News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

AS-system som anvendes til hærsammensætning

Started by Jaspar, 21 February, 2007, 23:38:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tc

Man kan jo se det fra den positive side, at det kunne se ud til at vi får et AS til CQ i år, som virkelig er blevet tævet igennem et par gange :D
Tobias M. Christensen - I'm not better than you. I'm just different... In a better way.

Quote from: zajcodad on 20 October, 2009, 12:17:20
Bitterheden skal sikre at jeg bliver 100, for så længe man har noget at være bitter over, så har man en grund til at leve.

Excommunicate

Nu har jeg siddet of fiflet lidt med AS'et selv og jeg tænkte på, om jeg måtte poste det, som jeg er kommet frem til? Det skal selvfølgelig ikke ses som et konkurrerende system, men bare som de tanker jeg lige har gjort mig om det I har lavet. Dertil er jeg heller ikke så hård ved gentagelser ;)

Simon

Belial

Excommunicate

Quote·   Regelgrundlag
Der spilles efter følgende regler:
•   4th edition rulebook (BGB)
•   Seneste udgivet og gældende codices
•   Frequently Asked Questions & Answers fra Games Workshop Online – seneste udgivet
•   Andet officielt "chapter approved" udgivelser og regler, som ikke er "optional"/ "recomended optional"

Følgende må ikke anvendes:
•   Minor Psychic Powers
•   Vehicle Design Rules / Monster Design Rules
•   Imperial Armour
•   Special og named characters
•   Allies

Hærrestriktioner
Følgende restriktioner er generelle for alle hære:
•   1500 Points
•   Standard Force Organisation Chart anvendes med følgende tilpasninger
o   Mindst 4 ud af 5 kategorier skal repræsenteres med minimum 50 points
o   Mindst 500 points skal bruges på non-vehicle models
•   Max. 15 Weapon points (jf. nedenfor) må anvendes
•   Samme choice udenfor Troops må ikke vælges 3 eller flere gange (Tribletter).

Weapon Points (WP)
WP kan bruges til følgende:
•   Selected ranged weapons
•   Selected close combat weapons til non-vehicle models
•   De grumme
•   Dubletter

WP er kummulative. Dvs. samme enhed/våben kan godt koste WP flere steder.

Selected Ranged Weapons (SRW)
· Alle våben med Range 25"+, Strength 6+ og AP4 eller bedre. 1 WP 
· Scatter Laser, Heavy Bolter, Multi Melta,  Zzap Gun, Bolt of Change, Smart Missile System, Rokkit Launcha, Particle Whip, D-Cannons, Vibro Cannons 1 WP
· Alle weapon symbiotes til monstrous creatures fra Codex: Tyranids. (Venom Cannon tæller stadig kun for ét) 1 WP

Kun de første 3 SRW i hver unit koster WP.

Tilskud for lav træfsikkerhed
•   Hver 4. SRW i Imperial Guard hære giver   +1 WP
•   Hver 4. SRW i Ork hære giver   +2 WP

Selected Close Combat Weapons

Independent characters og monstrous creatures

Independent characters og monstrous creatures koster WP afgjort af deres powerscore. Den bliver udregnet således: Strength+Initiative+Attacks. Kun modeller, der ignorerer armour save tæller med.

12-13 1 WP
14-15 2 WP
16-17 3 WP
18+ ikke tilladt.

Powerfists regnes som Initiative 1 og double Strength.
Initiative over 7 bliver ikke talt med.
Assault bonusser bliver ikke talt med (såsom Furious Assault og +1 Attack for Assault).
D6 angreb tæller for 3.
D3 angreb tæller for 2.
Modeller, der skader på 4+ tæller som Strength 4.
Modeller, der skader på 2+ tæller som Strength 6.

Tillæg til WP for independent characters og monstrous creatures:
•   Basic move på 7"+   +2 WP
•   Basic charge move på 7"+   +1 WP
•   Fleet of foot   +1 WP

Upgrade Characters (Squad leaders etc.)
•   Styrke 5+ power weapons   1 WP
•   Tillæg for 7"+ basic move   +1 WP

Øvrige non-vehicle models
•   Hver tredje model med rending   1 WP
•   Styrke 7+ power weapons (Terminators undtaget)   1 WP
•   Tillæg for 7"+ basic move   +1 WP

De Grumme
Codex: Space Marines
•   Blood Angel Veteran sergeants uden power weapons   1 WP
•   Den første enhed Wolfscouts   2 WP
•   Drop Pod   2 WP
•   Assault cannon   1 WP
· Fear of the Darkness på Movement 7"+/Terminator Armour   1 WP
· Fury of the Ancients   1 WP
· Hver 2. plasmagun i hæren 1 WP

Codex: Eldar
•   Holo-field   2 WP
•   Farseer  1 WP. + 1 WP hvis givet ekstra Power samt Spirit stones. +1 WP hvis givet Jetbike.
· Warp Spider enhed 1 WP. + 1 WP hvis Exarch har Withdraw.
· Guardian Jetbike enheder under 6 modeller 1 WP
· Dark Reapers 2 WP
· Alle Singing Spears på Jetbike 1 WP
· Shuriken Cannons på Falcon/Wave Serpent 1 WP
· Vectored Engines på Falcon 1 WP

Codex: Chaos Space Marines
•   Bloodletters og furies per pack    3 WP
•   Models med Icons og 7"+ basic move (Greater Daemons og daemon packs undtaget)   3 WP
•   Feel no Pain   3 WP
•   Mutated hull   1 WP
· For hver 2. plasmagun i hæren 1 WP
· Daemon Icon på enheder med Infiltrate/7"+ movement  1 WP

Codex: Daemonhunters og Codex: Witch Hunters
•   Callidus assassin   3 WP
•   Assault cannon   1 WP
•   Exorcist launcher   2 WP
·    Canoness betaler 1 WP for hver af følgende: Mantle of Saint Ophelia, Cloak of Saint Aspira, Jump Pack og Strenght 5+ powerweapons.
·    Liber Heresius 1 WP   

Øvrige
· Hammerhead (Codex: Tau Empire)   1 WP
· Stealth Suit enhed 1 WP
· Ordnance weapons med styrke 7+ (Codex Imperial guard m.fl.)   1 WP
· Monolith (Codex: Necrons)   1 WP
· For hver 3. Immortal (Codex: Necrons) 3 WP

Dubletter
Hvis du vælger det samme choice udenfor kategorien "Troops" to gange tæller det som en dublet. Gør du det, koster det dyreste choice det dobbelte antal WP - dog max +3 WP.

Samme choice – flere kategorier
Samme choice valgt i forskellige kategorier udenfor troops er stadig en dublet og tæller som sådan. (Assault marines som elites og fast er en gentagelse.)

Punkterne blev lidt rodede kan jeg se, men det går nok. Læg mærke til subtile ændringer :P

Hov! Ved ikke om jeg fik gjort klart at de var jeres AS jeg lavede lidt om på!!! Men det er det  tydeligvis :)

Simon

Belial

Range 24"+ var for at genere plasma elskerne. Det er vist også ok at orks betaler for rokkit når nu Big shoota slipper og de stadig har BS2 reduktion.

Vectored engines bør tælle med. Den giver tæt på et auto-drop af elite infantry foran fjendens dørtrin. 1 wp.

Stealth Suits 1 wp. Ikke fordi at de er VILDT farlige, men så koster de i tilfælde af dubletter.

Immortals 3 wp? Er de så farlige? (eller er det fordi Necrons ikke rigtig bruger point ellers og skal begrænses her?)

S+I+A tilbage kan jeg personligt godt lide (ini 7 - udemærket - de sidste ini point er lidt overkill)

Exorcist Launcher 2 wp. Den må du tage med Jaspar.

Hvad hvis en Farseer har mere end en psychic power? Er han så gratis eller misforstår jeg noget?

-2 for initiativ 1 er for at give IC characters med PF en chance og for at Fex'es ikke bliver latterlig dyre. Måske er -1 nok...

Fear of the Darkness på teleporters er gratis (problem?)

Shuriken Cannon? For og imod at den er gratis? Personligt er jeg imod da en falcon så kan gøres meget billig i wp og dermed give en billig dublet.

Ellers ser det ret godt ud Simon...

MVH

Belial

Excommunicate

QuoteInsert Quote 
Range 24"+ var for at genere plasma elskerne. Det er vist også ok at orks betaler for rokkit når nu Big shoota slipper og de stadig har BS2 reduktion.

Whoops, jeg troede lige at Rokkits havde R36". De skal på. Jeg er personligt lidt i tvivl mht. Plasma guns. Det er kun Marine hære man rammer og de har det faktisk ikke super nemt i dette system.

QuoteVectored engines bør tælle med. Den giver tæt på et auto-drop af elite infantery foran fjendens dørtrin. 1 wp.

Nu har jeg prøvet at spille med denne en del gange og, hvis den koster 1 WP vil jeg tro meget få vil tage den med - det er for dyrt ifht., hvad man ellers betaler for. Det er desuden infantry, der kommer ud af bagsmækken, hvilket gør at man, nogengange, kan flytte dine tropper væk og derved undgå assaultet. Måske den bare skal koste, når den er på en Falk?

På en Wave Serpent gør det bilen hamrende dyr. Det er ærgeligt, når den ikke er scoring. Samtidig skal den bare immobiliseres og så er den der. Det er sgu ikke meget værre end Rhinos - husk på denne er 3 gange så dyr.

På Falken er der et problem, fordi det minimerer chancerne for at dræbe den ufatteligt meget, i en tur, hvor den har fløjet langt. 

QuoteStealth Suits 1 wp. Ikke fordi at de er VILDT farlige, men så koster de i tilfælde af dubletter.
Enig.

QuoteImmortals 3 wp? Er de så farlige? (eller er det fordi Necrons ikke rigtig bruger point ellers og skal begrænses her?)
Immortals bærer rundt på miniudgaven af en Heavybolter som assault våben. Dertil deres T5, Necron regel, og gauss ability. 3 WP er fair.

QuoteHvad hvis en Farseer har mere end en psychic power? Er han så gratis eller misforstår jeg noget?

Min formulering er dårlig. Hvis man bare skriver:

Farseer 1 WP. +1 WP for ekstra power samt spirit stones. +1 WP hvis givet Jetbike.

Så er den der vist?

Quote-2 for initiativ 1 er for at give IC characters med PF en chance og for at Fex'es ikke bliver latterlig dyre. Måske er -1 nok...

Du har ret, hvis karakteren KUN har en powerfist. Jeg vil altid give min karakter både alm. powerwep samt powerfist, hvis jeg gik den vej.

Nærkamps Fex koster:
4 Angreb, I 1, S 9 = 14. Det er 2 WP, men grundet I 1 = 1 WP. Fair nok synes jeg.

En Fex med twin Venomcannon/ venom canon+barbed strangler:
2 angreb, I 1, S9 = 12. Det er 1 WP, men så får den -1= 0WP. Dog skal den betale 2 WP for sine to weapon symbiotes. Måske lidt billigt? Sammenlignet med en Predator, så synes jeg ikke helt det holder...?

QuoteFear of the Darkness på teleporters er gratis (problem?)
Den skal tilføjes, ja.

QuoteShuriken Cannon? For og imod at den er gratis? Personligt er jeg imod da en falcon så kan gøres meget billig i wp og dermed give en billig dublet.

Jeg synes ikke vi skal ramme Shuriken Cannons som sådan. Våbnet i sig selv er ringe og det lukker for nogle enkelte, ellers fluffy, enheder til eldar. Så lad os give den Falcon én på snotten istedet.

Falcon med 2 shuriken cannon (nul), holo-fields (2), Pulselaser (1). Altså 3. Det er selvfølgelig for billigt. Så kan man have to til 9 WPs... Dog giver dette også kun 6 point at lege med, så jeg er faktisk mere bekymret for at folk bare bruger én og så har en masse point til andet. Shuriken cannon kan blive sat under grum, hvis den sidder på en Falcon.

Mine forslag til ændringer/add ons:
Rokkits under LRW.
Stealth suits under Grum. 1 WP
Farseer formuleringen ændres.
Deep Striking FotD. 1 Wp
Vectored Engines på Falk: 1 WP.
Shuriken Cannons på Falk: 1 WP.
Dark Reapers. 1 WP

Simon

Edit: Dark Reapers skal også koste 1 Grum...!
Edit2  ::) : D-cannons samt Vibro Cannons skal under LRW... Dumme Eldars...

Belial

For at bremse lidt for las/plasma squads og trait (2 plasma) skulle plasma på, men man kunne selvfølgelig sige hver 2. koster 1 wp. (Bemærkede at Henrik ligeledes bruger 2 plasma = 1 HW i sit system og kan godt lide ideen).

Jeg synes at 3 wp er vel meget for de necrons. Måske man kunne sige hver 3. gauss blaster giver 1 wp. Det ville stadig give 3 ved store squads, men ikke ramme mindre så hårdt og måske give mulighed for en lidt billigere dublet hvis det ønskes.

S+I+A (det var så meningen at højeste ini + højeste str. skulle bruges - men efter at have regnet lidt bliver det noget rod med S+I+A = 18 osv). Jeg tror egentlig også den modifier er ligegyldig mht. Fex pga. Dublet er blevet billigere.

Det former sig...

MVH

Belial

Dark Reapers ville have kostet 3 wp under det gamle system.

Excommunicate

QuoteFor at bremse lidt for las/plasma squads og trait (2 plasma) skulle plasma på, men man kunne selvfølgelig sige hver 2. koster 1 wp. (Bemærkede at Henrik ligeledes bruger 2 plasma = 1 HW i sit system og kan godt lide ideen).

Ja. Det var også lidt det jeg tænkte, men jeg kunne ikke helt tænke tanken færdig. Dumme mig :)

QuoteJeg synes at 3 wp er vel meget for de necrons. Måske man kunne sige hver 3. gauss blaster giver 1 wp. Det ville stadig give 3 ved store squads, men ikke ramme mindre så hårdt og måske give mulighed for en lidt billigere dublet hvis det ønskees.

God idé. Det er selvfølgelig de store enheder, der skal straffes mest.

QuoteS+I+A (det var så meningen at højeste ini + højeste str. skulle bruges - men efter at have regnet lidt bliver det noget rod med S+I+A = 18 osv). Jeg tror egentlig også den modifier er ligegyldig mht. Fex pga. Dublet er blevet billigere.

Ja. Den skal jo nok væk.

QuoteDet former sig...
Indeed.

QuoteDark Reapers ville have kostet 3 wp under det gamle system.
Det samme ville Immortals. Hvilket selvfølgelig var for meget. Dark Reapers er dårlige og derfor kunne det da være rart, hvis nogen ville tage dem med til en turnering. Nu koster de 1 WP eller 2, hvis man giver Exarchen missilkasteren. Tror jeg er fair nok.

Mvh
Simon

Belial

Jeg glemte sonic blaster.

Nu er jeg ikke den store ekspert på Emperors Children og lignende, men det er en voldsom masse ild de tingester kan afgive.

Forslag:

1 wp for hver 4. sonic blaster.

MVH

Belial

Hypermobolitet ala Hoppe er der ikke dæmmet total op for, men systemet fanger allerede hurtige IC, Monstrous creatures, falcons og del anden snask i den retning. Videre studier af missioner og terræn vil vise om der er brug for yderligere tiltag...

Excommunicate

QuoteJeg glemte sonic blaster.

Nu er jeg ikke den store ekspert på Emperors Children og lignende, men det er en voldsom masse ild de tingester kan afgive.

Forslag:

1 wp for hver 4. sonic blaster.

Ja jeg ved faktisk heller ikke så meget om EC hæren, men det rigtigt at de kan skyde som gale.

Skal der gøres noget ekstra ved Obliterators? Lige nu bliver de vel ramt under LRWs og S7+ powerweapons. Det må værre nok? Måske endda for meget, hvis en enhed på 3 betaler 6pts?

QuoteHypermobolitet ala Hoppe er der ikke dæmmet total op for, men systemet fanger allerede hurtige IC, Monstrous creatures, falcons og del anden snask i den retning. Videre studier af missioner og terræn vil vise om der er brug for yderligere tiltag...

Hoppes system er, IMO, lidt for hårde ved dem. Som du siger bliver hurtige IC'ere, MC'ere, Falcons, hurtige Champs osv. allerede trampet på. Jeg tror måske man kan lave missioner, der ordner resten?

Simon

Belial

3 Obliterators 6 wp. Tja... Det samme koster 3 Tornadoer.

Tanken var dog at Chosen Terminators og Warboss retinue i mega armour heller ikke skulle betale.

Hvad synes folket om det?

MVH

Belial

Jacob

Quote from: Belial on 25 February, 2007, 22:13:20
Tanken var dog at ... Warboss retinue i mega armour ... ikke skulle betale.

Til 50p/model er de allerede straffet til ubrugelighed :'(

Belial

60 med Mega Boosta, med mindre man føler sig hedig.  ;)

Chosen med powerfists bør heller ikke betale når alm. terminators ikke skal.

Nu kan jeg faktisk ikke huske om vi spiller med ork klaner. Hvis det er tilfældet skal mad boyz i hvert fald være grumme. Det kan være en ret nasty enhed.

MVH

Belial

Jacob

Du kan få en truck til 3,5 mega boostas pris, så de er ikke en absolut given synes jeg ikke.

Belial

Så mangler vi også et kvalificeret bud på Acts of Faith.

1 wp for hver 3. Act of Faith, eller 1 wp for hver over 6?

MVH

Belial

Twilight

Snit for en balanceret Turneringshær vil være ca 8. dvs 2 pts i begge tilfælde.

Man kan også overveje at betale for hver 2. eller 3. enhed der kan bruge faith i stedet.

Alt i alt tror jeg det er ligemeget hvilken version du bruger.

/Kristoffer

-- Edit. jeg kan ikke stave..
Kristoffer Nicolajsen, Århus.

Morten Petersen

Vil sige 1wp for Faith point over 6. Faith point er langt hen ad vejen det WH overlever på og gør dem konkurrencedygtige. Men når man kommer over 6-7 stykker så begynder det at blive vildt. Med 1wp for hver 3. så vil alle tage 8 faith points med, da det "kun" koster 2wp. Så hellere lade dem have 6, det er trods alt det WH overlever på, og lade alle efterfølgende koste 1wp.
The light of the end of the tunnel may be a oncoming train!

Morten Petersen

QuoteSnit for en balanceret Turneringshær vil være ca 8. dvs 2 pts i begge tilfælde.

Såvidt jeg har forstået er hærstørrelsen på 1500 point. Her synes jeg at 8 er meget.

Belial

Hærstørrelsen skulle faktisk være på 1700 point (men det er ikke 100% afgjort).

MVH

Belial

Morten Petersen

I min 1750points WH hær, som primært bygger på søstre har jeg 7. Det er lige i underkanten. Vil gerne have 8. Men tror 7 passer meget godt til 1700, uden at det bliver for vildt.

Belial

Tak for in-put gutter.

Efter at have set din hær Morten kom jeg i tanke om hvad der sliper udenom S+I+A.

Sisters of Battle med styrke 6 eviscerators. Den bør høre med som 1 wp power weapon, da den mere eller mindre er en skjult powerfist.

MVH

Belial

Twilight

Kristoffer Nicolajsen, Århus.

Morten Petersen

Quote from: Belial on 26 February, 2007, 07:59:02
Tak for in-put gutter.

Efter at have set din hær Morten kom jeg i tanke om hvad der sliper udenom S+I+A.

Sisters of Battle med styrke 6 eviscerators. Den bør høre med som 1 wp power weapon, da den mere eller mindre er en skjult powerfist.

MVH

Belial

Dog skal der lige her tænkes på at det ikke kan autokill uden faith, og at de kun har 2 angreb som basis. Men måske er 1wp fair nok, hvis PF koster 2.

EDIT: Ifølge systemet koster de allerede 1wp. Under upgrade Characters står der S5+. Så de tæller allerede. Dog synes jeg at en SM PF er meget ondere og den burde koste 2wp under alle omstændigheder.

Belial

Doh. Det gør de jo også...

Bare glem alt efter go'morgen...  ;D

Tja. Hvor sætter man grænsen. Jeg synes 5+ er udmærket.

MVH

Belial

Morten Petersen

Synes egentlig også at 5+ er fint. Det tager Chaos champions med powerweapon og Daemonic Strength, hvilket kan være røv irriterende at spille mod. Men synes stadig at man burde tilføje en linje mere, som fx. at S8+ yderligere koster 1wp.

Efter at jeg er begyndt at spille søstre, har jeg virkelig fundet ud af hvor sejt det er at have S8. Som marinespiller tænker man ikke over det så meget da det bare er sådan. Men det er rigtig ondt.