News:

Husk at læse reglerne for brug af forummet - Læs dem her

Main Menu

Forge World Chaos Dwarf liste i tournaments?

Started by Fredo, 29 September, 2011, 01:44:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Fredo

Jeg ved ikke om dette er det rigtige sted at spørge, så hvis ikke, ryk den endelig! :)

Jah, nu har Warhammer Forge jo udgivet (eller dvs. pre-release til GDUK) Throne of Chaos - Som indeholder en fuld army list til Chaos Dwarfs....

Mit spørgsmål er så dette: Vil den kunne bruges i turneringer? Der står i bogen at den skal opfattes som en "officiel army list", men hvad er den generelle mening?

~Frederik

DaBossakaHånden

Mener at GF vil acceptere den, men er ikke 100% sikker.

Men tror at det bliver en bog man skal spørge om??
We are the Troels Cederholm fanclub
We praise Troels for his excellent warhammer play style
Lay down your hope and faith
For when you play against Troels, there's only one outcome.

Your defeat..

JOIN TROELS CEDERHOLM'S FANCLUB TODAY...

andse

DaBossakaHånden

Your defeat..

Hesse

Spurgte på fjæsbog, der skrev de at de regnede med at man kunne købe den (Tamurkhan) via Forgeworld om en måneds tid:

DaBossakaHånden

Your defeat..

Fredo

Den virker (imo) ret decent - minder meget om de andre 8th b?ger. Der er dog nogle sm?ting, som godt kunne bruge en k?rlig h?nd mht FAQ / Errata, men ikke noget stort

Asger

Det er svært at sige inden man har læst den, men jeg kan ikke rigtig forestille mig hvorfor den ikke skulle tillades. Når det er sagt ved jeg at det ganske land er fuld af arrangører der er bange for det lidt anderledes, så der kommer nok desværre også til at være en række turneringer der ikke tillader den :(

Asger

El Rey

Svært at sige, som Asger skriver, når man ikke har set den. Jeg ville dog som udgangspunkt ikke tillade den, da det ikke er en rigtig GW bog, som fx kan købes i butikkerne eller har GW modeller til den. Hvis GW vil have folk skal bruge den må de selv udgive den, frem for at få FW til det med deres høje priser.

Asger

Med alle de regel ændringer vi laver til vores turneringer her i DK, får det mig altid til at grine når nogen siger at f.eks. Chaos Dwarfs ikke skal være tilladte da de ikke er "rigtig" GW  :P Det klinger hult.

Hvis du kan finde ud af at sætte dig ind i en turneringsregelsæt, så kan du sgu også finde ud af at sætte dig ind i en Chaos Dwarf bog, der er lidt sværere at få fat i, end de almindelige bøger.

Asger

El Rey

Ja jeg kunne også lave mine egne army books og spille med dem, men et eller andet sted må man sætte grænsen. Min går ved ting GW har lavet og ikke andre folk.

PS er det ikke dig der ikke vil spille med regel ændringer normalt Asger? Selvom det ikke ser sådan ud til GF.

Asger

Fredo

Nu er Warhammer Forge så en del af Games Workshop, og er derfor så ikke SÅ forskellige igen...

Og no offense, men er det ikke lidt cheap-skate, at banlyse en liste (som i GW-øjne er officiel) bare pga. prisforskel ? (Bogen koster ~150ish kr mere end en normal (8th) army bog, og modellerne? Jaah, taget i betragtning at man får 10 modeller for ~300, og der er indtil flere "gold-XXX" set (Greatswords, Tomb Guards etc.) som koster næsten det samme, synes jeg ikke det er et solit argument.... Men ja.. Tiden vil vise hvad der sker, I guess...

Belerophon709

Hvis bogen er let tilgængelig (læs: kan købes i GW eller andre lignende, analoge forretninger - altså den slags butikker jeg rent fysisk kan opholde mig i) så fint med mig.
Hvis det er noget med, at jeg skal ind på sytten subsidiære hjemmesider for at bestille skidtet, skal betale BNP i porto og skal vente 13 måneder på, at den bliver sendt fra Usbekistan, ja, så bliver jeg mere betænkelig - for så hæmmer det den generelle tilgængelighed, og så skader det mere end det gavner at tillade den, synes jeg...

Marcus

El Rey

Helt enig med Marcus,  hvilket også er en af de primær grunde til jeg er i mod listen. Det er en form for "rigmands" liste, hvor det kræver mere end normale "dollars" at kunne stille en hær.  

Dertil har jeg læst de regler der har været på FW, som så ikke var officielle dengang, men stadigvæk bygget på de modeller de har lavet, som er lange tog på måske 15" og dæmoniske warmachines. Hvis hæren er ringe sådan power mærssigt og man gerne vil spille den for "fluffet" skyld, fred være med det. Men hvis det der imod er en god hær og det bare kræver man har en masse dollars på kontoen, ja så synes jeg ikke den skal være tilladt.

GW er måske ikke verdens bedste til at få balancen i hærene helt rigtigt, men de playtester da alligevel lidt. FW på den anden side tror jeg ikke er gennemtænkt.

Corvidae

Håber da virkelig det er noget på et tidspunkt der kan blive accepteret, jeg har selv store planer om en hære af de små når der bliver udgivet lidt flere modeller og kan heller ikke se problemet i at tillade dem da de åbenbart (så vidt jeg kan forstå) skal betragtes som officielle, omend det er warhammer forge.

Men bliver nødt til at spørge "dumt"...hvorfor er det et problem at det er warhammer forge der udgiver den og at den ikke kan købes i GW butikker?

DaBossakaHånden

Lidt enig med Big Mek, 40K delen tillades ofte, så kan ikke se hvorfor Fantasy delen pludselig skulle gåhen og blive et No go??

Your defeat..

MS

I og for sig synes jeg ikke der er noget problem med dem, udover hvis de som Marcus påpeger er svære(umulige) at få fat i.
Hvis deres regler er meget ubalancerede i turneringssammenhæng, bliver de jo bare rykket rundt af et turneringsregelsæt.
Prisen... Warhammer er jo allerede alt for dyrt, vi er jo allerede vandt til prisstigningere på 10-20%, jeg har egentlig aldrig råd, det har dog ikke stoppet mig i at have 2 forskellige hære, samt overveje at starte på 40k, min finansminister er ikke viddere positivt stemt :)
Er det ikke lidt som at sidde på McD og fylde sig med BigMacs alt imens man brokker sig højlydt over hvor dårlig/dyr/usund/lavet af gnomer maden er? Det klinger som allerede sagt noget hult.

- Martin

Bumkarl

Quote from: El Rey on 30 September, 2011, 04:38:16
Helt enig med Marcus,  hvilket også er en af de primær grunde til jeg er i mod listen. Det er en form for "rigmands" liste, hvor det kræver mere end normale "dollars" at kunne stille en hær.  

Dertil har jeg læst de regler der har været på FW, som så ikke var officielle dengang, men stadigvæk bygget på de modeller de har lavet, som er lange tog på måske 15" og dæmoniske warmachines. Hvis hæren er ringe sådan power mærssigt og man gerne vil spille den for "fluffet" skyld, fred være med det. Men hvis det der imod er en god hær og det bare kræver man har en masse dollars på kontoen, ja så synes jeg ikke den skal være tilladt.

GW er måske ikke verdens bedste til at få balancen i hærene helt rigtigt, men de playtester da alligevel lidt. FW på den anden side tror jeg ikke er gennemtænkt.
Daemons var jo heller ikke videre gennemtænkt i 7th ed. men det ordnede man jo med restriktioner. Det samme kan man vel gøre her.

Mht. penge/tilgængelighed så forstår jeg ikke helt argumentet -hvis man vil have hæren, så skraber man vel pengene sammen og ellers ikke. For så vidt at hæren er fornuftigt balanceret/restricted er det jo ikke noget der forrykker noget (for selvfølgelig er vi enige om at man ikke skal kunne købe en "V.I.P." hær).

Hvis det er fordi man vil have bogen for at sætte sig ind i hvad modstanderene kan, så er det vel ligemeget om den koster 200 eller 500 kr -for hvis man alligevel har været ude og investere i alle armybooks for at vide hvad de kan, så tror jeg ikke det er de sidste 2-300 kr. der vælter læsset ;)

I sidste ende kommer man jo heller aldrig helt uden om at penge betyder noget. F.eks. koster ikke alle figurer det samme og hvis man vil have de choices (eller den race) man synes er gode i denne her turnering, så skal man jo altså ud og hive penge op ad lommen. Ligesom de der har råd til at sætte sig ind i alle hære givetvis har en fordel frem for dem der ikke lige har fem hære og alle army books.

Dnic

QuoteDet er en form for "rigmands" liste, hvor det kræver mere end normale "dollars" at kunne stille en hær.

Mon ikke der bliver mulighed for at army listen fra bogen vil kunne hentet gratis fra nettet?

QuoteDer er tre grundlæggende regler for kopiering af trykte tekster.

Du må kopiere 20 %, dog max. 75 sider, hvis teksterne er udgivet for mere end 5 år siden

Du må kopiere 15 %, dog max. 40 sider, hvis teksterne er udgivet for mindre end 5 år og mere end 1 år siden

Du må kopiere 10 %, dog max. 25 sider, hvis teksterne er udgivet for mindre end 1 år siden

http://www.cbs.dk/Bibliotek/CBS-ansatte/Undervisning/Trykte-materialesamlinger/Kopiering-af-tekster-fra-trykte-boeger-og-tidsskrifter-til-trykte-materialesamlinger

Om bare et år, må op til 25 sider jo kopires...
Ingen er for store til at vise venlighed og høflighed, men nogle er for små.

Belerophon709

Som jeg skrev tidligere, så er det for mig en kombination af det hele.
Hér ses også en faktor, der hedder konstruktionen af restriktionssystemet...

Når vi (Christian Apetri og jeg) brygger restriktioner sammen, så er der naturligvis en masse snak, men også en masse playtesting.
I tilfældet med FW Chaos Dwarfs ville dette kræve en masse ekstra arbejde, tid og ressourcer, for at tilfredsstille et meget lille publikum - samt det ville kræve at man, hvis man ville sætte sig ind i tingene, skulle igennem hele møllen for at anskaffe sig bogen; noget jeg ikke nødvendigvis tror er fedt for en almindelig turneringsgænger (jeg er irriteret nok over, at skulle sætte mig ind i Indy GT-listen, der anvendes til GF, og jeg skal ikke engang med...)

- og hvor går grænsen? Hvad med Fanmade ABs? Personligt har jeg læst Nippon-bogen og synes den er hyggelig og ville passe fint ind med de nuværende bøger - men derfor synes jeg ikke nødvendigvis det er en god idé at tillade den til turneringer. Hvad med Amazon-listen osv.?

Så er der overskueligheden - i forvejen kan det være svært, alt efter restriktionssystemets kompleksitet. Som Asger er inde på, kan man sagtens læse en AB, hvis man kan læse et AS, men hvis restriktionssystemet bliver mere omfattende og komplekst af tilføjelsen af en ekstra (obskur) bog, så...

Men som sagt: Hvis det hele kan løse nemt og overskueligt, så er det fint med mig.

@Dnic: Ud fra den liste, må du kopiere op til 25 sider allerede nu... ;)

Marcus

Ablabab

@Marcus: Til forskel fra Nippon og Amazon lister så HAR tophat midgets jo rent faktisk været en del af Warhammer Fantasy. Og det er de nu igen, på en eller anden spøjs måde. Det synes jeg personligt er en ret vigtig pointe.
Du er nu holdt op med at trække vejret uden at tænke over det.

Belerophon709

Quote from: Ablabab on 30 September, 2011, 09:05:25
@Marcus: Til forskel fra Nippon og Amazon lister så HAR tophat midgets jo rent faktisk været en del af Warhammer Fantasy. Og det er de nu igen, på en eller anden spøjs måde. Det synes jeg personligt er en ret vigtig pointe.

Hvorfor er det vigtigt?

Marcus

Ablabab

Du kender allerede substansen af mit argument lige så godt som jeg kan forklare den.
Du er nu holdt op med at trække vejret uden at tænke over det.

Belerophon709

Quote from: Ablabab on 30 September, 2011, 09:10:41
Du kender allerede substansen af mit argument lige så godt som jeg kan forklare den.

Så med andre ord: Du kan ikke forklare den - og derfor findes den ikke? ;)

Marcus