News:

Husk at få skrevet turneringer ind i turneringskalenderen

Main Menu

Baser til WFB, AoS, Mordheim ?

Started by Nicolai Matz, 31 October, 2018, 11:07:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Nicolai Matz

Jeg er i processen med at restaurere en 30 år gammel orkhær og i den forbindelse får jeg brug for en masse baser, til troops, cavalry, monstrer og krigsmaskiner.
Hvor køber man den slags billigst ?

casper h

Mdf baser er klart de billigste og kan fåes mange steder i både firkantede og runde. Ønsker du de originale plastikbaser (firkantet), er det straks noget sværere. Runde plastikbaser kan fåes hos GW.
Lav evt et købsopslag herinde, hvor du skriver hvilke og hvor mange baser du søger  ;)

Zephyr

Enig med Casper.

Vil du havde den nemme, fremtidsikre valg er MDF vejen frem.

Vil du spille AOS er runde baser stadigvæk til at købe mens firkantede generelt er nemmest at købe brugt af nationens mednørder.

Nicolai Matz

Åh min gud hvor har jeg været længe væk fra hobbyen.
Hvordan er mdf-baser mere fremtidssikre ?

Zephyr

Det er ikke at de holder bedre end plastik, men hvis man gerne vil have alle baserne i ens hær skal være matchende plastik skal man enten ud nu og finde alle de firkantede baser man skal bruge til ens hær (da GW jo ikke laver dem længere).

Alle 25x25 mdf baser er omvendt i ens.

Men det er selvfølgelig kun relevant hvis man bruger firkantede baser. 

Nicolai Matz

Øv, dumme GW. Vil det sige at hvis man gerne vil have slot-baser så er man stuck med runde ?

Og kan runde baser overhovedet lines op på den samme plads som de gamle square baser ?

casper h

Nej og nej  :P

Man kan godt købe plastikbaser, fra andre fabrikanter med slots (20 og 25mm), men de har en anden kant end GWs.

Zephyr

Hvad vil du gerne spille med dine figurer?

rosenaa

? Var der ikke noget med at man godt kunne bruge de gamle baser til det nye spil ?
Selvom de nye er runde ??
Whiskey ! Single Malt naturligvis...
Tidligere Smith Legetøj og Hobby - H. Wittrock - Dansk Hobby - Rødovre Hobby - Holmberg Hobby

Nicolai Matz

Quote from: Zephyr on 01 November, 2018, 13:37:45
Hvad vil du gerne spille med dine figurer?

Jeg har ikke spillet siden sen-90'erme ( bortset fra et slag mod min søn, hvor jeg fik min "ass handed to me in a Pringles can" fordi hans øjemål er endnu bedre end mit)

Hæren er også stripped for maling - men jeg ville jo gerne sikre mig at kunne spille både WFB og evt. AoS (hvis det duer) - og andre, for en sikkerheds skyld.

Zephyr

WFB er jo på firkantede baser men det er begrænset hvor meget det spilles her i Københavns området - tror de fleste er hoppet på the ninth age.

AOS kan du i private spil spille med både firkantede og runde baser - formelt set. De firkantede baser virker bare ikke godt til systemet så turneringer køre oftest, så vidt jeg ved, på rent runde baser.
Så kan man jo så overveje om man bare vil elefantsnotte en firkante base oven på de dage hvor det er relevant eller man kan begynde at kigge på base adapters ala:
https://www.ebay.co.uk/itm/100x-MDF-BASE-ADAPTER-20mm-SQUARE-TO-32mm-ROUND-CONVERSOR-SOCLE-WAR-HAMMER/131822481705?hash=item1eb13b7129:g:dMgAAOSw9k5XQI6-:rk:1:pf:0

Men når det er sagt - jeg gør det ikke i AOS så jeg er ikke 100% sikker på hvordan tingene normalt gøres der.

Nicolai Matz

Holy crap, hvor har GW givet os alle sammen fingeren  :o

Jeg synes at jeg et sted så nogle movement trays der kunne tage runde baser,
så man kunne "konvertere bagud" somto speak - men det var måske til noget
helt andet ??

Zephyr

Der findes trays hvor man kan gøre runde baser til "firkantede" enheder.

Problemet her er bare at AOS med deres baser er gået en størrelse op, så en 20x20 fra fantasy er 25mm rund og en 25x25 bliver til en 32mm rund og så har man igen et problem.

rosenaa

Så hvis du vil spille med de gamle regler - som nogle af os (mange ?) har valgt, og derved droppet det nye påfund

Så vil det ikke være umuligt at finde ligesindede  ;D

Og derved slippe for alt det problematiske der er...

De jeg spiller med, er stoppet og gået "tilbage" til en af de ældre udgaver  ;D
Tidligere Smith Legetøj og Hobby - H. Wittrock - Dansk Hobby - Rødovre Hobby - Holmberg Hobby

Nicolai Matz

Mon ikke GW er kommet frem til at en ændring i type og størrelse af baser er den sikreste måde at forhindre
en stor mængde folk i at genbruge deres gamle hære / sælge dem videre......

Quote from: rosenaa on 02 November, 2018, 08:04:32
Så hvis du vil spille med de gamle regler - som nogle af os (mange ?) har valgt, og derved droppet det nye påfund
Så vil det ikke være umuligt at finde ligesindede  ;D
Og derved slippe for alt det problematiske der er...
De jeg spiller med, er stoppet og gået "tilbage" til en af de ældre udgaver  ;D

Fra din mund til guds øre. Jeg kom bare pludselig i tvivl efter at have re-painted et gammelt orc-regiment
og givet dem square slot-bases. Men det er det der kommer til at ske.
Square bases for old orcs :-)

Nicolai Matz

Noget helt andet slår mig i øvrigt; hvorfor pokker har vi i 30 år lavet baser med alt muligt
stads på, for så at sætte dem på et board med alt muligt stads på - i stedet for at have
transparente akrylbaser så de altid havde det rigtige terræn under sig ???

rosenaa

1. Fordi det Gjorde man bare ikke !  ;D
2. Basekanterne skal være Sorte !  ;D
3. Acrylbaser fandtes ikke dengang  :)
4. De gamle spilleborde var grønne - og kun grønne  ;)

Nicolai Matz

Det være være kommet under "det var for nemt"-reglen  :)

Der kom da ret hurtigt akrylbaser til flying units - de der 6-kantede med en pind i, tror en
hær ville se ret godt ud med alle figurer på transparant akryl så de "stod" på battle-bordet.

Nå, men når det kommer til gamle metalfigurer bryder jeg mig ikke en gang om at fjerne
"name tag'en" fra deres fødder, så det er alt sammen rent akademisk.

rosenaa

Hæh... GW lavede faktisk også på et tidspunkt baser i metal  ;D

Nicolai Matz

Jeg har Både Golgfag's Ogres, Bugman's Dwarf Rangers og en del andre klassikere med faste metalbaser  :)

rosenaa

Jeg tænkte på dem i løs vægt  8)

Og - Jah... minder. Jeg havde engang en mega Dværgehær, som jeg solgte med STOR fortrydelse...  :(  :P  :'(

Nicolai Matz

Nå ja - dem. Har vist en enkelt et sted men det er det......

Når min ene orkhær er klar, er en retro dværgehær et af de næste projekter, Bugman's (med beer cart), great cannon, Prince Ulthar's, flame cannon, gyrocopter, organ gun, lidt troll slayers, stone thrower og lidt småting.

rosenaa

Nicolai Matz

Så er den heller ikke mere nostalgisk, den består af noget 80'er med noget 90'er og så
en smule 00 i. Den burde blive ok spilbar men der bliver ikke meget variation med så
få regular units. Har også en dwarven cannon et sted - men mangler gunners og/eller
x-bows / blunderbusses.

Skal i alt have restaureret old metal: savage orcs, night goblins, regular orcs og dwarf.
Derudover har jeg en core af old metal skaven + en masse plastic, en hel del tomb king,
og en del dark elf ( var stupid nok til at sælge mine 12 witch elves).

Håber på at få flere af dem spilbare + et battle board, inden for en overskuelig fremtid,
der er 3 børn i huset der kan lide at bygge, male og spille spil - det er derfor det er lidt
vigtigt hvilke baser jeg får startet med  :)

rosenaa

Så ville jeg stoppe ved V5-6 udgave. Jeg syntes de er dem der er sjovest  ;D

Og de gamle baser er der stadigvæk Bunker af derude til billige penge

Jeg tror selv jeg har 20-40 baser i overskud  :)