News:

Husk at læse reglerne for brug af forummet - Læs dem her

Main Menu

Twilight anmeldelse - 2 timers tortur for viderekommende

Started by zKoTTe, 17 November, 2011, 02:02:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Silva

Hehe. Ja, det var en griner nok anmeldelse. Sjovt og alt det der, men...

Quote from: Honsou on 17 November, 2011, 08:29:12
... hvor du prøver at komme med dårlige undskyldninger for hvorfor du nu også har set DENNE twilight film
...
Hvis jeg var fan af disse film, ville jeg ikke konstant prøve at bortforklare på PF

... Jeg tænkte det samme som Erik (ud over at jeg rent faktisk læste anmeldelsen og morede mig ved den). Det lugter af enormt demonstrative 'hader Twilight'-skriverier i tråd efter tråd om emnet. Nok til at jeg også tænker, at hvorfor du ikke bare indrømmer at du rent faktisk godt kan lide dem et eller andet sted?

Quote from: zKoTTe on 17 November, 2011, 09:27:50
Jeg er af den holdning at man ikke kan kritiserer ting uden at have oplevet dem eller bare sat sig lidt ind i hvad det handler om.

Det er så let bare at sige noget stinker, uden at have noget at have det i.

Jeg kan nu med god grund sige at det stinker for jeg har været nede i møddingens kerne og lugte efter. :)

Du har delvist ret, men man behøver nu ikke at se en hel (indtil videre) quadrologi, for at opnå en sådan konklusion medmindre man er meeeeget tungtopfattende eller man egentlig hygger sig ved at se dem. Jeg skal ikke fordømme din filmsmag, hvis du kan lide filmene. Fred være med det. Vi kan alle lide et eller andet shit, som de fleste andre hader, men lad da være med så påtaget at lege 'hater', når du bliver ved at se dem  ;D

Jeg så konceptet (uden at se filmene) og opdagede allerede dér, at det bestemt ikke var film for mig. Filmserien var rettet mod teenagere primært, og da pigen er hovedperson, så primært rettet mod piger. Ganske som filmen 'Bring it on', hvor jeg også ret hurtigt (uden at skulle se den) kunne se, at jeg bestemt ikke var målgruppen :)

Alligevel så kørte den ene Twilight film på chilensk tv en aften under min bryllupsrejse, og da der ikke var andet at se, så lå min kone og jeg og så den film. Jeg så den hele - gav den min fulde opmærksomhed som enhver anden film - og kunne konkludere, at jeg ikke behøvede at se flere i serien. Derudover havde jeg heller intet behov for at skrive tråd op og ned om hvor dårlig den var :)

Så jo da, Zkotte, lidt påtaget og demonstrativ er din hater-holdning da, når du trods du allerede ved første film kan se de ikke er noget for dig, alligevel vælger at se alle fire ;) Det kan du ikke løbe fra. Du er lidt underholdt af dem.

Men nonetheless, sjov anmeldelse i sig selv.

- Silva

PS: Wormheart reddede din ære, så du også kan se kommende Twilight-film og påstå, at det ikke er eget valg ;)

zKoTTe

Jamen jeg vil da gerne indrømme at jeg elsker at bashe Twilight :), jeg hader på ingen måde serien, jeg forstår bare ikke folk er tilhængere af den :). Og jeg skal da selvfølgelig også se den sidste film i serien (det har bare at være den sidste)

Jeg ville nu vove og påstå at min anmeldelse mere er bygget på filmens opbygning end selve hating elementet, der er selvfølgelig nogle klare hate referencer, men det er nu bedst at tage det med et gran salt :).

Jeg er typen der altid giver film en chance, og jeg har en svaghed for dårlige B-film og dets lige. På denne måde har jeg fået opbygget mig en kæmpe favoritfilm liste med ingen klarer top scorer.

Nogle eksempler kunne være:

Mean Girls
Reptilicus
Naked Lunch
Demolition Man
Not aonther gay movie 1+2 (Det er American Pie plottet, bare i en ultrahomo verden)
Walter og Carlo
osv osv.

Dette er alle film der har deres helt egen charme og der er det Twilight skræmmer mig... Den er så dårlig at den ingen gang er god. Og det er det jeg kan lide ved filmen!!!

Hvis den nye Twilight film skal sammenlignes med en film uden for Twilight universet, så må det nok være filmen "The Room", her dukker karakterene op ud af det blå, der sker ingenting og hovedpersonen dør. Men denne film har dog gjort det bevidst og det gør "The Room" lang mere udholdeligt end ja... Twilight

Sikke en smøre jeg fik skrevet, håber det bare gav lidt mening ;)

zKoTTe/Morten
Morten Juel Søndergaard

Jamand

Jeg synes det var en underholdende og sjov anmeldelse der må have taget noget tid at lave, og jeg forstår ikke hvorfor folk absolut skal læse alt muligt ind i det. Tag det for hvad det er.

Konstantin the Apostate

+1 til jamand.

Jeg synes det er fedt at Zkotte har overskud til komme med så vittig en beskrivelse af filmene. Jeg ville nok bare være løbet skrigene bort efter halvdelen af del... nej fem minutter af første film, efter beskrivelsen at dømme!!
Hvilken del af Ph´nglui mglw´nafh Cthulhu R´lyeh wgah´nagl fhtagn er det du ikke forstår?

Ham Niels Konstantin-Hansen dér, før en vred ung mand, nu et surt gammelt røvhul

Player1

I beskuer problemstillingen helt forkert. Man er jo nærmest nødt til at se filmene, for at forstå alt det internet-lawls der er opstået omkring dem.
Det' bare et lille stik, og så bagefter bliver det hele meget bedre.

Jeg overvejer det.. ikke særligt meget.

PS: Hvad er der med det *sparkle* dér, jeg forstår det ikke?

Bjarke Jensen

Quote from: Andreas 2.0 on 17 November, 2011, 09:46:47
Carsten må være på crack. Bøgerne er det værste lort jeg nogensinde har læst. Lad mig uddybe -
Pigen Bella er teenager og Stephanie Meyers mener at forstå hvad det betyder. Teenage piger er små sure, uheldige, uduelige, dovne, narcissistiske og utro væsner.
150 år gamle og meget veluddannede vampyrer, der har en menneskelig indsigt i andre ud over alle grænser (i form af tankelæsning) forelsker sig åbenbart i overstående skodperson. Det er somom Meyers har glemt hvad kærlighed er, og hun har i hvert fald ikke forstand til at nedskrive det på papir. God damn noget f****** lort.

Det er altså ikke helt ved siden af...

carstone

Er på mobilen så et ordenligt svar må komme senere :)

@zKoTTe
Det er da ligegyldigt hvor hun kommer fra, men synes fejlskrivningen tyede på at du ikke havde sat dig ind i tingene, hvorfor jeg skrev. Glad for du har gjort det.

Ja, jeg har læst bøgerne - længe inden de blev noget alle teenage piger bare skulle elske - inden der overhovedet var overvejet at blive lavet film og vi ventede på de sidste bøger (eclipse og breaking dawn).
Jeg er ikke den mest mandige mand og kan faktisk godt lide det lidt følsomme.
Jeg synes bøgerne er rigtig godt skrevet og med nogle spændende intriger.

Ift hvorfor vampyren forelsker sig i pigen, skyldes det netop at han ikke kan læse hendes tanker (+ hendes blod dufter godt åbenbart  ;D)

Dertil deler vi åbenbart en passion for dårlige film, men du er mere mand end mig morten, for jeg slukkede for another gay movie efter 8min fordi det var for gay :o

Hvis jeg mangler at svare på noget så gør jeg det senere :)
Men igen, glad for du er gået i dybden morten :)

salun

Quote from: Player1 on 17 November, 2011, 13:04:10
PS: Hvad er der med det *sparkle* dér, jeg forstår det ikke?
Stephanie Meyer's vampyrer glimter i solen... :-X
Vi ved jo alle sammen godt, at de burde brænde op i stedet :P

Jeg mener desuden at have hørt nævnt et sted, at hun intet kendte til vampyrer da hun skrev bøgerne, så med det kan jeg næsten tilgive den gang sødsuppe teenageplader, som fratager vampyrer alle deres særkender... næsten...

'Sparkling vampires' er i øvrigt blevet en stående joke i min rollespilsgruppe, når snakken kommer på at spille Vampire (begge versioner), og jeg er nødt til at gøre mere ud af den på et tidspunkt :P

Jamand

Andreas 2.0

Quote from: carstone on 17 November, 2011, 13:16:30

Ift hvorfor vampyren forelsker sig i pigen, skyldes det netop at han ikke kan læse hendes tanker (+ hendes blod dufter godt åbenbart  ;D)

Jeg synes det er en meget smal forståelse af, hvor skidt deres forhold egentlig er bygget op. Denne her lille analyse fortæller nogle af de overvejelser, jeg har haft omkring deres "kærlighed" og hvorfor jeg væmmedes ved hvert et ord i bøgerne.
http://summersnook.com/2008/01/edward-and-bella-true-love-or-true-lust/
Læs mere på min blog Bitter Old Painters

Flashgit

Jeg lærte alt hvad jeg havde brug for at vide om Twilight via denne hyggelige artikel skrevet af The Oatmeal:

http://theoatmeal.com/story/twilight

Så jeg styrer lige udenom disse bunker spild af papir og vil foreslå alle andre at gøre det samme.
Brug evt Jeres velsignede læseevner på noget mere fornuftigt som fx Game of Thrones ;)

@Zkotte: Sjov anmeldelse iøvrigt ;D
Waterboarding at Guantanamo Bay sounds super rad, if you don't know what either of those things are.

Andreas 2.0

Fuck det er en sjov artikel af the oatmeal, og den har de samme pointer, som jeg prøvede at komme med. Man kan ikke forholde sig til 2-3 fuldstændigt urealistiske og ikke-eksisterende karakterer ;D

zKoTTe

Quote from: carstone on 17 November, 2011, 13:16:30
Dertil deler vi åbenbart en passion for dårlige film, men du er mere mand end mig morten, for jeg slukkede for another gay movie efter 8min fordi det var for gay :o

Jeg sad og prøvede at se Twilight 2 med min søster, hun bad mig om at sætte Not another Gay movie på efter 20min, hun syntes simpelthen at Twilight var for kedeligt og gay :p

Respekt for at du kan lide bøgerne, jeg ville dog aldrig gå så meget i dybden med dette univers :)

Du er hermed erklæret min personlige Twilight ekspert ;)

Men stadig... Hvorfor kan hende Alice ikke se i fremtiden til brylluppet og rent faktisk gøre sig nyttig?
Morten Juel Søndergaard

Andreas 2.0

Nu er det lidt tid siden jeg har læst dem, men det er noget med at Alices kræfter ikke virker perfekt omkring Bella og den nye baby. Må lige læse op på det ;D

zKoTTe

Men babyen kommer jo ikke ind i billedet før de tager til Rio :)
Morten Juel Søndergaard

carstone

Så kom jeg ordenligt på nettet ;D

Quote from: zKoTTe on 17 November, 2011, 14:46:47
Jeg sad og prøvede at se Twilight 2 med min søster, hun bad mig om at sætte Not another Gay movie på efter 20min, hun syntes simpelthen at Twilight var for kedeligt og gay :p

HAHAHAHAHAH ;D

Quote from: zKoTTe on 17 November, 2011, 14:46:47
Respekt for at du kan lide bøgerne, jeg ville dog aldrig gå så meget i dybden med dette univers :)

Du er hermed erklæret min personlige Twilight ekspert ;)

Taak :-*

Quote from: Hjarl on 17 November, 2011, 09:30:54
Jeg har hørt fra mange kilder at det faktisk er helt ok gode ungdomsbøger, der bare desværre er helt forfædeligt ringe egnet til filmatisering...

Jeg er helt enig med Hjarl's kilder her. Problemet med filmen er at den er rettet mod målgruppen :P  Edward skulle fremstå meget mere dyster, som jeg synes han virkede i bogen, og ikke lidt Justin Bieber (er det ikke det han hedder?) agtig...
Synes skuespillerne skulle have haft de egenskaber de har taget til sig i Breaking Dawn filmen (delvist også i eclipse), allerede i første film - Hvis ham der skuespilleren (eller instruktøren havde ønsket det?..) kunne have vist hans foragt for sig selv allerede i første film havde det bare været kanon.

@zKoTTe: Jeg har smidt dig en pm  :)

zKoTTe

Morten Juel Søndergaard

Erikjust

Visse bøger egner sig bare ikke til og blive filmet fuldstændig 100% Et eksempel nogen her inde der har set Starship Troopers? Hvad synes i om den en ok film? Prøv så og læse bogen og prøv så og tænke på hvordan du ville oversætte den 100% til biografens mørke uden at det blev den mest RØV kedelige film i mans minde.

Forstå mig ret bog er virkelig godt skrevet ingen tvivl herom, men handlingen er stort set et drengs oplevelser i militæret. For det meste er bogen blot en beskrivelse af de oplevelser han har inde i militæret. Et eksempel en scene hvor han beskriver det og ligge i en stor klump/cirkel for og holde varmen, han beskriver hvordan der er fordele og ulemper ved alle steder i klumpen.
Hvis du ligger yderst vil du fryse, men vil ha en forholdsvis rolig nat, hvis du derimod ligger inde i selve klumpen vil du højst sandsynligt ha det varmt, men du ville blive konstant puffede og skubbet til af de andre der også ligge inde i klumpen.

Og sådan læser det meste af bogen hvis du skulle lave det om til en film ville det være med nærmest konstant narration fra hoved personen.

Så ja visse bøger egner sig bare ikke til det film, da de simpelt hen ikke er skrevet sådan at en film version af dem ville give et særlig godt resultat.

Dog efter hvad jeg har hørt skulle Steven King efter sigende ha udtalt sig om Twilight bøgernes forfatter ved og sige noget i still med, at hun ikke kunne skrive en god historie om hendes liv så afhang af det.   
"While the difficult takes time, the impossible just takes a little longer."  -  Art Berg

Andreas 2.0

Count Stephen King among those not swooning over Edward Cullen.

In what should have been a controversy-free interview with USA Weekend to promote his latest book, the horror master has slammed Twilight creator Stephenie Meyer's writing prowess...by flat-out saying she has none.

What started with an innocent question on the recent juggernaut success of fellow mainstream writers Meyer and J.K. Rowling quickly devolved into a full-scale denouncement of the former's skills.

"The real difference is that Jo Rowling is a terrific writer and Stephenie Meyer can't write worth a darn," he said. "She's not very good."

Leave it to an author not to mince his words.

Possibly sensing the worldwide fallout from inflaming millions of Twilight loyalists, King went on to say that while Meyer's writing may bite the big one, her storytelling is compelling...at least to a certain, less experienced, segment of the population.

"People are attracted by the stories, by the pace and in the case of Stephenie Meyer, it's very clear that she's writing to a whole generation of girls and opening up kind of a safe joining of love and sex in those books. It's very exciting and it's thrilling and it's not particularly threatening because they're not overtly sexual.

"A lot of the physical side of it is conveyed in things like the vampire will touch her forearm or run a hand over skin, and she just flushes all hot and cold. And for girls, that's a shorthand for all the feelings that they're not ready to deal with yet."

While King seemed to reserve his choicest words for Meyer, she wasn't the only best-selling author eviscerated by him. On the contrary, King declared Perry Mason author Erle Stanley Gardner "terrible," Dean Koontz "sometimes...just awful," and James Patterson "a terrible writer" who is nonetheless "very very successful."

You know, the opposite of what King now is with Meyer fans.

(Originally published Feb. 4, 2009 at 2:54 p.m. PT)

Read more: http://uk.eonline.com/news/smackdown_of_week_stephen_king_vs/82354#ixzz1dzqll7OR

P.E. Daner

Når man tænker på hvor mange af Kings egne bøger der er usandsynligt ringe, så er det rimelig modigt af ham at svine andre forfattere til.

Han har skrevet mange gode bøger, men der er også rigitg meget bras imellem.
Nøjagtig som Koontz.

Erikjust

Quote from: P.E. Daner on 17 November, 2011, 21:56:02
Når man tænker på hvor mange af Kings egne bøger der er usandsynligt ringe, så er det rimelig modigt af ham at svine andre forfattere til.

Han har skrevet mange gode bøger, men der er også rigitg meget bras imellem.
Nøjagtig som Koontz.

Ja et par af Kings bøger høre ikke ligefrem til de bedste af slagsen, men har har skrevet betydelige flere gode bøger end Stephenie Meyer har.

Er også enig med King omkring J.K. Rowling hun kan faktisk finde ud af og skrive selv om bog nummer 5 er temmelig svag i forhold til de andre, den sidste bog har også sine nedture der er til tider steder i den hvor tempoet i bogen godt kunne være sat en smugle op.

Men sammenlagt er Harry Potter bøgerne og filmene 100 gange bedre en Twilight.
"While the difficult takes time, the impossible just takes a little longer."  -  Art Berg

Silva

Quote from: P.E. Daner on 17 November, 2011, 21:56:02

Ja, men sådan er det jo. Alle har en mening.

Det er også derfor, jeg synes at når man selv skriver (nu flirter jeg selv med håndværket), så er de sidste jeg ønsker bedømmelser fra faktisk andre forfattere (hvilket er grunden til, jeg ikke er medlem af fora som eks. Fyldepennen).
Hellere høre om det er godt/dårligt fra forbrugerne, dvs. de regulære (test)læsere, der ikke selv gør sig til eksperter i håndelaget. Der kan man se, om man rammer sit 'publikum' :) Er de underholdt og kan de leve sig ind i historien, så har man gjort et godt stykke arbejde. For tager man imod forfatterbashing, som det Stephen King leverer, ender man selv frustreret som bare pokker  ;D

Jeg har (som forklaring til ovenstående holdning) også altid sagt at hvis f.eks. Stephen King og Isabel Allende skulle bedømme hinandens tekster, ville de overrende dem med kritik, men begge er alligevel bestseller-forfattere. De har bare en helt igennem forskellig stil og derved ville de aldrig kunne forliges med hinandens skriveværktøjer og virkemidler.

Apropos emnet: Nu har jeg aldrig læst Twilight-bøgerne, men det ville da ikke overraske mig, at de (modsat filmenes poppede indgangsvinkel) kunne være fine fortællinger.

- S.

Lasse

Målgruppen for Twillight er vel teenage piger, og de fleste af dem der har postet i denne tråd er gamle mænd*, så ... ;)

*) Mig selv inklussiv
Pledges 2009-2014: +153/+33/+19/-28/+61/-30
Kommentarer ved køb og salg

Martin Iversen

Super anmeldese - Takket være denne opsummering vil ikke engang sygelig nysgerrighed få mig til at se nogle af Twilligt-filmene. Og jeg vil stadig være i stand til at referere detaljeret omkring den tynde handling - når den skal sables ned overfor vampyr-trunterne.

Ikke at der ligefrem manglede argumenter før, men alligevel ..  :)

M.
Waaaaay behind .....