News:

Husk at få skrevet turneringer ind i turneringskalenderen

Main Menu

Guapos Glog

Started by guapo, 17 March, 2017, 22:05:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

guapo

Vendte tilbage til denne skønne hobby i efteråret og fik nu lyst til at mænge mig med ligesindede dukkeførere. Har stort set altid dyrket denne hobby i ensomhed bortset fra en enkelt langdistance WH-buddy, men jeg har luret på dette site i mange år og nu skal det være. Er far til 4, 1980'er og tømrer/bygningskonstruktør irl. Bor i det dybe, mørke, Sydjylland.

Jeg vil starte med uploade billeder af både gamle (og meget gamle!) samt nyere projekter. Alle kommentarer er velkomne :D

Mit allerste-spritteste nye projekt: et BB Plague hold til en kammeret i KBH. Her første batch: Rotterne?!...Rotters'ne?! F*ck det -Plague Linemen, som blev lakeret igår:

Helt uhørt hurtigt (for mig!) samlet og malet over 4 uger et par timer om aftenen. En øjenåbner at opdage at jeg kan male 90% så godt på 50% af min sædvanlige hastighed :o
Edit: Jeg mener selvfølgelig 50% så langsomt eller... ??? dobbelt så hurtigt -matematik er ikke min stærke side... :-\

Her en trial Thrower for mit eget BB-hold -første figur jeg malede da jeg genstartede i efteråret:

Første WH Regiment jeg malede tilbage i 02, fotograferede og uploade på CMON -har ikke de originale billeder længere:

En figur jeg havde stående i ÅREVIS (2010-17) inden jeg endelig fik samlet modet til at male den her i januar. Det er den første og eneste figur hvor jeg virkeligt føler at blending er lykkedes for mig (eller juicing tror jeg det bliver kaldt :o) :

I den kommende tid vil der blive uploadet WIP's og færdige snaps af plague holdet fra Willy Miniatures - og rocker fede skulpts er de! Dette vil jeg krydre med Blasts from the Past, når jeg får testiklet mig sammen til at fotografere lidt ældre projekter.

Forbliv stemt, Guapo out!

Smile, it enhances your face value

guapo

Blast from the (recent) Past:

Én af 10 metalfiguer i udvidelsen til 'The New Dungeon' som jeg fik til jul ca. anno '92... :o Denne blev færdig medio Januar. Er begyndt at spille det med de tre ældste og 'The New Dungeon' er et godt 'gateway drug' til mere avancerede spil når de bliver lidt ældre.

Figurerne har i over 20 år ligget glemt og gemt i en pose med tykke lag af Humbrol maling og jeg er nu i gang med at fjerne det -Jeg er ret imponeret over de Tom Meier skulpts der dukker frem af cellulosefortynder-tågen... Målet er at give dem alle hurtige oldskool, saturerede malejobs, samt nye 'dungeon floor'-baser.
Paladinens tøj ser godt nok lidt kvindagtigt ud bagfra... :P

Mere følger!

guapo

Jeg tænkte det kunne være sjovt og motiverende at dele min maleproces, så hvad der følger bliver en række WIP-billeder af næste figur til Plague-holdet. Det kunne være det er brugbart for nogen og omvendt -hvis nogle af jer tænker: 'hvorfor f*n gør du ikke bare sådan-og-sådan' er i velkomne til at kommentere: Jeg er altid ude på at forbedre mig...

Den store fyr her er blevet renset for flash og de store flader poleret med ståluld. Sand er limet på basen og fixeret med et ekstra lag lim. Dernæst følger et bad med sulfovand og en gammel tandbørste, føntørring, en let, grå sprayundercoat og dernæst, efter behørig tørretid, en preshade lavet af Chaos Black, Shadow Black ink, masser af matte medium og vand med en dråbe sulfo i.

Næste trin: Grundfarver.

guapo

Puha! Den største figur jeg har malet siden jeg startede igen-a lot of ground to cover :o

Fætterens farver var allerede bestemt i forvejen, eftersom han skal passe til de 'Rotters' der er vist øverst på siden, dvs. en 'triad' af grøn, orange og lilla. Der er ikke megen lilla som det ser ud nu, men alle grundfarver inkl. metal vil have lilla i skyggerne -dette passer især godt til Nurg... ups -GW copyright infringement alarm! -...Plague hold, hrm...:

Farver brugt inkluderer:
-Boltgun Metal
-P3 Solid Gold -en erstatning for min gamle GW-bøtte. Er ikke ovenud imponeret over coverage; hvis nogen kender et suveræn malebrand til metal...
-Macharius Solar Orange
-Liche Purple
-Bleached Bone -tog længere tid en sædvanlig for at dække, kan det blive 'for gammelt?! Ellers verdens bedste farve, ever, bruger den til alt...
-Huden er en blanding af Bronzed Flesh, Gretchin Green og Bilious Green -en ældgammel nærmest neongrøn Citadel maling.

Næste trin: storvask. Normalt maler jeg skyggerne ind, men kravet fra min kammerat var: 'kvantitet frem for kvalitet -så længe der er maling på', så det er frem med ink og matte medium :)

EDIT: Efter at have snakket med Piratos kan jeg se at jeg har desparat brug for en Airbrush :)

guapo

Her ses resultatet af 1. omgang vask:

Ca. 60/40 Hybrid Purple/Waaargh! Green ink, matte medium og en god sjat vand med en dråbe sulfo.

Tog defter en lille sjat over i en ny brønd på min palette og blandede lidt Skaven Brown ink i -dette blev påført hornet som glazes og de dybeste guldskygger.

Skyggerne er ikke kraftige nok endnu efter min smag, så jeg går i gang med at forstærke skyggerne som glazes, samt Skaven Brown som liner.

guapo

2. omgang vask og lining:

Lyset og kameraindstillingerne er de samme, men baggrunden er mere mættet blå, fordi jeg har sænket trefoden (jeg har ikke 'snydt' med en editor ;) )

Mere Skaven Brown og til sidst med lidt Chaos Black i som liner. Har arbejdet 'quick&dirty' i modsætning til mit sædvanlige adstadige tempo med en milliardmillion glazes. Rotterne øverst på siden viste mig at det giver ca. samme resultat i sidste ende -jeg er spændt på om det også er tilfældet med denne her. Jeg har som noget nyt forsøgt mig med lidt 'stippling' især på huden for at imødegå de harske overgange, det ses tydeligst på hans ryg.

Næste trin: gendan grundfarver og highlights.

guapo

Her et par billeder af highlights-processen:

Jeg starter næsten altid med metallet -tænker det er et levn fra dengang jeg drybrushede al metal, hvorved resten af figuren blev så rigelig bedækket af glimtende pigmenter... Nu gør jeg det fordi... ???... at så er det tid til at skifte vand bagefter ;)

Metallet har fået Chainmail og Mithril Silver. For at bryde de lidt monotone overflader lidt op, har jeg forsøgt at male et par skrammer med Chaos Black og Metal Medium.
Guldet fik en let drybrush med Solid Gold, derefter ren, fortyndet Clear Orange fra Tamiya afsluttet med et let drybrush med Mithril Silver

Huden er blevet malet grundblandingen af Bronzed Flesh, Gretchin Green og Bilious Green, med et ordentligt skvæt ekstra Bronzed Flesh: dette er blevet stiplet på kroppen istedet for 'normal layering' eftersom springet er meget stort. Det er første gang jeg prøver dette og jeg er ok tilfreds med resultatet ift. tiden involveret.

Hornene har fået Bleached Bone med Menoth White -ren MW til sidst.

Derefter har jeg blandet en glaze af Hybrid Purple og Waaargh! Green som både rustning og hud har fået en 5-6 lag af.

Nu mangles der: Highlights af de orange trims, lidt rep. der hvor jeg er kommet til at slide maling af, spillernr. samt basen.

guapo

De lyse eftermiddage og aftener som følge af vores overgang til sommertid har vist sig at være et tveægget sværd: Min kone mindede mig om, at nu måtte jeg hellere få lavet det hegn rundt om hønsehuset færdigt som jeg påbegyndte i efteråret og således kommanderet måtte jeg jo igang :-* Jeg elsker at arbejde udenfor, men glædede mig også til at snige mig ind under lampen og sminke dukker når mørket faldt på og ungerne (1-2-3...4 :o ) var lagt i seng.
Da jeg med blusende kinder (af luften -ikke rødvinen ved du nok...) tog pensel i hånd, skete der midlertidig det at selv samme hånd rystede som et espeløv: 3 timer efter fyraften med at stramme voliére-net ud og banke kramper i havde efterladt en ikke ubetydelig muskelømhed i fingre og underarme: DET VAR UMULIGT AT HIGHLIGHTE MIN FIGUR >:( >:(   "#!@¤€ Hønsegårdshegn!

Puha... Nå, men i dag gad jeg ikke udenfor, så jeg trodsede min kones misbilligende blik og fik endelig lavet de orange trims selvom jeg til stadig ikke kunne holde penslen heeeelt stille... Så uden yderlige svinkeærinder giver jeg jer:

Har leget lidt med kameraindstillinger og lys -forhåbentlig til det bedre.

Macharius Solar Orange er blevet highlightet med Bronzed Flesh og derefter med Morrow White blandet i et par gange. Derefter en gul glaze af fortyndet ink.

Denne figur tegner ikke til at blive mit fineste øjeblik, men det skraller an... :P

guapo

Ahh, endelig færdig ;D

Jeg fik rettet en del småfejl rundt omkring, basen fik en gang Waargh! Green ink som skygge kontur og der blev derefter HL med Putrid Green og derefter Bleached Bone. Spiller nr. tilføjet i hvid -kan se på billederne at det vist godt kunne tåle lidt mere farve. Til sidst to gange lak -først Stabile Gloss og derefter Testors Dullcote.

Selvom det har været mig der har snakket med mig selv, har det været ret lærerigt (for mig!) at brække sin maleproces ned og forklare hvad og hvorfor. Jeg har samtidig været i et dilemma mellem at ville vise det bedste jeg kan og samtidig forsøge at sætte lidt fart på og uploade malestadierne i et rask tempo. Jeg er alt i alt godt tilfreds med dukken.

I submit for your viewing pleasure:

Og her med et par af hjemmedrengene (aka a d*ck and his two b*lls ::) ):

"Hey -du ser rimelig rådden ud". "Arj tak -i ser også temmeligt faldefærdige ud selv".

JustSimonsen

Super hyggelig blog.
Du rammer et rigtigt fedt old school look på dit gamle bly. Lige i min smag :)

guapo

QuoteSuper hyggelig blog.
Du rammer et rigtigt fedt old school look på dit gamle bly. Lige i min smag :)

Den BEDSTE ros jeg kunne få, Just -både hvad angår bloggen og blyet, tak for det... :) (Hmm... 'Bloggen og Blyet'...hermed © ;) )

Jeg prøver netop at lave det old skool så det er virkeligt et cadeau. En lille anekdote hvis i vil føje en gammel rotte et øjeblik:

Jeg fik WHFB 4th edition i '93 eller '94 og jeg var vild med dissonansen mellem et brutalt og voldelig fantasy-univers overfor de lidt cartoony figurer og saturerede 'Eavy Metal male jobs (selvom jeg selvsagt ikke brugte fine ord som 'dissonans' eller 'satureret' ::) ) Da jeg senere vendte tilbage til hobbyen i '02-03' (girlsgirlsgirls!), var det stadig sjovt, men der manglede noget som jeg i starten ikke kunne sætte fingeren på; først langt senere gik det op for mig at det var de spraglede, mangefarvede figurer fra svundne tiders White Dwarf og regelbøger jeg savnede. Figursminkning var nu en 'kunst' og det skulle være mere 'realistisk' uden det gamle 'rainbow puke' (But...but I LIKE it... :-[  )
Da jeg (igen, igen) vendte tilbage til dukkerne her i efteråret var det med inspiration fra en vidunderlig blog, 'realmofchaos80s', som jeg varmt kan anbefale for en masse Oldhammer goodness. Forfatteren producerer en masse old skool malejobs som jeg nikker kraftigt til.

TL;DR
Farver styrer -brug dem!

For børn og dem der ikke gad læse, præsenterer jeg lige noget farverigt fra mit halvfærdige Orc hold:

guapo

Min kone sendte mig lige dette billede af undertegnede og ældste datter fra engang i vinters.
Det er dog ikke siden blevet til SÅ megen figurmaling fra datterens side, ' -ofte kommer der perleplader, Harry Potter, klaver, tegning, Wakfu på Netflix osv. i vilkårlig rækkefølge i vejen... ::)

Når jeg så sidder om aftenen og maler, kommer hun ofte hen en 5-10 minutter (selvom hun ER puttet) og siger 'iiih!' og 'waauh!' og 'åårh, jeg vil også male snart igen' og jeg labber det i mig og siger 'selvfølgelig, skat', selvom jeg ikke er blind for at hun måske spiller for at blive oppe lidt længere... Når jeg endelig har tid til at instruere hende, har hun som regel for travlt med perleplader, Harry Potter, klaver... ;)
Hun fik dog malet videre i weekenden; en no-prize til den der kan genkende figuren ;D

Hare

Fede figurer og godt malet. Men old school eller ej, jeg ville gøre noget ved de baser...

guapo

QuoteFede figurer og godt malet. Men old school eller ej, jeg ville gøre noget ved de baser..

Hvilke baser er det du refererer til? Er det PVA/sand/goblin grøn, eller er det mine forsøg på at lave dungeon floor??

Hvis jeg skal være ærlig HAR baserne aldrig været min stærke side, så måske jeg kunne trænge til at oppe mit base-game ;) Jeg er åben for foreslag, old school eller ej...

Når det så er sagt, så håber jeg ikke at du vil foreslå en helt grå base som RumUlven på dit profilbillede ;D ;D

EDIT: Ovenstående 'quote' er som når min kone med neutral mine spørger mig om det er 'det der' jeg skal have på til festen ??? 'Konstruktiv kritik', kom nu ;)

guapo

Jeg er sikker på de fleste af os har prøvet det. Og jeg er sikker på at de fleste har følt det stik i hjertet der følger i kølvandet på et, i grunden vellykket, forsøg på at åbne en gammel malebøtte, hvor den lille plast 'knop' forlængst er slidt af...  :'(:

Når skaden nu var sket, kunne jeg jo lige så godt få det bedste ud af det; med papiret viklet om min finger, løb jeg ned til min kone der gav et, yderst tilfredsstillende, udbrud og straks kom farende for at standse blødningen ('you love me, you REALLY love me' ;D ). Mine tårer var jo ægte nok, så de skulle jo ikke gå til spilde :'( ;) .

Den slags giver selvfølgelig bagslag og repressalierne for at råbe 'ULV!' kommer jeg nok til at bøde langsomt og længe for -kvinder (en ekstra kaotisk blanding af Khorne og Slaanesh) har miner, blikke og sårede udtryk der vil få en Commissar til blegne... :-\

guapo

Jeg meldte mig under fanerne til Player1's 'Mal en goblin'-projekt, da jeg synes det er en super idé at folk fra hele hobbyDK samles om ét projekt og her er resultatet af min første af disse orcer:

Aftensolen sneg sig vist ind og gav det hele et rosa skær... ??? Måske jeg skulle prøve igen i morgen...ah what the hey :)

Denne figur emmer af oldskool, så jeg har selvfølgelig også prøvet at ramme et 90'er look.

Et hurtigt og sjovt paintjob.

EDIT: Tog alligevel et par nye billeder med bedre lys og forskellen er slående:

guapo

Fra mit halvfærdige Orc-hold. Malet engang i vinters. Kunne nok tage et bedre billede med mit nuværende setup, men det får være...
Brugte mit sidste brush-on Dullcote på denne og det tørrede ind i mærkelige klumper... :o

Nillernisse

Hvor er de orker fede ;D

Du skulle male noget Hero quest i den stil!
Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.

Spiller: 40k Ultra marines, Imperial knights. AT18 Legio Gryphonicus, Battletech

JustSimonsen

Quote from: Nillernisse on 11 April, 2017, 12:56:59
Hvor er de orker fede ;D

Du skulle male noget Hero quest i den stil!

Hørt! De er sindssygt fede. Og baserne er lige som de skal være synes jeg.
Hvis jeg kunne, ville jeg male alt mit warhammer på den måde :)

guapo

Aj tak drenge...

Det er fedt at der stadig er folk der værdsætter Old Skool (og Old Skool baser ;D )!

Åh HeroQuest, hvor har jeg sunket mange timer i det spil i de glade 90'ere (og Space Crusade, hehe ).

Jeg ville ELSKE at male HQ og Warhammer Quest figurer -de skriger nærmest på svulstige farver ;D

guapo

4 beastmen til min kammerats BB-hold renset, primet og preshaded. 4/5 af mit pledge i 'Mal en handske' for april (referencen er tabt på mig -'Mal en...what?! ???) Den sidste 5.del af månedens mål er endnu en orc til Player1

Willy Miniatures har nogle fede skulpts, men selve støbningen lader noget tilbage at ønske -der er meget flash og huller der skulle fyldes ud...

TheMuffinMan

Super inspirerende og fed blog! Jeg er hermed en fast læser!

Men jeg vil dog give medhold i, at baserne trænger til en kærlig hånd :D
Måske bare lidt græstotter på?

Med hensyn til dit problem med gamle malerbøtter, så bruger jeg selv en gammel øloplukker til at åbne dem med, det virker perfekt ;D
You're all SLUTS!!!
- Conan

guapo

The Muffin Man. Yes, I know the Muffin Man. Who lives down on Drury Lane? ;D

Fantastisk at høre Muffin -jeg skal gøre mit bedste for at gøre det læse- og seværdig! Og tak for tippet med øloplukkeren -den ligger da lige til højrebenet ;)

Der er efterhånden ved at danne sig en konsensus om at mine baser sucks...Og jeg er tilbøjelig til at være enig ::) Ser i, mine formative år som figurmaler blev brugt på at male en Warhammer hær og dengang var det comme-il-faut og state-of-the art at bruge PVA/sand. Jeg har altid koncentreret mig om selve figuren og basen var bare lige som en eftertanke -bum: sand, Gobbo grøn, lidt drybrush og nichts weider 8). Tanken om at gøre noget ud af basen har altid været lidt skræmmende for mig og de par gange hvor jeg har forsøgt mig med bark og kork har det lignet, nå ja -bark og kork og når jeg forsøger mig med static-grass totter bliver det sjældent godt :-\ De eneste baser hvor det er lykkedes mig i nyere tid, synes jeg selv, er mine 'Dungeon-floor'-baser...

Desværre bliver en god bid af de næste mange figurer mere af samme skuffe: Blood Bowl plague-holdet er en bestillings-opgave med den type base og også Player1's 'Mal en Goblin'-projekt er bunden ift. basen. Men jeg vil forsøge at bryde den onde cirkel og udfordre mit base-game når lejligheden byder sig. Det er givetvis også på høje tid, eftersom jeg mere anser mig selv som 'figurmaler' end 'wargamer' når det kommer til 'Hobby'en...

Og dog, når jeg roder mit gamle billedarkiv igennem, dukker der alligevel et par eksempler frem på lidt mere avancerede baser:

Taoregorn

Fine figurer!!!

Og rigtig fin malevibe af den gamle skuffe.

Jeg er selv mest til de gamle GW figurer, så det rammer plet.

Jeppe D

Det er fantastisk at se den gamle stil blive genoplivet! Du har min fulde opbakning, og behold bare baserne med sand og goblin green, det er næsten så jeg bliver helt rørstrømsk :P

Savner tiden hvor man med stolthed kunne male en goblin bue skrigende rød, og give den en orange lysning! Der er gået for meget weathering og chipping i den...alt skal efterhånden se så dystert ud! Men hold ud, når flambering af pandekager på restauranter kan få et comeback, så kan "the rainbow style" også ;D

Keep it up, jeg følger spændt med

NB! Og skulle der komme lidt statik grass og drybrush på baserne, så er du tilgivet ;)
Blog: Bunkeren Dice & Entertainment: http://www.powerfist.dk/forum/index.php?board=949.0