News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

Opklaring af regelspørgsmål

Started by Ni, 27 September, 2016, 09:29:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MaRV

Hvis man tvivler på RAW, så kig på RAI. Tænker I virkelig at infiltrating units, der må assault i første tur ikke må move? Det er jo en undtagelse og forbedring af normale infiltrater regler, det er ikke en begrænsning af dem. Samt 9", 6" og 3" igen er en undtagelse.

Altså igen, tænker I virkelig, at de regler, der skal give super infiltrating units en edge er skrevet, så de i en given situation ikke må gøre noget i 3 player turns?

Ja reglen kunne have stået meget mere tydelig frem, men jeg er sgu ikke så meget i tvivl om RAI. Hvis vi snakker RAW, så kan jeg forholde mig til, at infiltrate er inden tur 1 og derfor kan jeg godt flytte mig i tur 1, da jeg ikke har brugt ambush reglen i den tur.

Mvh Uffe

Dorner

Quote from: JP on 01 November, 2016, 15:31:56
Man må ikke lave et move i tur 1 når man bruger cult ambush.
Det siger reglen og det er blevet bragt til ETC counsil der siger det samme.

Hej,

Council har kun svaret på assault og skyde delen, move delen er stadig ubesvaret.

Tænker iøvrigt jeg laver en opsumering når de sidste svar er kommet ind.

/Dorner
40K ETC captain 2015, 2016
40K ETC strategi og matchup 2015, 2016, 2017, 2018 og 2019

Dorner

Quote from: Omalley69 on 01 November, 2016, 15:14:38
Quote from: wombattus on 01 November, 2016, 13:57:37
Jeg spiller den uden at move i tur 1, ligesom jeg heller ikke laver "return to the shadows" i tur 1 hvis de er deployed via Cult Ambush.

Man kan godt return to the shadows i tur 1. Du må bare ikke gøre det i den tur du ankommer fra reserve eller ongoing reserve.

100% enig må godt return to the shadows tur 1 hvis de er deployed med cult ambush.

wombattus

Så må de vel også lave et move?
WHFB TK, O&G, Bret
40K BA, IG, Sisters, Genestealer Cult
Rules of Engagement Fallschirmjäger
og Blood Bowl!

Sune Krarup

Jeg mener også det hænger sammen. For at return to the shadows kræver det at de kan lave et normalt move. Da du skal return to the shadows instead of making a normal move. Derfor må de vel heller ikke return to the shadows hvis de er gone to ground eller falling back. Er vi enige så langt?

Om de så må rykke i tur er jeg sådan set ligeglad med bare vi når en konsensus, også gerne tidligere end dagen før.

Ja, undskyld mig, men det er godt nok bøvlet skrevet.
Sune "Mer' lasgun" Krarup

Medlem af bevægelsen for et gladere Powerfist!

Dorner

Ja det er enormt dårligt skrevet, fede regler og concept, men udfordre reglerne en del.

Jeg afventer som sagt svar fra ETC - de har svaret nogle andre ting, men har sprunget over move delen, håber på et svar inden for de næste to dage. Svaret gives til JP, og jeg laver en opsummering af primært cult ambush, som også gives til JP som han kan redigere og poste.

Sune Krarup

Ok fedt.

Var det en ide at vi måske bliver enige om at hvis ikke der er kommet noget midt i næste uge så laver JP en ruling? Bare så vi ikke risikerer at stå dagen før og stadig ikke vide hvordan det skal spilles?

Dorner

God idé.

Mht return to the shadows of tur 1, så er grunden til jeg aldrig har været i tvivl om at man må, at der eksplicit står når man ikke må (indenfor 6" af fjenden og i vehicle) og at instead of moving står i indledningen som jeg læser, at man må ikke først move og så return to the shadows, og står man stille mover man heller ikke :)

Sune Krarup

Men det svarer vel til at man må bruge sit auspex instead of shooting, så må du jo ikke bruge det hvis du f.eks. løber da du så ikke må skyde, og dermed ikke kan gøre noget andet instead of shooting.

Når du skal gøre noget instead of moving så kræver det at du ellers har mugligheden for at move. og det har du ikke hvis du f.eks er gone to ground eller bare ikke må move fordi du har cult ambushed.
Så jeg syntes de to ting heller uløseligt sammen. Hvis du må move i tur 1 må du også return to the shadows. Må du ikke move må du ikke return to the shadows.

Så i mit hoved kræver det kun en ruling mht. moving i tur 1, Det andet afhænger af denne afgørelse. 

wombattus

WHFB TK, O&G, Bret
og Blood Bowl!

Rune Hilbert

Også enig, jeg vil også bare gerne have en afklaring - jeg synes IKKE det er klart skrevet.

Tun

Unless otherwise specified, ambushing units move onto the table as described for other Reserves and cannot move any further during the Movement phase of the turn they deploy or arrive on the battlefield.

Som jeg læser den, så er reglen lavet for at undgå at du kommer ind via ambush og derefter lave et move, og SÅ assaulter. Der står at du ikke kan "move any further during the movement phase of the turn", men "tur 1" cult ambush foregår pre-game, og har altså ikke en movement phase i den turn.. fordi det ikke er nogen turn. Så selvfølgelig må de move i tur 1, uanset hvordan de er blevet deployet..

Tun

Jeg blev en kende utålmodig så jeg gik direkte til kilden, som er ham der laver ETC FAQ og spurgte om hans mening om det:

Martin:
can you give a preliminary answer to the whole "can cult move turn 1" thing? our ETC qualifier is in less than 2 weeks, which is why we're asking so many questions atm ????

Tom:
silly questions
they infiltrate
so of course can move turn one

Så..

AlexBware

Quote from: Tun on 02 November, 2016, 10:50:13
Jeg blev en kende utålmodig så jeg gik direkte til kilden, som er ham der laver ETC FAQ og spurgte om hans mening om det:

Martin:
can you give a preliminary answer to the whole "can cult move turn 1" thing? our ETC qualifier is in less than 2 weeks, which is why we're asking so many questions atm ????

Tom:
silly questions
they infiltrate
so of course can move turn one

Så..

Well bare for at kaste mere brænde på bålet (og være lidt på tværs)

Der står jo under Cult Ambush, at man bruger Cult Ambush i stedet for at deploye normalt (infiltrate, arrive from reserve/ongoing reserve). Så de infiltrater jo ikke (ellers ville servo skulls også være brugbare mod dem).

Længere nede står der også, at de ikke kan bevæge sig længere i den tur de "deployer" eller "arrive on the battlefield" - Du kan jo ikke "deploye" efter tur 1 (så vidt jeg ved), så meningen må være, at de ikke må bevæge sig i tur 1 (men også må skyde med 5'eren).

Som jeg ser det, så er det ikke et infiltrate move man laver, når man bruger Cult Ambush, men en særregel, der erstatter normalt move i turen man placeres (også i tur 1).

Tun

Al relevant info er posted op til flere gange, og det jeg postede er svaret fra ETCs side :)

ETC FAQ bliver stille og roligt faset over imod mere RAI end 100% RAW, og det er måske et af tilfældene, men den er i hvert fald blevet besvaret og der er i min bog ikke grund til at drøfte det længere.

wombattus

Alex, hvis du stiller dine modeller fra reserven 6" fra en modstander i tur 2, så deployer du mere end du "move on to battlefield".
WHFB TK, O&G, Bret
og Blood Bowl!

Sune Krarup

Udemærket Martin. Har vi så et svar på den? JP det er vel dig der laver den endelige ruling for en god ordens skyld?

Som jeg forstår det, bliver vi enige om at de gerne må move i tur 1, og dermed også lave "return to the shadows.
I de efterfølgende ture må de ikke move, og de må ikke lave "return to the shadows" hvis de ikke kan move normalt, altså gone to Ground, falling back og lign.

Skal vi lægge den der?

Belial

Når der opnås en eller anden form for enighed, kunne man så lige opsummere, hvordan det ender?

Måske en Ambush liste for "Infiltrate"-delen ville være rar.

Dorner

Jeg laver opsummering og sender det til JP som kan redigere og poste det

JP

Jeg har som Thomas (Dorner) skriver modtaget svaret fra ETC FAQ hold.

Og dommen er:
Q: When you deploy on a "3", "4", "5" or "6" by infiltrate, may you move on turn 1?
A: Yes as you deploy during the deployment phase and not on turn 1.

Q: May you "return to the shadows" when you have deployed by cult ambush during the infiltrate stepP
A: Yes same as you can scout after infiltrating.

Så man må gerne bevæge sig i tur 1 hvis man bruger cult ambush og man må bruge return to the shadows i tur 1.
Det er så også den måde vi spiller til kval, eftersom fortolkningen er kommet fra ETC's rule council og det regelsæt vi følger sålænge det er en ETC kval.

Om man er enig eller ej eller tror GW kommer til at sige noget andet er underordnet.
Håber det kan give lidt ro i lejren.

- JP -

wombattus

Rigtig fint JP. Jeg synes i øvrigt debatten om det herinde har været rigtig god, og velbegrundet langt hen af vejen. Godt gået drengene.  :)
WHFB TK, O&G, Bret
og Blood Bowl!

Belial

Skelnes der mellem "ongoing reserves" og "reserves" i forhold til "interceptor" special rule?

Gorlak

Quote from: Belial on 03 November, 2016, 23:11:39
Skelnes der mellem "ongoing reserves" og "reserves" i forhold til "interceptor" special rule?

Nope
Quote from: Aslak
Jeg er overrasket over at du konstruerer sætninger vedrørende fødevarer nogenlunde rigtigt. Du lader til at have forståelse for konsistenser og sager! Havde forestillet mig noget i retning af "mår vendt i Per" eller "stålbudding med fynsk tandsten"

Belial