News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

Restriktioner til Lethian IX

Started by VonPanne, 01 December, 2010, 23:16:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

VonPanne

Restriktionerne kan ogs? downloades p? denne side: linky

Form?l
Form?let med restriktionerne er at g?re h?rene s? flinke og fluffede som muligt. H?rene skal forestille at v?re hastigt sammenkaldt uden alt det n?dvendige udstyr og ressourcer. Nogle af disse ressourcer f?r man i form af bonusser fra lenene og h?rene vokser i kraft med at flere len erobres.

Vi opfordrer p? det kraftigste alle til at tage flinke h?re med, og hvis du opdager et hul i restriktionerne, s? lad v?re med at udnytte det og fort?l os det i stedet. Vi opfordrer ogs? alle til at skrive en baggrundshistorie til deres h?r, og er den god og passer til landet, f?r man sikkert en lille bonus undervejs.

Malede h?re
Der er krav om malet h?r ? det betyder b?de figurer og baser. Alle enheder, hvor det giver mening, skal have movement trays. Umalede figurer fjernes fra spillet. Pointtal svinger fra 1.200 og opefter (sj?ldent mere end 1.600), s? husk ekstra figurer da din h?r kan laves om undervejs.

Kort om restriktionerne
Der er tre typer af restriktioner:
  • Generelle: D?kker bredt og fanger mere end man lige skulle tro, s? husk at dobbeltchecke n?r du har lavet din h?r
  • Flydende: Beskriver hvordan h?rene starter, men diverse bonusser under spillet vil sl?kke disse restriktioner. Bem?rk at det kan blive muligt at bryde regelbogens sammens?tningsregler p? denne m?de (f.eks. mere end 25% point brugt p? rare choices)
  • H?rspecifikke: Yderligere restriktioner eller lempelser

Der er to specielle begreber der lige skal forklares:
  • Kampmaskine choice: Alle kampmaskiner og chariots choices bruger et kampmaskine choice. Bem?rk, rare choices af denne type bruger to kampmaskine choices.
  • Monsterpoint: Point brugt p? monstre og regimenter af monstre (ting p? 40x40mm og 50x50mm baser, ting med 5+ wounds)

Bem?rk at der i de fleste tilf?ldes henvises til choices fra h?rb?gerne. 2 Spear Chukkas bruger s?ledes et special choice og et kampmaskine choice.

Generelle restriktioner
  • Ingen large flying models eller named characters
  • Ingen gentagelser af special eller race choices
  • Max. 1 flying unit eller flying character
  • Mindst 1/3 af h?rens choices (fraregnet characters, chariots og kampmaskiner) skal v?re Infantry, der ikke kan skyde eller flyve
  • Ingen enheder m? koste over 300 point p? noget tidspunkt - dette er alt inklusiv (karakterer, fanatics, etc.) og g?lder ogs? midt i en kamp
  • Max. 50 modeller i en enhed
  • Max. 4 Monstrous Infantry m? k?bes i en enhed
  • Dogs of War regimenter m? kun bruges i andre h?re hvis de lejes (se reglerne for leje)
  • Der spilles med Giant Fanatic line of sight regler (link tilg?r)

• Winds of Magic er begr?nset til 2D3
  • Der m? max. bruges 6 power terninger p? en tur
  • For alle magic lores g?lder det at en 6'er spell ?ndres til Signature spell (eller den spell man kan bytte sig til hvis ingen eksplicit signature spell findes)
  • Man kan ikke v?lge at bruge de boostede versioner af spells
  • Lore of Deaths Lore Attribute ?ndres til at for hver terning man ville f?, f?r man i stedet +1 til casting value p? n?ste spell kastet i samme tur

Flydende restriktioner
  • Max. 1.200 point
  • Max. 0 point brugt p? magic items (inklusiv gifts, powers, virtues og lignende) - magic items vil af dommerne blive fordelt til holdet n?r holdene laves
  • Max. 200 monsterpoint
  • Max. 2 kampmaskine choices

Army selection summary table i regelbogen (s. 135) erstattes af f?lgende:

-Points gr?nseAntal gentagelser af choices
LordsMax. 0-
HeroesOp til 300Ingen gr?nse
Core300 eller mereIngen gr?nse
SpecialOp til 400Ingen gentagelser
RareOp til 205Ingen gentagelser

(Uanset hvor stor ens h?r bliver, vil det i udgangspunktet v?re disse pointv?rdier der g?lder. Det betyder ogs? at deltagerne slipper for at regne procenterne ud hver gang de f?r en ny lenbonus. Lenbonusser kan godt h?ve gr?nserne.)

H?rkategorier
Alle h?rene er inddelt i tre kategorier, A, B og C. Kategorien bestemmer hvor stor en del af sin h?r man skal have mistet, f?r man begynder at skulle tage bottle tests. Se reglerne for mere om bottle tests.

Procentdel af h?ren der mistes f?r der skal tages bottle test:
Kategori A: 40%
Kategori B: 50%
Kategori C: 60%

Kategori A h?re:
Daemons of Chaos, Dark Elves, Dwarfs, Lizardmen, Skaven

Kategori B h?re:
Beastmen, Bretonnia, Chaos Dwarfs, Empire, High Elves, Orcs & Goblins, Vampire Counts, Warriors of Chaos, Wood Elves

Kategori C h?re:
Dogs of War, Ogre Kingdoms, Tomb Kings

VonPanne

Hærspecifikke restriktioner

Beastmen
  • Ingen Ghorghon eller Jabberslythe
  • Rare point grænsen hæves med 20 point
  • Minotaurers, inkl. Gorebull bruger ikke monsterpoint (medmindre det er de nye GW modeller ;))

Bretonnia
  • Virtues tæller som magic items - wows og Virtue of Empathy gør ikke
  • Bretonnias bøn gælder som i hærbogen, med følgende ændring: Som forsvarer har hæren altid bedt, og angriberen tager første tur

Daemons of Chaos
  • Ingen battle standard bearer
  • Ward saves er 1 dårligere (5+ bliver til 6+)
  • Et rare choice må max. koste 105 point
  • Enheder der skal tage en instability test, mister altid 1d3 wounds yderligere (undtagen hvis der slås snake eyes)

Dark Elves
  • Ingen War Hydra
  • Shade enheder må max. være på 5 modeller
  • Max. 1 Repeater Boltthrower
  • Max. 17 Repeater Crossbows

Chaos Dwarfs (ikke færdige)
  • Bruger den uofficielle liste, der kan downloades her: www.filedropper.com/fdwarfsofchaos_1
  • +1 kampmaskine choice
  • Kun følgende tæller som monstre: Hellcannon, Inferno Golems
  • Følgende tæller som kampmakiner: Hellcannon, Earthshaker, Deamoneaters, Death Rocket, Spear Chukka

Dogs of War (ikke færdige)
  • Ingen Regiments of Renown

Empire
  • Ingen Steam Tank
  • Max. 2 enheder Knights
  • Max. 1 Hochland long rifle
  • Max. 20 skytter (10, hvis der er en Hellstorm i hæren)
  • Max. 1 enhed der kan skyde med en rund template

Lizardmen
  • Max. 1. saurus scar-veteran
  • Ranked up skinks med full command tæller som ikke-skydende
  • Ved Kroxigors i Skink enheder, er det kun pointene for selve Kroxigors der bruger monsterpoint

Ogre Kingdoms
  • Rhinox Riders er tilladt
  • Giant og Rhinox Riders er de eneste der bruger monsterpoint
  • Ignorerer reglen om at mindst 1/3 af hærens choices skal være Infantry
  • Må bruge op til 450 point på Heroes
  • Grænsen på max. 300 point pr. enhed hæves til max. 350 point
  • Look out gnoblars virker også på lone characters indenfor 3"

Orcs & Goblins
  • Squig Herds enheder må max. være på 25 modeller
  • Max. 3 Big Bosses (ændres til max. 4 hvis alle er samme choice)
  • Pump Wagons bruger kun et kampmaskine choice

Skaven
  • Ingen Hell Pit Abomination
  • Plague Censer Bearers enheder må max. være på 8 modeller
  • Warplock Jezzails enheder må max. være på 5 modeller
  • Ingen gentagelser af weapon teams
  • Det er tilladt at vælge ting fra Scavenge pile
  • Ld-bonus for ranks kan ikke bruges på bottle tests

Tomb Kings
  • +2 kampmaskine choices
  • En Tomb Prince gør chariots til core choices, som en Tomb King normalt gør
  • Hierophanten tæller ikke mod grænsen om max. 300 point i en enhed
  • Grænsen på max. 300 point pr. enhed hæves til max. 350 point
  • Må bruge op til 400 point på Heroes
  • Må medtage en gratis enhed á 10 Heavy Horsemen, m. heavy armour og lanse
  • En Tomb Prince's spells har en rækkevidde på 6", ligesom en Tomb King
  • Tomb King's spells bruger power dice. En Prince bruger 1D6 og en Priest 2D6. Dertil får en Priest en ekstra gratis D6 til hver spell, som ikke tælles mod max. brugte pr. tur.
  • Tomb King's spells lykkedes altid og kan ikke lave irresistible force eller miscast.
  • Movement / raise magi må kun kastes på egen hær

Vampire Counts
  • Ingen Ethereals
  • Ghouls tæller som en skydende enhed (småsten)
  • Movement / raise magi må kun kastes på egen hær
  • Figurer der er raiset i nye enheder, eller som efter slaget har gjort eksisterende enheder større end i hærlisten, forsvinder efter slaget.
  • De to powers, Avatar of Death og Dread Knight, bruger ikke magic item point og må derfor gerne vælges
  • Black Coach kan max. få de første 4 powers

Warriors of Chaos
  • Ingen Hellcannon
  • Marauders med Great Weapon tæller som havende Flails
  • En wizard med Mark of Tzeentch får -2 når der slås på Miscast tabellen

Wood Elves
  • Eternal Guard er et core choice
  • Max. 2 enheder Dryads
  • Max. 1. Noble med Alter
  • Treeman har Ld 7

VonPanne

Q&A

Generelle

Q: Bruger en karakter i en chariot et kampmaskine choice?
A: Ja.

Q: Bruger en karakter på et monster, monsterpoint?
A: Ja, hele karakterens værdi tæller som monsterpoint.

Q: Er det et hul i restriktionerne at man kan have to af den samme chariot ved at købe den ene som special og den anden som mount til en character?
A: Nej, det er fint nok. De er jo stadig begrænset af mængden af kampmaskine choices.

Q: Til restriktionen på at ingen enheder må koste 301+pts, heller ikke med karaktere, hvordan virker det så i et spil? Hvis man har en enhed på 200pts, og en karakter på 150pts, må karakteren så joine enheden?
A: Nej. Det er desuden altid prisen i din armylist (altså pr. spillets start) der regnes med, så hvis enheden mister modeller undervejs betyder det ikke at han pludselig må joine alligevel.

Hærspecifikke

Q: Er det med vilje der ikke er nogle specifikke ændringer til et par af hærene?
A: Ja, der er nogle hære der er dækket til fulde af de øvrige restriktioner.

Q: Mister en enhed daemons altid mindst 1d3 wounds, uanset hvor godt man klarer sit instability test?
A: Ja, medmindre at man slår snake eyes på sin test, så mister man ikke noget.

Q: Tæller Tomb Kings chariot units som en kampmaskine per chariot eller per unit?
A: Et kampmaskine choice pr. choice / unit.

VonPanne

Vi skulle mene at restriktionerne i det store hele er på plads nu. Vi har stadig et par udeståender - der er et par hære som ikke er færdige endnu (de er markeret i listen).

Vi er dog ikke blege for at rette i restriktionerne hvis det viser sig at vi har overset noget og nogen har fundet et smuthul. Vi opfordrer til at alle dem der har lyst, prøver at lave nogle lister og ser hvordan det ser ud :)

Lasse

Det kunne være pænt med en grænse på gentagelser af core choices (max 2 eller 3) for at reducere spam.
Pledges 2009-2014: +153/+33/+19/-28/+61/-30
Kommentarer ved køb og salg

VonPanne

Vi talte lidt om det, og mente ikke at det umiddelbart var nødvendigt. Kan du komme med nogle eksempler på hvor det kan være et problem? :)

Lasse

Generelt er min tanke, at hvis man har så mange gentagelser med i sin hær, så er der noget galt. Hvorfor har i ellers begrænsninger på gentagelser af special og rare? Alle de vilde ting koster alligevel warmachine choices, monster pts. osv :)

Men en skaven shooty/magic hær, med masser af billig spam i form af giant rats eller slaves til at trække tempo ud af kampen er da et godt bud. En chaos hær med 4-5 store blokke af marauders kunne også være lidt træls.

Den store aben

Jeg kom i tanken om en restriktion til empire og andre der kan får ekstra dispell dice (empire ved at tage warrior priest med). sæt det til maks ekstra dice.
Funhammerist af alfaderens nåde.

Må den gentagende Konge af Lethian Kong Skrammelborg hvile i Fred.

Pille

Quote from: VonPanne on 01 December, 2010, 23:18:24

Tomb Kings (ikke færdige)

• En karakter må kaste lige så mange spells han vil på en tur. En Liche Priest må kaste den samme spell to gange. En Tomb Prince må kun kaste den samme spell en gang.

Jeg forstår ikke helt den her. Så vidt jeg kan se, så spiller I ikke med GFs magiregler, hvor man bruger Power Dice til at kaste Incantantations, eller er det bare mig, der har set helt forkert?

Morsing

Ja i spillet i eftermiddag får du ihvertfald ikke lov til at spamme flere timer med magi :o

VonPanne

Hehe, hvorfor dog ikke - de stakkels konger skal vel også have en chance ;)

Spøg til siden, så er vi som nævnt ikke færdige med Tomb Kings - TK's magiregler er lige nu en ren kopi fra sidste år, fordi vi ikke nåede at kigge på deres magi ved sidste møde. Vi vil snart holde et møde igen, hvor vi forhåbentlig kan få de sidste udeståender på plads.

I mellemtiden skal I være meget velkomne til at pointere flere underligheder og evt. også komme med forslag til rettelser.

Lasse

Spørgsmål: De magic items der bliver uddelt, vil de have en point pris, som tæller med i karakterens pris, både mht. VP men også loftet for heroes og 300 pts. pr unit.

VonPanne

De følger samme regler som de items der blev udleveret sidste år... som jeg ikke kan huske lige nu  ::) Okkel har dem, og vil forhåbentligt poste dem ved lejlighed.

eido

Jeg har læst jeres restriktioner og de ser fine ud, men jeg har lige et spørgsmål.

Under magirestriktioner: Der står at 6 magien vil blive udskiftet med signature spell, men nu spiller jeg orks'n gobbos og de har ikke nogen signature spell. Vil det så sige at jeg kun har 5 spells til rådighed eller beholder jeg min 6?

Powah to da Waaaagh
Eido
Kids! Bringing about Armageddon can be dangerous. Do not attempt it in your home.
    -- (Terry Pratchett & Neil Gaiman, Good Omens)

Eidos Maleblog

AndersN

Jeg ville nok sætte et max på marauders (hvis de har andet end hand weapon). 50 af dem med full command, Gweap/flail og mark of .. (khorne fx), koster 300pts.

Det er en ret vild enhed, selv i et 2000+ spil.

Jeg ville sige max 35.

(max 40 gør ingen særlig forskel, så mener ikke det er nok)
Garm glammer ved Gnipahulen!

Mairzy doats and dozy doats and liddle lamzy divey. A kiddley divey too, wooden shoe.

okkel

S? er jeg hjemme igen efter en tur til Schweiz og kan assistere vonPanne med at svare p? sp?rgsm?l.

Som han n?vner er tommbkings restriktionerne ikke klar. Vi n?ede det ikke f?r jeg skulle afsted og dernede kunne jeg ikke rigtig kigge p? det.

Signature spell skal betragtes som den spell man kan bytte sig til. Dvs 1'eren i ?ldre lister og den ?gte signature spell i de nye lister.

Reglerne for items st?r som sagt p? dem, men jeg har kopieret det ind her s? man kan se dem p? forh?nd:
Dette item t?ller ikke mod h?rens pointbegr?nsning men pointv?rdien skal indregnes i h?ren med hensyn til botletes, oprustning og max point magic items pr karakter/unit. Det er ikke tilladt at bruge tilbuds items til at omg? reglerne for items i regelbogen.
Dette er som i sikkert har set ikke rigtigt l?ngere...

andse

Tæller den gratis enhed i TK med som et corechoice (mht. minimum 3 enheder)? tæller den med i forhold til min 1/3 af enhederne skal være infantry?

Incantations... bruger de PD ligesom til GF?
ANDSE

Fredo

Hvordan, mht. Skaven - Hvad tæller Weapon Teams som? (Som i - Koster de et kampmaskine point eller er de bare en del af unitupgrades)

Og hvordan med de andre rarechoices (Doomwheel, Cannon og Catapult) tæller de som en kampmaskine + et rarechoice (altså 3 kampmaskine points, hvilket så betyder at skaven ikke må have rare choices med) eller tæller de blot for 2 points for at være rare?

~Frederik

VonPanne

Jeg har opdaget at jeg har glemt to punkter til Skaven:

• Ingen gentagelser af weapon teams
  • Det er tilladt at vælge ting fra Scavenge pile

Derudover tæller weapons teams blot som en del af enhedens pris (altså ingen kampmaskine choices).

De tre andre choices du nævner, er hver en rare choice kampmaskine - de tæller derfor for 2 kampmaskine choices hver (du skal ikke tælle rare choicet med - en rare kampmaskine tæller bare for 2). Du kan derfor vælge at have én af dem med fra start. Hvis du skal have to af dem med, kræver det at du skaffer to lenbonusser der giver et ekstra kampmaskine choices, og det kræver som regel at I snupper et len fra et andet hold først.

VonPanne

Endelig vil jeg gerne lige understrege at vi ikke har glemt de øvrige spørgsmål, men at vi gerne lige vil tage dem på et møde og juletravlheden har presset sig lidt på.

For mit eget vedkommende knokler jeg stadig videre med at få mit nye Lethian kampagneprogram færdigt, så vi kan køre det denne gang som vi har lagt op til, så vi ligger skam ikke stille, selvom vi er lidt fåmælte for tiden :)

Lasse

*host* Ekstra pts. til bretonnia characters *host*  ;D

Fredo

jeg har lige et spørgsmål: empire detachments, tæller de som en del af et unit, eller tæller detchmentet for et unit i sig selv, når man tænker på maks 50 i et unit samt for maks 300 point?

Omalley69

er der mulighed for at få lov til at tage tema hære med, der ellers bryder nogle af reglerne?

Ham de kalder Dr. Sloppy Moist!         
-------------------------
(????)?????*(???
-------------------------            ¯\_(?)_/¯

VonPanne

På grund af sygdom, ser det ikke ud til at vi får tid til at snakke restriktioner før vi laver hold, så jeg beklager ventetiden. Tilgengæld har vi nu sat den kommende weekend af til at lave hold og få snakket restriktioner, så inden længe skulle der gerne komme nyt :)

Quote from: Omalley69 on 03 January, 2011, 14:53:16
er der mulighed for at få lov til at tage tema hære med, der ellers bryder nogle af reglerne?

Vi er absolut til at snakke med, men vi vil ikke love noget på forhånd. Der skal konkrete forslag på bordet - det handler selvfølgelig primært om at man ikke ender med at stille en hær der er for stærk eller ubalanceret i forhold til hvordan alle andres hære ser ud.

Omalley69

hvem skal jeg sende armylist til så?  :)

Ham de kalder Dr. Sloppy Moist!         
-------------------------
(????)?????*(???
-------------------------            ¯\_(?)_/¯