News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

Q: Army Composition and Restriction

Started by Nicolai Matz, 06 November, 2018, 00:43:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Nicolai Matz

Er i færd med at istandsætte en større WFB Orc Army - og det ender nok med at jeg spiller 9th. Age
med den (selv om reglerne i layout og systematik ligner noget fra en 3.-klasse) MEN jeg har ikke set
nok på dem til at kunne finde ud af hvordan sammensætningen af hærene er - så jeg håber at nogen
right off the bat kan svare på om man stadig hægter visse enheder op på andre - i ældgamle dage
måtte man f.eks. ikke tage en Doom Diver med med mindre man havde en regulær Goblin unit med på
bordet (og det forklarede så min 10 Goblin store unit ovre i hjørnet)

Kan man f.eks. inkludere:
Rock Lobbers i en Savage Orc hær?
Doom Divers i en Night Goblin hær ?
Shamans i en Black Orc hær ?

Når jeg spørger så specifikt er det fordi jeg har nok til at lave 3 spilbare, mindre hære og det ville være
sjovt at kunne spille hjemme (en af mange fordele ved større børn i huset), Greenskins vs. Greenskins.
Alternativt kunne vi selvf. også lave en af de andre hære jeg har liggende, Skaven, High Elf eller Dwarf
men f.eks. en fuldt tematiseret Savage Orc Army med archers, rock lobber, CC unit, wyvern, shaman,
trolls og boar riders ville nu have sin charme.....

doc watson

Det burde ikke være et problem. :) du mixer vist bare løs i disse dage.

Azrael

Ja de begrænsninger der er er på de forskellige kategorier. Som feks warmachines eller monstre.
Ellers er der fri leg!

Azrael

Vi har i øvrigt en 9th gruppe på FB, hvis du gerne vil have et intro-spil.

Nicolai Matz

Quote from: Azrael on 06 November, 2018, 06:43:55

Tak for tilbuddet men jeg maler lige en hær først  :D

Så vidt jeg kan se - hvis begrænsningerne kun er under den enkelte unit - så er der
kun begrænsninger på det enkelte crew, ikke hvem de må joine - så jeg er fri til at
tage en Rock Lobber med til mine Savage Orcs uden at skulle blande alm. Orcs ind
i hæren.

Eneste rigtig dumme jeg kan se er at det ser ud som om Night Goblins ikke længere
må have buer - det wrecker seriøst mine 2 units NG's Archers med 3 NG Fanatics i hver........

Azrael

Night goblins (nu: Cave goblins) må bestemt godt tage buer.

Kigger du på nyeste udgave?

Kan findes her:
https://www.the-ninth-age.com/filebase/index.php?download/2072/

Azrael

Men du må desværre 'max' have 100 med, med buer ;)

Nicolai Matz

Quote from: Azrael on 06 November, 2018, 09:45:04
Night goblins (nu: Cave goblins) må bestemt godt tage buer. Kigger du på nyeste udgave?

Det gjorde jeg nok ikke. 1000 tak, det var en lettelse.  :)

Quote from: Azrael on 06 November, 2018, 09:45:41
Men du må desværre 'max' have 100 med, med buer ;) 

Hmmm, 40 Night Goblins, 40 Ruglud's Armored Orcs, 18 Harboth's Orc Archers, 30 Savage Orc Arrer Boyz - det går vist næsten ;D
Men vil det sige at en hær ikke må have mere end 100 buer med ? For jeg ville mene at 100 long bows i hænderne på Wood Elf
var en anelse mere giftigt end 100 short bows i goblinhænder......

Azrael

100 goblins med buer ;)

Orker fyrer du den bare af med.

Nicolai Matz

Weird. Jeg ville tro at Orc Arrer Boyz var farligere end Goblins !?
(men det er måske noget med at man kan skyde umådelige mængder af pile af med billige goblins)

Nå, men 100 Night Goblins med buer har jeg slet ikke - kun 2 x 20, for i gamle dage var det jo vigtigt
at få sendt sine Fanatics af sted - og helst så mange som muligt  ;D
Men 1/10 reglen strammer så en smule - hvis jeg læser den korrekt.

Azrael

Quote(men det er måske noget med at man kan skyde umådelige mængder af pile af med billige goblins)

Det tænker jeg lige præcis er derfor :)

Nicolai Matz

Det er dog stadig ret sært at de sætter et tal på.
"½ of troops" "25% of Army Points" "½ of units" havde givet langt bedre mening - det er trods alt
et skalerbart spil og mens 100 goblin archers nok ikke batter meget i et 5000 vs. 5000 points battle
så vil det være en regn af pile i et 1000 points......

Men igen, 1000 tak for hjælpen  :)

Azrael

Reglerne i 9th er lavet og balanceret efter 4500 pts.

Det kan sagtens spilles med færre eller flere pts., men det kræver lige at man går et par af reglerne igennem, fx. som den du nævner der.

Vi har f.eks. spillet med 3000 pts og det gik rigtig fint, vi satte bare en max point pris på enheder på 500 pts, da de ellers kunne blive for svære at håndtere for modstanderen.

Nicolai Matz

Det forklarer jo en hel del. Jamen når mine orker er klar, så vil der blive malet en Night Goblin Army,
med archer units, fanatics, squigs, trolls, rock lobber, squig hoppers og doom divers - som så kan gå i krig mod mine Savage Boyz når vi ikke har større fjender :)

Og ouch - så, i den seneste udgave at fanatics- night goblin forholdet er 1:15
Så jeg skal bruge ikke mindre end 90 NG's for at fielde 6 fanatics  :o

Nicolai Matz

En ting der slår mig ved regelsættet er at de har nogle temmelig store minimumsstørrelser
på enheder, så det er ret uegnet til mindre slag - og samtidig bliver man straffet for at tage
store enheder med i full size battle fordi ekstra tropper koster mere / stk.

Det er lidt weird.......

Zephyr

Det er jo nok et spørgsmål om at man på den ene side genre vil undgå alt for store dødsstjerne men samtidigt vil man også nødigt ud i at folk kan fylde et helt bord med alt for billige enheder.
Her gælder det dog nok mest i forhold til turneringsspil - hvis i bare skal spille hjemme i kælderen kan jo altid spille med mindre enheder.

Nicolai Matz

Selvf. - så engang en der havde lavet en 40 mands beastman unit, den gang de havde
2 wounds - så 80 wounds på rank'n'file alene - og så havde de 2håndsvåben. Nasty.

Men der er jo typisk også nogle down sides ved de store enheder, de er f.eks. temmelig
nemme at ramme med diverse, de kan ikke passere alle steder uden at re-forme,
de tier mange point op og kan ikke løse 2 opgaver uanset størrelse.

Zephyr

Der er selvfølgelig nemmere for fjenden at lave store multi charges hvis en enhed er kæmpestor ligesom der er spells der er særligt hårde ved store enheder (ala alle modeller i en enhed ta'r et str. 3 hit).

Men når der er sagt er en stor del af pointen ved dødsstjerner netop det at de binder mange point. For i det øjeblik 80% af din hærs point ligger i en enhed og dens tilhørende helte bliver det hurtigt meget svært for fjenden at hente point hjem.

tilbage i 8.ed var det en ret udbredt taktik og selvom man har forsøgt at begrænse det i T9A kan man stadigvæk lave nogle ret så ubehagelige enhedder.

Zephyr

Men som Azrael siger:

Quote from: Azrael on 06 November, 2018, 06:43:55

Der spilles en del i Københavns området og de fleste er jo klar på en snak om figurer hvis man kigger forbi.

Nicolai Matz

I ancient times ville man jo bare blive flanked og miste al rank bonus - eller
blive offer for et par rock lobbers der nemt dræber et par håndfulde hver tur,
for slet ikke at tale om rotte-pest der smittede inden for 3"  ;D

Jeg vil helt sikker finde mig nogle spil ide i verden men pt. handler det mest
om at gøre et par af de old metal hære jeg har liggende klar - jeg har 3 børn
der kan lide at male, figurer og at spille spil  :)

Nicolai Matz

Her er så mit første forsøg på at konstruere en 9th. Age Army.

Det er en Savage Orc Army, ideen er at lave det hele med gennemført tema.

1 Savage Orc Warlord on War Boar:                                                                    290 pts.
1 Savage Orc Army Standard on War Boar:                                                         170 pts.
1 Savage Orc Chief on Wyvern:                                                                           340 pts.
18 Savage Orc Headbashers w. paired weapons & shields + shaman + chief:    705 pts.
20 Savage Orc Boyz w. bows & shields + shaman + chief:                                  676 pts.
5 Headbashers on War Boars w. shields + shaman + chief:                              1256 pts.
3 Cave Trollz:                                                                                                        232 pts.
1 Orc Rock Lobber + Orc Overseer:                                                                          190 pts.
1 Idol of Mork:                                                                                                       385 pts.

Det giver en total på 4244 pts. hvilket levner mig lidt overskudspoint til lidt ekstra udstyr
og magic items.
Wow, man kommer hurtigt igennem sine point i 9th. Age !!
Jeg står med 2 core units, en flyer og en cavalry unit som Warlord og Army Standard kan joine
+ nogle heavy hitters og en krigsmaskine.

Er jeg helt skør, har jeg overset noget ?

I starten bliver hæren noget mindre end de fulde 4500 pts., det er vigtigere at have flere hære
i huset end en stor......

Zephyr

Fint med tema og ja pointene løber alt for hurtigt ud.

Når det er sagt - så er shaman'er og chiefs ikke noget man køber til de enkelte units længere (det har man ikke gjort siden 5 edition). De point skal i stedet bruges ud af characters kategorien og de kan så slutte sig til enhederne under spillet.

En liste kunne se sådan ud (taget fra en af deltagerne til weekendens store turnering i Aarhus):

QuoteDennis Arnt Valgren
490 – "Olog Bonecooka" Feral Orc Shaman, General, War Cry, Paired Weapons, Magical Heirloom,
Wizard Master, Thaumaturgy
265 – "Rump da Lucky" Feral Orc Chief, BSB, Light Armour, Great Weapon, Essence of Mithril
185 – "Hulu" Feral Orc Chief, War Boar, Light Armour, Great Weapon
185 – "Bulu" Feral Orc Chief, War Boar, Light Armour, Great Weapon
710 – "Mr.Gobbo & Lotte-Hvor'-Du-Henne" Forest Goblin King, Gargantula, Great Weapon, Titanic
Might, Crown of the Wizard King
591 – 54x "Forest Stikkas" Forest Goblins, Spear & Shield, M, C, S, Green Tide
772 – 29x "Nekkid Waaarrgh!" Feral Orc 'Eadbashers, Paired Weapons, Mammoth Stabber, M, C, S,
Green Tide
302 – 9x "Nekkid Pigstikkas" Feral Orc 'Eadbashers, Paired Weapons, M
150 – 2x "Mincer & Render" Gnasher Wrecking Team
90 – 3x "Squeaky Wheels" Scrap Wagon
310 – 3x "Dumdee, Micker Grum, Tismayn" Giant, Wrecking Ball

worsneek

Jeg tror også der er get noget 'galt' :p
Jeg kan ikke helt gennemskue det, men det ligner at du har købt karakterer som upgrades til alle dine enheder, hvilket man ikke kan (normalt). En rigtig god ide til at starte med at lave lister er at hente en app som f. Eks. Battlescribe :) Så kan man se enhedernes muligheder og ikke tage ulovlige valg. :)

Og super, super fedt, at du er kommet i gang :)
Jeg kan klart anbefale at komme ud til nogle arrangementer med andre spillere. :)

Edit: ninja'ed af Zephyr :p

Nicolai Matz

Nå nej, det skulle jeg måske have skrevet op anderledes.

Karaktererne ER taget ud af de 40% (1800 pts.) - de er bare skrevet op under enhederne fordi
det er dem de skal operere med.

Men jeg har lige regnet efter og pt. levner de mig med under 100 point til ekstra gear til karakterer,
hvilket nok ikke er særlig optimalt.

Zephyr

det er lidt lidt men hvis der er styr på kategorierne så er der jo reelt intet der forhindre en i at spille med hæren.