News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

En langsomsmalers malekvaler

Started by VonPanne, 22 July, 2010, 13:32:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

VonPanne

Denne tråd startede egentlig bare som nogle spørgsmål om tips om hurtigmaling af Space Marines, men har efterhånden udviklet sig til en egentlig blog. Som titlen antyder er jeg særdeles langsom til at male, og det er heller ikke min yndlingsbeskæftigelse, så det er noget jeg har tendens til at udskyde.

Det primære formål med denne blog er at holde mig selv i gang, men jeg håber at det kunne være at nogen har nogle gode tips til hvordan man kan få maleprocessen til at gå hurtigere og gerne sjovere. Dertil er jeg en skovl til det der med farver, så jeg vil sikkert også spørge efter gode forslag til farvevalg på mærkelige steder efterhånden som jeg får udforsket figurerne nærmere.

I er velkomne til at sparke til mig hvis der er for langt mellem opdateringerne, men selv når opdateringerne kommer kan jeg ikke love at der sker meget fra gang til gang... det var det der med at male langsomt  ;)

Tak fordi du kiggede forbi :)

Oprindeligt indlæg herunder:

Jeg har for nylig kastet mig over 40k og har efterhånden også fået filet og samlet lidt figurer. Nu står de pænt og venter på at der kommer maling på dem, men jeg er kommet i tvivl om hvordan jeg skal gribe det an. Jeg hældte nemlig oprindeligt til at jeg skulle dyppe dem (jeg har en Fanatic Army Painter Medium Shade jeg har brugt til min Fantasy Empire hær), men jeg kom pludselig til at tænke på at det nok ikke egner sig så godt til store flader på kampvogne og deslige, selvom man pensler det på.

Så, hvad gør jeg så - er dyp stadig vejen frem og er der nogen der har nogle gode tips til hvordan man får større flader til at se pænt ud med dyp, eller bør jeg vælge en anden løsning?

Mit mål med hæren er med mindst mulig maletid at få en hæderlig standard jeg selv kan holde ud at se på (der er et par Empire figurer her, som jeg synes er blevet ok).

En anden vigtig ting som jeg stadig ikke er helt afklaret med og som jeg meget gerne vil have input om, er farvevalg. Hvis det skal dyppes passer hvid og sort jo ikke rigtig ind. Jeg hældte en overgang til at male dem som Ultramarines, men jeg tænkte at det kunne være rart at have muligheden for selv at kunne brygge noget baggrundshistorie, og medmindre nogen synes at det er et dårligt valg af grunde jeg ikke kender, er valget af navnet for mit chapter landet på Thunder Dragons. Det eneste jeg gruer lidt for er at der måske skal males nogle drager rundt omkring...

Thunder Dragons tænker jeg egentlig også som blå og hvid, men da dels hvid egner sig dårligt til dyp og dels der er flere fremtrædende officielle chapters der har de farver, tænker jeg om jeg skal skifte den hvide ud med f.eks. sølv eller guld. Andre forslag er meget velkomne, og også hvordan farverne kunne fordeles på figurerne.

Et sidste total begynder spørgsmål er hvordan man nemmest og pænest laver battle damage? Skærer og prikker man lidt i figurerne inden grunding eller er det bedre at forsøge at male det på med lidt skygge og highlight?

På forhånd tak for alt input I gider komme med :)

Dark Seraphim

Imperial Castellan model

Synes du skulle gå blå/beige (offwhite) da det egner sig meget mere til dyp.

Tror dyp er klart den hurtigste måde at få en hær på, er selv godt igang...

Battledamage, fandt jeg lige:
http://www.dakkadakka.com/dakkaforum/posts/list/224015.page

Håber det hjælper lidt :)

Brian W.

Hvis du skal lave en hurtig SM hær, så er hvid nok det dårligste farvevalg du kan træffe. Skarpt efterfulgt af gul :)

Modsat dig, så mener jeg faktisk at skal man endelig lave en hvid SM hær, så er dyp yderst velgnet. Så skal du dog bare udelukkende have infanteri og ingen vehicles (da de som du selv siger er meget skidte at dyppe).

That aside, så ville jeg helt klart kigge efter et farveskema med masser blå (og det siger jeg ikke fordi jeg er biased  ;D). Blå (ultramarine blue og lignende) er by far den hurtigste og bedst dækkende farve. To tynde lag er rigelig ovenpå en sort undercoat, og badab black wash (evt. blandet med asurmen blue) kan snildt bruges som shading hvis tingene skal gå hurtigt.

Tricket (når det skal gå hurtigt) bliver så at vælge en highlight som ikke skal blandes - altså en lysere blå nuance fra GWs arsenal.

Gode kontrastfarver til den blå er hvid, bone, gul, rød og orange. Disse farver er dog en pain at male ovenpå selv en rimelig lys nuance som ultramarine blue, så jeg ville vælge simple områder på figuren til denne kontrast. Velegnede steder er trims, knæ-skallerne, eller selve inderdelen af skulderpladen. Disse er relativt nemme af speed-grunde hvide med en pensel efter du har påført den grundlæggende blå. Hjelme skal du kun vælge som område til kontrast hvis du har tiden til det... Det GRIMMESTE i verden er en Space Marine hvor hjelmen er malet eks. hvid men hvor maleren ikke har taget sig tiden til, at påføre de nødvendige 7-10 tynde lag således malingen ikke bliver tyk og klumpet.

Hvis blå ikke er "din farve", så virker de fleste af ovenstående råd også med grøn. Min erfaring er dog at de grønne nuancer generelt dækker dårligere end ultramarine blue, hvorfor flere lag vil være nødvendige. Desuden er ultramarine blue nok en af de lyseste farver som dækker godt. Grønne Marines bliver ofte ret mørke, specielt da de lyse grønne dækker vold dårligt.

Den helt simple løsning er jo sorte Marines med rød og bone kontrast. Et sikkert valg som også går forholdsvist hurtigt.

/ BW
Retfærdighed på Baser! (maleblog):
http://www.powerfist.dk/forum/index.php?board=779.0

Kexplosion

Alternativt kan du bruge Badab Black i stedet for dip da washede overflader vist ofte er lidt lettere at arbejde videre på bagefter. For eksempel kan du male figuren i grundfarverne, washe hele modellen med Badab Black og derefter "rydde" op på de store overflader med endnu en let omgang maling. Det er lidt ekstra arbejde, men med lidt øvelse kan man ret hurtigt få et pænt resultat, også på relativt lyse overflader hvis man da ikke lige arbejder med gul (som bare er noget øv at male udanset hvad). Sammenlignet med dipping tager det nok noget længere tid, så det er ikke sikkert det lige er noget selvom teknikken også let kan overføres til køretøjer med store overflader.

Nu kommer det selvfølgeligt også an på hvad du mener med "hurtigt" - der er stor forskel på om kravet er serieproduktion af 20 marinere på en weekend eller om det drejer sig om en hel eller halv tactical squad på en uge.  :P
"... brændende Broodlord til dit face!" - Stefan Dahl

The Internet - because asking idiots far away for advice is better than asking those close by.

Se mine seneste miniaturer i mit Photobucket album!

Atoom

Mine vanilla SM dukker maler jeg ved at grunde dem hvide, vaske dem i devlan mud & Male detaljerne oven på - Nemt og bekvemt, og så tager der ikke ret lang tid. Du kan se resultatet her:
http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=26967.0

Ellers er jeg faldet over denne Blog, hvor der er en fyr der kombinerer drybrushing & inks til at lave nogle fine metallic marines. Den metode han beskriver burde også holde produktionstiden nede:
http://burnedbrush.blogspot.com/2010/07/painting-quick-and-easy-space-marines.html

Dark Seraphim

Quote from: Atoom on 23 July, 2010, 09:02:31
Mine vanilla SM dukker maler jeg ved at grunde dem hvide, vaske dem i devlan mud & Male detaljerne oven på - Nemt og bekvemt, og så tager der ikke ret lang tid. Du kan se resultatet her:
http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=26967.0

Btw, er du stoppet med at lave den SM hær?

Synes det har potentiale til at blive en flot hær :)

Atoom

Quote from: Dark Seraphim on 23 July, 2010, 11:49:10
Btw, er du stoppet med at lave den SM hær?

Synes det har potentiale til at blive en flot hær :)

Det er ikke blevet til så mange SM dukker - Jeg har for nyligt malet en dread, en champion, et par sgts, en commander og lidt løsøre i den taktiske afdeling... Men, siden jeg ikke spiller med mine marines, da min ork hær har stjålet interessen, så er jeg tilbøjelig til at svare ja til spørgsmålet om hvorvidt jeg er stoppet med at lave den SM hær - I hvert fald indtil vinterens mørke indbyder til overdreven maling igen :)

merlin

du kan også smugkigge lidt i min blog " hvad skal chapteret hedde" måske kan det give dig lidt inspiration til noget sjovt.

mvh. merlin

VonPanne

Mange tak for jeres input indtil videre, ikke mindst Brians grundige gennemgang. Det sætter jeg pris på, for jeg er efterhånden ret meget i vildrede hvad angår farvevalg. Jeg har kigget lidt på jeres links og tror ikke at metalfarvede mariner bliver vejen for mig.

Specielt Atooms mariner synes jeg har potentiale, hvis det virkelig bare handler om en hvid grunder og en wash. Jeg har ikke prøvet de nye washes, men har læst flere steder at det skulle at foretrække frem for dyp - og så slipper man også for det skinnende look og en velduftende hobbykælder. Men igen, hvordan går det så med washes og store flader? Atoom, har du malet en Rhino eller lignende og i så fald, hvordan er det gået?

Og så... farvevalg. Jeg vil gerne have mere farve end den brunlige Atooms har, og jeg tror stadig at blå er "min farve". Udgangspunktet er stadig Thunder Dragons, men jeg er dog gået helt i stå med at finde ud af hvordan jeg rammer det. Måske blå ja, så kunne der komme nogle af de kontrastfarver ind som Brian foreslår. Men hvordan... halv/halv eller på kryds arme og ben virker som en hyppig brugt mulighed, men så begynder det at tage mere tid. På skuldrene og/eller benene er også en mulighed, som er lidt mere afgrænset at male. Og skal jeg bruge sort eller hvid grunder. Argh, jeg er fortabt lige nu. Måske jeg skulle prøve at se om jeg kan finde nogle modeller jeg kan teste lidt på.

I mangel af andre gode muligheder, brugte jeg det jeg lige havde ved hånden til at lave nogle hurtige testere (fra Army Painter i Dawn of War 2), selvom det er tæt på umuligt at overføre til en figur.

Meh, det føles ikke rigtigt.

Atoom

Hvis jeg var dig, så ville jeg lige prøve med en hvid figur, med nogle lag blå ink - Jeg er ikke helt sikker på hvad du får, men jeg tror ikke at det bliver den mørkeblå du har. Alternativt kan du male ultamarine blå, og inke på den...

MHT. biler, så har jeg ikke anvendt hvid + ink på biler - Det største jeg har prøvet på er en dread. Jeg poster nogle billeder, når jeg alligevel skal tage nogen af nogle andre dukker. Jeg har inket sort på metallic undercoat på en rhino, og det kommer til at se lidt mudret ud på de store flader. Måske kunne man spraye inken på bilerne med et bedre resultat?!

Dexo

Prøv at experimenter lidt med B&C SM Painter http://www.bolterandchainsword.com/smp.php

Du kan både vælge at bruge GW farverne når du ligge dem på eller du kan tage faver efter eget valg og så kan den give dig de GW Farver der er tættes på efterfølgende.

Jeg har haft meget glæde af den.

Pino

Faldt bare lige over tråden, så har ikke gennemlæst det hele (undskyld hvis det er sagt).

Til mine hær projekter er jeg begyndt at bruge farvet grundfarve (f.eks blå). Man kan få en rimelig mørk blå fra GW, og de har blå farver der sagtens kan highlighte denne.

Spray => Wash i revner => Highlight.

En meget hurtig måde at lave en fin tabeltop hær på.

VonPanne

Tak for mere input.

Jeg faldt faktisk selv tilfældigt over den der B&C SM Painter tilfældigt, og prøvede også at rode lidt med den, men kunne ikke komme frem til noget. Jeg syntes at uanset hvad jeg kiggede på, så føltes det ikke rigtigt.

Jeg nåede frem til konklusionen at jeg måtte se på nogle rigtige figurer og ikke bare billeder. Så jeg tog et smut ind i GW efter arbejde og tøffede lidt rundt derinde. Jeg fik kigget lidt på de par figurer der stod fremme i butikken og bladret lidt i "How to paint Space Marines" bogen hvor der var en masse forskellige farvemuligheder, og jeg fik efterhånden en følelse af at grøn skulle være den primære farve. Jeg talte med en flink og hjælpsom ekspedient, som syntes at vi simpelthen skulle prøve en lys grøn nuance af i praksis og se hvor nemt det kunne gøres. Han kastede sig over en lynmaling af en figur, mens en anden af ekspedienterne som han kort havde konfereret med, blev grebet af stemningen og ville prøve en anden maletilgang til opgaven - den opgav han dog, da han syntes at den første løsning virkede bedre.

Resultatet blev jeg ganske tilfreds med - det føles rimeligt rigtigt med hensyn til den primære farve, og det jeg synes nu mangler er at jeg skal beslutte hvad farver skulderpladerne skal være. Måske også hvid, måske en Bleached Bone eller tilsvarende. Alternativt overvejede jeg orange, men det ved jeg ikke længere. Jeg tror bare at jeg i weekenden skal kaste mig over nogle forsøg med at smide forskellige farver på, og så må jeg tage den derfra.

Figuren var grundet sort, så han startede med at bruge en grøn Foundation farve. Dernæst gav han den to tynde lag Scorpion Green med en kæmp pensel, og i første omgang prøvede vi os frem med en grøn wash, men kom frem til at det skulle være en sort wash - med en smule grøn wash iblandet - som gav det en tilpas nuance. Der mangler selvfølgelig detaljer, men dette er jo netop også bare en farveprøve.

Hvis jeg grunder mine figurer hvide, burde jeg kunne undgå skridtet med Foundation farven. Jeg gætter på at der ikke findes en Scorpion Green spray?

VonPanne

Quote from: Atoom on 25 July, 2010, 10:35:59
MHT. biler, så har jeg ikke anvendt hvid + ink på biler - Det største jeg har prøvet på er en dread. Jeg poster nogle billeder, når jeg alligevel skal tage nogen af nogle andre dukker. Jeg har inket sort på metallic undercoat på en rhino, og det kommer til at se lidt mudret ud på de store flader. Måske kunne man spraye inken på bilerne med et bedre resultat?!

Jeg spurgte ekspedienten om hvordan med biler, og han mente at for at få et jævnt resultat, ville det bedste være at give den to tynde lag wash med en spraygun-ting. Så kunne man evt. pensle det på ved "ikke-flader". Jeg ved ikke om jeg vil investere i en spraygun-ting (jeg forestiller mig at det er ret besværligt at arbejde med), så måske vil jeg se om ikke jeg kan finde ud af at lave et par tests.

Jeg hører dog meget gerne fra andre der har erfaringer med biler og washes! :)

Master Ciaphas

Hej VonPanne

Jeg har (synes jeg) med stor held brugt washen Gryphonne Sepia på en Rhino - den er at finde i min blog her: http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=39712.0 i reply #11.

Den er simpelthen blot spray'et hvid, og så med et antal washes indtil jeg synes det blev "rigtigt". Derefter er den så drybrushed hvid for at rette lidt på det værste. MEGET NEMT!

Go for it.

Derudover, det ser fedt ud med din Marine. Faren er, naturligvis, at han kommer til at ligne en Salamander eller en Dark Angel, men med noge kontrastfarver på sine pauldrons, skal han nok skille sig ud. Jeg synes iøvrigt hans farve minder mig om et andet Codex Chapter...tænke, tænke, tænke...

Mvh
Master Ciaphas

VonPanne

Hmm... ja, jeg tror at jeg bare skal prøve mig frem med lidt car wash på et tidspunkt så. Hvis det går helt op i hat, må jeg genoverveje en spraygun.

Angående farvevalg, så vil jeg gerne undgå at ramme nogle af de officielle chapter farver, og jeg hilser forslag til den sekundære farve meget velkommen :)

Jeg tror også at jeg skal have fundet frem til et nyt navn, da jeg ikke helt synes at det nuværende passer til det nye farvevalg.

Junker

Hejsa

Hvis du holder dig til den grønne primær farve er Dragons eller andre Serpents da et fortrinligt valg  ;D
Desuden findes der både fra GW og andre firmaer en del bits med drage/krybdyr ikonografi   :)

Du kunne måske overveje lidt om skundær farve og tillægsnavnet skal kombineres.
Bleached bone/Grøn kunne måske være Bone Dragons. Lys gul eller guld på grøn kunne være Thunder Dragons. Dyb blå og Grøn kunne være Sea Serpents eller Sea Dragons. Den bedste kontrast farve til grøn er jo rød. De kunne så hedde Blood Dragons(Vampyrer, I know men mange muligheder for at blande med de nye blood angels bits). Bare nogle hurtige skud fra hoften  ;)

Junker

Master Ciaphas

Hejsa

Ja - rød som foreslået af Junker kunne faktisk være godt.

Hvad med grøn som hovedfarve (som allerede vist) røde skuldre og så måske med sort kant på skuldrene?

Et navn kunne evt. være "Sanguine Dragons/Serpents"?

Mvh
MC

VonPanne

Tak for kigget. Det er en rigtig fin dreadnought :)

Det virker ikke som om at der er efterladt noget wash på fladerne? Eller er fladerne blevet en lille smule mørkere og så har du givet en frisk hvid på kanterne?

VonPanne

Første tester - her har jeg malet lidt ekstra detaljer på, og givet skulderpladerne en Bleached Bone... og det skal laves om, for det virker ikke, synes jeg. Der må nogle flere tests til.

Atoom

Quote from: VonPanne on 30 July, 2010, 17:38:31
Det virker ikke som om at der er efterladt noget wash på fladerne? Eller er fladerne blevet en lille smule mørkere og så har du givet en frisk hvid på kanterne?

Jeg har edge highlighted med (skull) hvid, men du har ret i at den er lidt lys på fladerne, og det skyldes (formegentlig) at jeg ikke fik rystet min devlan mud wash inden brug... :(

Junker

jeg tror osse din test model lider lidt under de hvide skulderkanter.
bleached bone m. hvid kant vil nok altid se lidt fesen ud.
Prøv at male kanten sort .. bare lige som test
ellers rød flade og hvid eller sort kant.  :)

Junker