News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

En langsomsmalers malekvaler

Started by VonPanne, 22 July, 2010, 13:32:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 10 Guests are viewing this topic.

Kreon

Quote from: Master Ciaphas on 16 December, 2010, 16:22:01
Seconded!

Men, du skal ikke blot *kigge* på dit malegrej - du skal faktisk bruge det! Du skal have basecoated den landspeeder inden slaget søndag! Fremdrift!

*PISK*

Mvh
Master Ciaphas

;-)

Hov hov! Manden har jo faktisk den eneste legitime undskyldning for ikke at levere billeder på bloggen - han er ved at lave en turnering til mig!  ;D (men trænger du til 10 minutters pause fra Lethian på et tidspunkt, er det ok at male lidt).

Kreon

VonPanne

Tak Kreon - det var pænt af dig. Den gode hr. Ciaphas mangler vist bare at indse at han selv burde få pudset sin Fantasy hær op til kamp.

Alternativt forslag: I kommer og fjerner sne fra mit fortorv og så bruger jeg tiden jeg ellers ville bruge på det, på at male. Deal?

Ilithien

Quote from: VonPanne on 16 December, 2010, 20:47:27
Alternativt forslag: I kommer og fjerner sne fra mit fortorv og så bruger jeg tiden jeg ellers ville bruge på det, på at male. Deal?
:D
Battle Brother
Mal jeres basekanter Sorte!!

VonPanne

Puha, det blev ligefrem nødvendigt med nogle nekromantiske formularer for at få pustet gang i mine små rumsømænd igen.

Det var ikke meget sne I kom og fjernede, og januar fik jeg fortrinsvist til at gå med at blive klar til Lethian. På trods af alt det, fik jeg faktisk puttet lidt maling på min land speeder tilbage i december. I eftermiddags var der stadig ikke gjort mere ved den, og da så den sådan ud:

Siden da fik jeg en lille time til at gå med at få fikset basen. Der er ikke nogle billeder nu, da græsset er ved at tørre.

Mit store dilemma lige nu, og som jeg håber at jeg kan få noget input til, er hvordan jeg skal få benfarven ind på denne model. Den fungerer jo som en forholdsvis afdæmpet kontrast på de almindelige mariner:

Jeg tror at det bliver for voldsomt hvis jeg maler større områder den farve, men jeg overvejer at male hækspoileren (eller hvad det nu er), de afgrænsede dele på vingerne (der er en tydelig kant) og måske det indhak på fronten i benfarve. Er det for meget? Skal det være noget andet? I må meget gerne linke til nogle gode eksempler, hvis I kender dem :)

Master Ciaphas

Det ser lovende ud, VonPanne - keep it up :-)

VonPanne

Tak for links. Det kan være at jeg skal prøve at kigge på mere CMON... jeg prøvede bare Google i første omgang, men det gav ikke det store syntes jeg.

havshoj

Hvis jeg mangler ideer, surfer jeg tit rundt på CMON og kigger på deres farvevalg og conversion ideer.

Kexplosion

Du kan altid starte med at male marinernes skulderpladetrims i bone, og derefter finde nogle gode steder at smide nogle hvide felter for at bryde det grønne - f.eks. de nedsænkede områder på fronten af dytten, eventuelt "sidelugerne", stabilisatorvinger og den slags. Hvis områderne bliver for lyse i forhold til resten af køretøjet, kan de måske også neddrosles med nogle squad/chapter mærker i en mørk farve af en art.

Men det kan være du allerede har hittet ud af hvordan den skal males?  :)
"... brændende Broodlord til dit face!" - Stefan Dahl

The Internet - because asking idiots far away for advice is better than asking those close by.

Se mine seneste miniaturer i mit Photobucket album!

VonPanne

Fremskridt!

I min iver for at finde på en eller anden løsning med kontrastfarven, kom jeg til at smide den på uden at tænke over at figuren jo lige skal washes før den lyse farve skal på... jeg fortsatte dog, bare for at jeg kunne få en idé om det så nogenlunde rigtigt ud.

Nu har den grønne jo stadig det der neon skær fordi den ikke er blevet washed endnu, så jeg ved ikke om det er til at danne sig et indtryk? Er det ok eller helt til hest?

Men ellers er det næste på programmet at der skal fejlrettes med grøn, cockpittet og marinerne skal have en tur, og så er det vist til at være vasketid. Det ser jeg frem til, for det ændrer figurens udseende meget.

Et lille hurtigt spørgsmål har sneget sig ind... tankene til heavy flamer'en er malet sorte, fordi sådan endte det også med at se ud til den mariner til fods med flamer. Jeg har så også gjort det samme med multi melta'en, og jeg er i tvivl om det er forkert. Burde jeg, for at gøre det tydeligere under spillet, måske male de runde dimser i en anden farve?

kmnbrush

Jeg syntes det er lidt ærgeligt, at man kan se samtlige penselstrøg på de grønne områder. Det er dog muligt at de bliver mindre synlige efter en omgang vask.
Ellers ser det fint ud, specielt med de ben farvede områder på vingerne mm.
Male Blog (R.I.P) - CMON

VonPanne

Enig, jeg stirrer også selv olmt på dem hver gang jeg samler figuren op. Planen er dog lige at give den grønne et ekstra lag, når jeg alligevel går efter for fejl. Det skulle gerne dække det værste og så tager washen forhåbentlig resten.

VonPanne

Min lille duel med Belial har givet mig lidt blod på tanden, og det resulterer heldigvis i mere fremskridt. Den grønne fik et ekstra eller to lag for at give det en pænere overflade. Da jeg malede første gang skete det med en meget stor pensel og lettere fortyndet maling. Jeg ved ikke helt om det var den rigtige fremgangsmåde, for resultatet blev jo lidt fesent. Måske jeg bare skal fortynde det mindre, og være mere opmærksom på hver enkelt strøg på figuren.

Hele cockpitområdet blev også grundigt gået efter, da der var en del helligdage efter turen med den store pensel. Derefter blev der rettet fejl og tilføjet diverse småting hist og her.

Som eksperiment malede jeg nogle dele på melta'en røde. Jeg overvejede også blå, men syntes at det ville skille sig for meget ud. Måske laver jeg det om igen, men nu vil jeg lige se det an hvordan det kommer til at se ud når washen tørrer, fordi det nåede jeg nemlig også at få sjasket på.

Det er sikkert min mangelfulde erfaring med wash der gør det, men jeg synes at det var lidt besværligt at smide wash på dels en større figur, og dels store flader. Jeg synes at man skal være efter washen når man har smidt den på, for at undgå at der samler sig for meget af det på et sted... jeg sidder i hvert fald og suger det op på penslen igen, hvis jeg synes der ligger for meget. Mere wash leg gør sikkert at jeg nemmere kan lave wash n' forget, så jeg kommer hurtigere videre.

Stunke

Den lille smule rød på grøn baggrund er lige i skabet. Spørg enhver der ved noget om farvesammensætning.
Komplementærfarver er ordet du kan google hvis du vil vide mere.
Rød er godt.

Er du kommet længere end til 2½ time pr. mand? (jeg kigge lige på side 4 eller noget og så at du havde lavet et tidsoverslag).
Det undrede mig lidt for jeg har lige gjort præcis det samme med mine skaven og jeg var nede på 18 minutter pr. mand og jeg synes det er for lang tid ;)
"...og så var jeg bare sådan hvaaad mand, fejlcitater er bare totalt for noller altså."
- Adolf Hitler

Penisjokes, wäshmaleri, øl og dreadball --> mäleblög.

VonPanne

Ja, det var også et hurtigt kig på marine enheden der overbeviste mig om at den skulle være rød. Nu må vi se hvordan den washede udgave ser ud. Det kan være at tankene på flamer'en også skal være røde, men det clasher så lidt med farven i forhold til den flamer som en af marinerne har.

Quote from: Stunke on 26 February, 2011, 00:16:18
...jeg var nede på 18 minutter pr. mand og jeg synes det er for lang tid

Check evt. bloggens titel ;)

Men nej, jeg har ikke malet flere mariner ud over de første, så jeg har ikke noget at sammenligne med. Næste enhed bliver dog flere mariner, og så må der være grobund for forbedring. En af mine forhåbninger med denne blog er også at få nogle tips til hvordan arbejdet kan gøres hurtigere og bedre... som bekendt er maling ikke min favoritaktivitet, så desto mere jeg får ud af tiden brugt, desto bedre. 18 minutter bliver det dog nok aldrig, men det skal ikke ændre på at du stadig er et idol for hurtigmaling ;)

Stunke

QuoteNæste enhed bliver dog flere mariner, og så må der være grobund for forbedring. En af mine forhåbninger med denne blog er også at få nogle tips til hvordan arbejdet kan gøres hurtigere og bedre... som bekendt er maling ikke min favoritaktivitet, så desto mere jeg får ud af tiden brugt, desto bedre. 18 minutter bliver det dog nok aldrig

Spraygun? Sådan en cand.scient (hvis jeg husker ret) har vel råd til sådan noget legetøj.
Brug desuden så kæmpe pensler du kan finde. Sådan en stor flad pensel er svaret på rigtigt mange malekvaler. Den generelle dukkemalertendens er jo, at fordi man maler små ting skal penslen også være bittelille, og det er jo absurd når man ser hvor store flader der reelt set skal males fra tid til anden. To tynde lag grøn med en kæmpepensel er langt hurtigere end at male med næsten enhver standardstørrelse.
Desto større penselen er, desto bedre undgår du også malestrøg på store flader.

Hele speedmalingkonceptet starter dog allerede inden du planlægger hvilke farver din hær skal have. Lysegrøn speedmaling er f.eks ikke pisselet.
Gul er blevet lettere med de nye foundationfarver men du har stadig valgt en af de mest besværlige farve at male hurtigt.

Når det er vigtigt at jeg er under 18 minutter pr. mand skal man også holde in mente at jeg skal male over 300 figurer til min hær. Alt andet dur simpelthen ikke.
"...og så var jeg bare sådan hvaaad mand, fejlcitater er bare totalt for noller altså."
- Adolf Hitler

Frederik

Quote from: Stunke on 26 February, 2011, 01:13:07

Brug desuden så kæmpe pensler du kan finde. Sådan en stor flad pensel er svaret på rigtigt mange malekvaler. Den generelle dukkemalertendens er jo, at fordi man maler små ting skal penslen også være bittelille, og det er jo absurd når man ser hvor store flader der reelt set skal males fra tid til anden...

...Desto større penselen er, desto bedre undgår du også malestrøg på store flader.

ENIG!!!
Jeg bruger sjældent noget der er mindre end str. 1-6, ved helt almindeligt malearbejde, - dog med en god spids. Så kan man altid sidde og nusse til sidst, med en fin pensel.

Ja... Nu ikke fordi jeg selv maler sådan specielt turbo-hurtigt :P Men alligevel.

VonPanne

Hmm... tja, det kunne da godt være at jeg skulle prøve at kigge på sådan en sprayguntingelst. Om ikke andet vil det vel være godt til det første lag.

Men jeg maler det første lag med en stor pensel, synes jeg selv. Den er vist på et billede tidligere i bloggen

Jeg synes dog, som nævnt i min forrige post, at jeg havde problemer med at det ikke dækkede godt nok. Det kan godt være at jeg bare skal give det et ekstra lag med den store pensel, og at det vil spare mig i det lange løb. Jeg synes dog at den store pensel bliver for kluntet når første farve er lagt... det er muligvis figurerne her der gør det. En anden af mine ulemper er også en sær perfektionisme med at rette en masse småfejl, som med al sandsynlighed bliver skjult af wash.

Quote from: Stunke on 26 February, 2011, 01:13:07
Hele speedmalingkonceptet starter dog allerede inden du planlægger hvilke farver din hær skal have. Lysegrøn speedmaling er f.eks ikke pisselet.
Gul er blevet lettere med de nye foundationfarver men du har stadig valgt en af de mest besværlige farve at male hurtigt.

:-[  Jeg blev også anbefalet at vælge blå tidligere i bloggen, men jeg synes at det blev for Ultramarines agtigt. Jeg skal nok fremadrettet skele endnu mere til hvad der er nemt at male. Disse figurer er dog stadig nemmere at male end hvordan jeg ellers griber det an. Hvis bare det bliver bedre hver gang, er der vel håb forude :)

QuoteNår det er vigtigt at jeg er under 18 minutter pr. mand skal man også holde in mente at jeg skal male over 300 figurer til min hær. Alt andet dur simpelthen ikke.

Der står en fortrinsvist umalet Vampire Counts hær og Empire infantry hær og stirrer på mig, så umalede figurer er der nok af. Førstnævnte valgte jeg dog i sin tid at male på en forholdsvis besværlig måde. Det ville jeg klart kunne gøre bedre i dag med washes.

VonPanne

Jeg har dummet mig... men jeg kan ikke helt overskue hvor slemt det er. En del af figuren er blevet for mørk efter washbehandlingen, men jeg kan ikke finde ud om det ser ok ud alligevel, fordi det bare får den til at se lidt ekstra beskidt ud.

Sådan så de ud da washen var tørret:

Uanset hvad, kommer jeg ikke til lave det hele om, så spørgsmålet er om jeg kan gøre noget for at rette lidt op på det. De lyse områder skal jeg vist gå efter igen, så de får den rene farve, men jeg er i tvivl om de så bliver for rene i forhold til de beskidte grønne områder. Måske skulle jeg male dem over, og så give dem en lille smule wash for at beskidte dem igen?

Her sammen med marinerne for sammenligningens skyld:

VonPanne

Jeg fik tilføjet lidt smådetaljer, som ørnene og kanterne på piloternes skulderpuder. Jeg tror at jeg burde have haft malet bagvæggen i cockpittet en anden farve, da det hele egentlig glider lidt for meget sammen. Tja, forslag er velkomne :)

Og et skud mere sammen med marinerne igen:

PS: Hvad farve skal de to lygter foran være?

Crede

Tja... en ting er sikkert du skal nok have gjort et eller andet.

Bare det at figuren af større end de andre marines gør at den trækker lidt mere fokus, så du skal måske give den lidt mere opmærksomhed.

Syntes i hvert fald den lyse benagtige farve burde males op, så den giver en større kontrast som på marines.

Den grønne burde måske også gøres noget ved, men måske du kan slippe afsted med det hvis du smider noget weathering efter den. Hvis den er beskidst så burde den måske også være ridset og støvet...

Så det er måske lidt oplagt at prøve med nogle andre tenikker end wash ^^

[Edit] Skal lige sige jeg var helt vildt med dine marines første gang jeg så dem. Syntes det er for sprødt et farvetema du kører med den...
- Crede AKA BumleDyret
(I feel Orky!)

Stunke

Det er fint!
Mal du bare noget nyt til din hær, og tænk ikke mere over den land speeder dér.
- Adolf Hitler

VonPanne

Tak for input :)

Jeg vil helt sikkert lige male de lyse områder op igen, og alt efter hvordan det ser ud, får det nok en let wash af en eller anden art. Så skal lamperne lige have en farve, jeg vil prøve at rette et par småfejl jeg har opdaget (jeg burde sikkert bare lade dem være ::)) og så tror jeg at den er færdig.

Quote from: Crede on 27 February, 2011, 20:14:22
Så det er måske lidt oplagt at prøve med nogle andre tenikker end wash ^^

[Edit] Skal lige sige jeg var helt vildt med dine marines første gang jeg så dem. Syntes det er for sprødt et farvetema du kører med den...

Tak! :)

Og jeg ved ikke helt det der med andre teknikker. Det er sikkert godt at kunne, men set i forhold til ønsket om hurtigmaling ved jeg ikke om det er et skridt i den forkerte retning (nu ved jeg jo ikke hvilke teknikker du har i tankerne, men jeg gætter på noget der med en ekstra indsats får det til at se pænere ud)?

Dexo

Jeg tror at det der er gået galt er at du har fået for meget wash på, så det er tøret i "pøler"

Jeg vil anbefale dig at investerer i en GW Spraygun så kan du sprøjte washen på og på den måde få en mere jævn dækning.

Lasse

Wash pletterne er naturligvis kamoflage.
Lidt lysere kanter hist og pist, så er den godkendt som februar projekt.
Måske en anden gang kunne du overveje at give den en farve mere. Røde "døre" midt bag på eller hvad ved jeg.
Anyway - videre til næste figur!!  ;D
Pledges 2009-2014: +153/+33/+19/-28/+61/-30
Kommentarer ved køb og salg