News:

Husk at få skrevet turneringer ind i turneringskalenderen

Main Menu

Tabletop fantasy wargame for ranked units ?

Started by Skovtrolden, 21 March, 2019, 11:59:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Skovtrolden

Efter ikke at have spillet i nogle år, ville jeg i gang igen, og opdagede at Warhammer var dødt i mellemtiden. Er startet lidt på "The Ninth Age" men er fortsat ikke helt overbevist, det lugter af en lang dødskamp, uden tilgang af nye spillere, når der ikke er nogen kommercielle interesser til at drive det fremad, og det er også blevet lidt for fair, for mange af de "wacky" ting der gjorde Warhammer sjovt, er dømt ude. Har overvejet kings of War, der er nogen penge og fabrikker bag, så det kan måske blive til noget, men indtil videre ser det ud til at være en lille scene.

Hvad er der ellers ? Hvor er der realistisk at der er en fremtid for mig, og mine drenge, hvis vi vil spille Fantasy table top krigs spil, med ranked units i 28mm range ?

Spicker

Warlord Games er lige* kommet med et nyt skud på stammen, Warlords of Erehwon.
https://store.warlordgames.com/collections/warlords-of-erehwon/

Har ikke prøvet det enenu, men synes det ser spændende ud. Lidt mere end et skirmish, men stadig uden DKK 3000+ buyin. Og så er det "open source" mht figurer.

*altså, jeg har først opdaget det nu, så det MÅ være sprit-nyt.

Ellers er der også Dragon Rampant. Super simpelt og igen uden forudbestemt figurproducent.
https://ospreypublishing.com/dragon-rampant

Nicolai Matz

Jeg er ikke sikker men det virker som om der er et pænt community der stadig spiller ældre versioner af WFB. Jeg spiller 4th. ed. med min ældste søn - men jeg er selvf. også en dinosaur - og det er nemt når man nu har bøgerne  :)
Det virker dog som om det er 8th. ed. der er den dominerende af de afgåede.....

niceguy.dk

Altså hvis 9th er en lang dødskamp, er det i hvertfald en ret fed en at være del af. Der sker i hvertfald meget i Aarhus og vi hygger ret meget med det. Jeg har allerede mødt mange nye spillere og også nogle som er startet med 9th og ikke kendte warhammer. Du skal selv finde det spil som passer dig bedst men jeg synes ikke du skal vælge på baggrund af at det ikke er gw som styrer det

Honeym

Jeg oplever et større og mere vedholdende miljø omkring 9th end jeg gjorde bag 8.ed.
Vi er en 10-15 spillere, der mødes jævnligt i Aarhus - der er spillere og spil hver uge og for det meste spil flere dage.
Jeg har også fået flere bekendtskaber i København, og både Battle of Copenhagen og ArosCon blev hurtigt fyldt ud, så der må være en del.
Jeg har også mødt flere nye spillere, og jeg har også en kammerat som er begyndt uden at have spillet i mange mange år.

Jeg tror egentlig 9th har det meget godt. Det er meget spillere som altid har spillet, ja, men der kommer også nye - det er bare ikke 13-årige der synes figuerne er fede nede i forretningen og det er selvfølgelig ærgerligt, men for aldersgruppen 20+ er der gode vilkår. Det er i hvert fald min oplevelse.

Skovtrolden

Jeg har nogle drenge, på 15 og 20, som er på vej tilbage til Warhammer, og indtil videre er det Ninth Age versionen af det vi har kig på, men jeg kunne godt tænke mig at der var nogle på deres egen alder også, de går nok død i det, hvis det kun er mig og andre i "far-alderen". Vi må vel ned i den lokale Dragons Lair, og se om der er et 8th. ed. eller et t9a miljø, med unge.

Dux Magnus

Hej Skovtrolden.

Alt afhængig af hvor du og dine drenge bor, så er der rig mulighed for at spille mod andre jævnaldrende i og nær København. Jeg har bl.a. mødt flere spillere ml. 18-30 herinde på Powerfist som jeg jævnligt har spillet mod. Hvis det havde interesse ville jeg gerne tage et spil med dem eller introducerer dem til nogle af mine kammerater.

Mr.Gobbo

Jeg så diskussionen på fjæsbog, så jeg skriver lige min kommentar herinde også:

T9A er en del anderledes, fordi det ikke er bundet op på ét firma over dem alle, men på mange forskellige producenter som producerer dele der kan anvendes til spillet, tjek f.eks. det billede jeg lige har taget af en hjemmeside (Avatars of War).

Den fulde liste over producenter som har figurer som er kompatible med T9A kan findes her:

https://www.the-ninth-age.com/lexicon/index.php?entry/2071-list-of-miniature-companies/

Når der står et "IX Age" logo ud fra firmaets navn, betyder de at de er et officielt "cooperating company".

Det samme gør sig gældende for firmaer som producerer tilbehør og terræn:

https://www.the-ninth-age.com/lexicon/index.php?entry/2147-list-of-terrain-and-supplement-companies/

Jeg kan sagtens se at butikker begynder at sælge vores grundregelbøger, nu hvor de er rimelig IP-sikre (den proces har taget en årerække). Tjek f.eks. Amazon.

Jeg medgiver at der er udfordringer, men vælger at have "ja-hatten" på.

Dragon's Lair i Odense har udtrykt interesse i at genoptage deres T9A-turneringer i deres nye lokaler på Klostervej. Jeg er dog travlt optaget med at skrive bachelorprojekt, så at arrangere turneringer står rimelig langt nede på min to-do liste.

Anekdotisk evidens er den bedste form for evidens (ja, ironi kan forekomme), men jeg har da mødt en hel del 1.gangshobbyister til T9A turneringer, så helt døde er vi ikke endnu.
T9A Executive Board member

Mr. Gobbo's Tricksy Gits: https://www.youtube.com/c/MrGobbo

rosenaa

Vi stoppede ved den sidste udgave og gik tilbage til4-5th udgave... men vi kigger stadigvæk på 1st udgaven og tænker vi vil starte der, når vi går i gang igen... Dino'erne længe leve  ;D
Whiskey ! Single Malt naturligvis...
Tidligere Smith Legetøj og Hobby - H. Wittrock - Dansk Hobby - Rødovre Hobby - Holmberg Hobby

Nicolai Matz

Quote from: rosenaa on 21 March, 2019, 18:04:15
Vi stoppede ved den sidste udgave og gik tilbage til4-5th udgave... men vi kigger stadigvæk på 1st udgaven og tænker vi vil starte der, når vi går i gang igen... Dino'erne længe leve  ;D

Nemlig. Og hos os er Gabriel large nok til at jeg kan få lov at tage Skavens 5ed. Warp Lightning Cannon med (og han får heavy armor til sine black orcs) - vi har aftalt at den slags er ok, så længe vi har figuren til det  :)

Gokstar

Jeg havde lidt samme frygt mht. 9th age da jeg begyndte at spille igen, for ca 2 år siden, men jeg må sige at det er blevet gjort til skamme. Faktisk oplever jeg at 9th age kun har fået momentum i den tids periode. I Københavns området er der små turneringer hele tiden og de store turneringer bliver hurtigt fuldt op, så jeg tænker faktisk det går strygende for 9th age.

rosenaa

Der vil jo altid være dem, som med 100% sikkerhed springer til det sidste nyeste. Og nå de samtidig står for den aktive del af ethvert miljø, så er der jo ikke så mange valg  ;D

Og det er så ligegyldigt om det er Napoleon Wargames - 40K - 28mm Herotic scale - WHFB - FOW - Den lokale strikkeklub - Sportsforeningen - Alternative udøvere - Modelbilssamlinger - Modeljernbane osv.

Jeg kan huske tilbage hvor 25mm rent faktisk Var 25mm - indtil GW lavede deres "25mm" som var 30mm

Eller hvor 52mm var det rigtige indenfor det Historiske, indtil Tamiya kom med deres 1:35 skala

Eller hvor England lavede (og stadigvæk gør det) deres modelting i 1:76 fordi det svarede til HO/00 men andre firmaer i Tyskland så lavede 1:87 i stedet for...

Det betyder bare ikke, at det ér bedre  ;D bare at det er det sidste nye.

Og det er jo også det, som de forskellige projekt producenter leve af  ;D

Jeg er en dinosaurus og jeg spiller ikke i turneringer - hvilket nok er derfor at jeg ofte ikke gider opdaterer til det sidste nye. Men bliver på det sted, hvor det er sjovest... Historien bagved, det spil tekniske, figurernes udseende, kompleksiteten osv  ;D
Eller bare fordi jeg har brugt maget tid på at lave mine ting så jeg syntes de er perfekt og derfor ikke vil lave dem om  ;D
Whiskey ! Single Malt naturligvis...
Tidligere Smith Legetøj og Hobby - H. Wittrock - Dansk Hobby - Rødovre Hobby - Holmberg Hobby