News:

Husk at få skrevet turneringer ind i turneringskalenderen

Main Menu

Den lidt mere avancerede guide til dukkefoto

Started by chrjensen, 06 February, 2013, 22:07:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

okkel

Puha det er et stort og kompliceret emne. For at uddybe mit tidligere statement (og med fare for at omdanne powerfist til et fotoforum) så vil man under 5000 kr opleve at både objektiv og kamera sætter begrænsninger på billedkvaliteten (derfor udtalte jeg mig kun om over før). Nu sælger de store producenter (Canon og Nikon) nogle rigtig gode allround start objektiver som er bedre end prisen antyder fordi de kan masseproducere dem, hvilket ikke i helt så høj grad er tilfældet med kameraer (der konstant erstattes af nyere modeller). Derfor skal man lægge flere penge på bordet for at få et mærkbart bedre allround objektiv end et mærkbart bedre kamera. MEN er man primært interesseret i en eller to specialting hvor man kan købe et specialobjektiv (fx fastblænde eller makro) så er et bedre objektiv ofte vejen frem. Over de CA 5000 kr bliver kameraerne så gode at det stort set kun er objektivet der begrænser dig (med undtagelser, det skal ikke være for nemt) og så bør du naturligvis købe et bedre objektiv frem for et endnu dyrere kamera.

Ud over det afhænger det naturligvis af hvad man vil bruge sit kamera til (ud over at fotografere figurer naturligvis):

Aftenbilleder/indendørsbilleder (fx billeder af fester eller folk der spiller til en turnering): Her er de lidt dyrere kameramodellers gode high iso performance ofte en fordel.

Actionbilleder i dagslys (fx en hund i haven, børn eller dit yndlingsfodboldhold): Her er de gode objektivers hurtige og mere præcise fokus en stor fordel.

Portrætter i dagslys: Her et godt objektiv med mulighed for en meget lav dybdeskarphed rigtig lækkert.

Landskaber i dagslys: Tæt men jeg ville faktisk vægte kamera grundet lidt bedre farvegengivelse og detaljering samt flere mulighedder i kameraet, omend andre ville foretrække et dyrere objektiv med bedre zoom egenskaber.

Video: Her er det klart kameraet, der er vigtigst, men det kunne godt ændre sig om nogle år.

Men det er en jungle og i høj grad subjektivt hvad man vægter højest. Og så er der massere af andre dingenoter man også kunne overveje at købe i stedet. Fx Ekstern blitz, modlysblænde og polariseringsfilter. Men heldigvis er stort set alle spejlrefleks kameraer fra de store producenter så gode at man under alle omstændigheder får et super produkt som klart overgår ens smartphone/kompakt kamera så man kan næsten ikke gå helt galt i byen.

Erikjust

Så hvis jeg skal forstå alt det her korrekt (det meste er græsk for mig) så hvis jeg skal ned i den lokale fotobutik og købe et kamera der kan ta billeder af 20 dværge der står med 10 i hver række og vil ha at det skal være at alle detaljer skal være kniv skarpe, er det et kamera med god Objektiv jeg skal ha fat på.
Så ud over et stativ, er der noget andet udstyr der måske er godt og få fingrende i hvis man skal ha taget nogle ordentlige billeder/nogen der minder om den kvalitet man ser på GWs hjemmeside?
"While the difficult takes time, the impossible just takes a little longer."  -  Art Berg

chrjensen

#27
Næ.

Hvis det primære krav er at de alle skal være skarpe, skal du såmænd bare have fat i et kamera hvor du kan stille blænden (det kan mange kompaktkamera under avancerede indstillinger) og et stativ - eller en 'platform' af bøger eller lignende.

Så sætter du blændetallet så højt som muligt, sætter kameraet på dit stativ og bruger selvudløser for ikke at ryste billedet når du trykker knappen ned.

Det er i hvert fald den billigste løsning...

Skal det være KNIV skarpt, så kan begynde at tale om andre objektiver og kamerahuse. Men har du et kompaktkamera, så se lige hvor langt du kan komme med det før du sætter dig i gæld. Og så brug hellere lidt krudt på en ordentlig lyssætning først.
Selvom man er diagnosticeret paranoid skitzofren, kan man stadig godt være forfulgt!

Min blog

Lauge

Jeg har siddet og kigget lidt efter projektøre/arbejdslamper til det foto setup jeg er ved at samle, og i den forbindelse ville jeg lige høre jer PF'er om sådan nogle LED projektøre kan bruges, eller om de simpelthen ikke kan levere et lys der er godt nok til at lyse en fotokasse op (jeg har købt de kasser man kan få i Ikea som der bliver brugt i det setup der er i starten af tråden)

her er nogle af dem jeg har kigget på:

http://selyset.dk/led-projektor/lg-lille-10-watt-projektor?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

http://mrperfect.dk/led-projektor/1482-led-projektor-10w-smd-ny-model-tynd-800lm-100-grader.html?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

og hvad med strømforsyning? min erfaring siger mig at man ikke kan regne med at de kommer med ledning og stik der passer i en almindelig stikkontakt... kan/må en person som mig der ikke har nogen uddannelse og meget lille erfaring (har engang sat en stikdåse sammen med ledning og stik) selv sætte ledning og stik på? hvis ja kan jeg så bare sætte en almindelig ledning og stik på?

Håber at i kan hjælpe og så vil jeg selvfølge kvittere med en masse billeder af alt det jeg har stående som endnu ikke har fået lov til at vise sig frem online  ;)

Lauge
Der skal mørke til for at se lyset.

okkel

Lidt sent svar men sikkert fint at have i traaden alligevel:

Jeg har ikke deciderede erfaringer med at bruge forskellige LED paerer til figurfoto men har gennerelt undesoegt LED markedet og har i den forbindelse et par raad hvis man overvejer LED'er eller for den sags skyld sparrerpaerer.
Lyset fra saadanne kan vaere meget forskellig saa det er vigtigt at undersoege to parametre foer man koeber: Farvetemperatur og "farvekvalitet"

Lys bestaar af en hel masse forskellige farver i en eller anden fordeling. Traditionelt lys udsendes via "sortlegeme straaling". Det er den type lys man (stort set) faar fra solen og en gloedepaere. Sortlegemestraaling kan fx have disse fordelinger af de forskellige farver:

Som man kan se afhaenger fordelingen af temperaturen paa lyskilden (kaldet farvetemperaturen). Forvirrende nok opfatter mennesker lys fra en varm kilde som "koldt lys" og lys fra en varm kilde som "koldt lys" men det er en anden historie. Man kan ogsaa se at en meget stor del af kurverne slet ikke befinder sig i det synlige spektrum men i stedet er infraroed og ultra violet lys. Det er den primaere forklaring paa at gloedepaere er saa ineffektive som de er. Mange forestraekker at male og fotografere i "dagslys" hvilket paa sin vis er lidt pussigt da:
1 De fleste figurspil givetvis foregaar i kunstigt lys (aftener, kaeldre, gymnastiksale osv).
2 Dagslys er generelt mindst 5000 Kelvin men skifter efter hvor hoejt solen staar paa himlen, om det er skyet, om der har vaeret store vulkanudbrud for nyligt og meget andet. Der findes altsaa ikke ET specifikt lys som vi altid ser. Det giver dog lidt mening da vores hjerne automatisk oversatter lyset i et rum til dagslys men bliver forvirret hvis lyset i et rum er dagslys men et billede paa en skaerm ikke er. Gloedepaere har en farvetemperatur paa 2750 K og det opfatter vi som hyggeligt hvorfor de fleste lysproducenter soeger at ramme denne temperatur men man kan ogsaa finde dagslys paere som afgiver noget koldere lys.
Under alle omstaendigheder kan gode kameraer (deriblandt stort set alle spejlrefleks kameraer korrigere ret godt for farvetemperaturen hvis du fortaeller kameraet hvad form for lys du fotografere i. Det er dog at foretraekke at benytte en god farvetemperatur.

Mens de fleste producenter angiver farvetemperaturen er der meget mindre opmaerksomhed omkring det jeg kalder "farvekvalitet". Moderne lyskilder udsender ikke sortlegmestraaling (altsaa kurverne ovenfor) men meget mere specifikke farver. Det gaelder baade LED-lys og sparrerpaerer. Man blander saa forskellige led'er eller pulvere i sparepaere) for at faa en fornuftig blanding af lys. Det sammenligner man med sortlegemestraaling og ser derigennem hvilken temperatur det minder mest om, hilket er den temperatur der staar paa indpakningen. Det har de store fordele at man som producent kan vaelge sin farvetemperatur helt frit og at man kan slippe for at paeren spilder energi paa at udsende infraroed og ultraviolet straaling. Til gengaeld er der ingen garanti for at lyset faktisk ligner sortlegeme straaling saerlig meget. I princippet kan man tage en enkelt LED, som kun udsender en blaa nuance og kalde det en dagslys LED fordi det er den samme farve som gennemsnittet af dagslys, problemet er bare at man saa kun ser hvor meget af netop den fave de belyste objekter har. Sparrerpaere og billige LED lys indeholder kun relativt faa farver og mangler dermed en hel masse farvenuancer. Der findes faktisk en standart til at beskrive hvor taet lyser er paa sortlegemestraaling. Den hedder RA eller CRI afgaengigt af producenten, men de fleste opgiver den ikke og de der goer gaar overhovedet ikke op i den. Det gaelder ogsaa de traditionelle maerkevaere saa regn med at en LED fra fx Philips har en RA paa 70-80%. Vil man have bedre paere er der to veje frem:
1 IKEA, ja utroligt nok IKEA! Kaeden har i en del aar koert en kampagne for at faa folk til at skifte til LED og proever ikke at spise kunderne af med paerer der objektivit set giver et daarligere lys end noedvendigt. De fleste IKEA led'er har en RA paa 85-90% og er altsaa (i den henseende) markant bedre kvalitet end hvad som helst fra Phillips, Osram osv.
2 Internettet. De absolut bedste paerer findes paa nettet og her kan man finde RA paa op til 98%. Forskellen paa 80% og 98% virker maaske ikke saa stor, men taenk paa det som forskellen paa 1/5 farvenuancer er forkerte/unoejagtige eller 1 ud af 50 og det er pludselig ret vigtigt. De fleste mennesker kan se forskel paa 80% og 100% mens naermest ingen kan se forskellen paa 96% og 100%. Her er et eksempel paa hvad CRI betyder for lyset stjaalet fra http://www.myledlightingguide.com/blog/:"But can you visibly see the difference between 70 CRI and 90 CRI. Then answer is yes, if you know what to look for. At a recently lighting trade fair, we walked into a booth that displayed a series of glass bowls of colorful gumballs. Each bowl was under a LED light, and the CRI of that light was labeled above the bowl. We walked from the 70 CRI display all the way to the 95 CRI bowl and thought to ourselves "We're not seeing the difference". So then an engineer walked up to me as we kept on walking from bowl to bowl and he told me to "Look at the red gumballs". And sure enough, the red gumballs became brighter and more vibrant as the CRI increased. The other colors seemed similar from one display to the next. So,as a factory owner, or a warehouse, do you care if the reds in your warehouse are not as vibrant under 70 CRI than under a 95 CRI light? Are you prepared to pay more for that difference? Probably not. If you own a clothing store, then you probably want the best quality of light available."
Personligt vil jeg any day betale den smugle ekstra for godt lys til al min inderdoers belysning og i endnu hoejere grad til fotografi. Naar jeg skal bruge gode LED paerer har jeg selv handlet flere gange med http://detled.dk/ og har gode erfaringer. Man skal dog vaere opmaerksom paa at LED lys tidligere har haft problemer med at tabe lidt af det blaa skaer med tiden. Jeg vil derfor ikke udelukke at farvekvaliteten kan falde over tid ligesom farvetemperaturen kan skifte. Og saa hoerer det ogsaa med at CRI/RA ikke er et helt optimalt maal for hvor godt lys minder om sortlegemestraaling men det er nu engang det bedste vi har at gaa efter.

Det er ogsaa vaerd at bemaerke at mens kameraer kan korrigere nogenlunde for farvetemperaturen er det bestemt meget svaerre at korrigere farvekvaliteten. I sidste ende er dagslys bedst, men har man et godt kamera ville jeg prioritere CRI mindst lige saa hoejt som farvetemperatur.



Erikjust

Hvis du for tid kunne det være fedt hvis billederne kunne blive genuploadet. 
"While the difficult takes time, the impossible just takes a little longer."  -  Art Berg