimmi Stender on 06 August, 2013, 14:31:45
Fedt fedt FEDT!  8)

Den Amerikanske Borgerkrig har været min største passion og interesse, siden jeg var ganske ganske lille. Jeg har altid ønsket mig at kunne spille det i figurformat (pt spiller jeg kun Warhammer), men har aldrig mødt nogen der spillede det. Jeg har set få der spiller historiske slag fra Napoleons krigene, men det siger mig ikke ret meget, desværre. Jeg vil følge spændt med i denne tråd, og vil da hellere end gerne låne en konføderations hær af dig for at tæve nogle Billy Yanks ;)

Hehe, glad for at der er en, der vil følge med i projektet. Så håber jeg bare jeg kan holde det kørende. Jeg foretrækker selv at spille med sydstaterne, så den må vi lige slås om  :D

Fornuftigt valg mht. 1. Juli. Det er nok den mest "balancerede" dag i Gettysburg, hvor undertallige unions tropper skal tilbage holde fjenden, fra deres forholdsvis stærke forsvarslinjer. Thumbs up!

Ja, det er helt klart den mest taktisk udfordrende dag ved slaget. Det er nok heller ikke nogen overraskelse at jeg er stærkt inspireret af filmen Slaget ved Gettysburg  :)

Pille

Quote from: Master Ciaphas on 06 August, 2013, 15:19:47

Mvh
Master Ciapas

Jeg har også fulgt dit projekt, og det ser også spændende ud. Napoleonskrigene kunne jeg sagtens finde på at tage op på et tidspunkt. I det hele taget håber jeg at historisk figurspil bliver mere udbredt i Danmark med tiden. Nu vil jeg ihvertfald prøve at gøre mit for fremme sagen  :D

Pille

Quote from: Spicker on 06 August, 2013, 16:22:54
Cool, et ACW projekt ser dagens lys. Spændende og jeg vil bestemt følge med, ikke mindst efter mit eget lille ACW eventyr er sat på mere eller mindre permanent standby. glæder mig til at se, om 10mm har noget større at give i forhold til 6mm, når det kommer til mass battle.

Jeg tænkte selv længe over hvilken skala jeg ville bruge til projektet. Jeg overvejede 28mm, da det jo ser fantastisk ud i bøgerne, men jeg tvivlede på at jeg ville få det til at se lige så flot ud. Og desuden så kræver det også mere plads, da det optimalt skal spilles på et noget større bord end standard 6x4. Jeg var så meget tæt på at købe 6mm fra Baccus, men da jeg havde lidt terræn til 10mm, så endte jeg med den skala. 

Master Ciaphas

Heps

Absolut - og ditto! Det skal nok blive godt.

Hvornår regner du med, at kunne vise de første baser eller to frem? Og hvilket regelsæt har du i sinde at bruge?

Mvh
MC

EDIT: Sorry - har lige set, at du vil bruge Black Powder reglerne...d'oh! Så kan man lære at læse ordentligt på tingene...

Pille

En af udfordringerne ved at bruge Black Powder reglerne er, at det er lidt op til en selv, hvordan man baser sine enheder, og hvor mange figurer man bruger i de forskellige enheder, især også når man bruger en anden skala end 28mm, som de tager udgangspunkt i.

Jeg har besluttet mig for at bruge 30x20mm baser, hvor 4 baser svarer til en bataljon og med 6 infanteri eller 3 kavaleri figurer på hver base. Det giver et lille problem med at command figurerne kommer til at stå lidt skævt til den ene side, når de står i line formation, men til gengæld er det nemmere at vise de forskellige formationer, line, attack column og march column, og til dels også skirmish.

I går aftes fik jeg renset de fleste sydstatsfigurer. Starterhæren fra Pendraken består af 120 infaterister, 30 command, 15 kavalerister og 3 kanoner (faktisk var der 124 infanterister hvilket jo kun er nice  :) ). Der er 12 forskellige stillinger i varierende antal til infateristerne + 6 forskellige til command. Så der er også en lille udfordring i hvordan jeg skal sammensætte mine baser med de forskellige figurer, men det er jo blot en del af underholdningen  :)

Her er et lille billede af, hvordan en base med 6 infanterister ser ud. Billedet afslører så også en anden udfordring i projektet, nemlig hvordan jeg får taget nogle gode billeder  :D

elThyge

Blackpowder i 10mm med cm i stedet for inches. Jamen, det er jo MiMi. :)

Jeg har i skjul arbejdet på at få de sidste ting på plads til et officielt MiMi-format; et forsøg på at skabe fælles praksis til gavn for et 6/10mm miljø i Danmark. Godt at se, flere har de samme tanker.

Jeg bruger grundprincippet til både 6mm og 10mm figurer, (her 1864 Pendraken).

Baser:
6mm figurer: Front 20/30mm, dybde 15/25.
10mm figurer: Front 20/30mm, dybde 20/30mm.

Kavaleriet er 6mm Baccus ECW.

Hestene til Baccus ACW er lidt større og ligger nærmere 30mm i dybde. Praktisk, hele hæren kan være i en beholder på 3x22x31cm, (fastgjort med magnettape med ekstra magnet ved kavaleri).

Den første MiMi-skov er på vej. Træerne er stabile nok til at overleve lettere jordskælv ved spillebordet. Sammen med en planlagt spillemåtte på mindst 60x120cm, (et 28mm spillebord delt med tre), bliver det til et let transportabelt figurspil, som kan spilles på et spisebord.

Alle figurer er fastgjort med vandopløselig spartelmasse og nemme at ombase. 6mm vil være et større arbejde, men jeg kan nemt tilpasse mig en ny standard for 10mm figurer?

- You mean, I'm trapped here?
- Oh yes, we all are.

Let Me Warn You (1936)Horisont

Belial

Jeg har også lige genfundet min ACW glæde gennem filmen Gettysburg. Følger projektet med spænding. :)

Master Ciaphas

Uhhh - SHINY! Det ser rigtigt lækkert ud. Det kunne være, at jeg efter min sommerferie skulle købe en lille bitte smule 10mm historics også...

Jeg burde iøvrigt snart få set Gettysburg. Jeg har set første halvdel, men løb så tør for tid og har ikke rigtigt fået set resten siden---skammeligt!

Mvh
Master Ciaphas

Pille

@ elThyge
Det ser sgu godt. Jeg er ikke helt så ambitiøs med min maling, men håber at komme lidt derhen ad. Det er lidt min hemmelige drøm at skabe de helt store spil med hundredvis, hvis ikke tusindvis af modeller på bordet, og her er 6/10mm jo helt oplagt. Napoleonskrigene kunne jeg sagtens forestille mig at jeg lavede i 6mm.

@ Master Ciaphas
Du skal helt klart se Gettysburg færdig. Og hvis du kan, så sørg for at kunne se den med høj lyd. Når sidste dags store slag går igang med artilleribeskydningen og det helt igennem fænomenale soundtrack kører, så er det lige til at få tårer i øjnene af. Meget smukt...

Mht. projektet så fik jeg ordnet nordstatsfigurerne igår, så nu er jeg klar til næste del af projektet. Jeg skal have fordelt figurerne på baser og spraymalet det hele. Første skridt bliver dog nok at lave en prøve-base, da jeg endnu ikke helt ved hvordan jeg vil basere mine enheder. Da mine maleevner ikke er så gode, tror jeg at, det hjælper, hvis baserne ser ekstra fine ud. Men nu må vi se, hvad jeg formår  :)
Derudover vil jeg nok også begynde at male noget af terrænet, formentligt broen, så jeg er klar til at lave fine opstillinger  :D

Pille

Lige en kort (billedløs, desværre) weekendopdatering.

Jeg har fordelt de fleste figurer til baser, så det passer med en infanteribrigade til begge hære på 4 bataljoner hver, samt en kavaleribataljon til hver også. Jeg har fået spraymalet en bataljon til hver hær og fået sat dem på baser, så nu skal jeg bare lige i gang med at male dem. Jeg overvejede også at lave artillerienhederne klar men synes at en 30x20mm base er lidt for lille til figurerne, så de må vente, til jeg får bestilt nogle flere figurer og baser fra Pendraken (jeg skal som minimum have to starterhære til). Derudover har jeg også spraymalet min bro, så den også er klar til at blive malet. Jeg skulle gerne have nogle billeder klar af nogle malede figurer i løbet af ugen  :D

Af andre hobbymæssige ting kan jeg berette, at jeg har fået lavet nogle ben til min spilleplade, som står i min hobbygarage, så hustruen kunne få hendes skrivebord tilbage  :)
Derudover fik jeg en pakke fra Warlord Games med Bolt Action reglerne, Albion Triumphant vol. 1(supplement til Black Powder) og en pakke Imperial Infantry til 30-årskrigen  :)
Fik også købt Warhammer Border Wars til Ipad'en, som jeg skal prøve med en kammerat fra København (High Elves vs. Skaven).
Min fundamentale hobbyteori er, at jo flere projekter man har gang i, jo større chance for at man får en af dem afsluttet  ;D

Morsing

Quote from: Pille on 12 August, 2013, 14:55:27
Lige en kort (billedløs, desværre) weekendopdatering.

Jeg har fordelt de fleste figurer til baser, så det passer med en infanteribrigade til begge hære på 3 bataljoner hver, samt en kavaleribataljon til hver også. Jeg har fået spraymalet en bataljon til hver hær og fået sat dem på baser, så nu skal jeg bare lige i gang med at male dem. Jeg overvejede også at lave artillerienhederne klar men synes at en 30x20mm base er lidt for lille til figurerne, så de må vente, til jeg får bestilt nogle flere figurer og baser fra Pendraken (jeg skal som minimum have to starterhære til). Derudover har jeg også spraymalet min bro, så den også er klar til at blive malet. Jeg skulle gerne have nogle billeder klar af nogle malede figurer i løbet af ugen  :D

Af andre hobbymæssige ting kan jeg berette, at jeg har fået lavet nogle ben til min spilleplade, som står i min hobbygarage, så hustruen kunne få hendes skrivebord tilbage  :)
Derudover fik jeg en pakke fra Warlord Games med Bolt Action reglerne, Albion Triumphant vol. 1(supplement til Black Powder) og en pakke Imperial Infantry til 30-årskrigen  :)
Fik også købt Warhammer Border Wars til Ipad'en, som jeg skal prøve med en kammerat fra København (High Elves vs. Skaven).
Min fundamentale hobbyteori er, at jo flere projekter man har gang i, jo større chance for at man får en af dem afsluttet  ;D

Ja, vi ser om det lykkedes denne gang, ned med nakken skal dine elvere nok komme når Glitz kommer på banen!

Jeg vil lige sige til folket at Pille faktisk har fået malet de 2 battalioner der var blevet sprayet, og han lovede mig der ville komme billeder imorgen, så betragt det her som en offentligt huskeseddel til dig selv martin! ;)

Pille

Quote from: Morsing on 15 August, 2013, 21:42:21
Jeg vil lige sige til folket at Pille faktisk har fået malet de 2 battalioner der var blevet sprayet, og han lovede mig der ville komme billeder imorgen, så betragt det her som en offentligt huskeseddel til dig selv martin! ;)

Det er godt jeg har dig til at pace mig frem, Steffen  ;D

Men som Steffen skriver, så har jeg færdiggjort de første to bataljoner. Det gik forholdsvis smertefrit, og så længe man ikke kommer for tæt på, så er jeg faktisk ganske godt tilfreds med resultatet. For mig er det stadig lige så meget et spørgsmål om kvantitet som kvalitet.

Fremgansmåden var således. Jeg spraymalede først figurerne uden base med henholdsvis grå for sydstatshæren og blå for nordstatshæren (ganske logisk).

Derefter satte jeg figurerne på baser, som jeg havde spraymalet sorte. Og så ellers bare maling på, og lave baser til sidst.

1. bataljon, 1. Brigade, Sydstatshæren  :)

1. bataljon, 1. Brigade, Nordstatshæren  :)

Her er et par opstillede billeder med en bro, som jeg også har malet i denne omgang. Den var selvfølgelig nem at male; sort spray, grå maling, wash og drybush  :D

Det næste på programmet bliver endnu en bataljon til hver hær. Jeg vil prøve at gøre et par ting anderledes denne gang, belært af erfaringerne fra første gang. Så kan det være, det går lidt hurtigere. Derudover vil jeg begynde at kigge lidt på at lave nogle general baser, ud fra de figurer jeg har tilovers. Jeg vil også fortsætte med at få lavet noget terræn. Denne gang vil jeg være noget mere ambitiøs og prøve at lave en lille landsby ud fra de bygninger, man kan se på nedenstående billede (minus broen og kirken/kapellet i bagrunden).

Alt i alt er jeg ganske godt tilfreds med fremgangen. Jeg glæder mig som et lille barn til at komme til at spille med figurerne, men jeg må tålmodigt vente, til jeg fået malet lidt mere  :D

Morsing

Jeg synes sku det ser ganske imponerende ud! :) - jeg kender jo dit normale tempo, så det her er jo noget der ligner lysets hastighed til sammenligning!

glæder mig til at spille med dem!

Belial

Det ser rigtig nice ud. Mere af det. :)

Jimmi Stender

Enig, der ser rigtig godt ud.

Vil du lave "generic" unions og konføderations soldater? Eller vil du lave dem i første dag ved Gettysburg tema? Det kunne være fedt at se General Bufords dismountede kavalerister, unionens "Iron Brigade", konføderale regimenter fra Alabama og Tennessee fra Heths Division, osv :)

Pille

Tak for kommentarerne. Jeg fortsætter ufortrødent  :)

Quote from: Jimmi Stender on 16 August, 2013, 20:25:25
Enig, der ser rigtig godt ud.

Vil du lave "generic" unions og konføderations soldater? Eller vil du lave dem i første dag ved Gettysburg tema? Det kunne være fedt at se General Bufords dismountede kavalerister, unionens "Iron Brigade", konføderale regimenter fra Alabama og Tennessee fra Heths Division, osv :)

I første omgang bliver det 'generic' tropper, jeg laver, så jeg bare kan spille det, jeg lyster. Men det er da oplagt, når jeg efterhånden får malet nogle flere figurer og nærmer mig muligheden for at kunne lave slaget ved Gettysburg, at jeg maler nogle af de mere specielle enheder. Iron Brigade er naturligvis meget oplagt. Det kommer også lidt an på, hvad jeg kan finde af rigtige flag.

Master Ciaphas

Novra - det ser fedt ud! Mer'! Mer'! MER'!!!!

Mvh
Master Ciaphas

Pille

Sidste weekend blev jeg færdig med 2 bataljoner mere men fik ikke uploaded dem, inden jeg tog på ferie. Så de kommer her  :)

2. bataljon, 1. Brigade, Sydstatshæren.

2. bataljon, 1. Brigade, Nordstatshæren.

Og lidt stemningsbilleder  :)

Jeg lavede nogle små ændringer i malemetoden men var dog ikke helt tilfreds, men jeg er nu stadig tilfreds med det overordnet resultat og tempoet indtil videre. Men skal dog stadig ikke for tæt på, for så dukker alle fejlene op  :D
Jeg har fået spraymalet de næste to bataljoner, som jeg håber at få malet i løbet af næste uge. Derudover skal jeg også få kigget nærmere på noget terræn.

Så projektet fortsætter sin stille gang  :)

Belial

Jeg synes da, at du holder et fint tempo med malearbejdet. Ser squ fedt ud. :)