News:

Husk at læse reglerne for brug af forummet - Læs dem her

Main Menu

Orks vs. Marines 3K

Started by Taoregorn, 14 April, 2011, 11:37:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Roar

Det ser jo mildest talt vældigt ud! Hvor er jeg ærgerlig over ikke at kunne være med (epic>undervisningsplanlægning).

Roar
Roar Melgaard Gaardsøe

TF Riley

Lækkert! Fik feltpolitiet delt mange bøder ud? Og hvad var Stompasne forseelse? Gil de for hurtigt eller trampede de på nogle fodgængere :)

Taoregorn

Quote from: TF Riley on 14 April, 2011, 12:06:45
Lækkert! Fik feltpolitiet delt mange bøder ud? Og hvad var Stompasne forseelse? Gil de for hurtigt eller trampede de på nogle fodgængere :)

Også i den grad! ;D

Jeg brugte dem som devastators med en dreadnought på slæb og 2 rhinos som gratis casualties...

Kunne godt finde på at male nogen flere FP. Måske udbygge til en hel styrke. Haha!

Frede

Ja tak for spil. Det var for en gangs skyld et ret tæt et af slagsen.

Mine Orker var vanen tro helt umulige i nærkamp. Og blev rykket rundt af marinerne hver gang de forsøgte sig på noget.

Højdepunkter var:
Landa airassaulter devastators og terminators i Landraiders og vinder lige netop over dem, således at terminators incl. Captain og Land Raiders tilbragte resten af spillet med at være broken.

Warband assaulter 3 bikes og taber prompte.

Stompas assaulter tactical marines og bikes og efter spektakulært dårlige angrebsrul må vi ud i endnu en
kamp, hvor den ene overlevende Stompa klarer 7 saves og vinder med 1. Med det spektakulære resultat at begge sider af kampen er broken.

Jeg tror konklusionen er at orker simpelthen ikke duer til firefights. Selvom de få mariner var håbløst outnumbered så fik de hurtigt gjort kål på orkerne ved hjælp af firefights.

- F -

Taoregorn

Og 4 stands terminators breakede (broke) et huuuuuuge mob. Haha. Helt håbløst.

Jeg kan heller ikke helt se hva' orker skal. Nok noget helt uden fodfolk måske?

Speaker to Machines

Quote from: Taoregorn on 15 April, 2011, 00:47:22
Jeg kan heller ikke helt se hva' orker skal. Nok noget helt uden fodfolk måske?

Hvad med en Gargant?  Sådan en 8 skud med FF 3+ burde da nok kunne fungere som support...  Eller måske ligefrem en Great Gargant, den er lige så hurtig og en del mere killy.

Som Eldar-spiller har jeg det normalt fint med at tage en 850 point Titan, også i 3K spil;  De er normalt afgørende der hvor man sætter dem ind. 

Selvfølgelig skal en Gargant bruges anderledes end en Warlock, men f.eks. (1) Double-move Gargant inden for FF range af målet (effektiv range 45cm), skyd på det for BMs skyld hvis der ikke allerede er det, (2) retain og engage i FF med f.eks. Battlewagon boyz (effektiv range 50cm).  Med support ild fra en Gargant er det lidt lige meget hvor meget FF den engagerende formation har, den skal bare hold sig på god lang afstand så den ikke tager for mange tab. Hvis man passer på ikke at have BMs på sine Battlewagon boyz inden de engager, så burde combat res starte på +3-4 i orkerne favør...

Hvad med mounted orks, generelt?  Et battlefortress virker da som en hæderlig Land Raider ækvivalent.  Hvad med noget i retning af

Warband, 2x Battlefortress, 6x Boyz, 6x Grotz [580pts]

De er mobile (engagement range 50cm hvis man bare lige skal nå, eller 35cm hvis man vil have det hele ind), og burde nok kunne betros at vinde preppede engagements (på numerisk overlegenhed, BMs, og ligegyldighed overfor Grotz tab).  Den er også så stor at selv hvis den får prygl af nogen luskede terminators, så har den nok stadig +2 når den skal rallye...
Stephan Dahl

JacobFrandsen

Hvor var dine grots? Kom de frem i forreste linje i FF?

Hvis du har en flok grots forrest og hvis du har givet marinerne lidt blast markers, så er det vel vanskeligt ikke at få gode odds i FF, da du vel altid vil være flere end små marineenheder.

Ellers lyder landas, flyvemaskiner i stimer og masser af skorchas som gode bud på noget aggressivt, der måske kunne virke mod marines.

Da jeg stadig maler på første warband er ovennævnte udelukkende akademisk tankespind uden bagvedliggende erfaring.

/jacob

Taoregorn

Jeg synes orkerne er unorky.

For at vinde i ff, hænger ens skæbne totalt på grots. Det dummeste man næsten kan gøre er at få orks, dreads, kans eller nobs  i CC, for så risikerer man bare at de dør.

Det er noget bras.

Overvejer lidt at lade ork casualties tælle 1/2 og grots 0 fremover. Orks skal kæmpe... ikke grots.

Frede

Det er svært at få sine grots op foran i en FF, de går jo normalt midt i mine warbands så de ikke bliver skudt.

Jeg kunne med fordel have valgt en FF med mit airassault mod assault marinerne der var intermingled med terminators. Men valgte ikke at gøre det fordi det simpelthen er så uorky Orker skal da i nærkamp hvis de har muligheden for det!!

- F -

JacobFrandsen

Quote from: Frede on 15 April, 2011, 12:12:59
Det er svært at få sine grots op foran i en FF, de går jo normalt midt i mine warbands så de ikke bliver skudt.

...men går de så ikke for langt tilbage i formationen?!?! Hvis de hverken kan bruges til at opsuge tab på vejen ind eller i selve angrebet, så er de jo ikke meget værd.

/jacob

Frede

Det gør de måske nok. Men du vil selv opdage hvor bøvlet det er at flytte rundt på sådan en ork mob. Man må jo helst ikke miste sine grots til skydning, så er de jo spildt.

Og så bliver hele problemet jo så også forværret dramatisk af at jeg ruller notorisk dårligt i nærkamp. Det er der sikkert nogle Deathstrike crewmen som kan fortælle episke historier om i Kbh.

- F -

Nighteye

Quote from: Frede on 15 April, 2011, 17:26:17
Man må jo helst ikke miste sine grots til skydning, så er de jo spildt.

Er det ikke stadig federe at miste grots til skydning, end normale orker?
Quote from: zKoTTe on 22 November, 2015, 10:30:47
Jeg er personligt træt af døde kendte mennesker

Frede

Nej. Ikke hvis den formation vil slås i nærkamp. Det er der grots for alvor er gode.

Normale orker er i virkeligheden det kødskjold som skal sørge for at nobs og grots kommer i nærkamp.

- F -

elThyge

Frede, prøv at henvise til regel-afsnit du bruger til at forstå Grotz. Der er f.eks. forskel på data i beskrivelsen og i referencearkene.

I beskrivelsen har de armour 6+, CC 4+ og FF 6+; i referencearkene har de armour none, CC6+ og FF 6+. Desuden indgår betegnelsen Ork Boyz i beskrivelsen, hvilket kunne tyde på en manglende stats-opdatering i forhold til copy/paste.

Deres fordele består i at være gratis og ikke medføre blastmarkers ved tab.
- You mean, I'm trapped here?
- Oh yes, we all are.

Let Me Warn You (1936)Horisont

Belial

Det lyder hulme også weird, hvis grots skulle være bedre end orks.  ???

MVH

Belial

Frede

Det gode ved grots er netop at man ikke tager blastmarkers når de dør. Og at de heller ikke tæller som casualties i nærkamp.

Derfor skal man have nogen af dem i basekontakt med fjenden da man fjerner de nærmeste casualties først og det er dem i basekontakt.

Derfor ender man med at ville have sine nobs og grots i nærkamp og så ender boyz med at være en meatshield. Det er ikke den store katastrofe at miste et par boyz til skydning. De blastmarkers kan man hurtigt komme af med, da nobs også er leaders så man smider hurtigt sine blastmarkers igen.

- F -