News:

Husk at få skrevet turneringer ind i turneringskalenderen

Main Menu

En bitter mand lufter ud..... igen

Started by Honsou, 19 October, 2009, 14:25:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Honsou

Folk skriver konstant incl. istedet for inkl. på trods af resten af teksten er dansk...... er incl. blevet en fast del af det danske sprog, så man både kan skrive inkl. og incl. eller er det bare popsmart at skrive incl?

Faktisk tror jeg det er MINDRE end popsmart, jeg tror mange slet ikke tænker over det, det har bare sneget sig ind, som en ond svulst.
Quote from: kOOn on 31 May, 2018, 23:28:36
Erik tæller aldrig, vi spiller altid om andenplads
Blog: Guld!

Choker

Ja, det er ikke specielt kønt at kigge på.
Ligesom forkert kommasætning ;)
Quote from: Stephan on 09 October, 2008, 08:25:32
Har hentet en busfuld kællinger, der står i kø for at blive kneppet!

VonPanne

Jeg synes Honsou er ved at blive popsmart, fordi han hele tiden starter gamle, bitre tråde. Hvem skulle tro at det kunne blive popsmart? :P

(jeg er i øvrigt enig i at det er fesent at skrive "incl")

mudboy

Tror folk(inkl. mig selv) har fået det som en dårlig vane da det nok er det man ser mest rundt omkring. Jeg surfer f.eks. flere engelsk-sprogede hjemmesider end danske.

Men er det en overraskelse at det engelske sprog kommer mere og mere ind i vores gode gamle danske?
Det syntes jeg ikke. Det har vi jo kunne se de sidste mange år med alle de mere eller mindre fjollede ord der bliver slynget ud.
Coaching, wellness, fitness, wanker, etc...
Combat Servitor Nu med DREADSOCK OG COGITATOR
Emperor's Pride

Choker

Quote from: mudboy on 19 October, 2009, 14:37:38
Tror folk(inkl. mig selv) har fået det som en dårlig vane da det nok er det man ser mest rundt omkring. Jeg surfer f.eks. flere engelsk-sprogede hjemmesider end danske.

Men er det en overraskelse at det engelske sprog kommer mere og mere ind i vores gode gamle danske?
Det syntes jeg ikke. Det har vi jo kunne se de sidste mange år med alle de mere eller mindre fjollede ord der bliver slynget ud.
Coaching, wellness, fitness, wanker, etc...

Jeg tror helt klart det engelske har en virkning, men det er jo ikke fordi særligt mange danske ord bliver erstattet af engelske. Dem du nævner er ikke bare ord, det er 'udtryk' vi ikke har på dansk.

Derimod ser jeg mange flere danske grammatik- og stavefejl end jeg ser engelsk-artede sprogfejl.

Eksempelvis hedder det "Det har vi jo kunnet se(...). (ikke nogen kritik, blot et eksempel :) )
Også at du starter hele indlægget med 'Tror' istedet for 'Jeg tror' er dårlig vane. Gør det også selv nogle gange ^^

Honsou

Quote from: Choker on 19 October, 2009, 14:33:53
Man kan vel dårligt lave forkert kommasætning med de regler vi har nu om dage? Der kan vælges pausekomma, gramatisk komma og hvad ved jeg. (Ja, som du kan se opgav jeg den jungle for længe siden.) ;D

mudboy

Quote from: Choker on 19 October, 2009, 14:55:06

Jeg tror helt klart det engelske har en virkning, men det er jo ikke fordi særligt mange danske ord bliver erstattet af engelske. Dem du nævner er ikke bare ord, det er 'udtryk' vi ikke har på dansk.

Derimod ser jeg mange flere danske grammatik- og stavefejl end jeg ser engelsk-artede sprogfejl.

Eksempelvis hedder det "Det har vi jo kunnet se(...). (ikke nogen kritik, blot et eksempel :) )
Også at du starter hele indlægget med 'Tror' istedet for 'Jeg tror' er dårlig vane. Gør det også selv nogle gange ^^

He he jeg har masser af dårlige vaner ;D

De nævnte ord er jo netop noget vi ikke har haft et ord for selv, så vi har bare taget den nemme løsning og lånt dem til eget brug. Er det ikke her det danske sprognævn burde træde ind og råbe 'Holdt, stop, stands ulykken!'?
Emperor's Pride

Fah Uhl

Quote from: Honsou on 19 October, 2009, 15:02:27
Quote from: Choker on 19 October, 2009, 14:33:53
Man kan vel dårligt lave forkert kommasætning med de regler vi har nu om dage? Der kan vælges pausekomma, gramatisk komma og hvad ved jeg. (Ja, som du kan se opgav jeg den jungle for længe siden.) ;D

Siden 2003 har der ikke været valgfrihed. Kun grammatisk komma er korrekt.

http://www.dsn.dk/meddelelser/Pressemeddelelse4-DSN.htm
"The mind is like a parachute - it doesn't work if it's not open - Frank Zappa

Medlem af bevægelsen for et gladere Powerfist!

Excommunicate

Jeg kan bar' ikk' li' mennesker. Det er også hårdt, Erik... Tænk på mig, så er dine bitterheder små... Jeg irriteres f.eks. voldsomt over at min sidemakker rent faktisk trækker vejret...

Honsou

QuoteSiden 2003 har der ikke været valgfrihed. Kun grammatisk komma er korrekt.
Hvilket fint forklarer MIT tilfælde af ignorance, jeg startede på nørderi i 2000, så siden da har jeg ikke læst andet end regler, frække breve og PF. ;)

Quote from: Simon Darre on 19 October, 2009, 15:19:13
Jeg irriteres f.eks. voldsomt over at min sidemakker rent faktisk trækker vejret...
Det er der midler mod....

Choker

Quote from: mudboy on 19 October, 2009, 15:09:40
Quote from: Choker on 19 October, 2009, 14:55:06

He he jeg har masser af dårlige vaner ;D

De nævnte ord er jo netop noget vi ikke har haft et ord for selv, så vi har bare taget den nemme løsning og lånt dem til eget brug. Er det ikke her det danske sprognævn burde træde ind og råbe 'Holdt, stop, stands ulykken!'?

Næh, sprogudvikling er nice nok :P Jeg holder fast i at traditionerne og det originale danske sprog skal bevares, men at opfinde nye mere 'danske' ord for et amerikansk udtryk er lidt ligesom når tyskerne dubber alle film, så de bliver uudholdelige at se :)

Gregersen

Frække breve, Erik...

Jeg har netop talt med min mormor, og hun har lovet ikke at chikanere dig mere. Jeg har også fået en af hjemmehjælperne til at fjerne hendes læder Kermit-handskedukke, så det bliver sværere for hende at gejle sig op til telefonsex.

Undskyld.

Gregersen
Det tætteste han kommer på kærlighed, er når han bider negle efter han har været ude at skide
PF traderprofil: http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=23879.0
Maleblog:
http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=74678.msg987372#new

Ablabab

Du er nu holdt op med at trække vejret uden at tænke over det.

mudboy

Quote from: Choker on 19 October, 2009, 15:21:25

Næh, sprogudvikling er nice nok :P Jeg holder fast i at traditionerne og det originale danske sprog skal bevares, men at opfinde nye mere 'danske' ord for et amerikansk udtryk er lidt ligesom når tyskerne dubber alle film, så de bliver uudholdelige at se :)

Med alle de nye ting, handlinger og kocepter der hele tiden dukker op tror jeg hurtigt at dansk og engelsk kunne komme til at minde meget om hinanden. Det er selvfølgelig noget der vil tage mange år, men stille og roligt bliver det nok mere og mere ens.
He he prøv at forestille dig en dansker og en amerikaner der om hundrede år fører en samtale på hver deres sprog men sagtens forstår hinanden alligevel...

Tysk dubbing?!? Dont go there girlfriend :-X

Edit:
Quote from: Gregersen on 19 October, 2009, 15:32:31

Jeg har netop talt med min mormor, og hun har lovet ikke at chikanere dig mere. Jeg har også fået en af hjemmehjælperne til at fjerne hendes læder Kermit-handskedukke, så det bliver sværere for hende at gejle sig op til telefonsex.
Nu siger jeg 'Holdt, stop, stands ulykken!'!
Emperor's Pride

Jeppe Sejer

Hvad med dem der skriver engelske ord istedet for helt normale danske? Det er simpelthen tåbelig dumt. Nogle af de sidste jeg er stødt på er character development og bad dreams.
Er det forældet eller for svært at sige karakter udvikling og mareridt?

PS: Erik har din mormor en myspace side? Hun lyder spændende.
Quote from: Player1 on 28 October, 2010, 15:47:36
Da jeg fandt de videoer var jeg inde i en periode hvor bumser på brysterne var det nye analt!
- Regelrytteri er ligesom at prutte. Hvis du presser for hårdt, lukker du bare lort ud.

Nighteye

Nu bør i snart bookmarke den her side

http://www.retskrivningsordbogen.dk/ro/ro.htm

Den er opdateret, og den er facitliste.

Og Erik; når du starter dit indlæg som du gør, burde du ikke ha lov at beklage dig over andres retstavning :)

QuoteFolk skriver konstant incl. istedet for inkl. på trods af resten af teksten er dansk......

Quote from: zKoTTe on 22 November, 2015, 10:30:47
Jeg er personligt træt af døde kendte mennesker

DarkAngel

Jeg synes nogle af de værste syndere er jounalister der taler for åben skærm og laver sproglige fejl og dårlige vendinger - altså jeg mener de er jo jounalister og derfor er det deres job at kunne tale og skrive rigtigt. Ikke underligt det danske sprog er degeneret.
Synes TV2 er nogle af de værste - men de er samtidig også nærmest helt ukritiske i deres jounalistik at jeg allerede har dømt dem som håbløse.  :)

Flashgit

Quote from: Jeppe Sejer on 19 October, 2009, 16:12:39
Hvad med dem der skriver engelske ord istedet for helt normale danske? Det er simpelthen tåbelig dumt. Nogle af de sidste jeg er stødt på er character development og bad dreams.
Er det forældet eller for svært at sige karakter udvikling og mareridt?

Ja det er forældet og/eller for svært.

Jeg græmmes over at nogen kan anse denne person som andet end en lallende idiot.

Kenneth (33 år gammel, og åbenbart håbløst forældet ;D)

Waterboarding at Guantanamo Bay sounds super rad, if you don't know what either of those things are.

Choker

Quote from: mudboy on 19 October, 2009, 15:37:36
Quote from: Choker on 19 October, 2009, 15:21:25

Med alle de nye ting, handlinger og kocepter der hele tiden dukker op tror jeg hurtigt at dansk og engelsk kunne komme til at minde meget om hinanden. Det er selvfølgelig noget der vil tage mange år, men stille og roligt bliver det nok mere og mere ens.
He he prøv at forestille dig en dansker og en amerikaner der om hundrede år fører en samtale på hver deres sprog men sagtens forstår hinanden alligevel...

Nu er dansk faktisk et af de sprog, der har den laveste udvandingsrate i verden. Der forsvinder(!) ca. 7 sprog OM DAGEN, hvis jeg ikke husker forkert, og endnu flere ændre sig i en retning væk fra dets oprindelse. Så der er faktisk ikke specielt stor sandsynlighed for at dansk og amerikansk kommer til at lyde noget lignende ens indenfor de næste 100 år. :)

popper

Bare rolig Honsou, du er ikke den eneste. Jeg sidder også dagligt, og bliver mere og mere frustreret over folks manglende evne, til at kunne formulere sammenhængende sætninger. Konsekvent fejlstavning af 10% af alle ord (på trods af de digitale hjælpemidler), benyttelse af ord der ikke betyder det folk tror, osv.

Jeg er selv en tåbe, hvad angår kommasætning, og jeg hader mig selv for det.

corky

incl. incl, og, så lige, på den dårlige, Komma måde incl. incl.

INCL.
Alliancen står stærk!!!

Master of the Blue Zombie Crocodiles -> der er ALTID plads til en Necrosphinx i min racerbil!

Taoregorn

Mage til ligegyldigt fnidderfnadder at slå på tromme over skal man da lede længe efter.

Sproget tilhører masserne, og specielt ungdommen. Det er så de gamle idioters sure pligt, at forsøge at holde det i hanke og skælde ud på alle nye INPUT.

Den eneste regel der er værd at huske når det gælder sprog er, at hvis blot størstedelen af populationen udtaler det "forkert", bli'r det rigtigt.

Majonæse, osse, bjørnetjeneste. Osv.

Det vigtige er om man FORSTÅR hvad der skrives. Brug af majuskler er vist også en nymodens internetinspireret ting, hvor det nogen gange kaldes for at "råbe".

Sean

Quote from: Thorbjørn Nielsen on 19 October, 2009, 23:21:55
Mage til ligegyldigt fnidderfnadder at slå på tromme over skal man da lede længe efter.

Sproget tilhører masserne, og specielt ungdommen. Det er så de gamle idioters sure pligt, at forsøge at holde det i hanke og skælde ud på alle nye INPUT.

Den eneste regel der er værd at huske når det gælder sprog er, at hvis blot størstedelen af populationen udtaler det "forkert", bli'r det rigtigt.

Det vigtige er om man FORSTÅR hvad der skrives. Brug af majuskler er vist også en nymodens internetinspireret ting, hvor det nogen gange kaldes for at "råbe".

Smukt!!!

popper

Quote from: Sean on 20 October, 2009, 03:19:56

Smukt!!!

Det er lige præcis det der er problemet. Fejl i sætningsstruktur, stavefejl, forkert orddeling osv. bryder læse rytmen og læseren er derfor nød til at stoppe, og vende tilbage til de retarderede fejl for at afkode hvad det er der menes. Det er lige præcis IKKE til at forstå for hjernen og den skal derfor starte forfra med at tyde teksten.

Taoregorn

Quote from: popper on 20 October, 2009, 07:57:41
Quote from: Sean on 20 October, 2009, 03:19:56

Smukt!!!

Det er lige præcis det der er problemet. Fejl i sætningsstruktur, stavefejl, forkert orddeling osv. bryder læse rytmen og læseren er derfor nød til at stoppe, og vende tilbage til de retarderede fejl for at afkode hvad det er der menes. Det er lige præcis IKKE til at forstå for hjernen og den skal derfor starte forfra med at tyde teksten.

Så må du øve dig i at blive en mere helhedsorienteret læser. Eller bare en bedre læser.  ;D ;)

Selvfølgelig er der en grænse for hvor outreret tingene kan blive inden det bliver decideret meningsforstyrrende.

Men at sige at incl./inkl. er nok, mener jeg er absurd. Dette forum er til for at kommunikere om figurspil og de anglocismer/danismer det medfører er yderst forventelige... og ærlig talt ikke noget problem.