News:

Husk at læse reglerne for brug af forummet - Læs dem her

Main Menu

Udvælgense af 40k holdet 2013

Started by Kaltenberg, 20 November, 2011, 13:16:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kaltenberg

Nu synes jeg det er på tide at genoptage snakken om udvælgense af 40k holdet i 2013.
Men den store tilslutning til ETC kvalifiaktions turneringen i århus er metoden for 2012 fastlagt.

Men 2013 er det på tide at diskutere. Jeg har flyttet tråden lidt "frem" i lagene. da fantasy også diskutere deres udvælgelse her. Men link til den gamle tråd hvor vi allere har diskuteret en smule kan findes her: http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=50442.0

Målet er at vi kan få nogle forslag frem, og nogle synspunkter så vi, de danske 40k spillere, kan bliver enige om udtagelse i god tid inden næste gang det bliver aktuelt at udtage et landshold.

Derfor må i meget gerne komme med foreslag i denne tråd.
Ligeså er ros eller ris til de allerede fremkommende forslag velkommen.

Min ide er at vi inden 2012 tager en afstemning om de fremkommende forslag og således fastlæggeer udtagelser til ETC 2013 inden næste år.

Indtil videre er der kommet følgende forslag:
A) gertinc: Foreslår at vi også i 2012 laver en kvalifikations turnering, og først i 2013 vølger et andet system.

B) EFA (og vistnok Asger) Har foreslået at vi bruge fantasy's rangliste. Hvad dette præcist går ud på. Hvem der skal styre det, eller hvor stort arbejde der ligger i at implementere det er endnu uvist. (ingen har endnu haft lyst til at beskrive det)

C) Jeg har foreslået at lave en rangliste over hvem der bliver best placeret i de forskellige turneringer i dk. Holdet udtages herefter ud fra hvem der har samlet flest point på den rangliste når året er gået.

Flere forslag er meget velkomne.

Mit eget forslag:

Jeg vil gerne gentage mit foreslag fra tidligere: At vi udvælger 4 spillere til ETC holdet ud fra en rangliste baseret på turneringssejre.
De 4 spillere udvælger herefter resten af holdet.

Det skal være nemt at gennemskue ranglisten.
Derfor er skal der være nogle enkle krav, og nogle enkelte pointsystemer som gør det muligt at gennemskue hele udvælgesesprocessen.

Jeg forestiller mig noget i retning af.

1: Alle turneringer som skal tæller med skal slå's op på powerfist.
2: Alle turneringer som skal tælle med skal sige god for det.
3: Alle turneringer som skal tælle med skal offentliggøre deres resultater her på powerfist.
4: Jo mere en turnering ligner ETC, jo flere point tæller den i regnskabet, og jo større den er jo flere point tæller den at vinde.
5: Deltagelse på rangliste og på holdet er absolut frivillig.
6: Krav om min 12 deltagere i en turnering for at den tæller med.

point:
Enhver turnering giver følgende point 3/2/1 til henholdsvis vinder, nummer 2 og nummer 3.
Er det så en turnering som med samme AS som ETC (lige nu ingen AS) så lægges der point overni: +3/2/1
Er det en stor turnering (over 20 deltagere) lægges der point overni +1/1/1
Er det en meget stor turnering (over 35 deltagere) lægges der yderligere +1/1/1
Er det en holdturnering ligesom ETC lægges der point oveni +1/1/1
Er det en turnering hvor malevurdering, fluffquiz eller lign tæller over 40% af pointene trækkes der point fra. -3/2/1

Det er nemt at overskue, og nemt at holde rede i, samt at hvis man vil score tilstrækkeligt med point så motivere det for at spillerne tager ud i dk og viser deres dygtighed og spilelr mod mange forskellige personer.

Det var så min tanke at denne turnerings rangliste skulle køre fra 1/1/2012 til og med 31/12/2012, hvorefter holdet så udtages til ETC 2013.
Det skulle også gøre det muligt at indkludere en hel række forskellige turneringer over hele Danmark.

Feedback er velkommende, men da vi bør have det her afklaret indenfor rimelig tid, så helst konstruktivt og hvis man har en anden ide om hvordan det skal gøres, så kom gerne med noget konkret istedet for bare at sige nej. :D
(Krydser finger)
Quote from: Thraundil on 18 June, 2019, 15:34:19
Vindicaren siger bare fuck af. Og somme skyder han et nyt pishul i en knight - det føles dejligt, og kan ikke ignoreres.

Tun

Forstår ikke, hvorfor 4 spillere skal vælge 4 andre? Det kan vel lige så godt bare være top 8, hvis ranglisten alligevel dækker over alle turneringer. Det er vel den mest objektive udvælgelse man kan foretage.

Kaltenberg

Quote from: Tun on 20 November, 2011, 13:40:08
Forstår ikke, hvorfor 4 spillere skal vælge 4 andre? Det kan vel lige så godt bare være top 8, hvis ranglisten alligevel dækker over alle turneringer. Det er vel den mest objektive udvælgelse man kan foretage.
Min tanke var at "holdet" skal bruge 8 forskellige codex'er, og derfor er det en fordel at kunne udpege folk til spille de codex'er som ellers ikke er så ofter repræsenteret.
Vindicaren siger bare fuck af. Og somme skyder han et nyt pishul i en knight - det føles dejligt, og kan ikke ignoreres.

Tun

Hvad så hvis top 4 indeholder 2-3-4 af det samme codex? Det kan fint gå hen og være 4 GK spillere f.eks. Synes det er bedre og mere objektivt bare at sige top 8, så hvis det er helt af helvede til kan man jo snakke om, hvem der giver plads til hvem senere. Alternativt er at give top 1 fra de bedste codicer en plads, men det er også en elendig ide :)

EFA

Synes umiddelbart ideen er udemærket.

Jeg tror dog vi er bedst tjent med at have et pointsystem ligesom den oprindelige rangliste, så sejre mod "dårligere" modstandere gav færre point og sejre mod "gode" modstandere gav flere point, ligeledes at en draw godt kan rykke på point.

Dette kræver kun at vi begynde at inrapportere resultater til ranglisten Dette ville også gøre at maling, fluff og quiz ikke kunne få indflydelse. Også vil jeg foreslå det kun er top 3 lige som i fantasy.

Mit forslag således ud:

Det isolerede kalenderår inden ETC turneringen på ranglisten afgør hvem der automatisk er kvalificeret til holdet. Top 3 på den liste er sikret en plads, og vil også samtidig være udvælgerne af de resterende pladser på holdet. Hvis der er nogen i top 3 der ikke vil deltage i selve turneringen ryger pladsen videre til nr. 4 osv

Inden udgangen af januar efter top 3 er fundet, skal de 3 have fundet resten af holdet. Hvis muligt skal de forsøge at sætte holdet inden nytår. Hvis ikke holdet kan komme til enighed om de hvilke hære der skal spilles af hvem, beslutter udvælgerne hvilken strategi der skal ligges og hvem der spiller hvad.

Sker der frafald på holdet er det dem der udvalgte det oprindelige hold, der træder til og vælger erstatningsspilleren.

Kaltenberg

Hvordan fungere den oprindelige rangliste EFA? Hvad får man point for, og hvor svært  er det at gennemskue og holde styr på?

EFA

Det er vidst bare at skrive til Vonpanne. Selve systemet kender jeg ikke. I fantasy har de dog allerede en kolonne der tager ranglisten for et isoleret år. Tænker det ikke er svært at overføre.

Overskueligheden osv. med ranglisten er nem nok. Den svære del bliver at få arrangørere til at rapportere til ranglisten og få miljøet til at genoplive ranglisten.

Dertil skal så også lave kriterier for hvad der kan komme på ranglisten.

gertinc

Er Emils forslag stort set ikke identisk med det de bruger i fantasy?

I givet fald kunne det i sig selv være en god pointe, det virker jo for dem .-)

Det er dog mit indtryk at der ganske enkelt er flere turneringer til fantasy end til 40k, så der kan være et problem i denne metode - samtidigt kræver det helt givet en masse arbejde med at opretholde selve listen.

Mvh
Jens
Jeg skulle ikke have scoutet...

EFA

Kaltenberg

EFA: bare lige for at qoute mig selv:
Quote from: Kaltenberg on 20 November, 2011, 13:16:54
Hvis man har en anden ide om hvordan det skal gøres, så kom gerne med noget konkret istedet for bare at sige nej. :D
Lyder som om du har en anden ide. Men siden det er din, så synes jeg du bør skrive til Vonpanne og derefter redegøre for metoden her i tråden. :D

Synes min metode er god, og let at overkue (der er ikke sæligt meget arbejde i at holde en sådan rangliste opdateret)
Er spændt på om fantasy metoden er lige så gennemskuelig, nem at holde styr på og fair. :D

Asger

Jeg synes ikke at dit oplæg er nemt gennemskueligt og fair :) Jeg synes det ligner mærkeligt arbitrære grænser, der endda favoriserer bestemte turneringer fremfor andre.

ELO ranglistesystemet er derimod gennemtestet.

Asger

Kaltenberg

Asger

Det kan findes på Google eller wikipedia :) Eller evt. på whfb ranglistens hjemmeside. Og det bruges bl.a. i skak og backgammon, samt computerspil. Der er massere af tilgængelig info, hvis man selv

Det kommer netop udover at sige at der er forskel på en 34 og en 35 mands turnering, neutraliserer den generelle turneringspakke ved kun at måle på den enkelte kamp, ikke det samlede resultat af turneringen. Netop uden at skulle sige at 39% er bedre end 40%... Systemet er ikke perfekt, men det er ingen af dem :)

Asger

gertinc

Jeg vidste så ikke at fantasyranglisten brugte elosystemet, men det er da bare et plus i stedet for at der bliver brugt noget hjemmestrikket.

Jeg synes dog stadig at en kval turnering vil være at foretrække i 13, om ikke andet så fordi der ikke kører en rangliste nu, og at implementere begge dele samme år er at bede om ballade.

Mvh
Jens

Kaltenberg

Har editet først post. Har forsøgt at lægge mere vægt på at få nogle forskellige forslag på banen.

Ang fantasy ranglisten; Jeg synes det er lidt sjovt i bliver ved med at rose fantasy systemet uden at beskrive det.
Inklusiv Asger.

Jeg kunne godt tænke mig at bruge min tid på noget andet end at google elo rangliste systemet. Især fordi jeg synes mit eget system er nok.
Hvis nogen af jer rent faktisk synes fantasy systemet er en god ide, kunne i så ikke atge at beskrive hvordan det fungere, hvor meget arbejde der ligger i det, og evt hvem i havde forstillet jer skulle løfte det ansvar her i tråden?

Kreon

Quote from: Kaltenberg on 20 November, 2011, 13:16:54
B) EFA (og vistnok Asger) Har foreslået at vi bruge fantasy's rangliste. Hvad dette præcist går ud på. Hvem der skal styre det, eller hvor stort arbejde der ligger i at implementere det er endnu uvist. (ingen har endnu haft lyst til at beskrive det)

Det er ikke Fantasy ranglisten de foreslår, men den eksisterende 40k rangliste. Jeg må da sige, at jeg er enig i, at det virker lidt fjollet, at stable en helt ny rangliste på benene, når man har en gennemarbejdet en liggende. Eneste problem er, at 40k turneringerne ikke har indrapporteret i lang tid.

Se evt. mere her: http://www.warhammerturnering.dk/ranglisten/40k/default.asp

Edit: ELO systemet giver point ud fra din modstanders placering - man får simpelthen flere point for at slå nr. 1 end nr. 100. Det bruges som andre har nævnt i professionelle sportsgrene, og er kodet til at fungere automatisk på ranglisten.

Kreon

El Rey

Quote from: Kaltenberg on 20 November, 2011, 20:14:46
Ang fantasy ranglisten; Jeg synes det er lidt sjovt i bliver ved med at rose fantasy systemet uden at beskrive det.
Inklusiv Asger.

Tror Asgers pointe var at du selv må gøre lidt for det og ikke forvente andre bare finde det til dig. Men jeg har beskrevet det engang og det står på ranglisten siden og sikkert i rangliste forumet også.

El Rey

Asger

Om du vil gøre den relativt lille indsats der skal til for at sætte dig ind i det reelt fungerende alternativ der ligger lige for næsen, det er op til dig selv :)

Jeg ved det virker for Whfb, og ved at jeg ikke bryder mig om de helt tilfældige grænser dit forslag medfører. Hvad I gør er skam op til jer selv. Inden I går i gang med alt dette skulle I måske blive enige med jer selv om hvordan beslutningsprocessen skal køre :) Der er også Whfb forslag, og der kan I også selv hente inspiration. Hvis I gider kigge...

Asger

EFA

Lige præcis den Kreon henviser til, det eneste der skal til er at få arrangøre til at indrapportere til listen.

@Kaltenberg.
http://en.wikipedia.org/wiki/Elo_rating_system
Det er dette system de henviser til.
Jeg synes der er skønhedsfejl ved dit system, mange endda. Det er dog grundlæggende en god ide. Derfor foreslog jeg man opdaterede den allerede eksisterende rangliste til 40k som bruger ELO. Tror dog heller ikke som Jens at det noget vi skal satse på til udvælgelse 2013.
Da systemet har ikke kørt for 40k længe. Derfor tror jeg at hvis vi skal satse på at finde en metode for 2013 som ikke inkludere en rangliste i den ene eller anden form.

Tror også først og fremmest der skal et beslutningsgrundlag på plads før vi går igang med at diskutere den egentlige udvælgelse.

Belial

Personligt synes jeg en Kvalifikationsturnering er ganske udmærket.

Det er simpelt at styre og vinderne vil under turneringen få en fornemmelse af dagsformen for evt. andre team-mates.

Synes det kan blive unødigt kompliceret at skulle inddrage ranglisten. Det vil måske også lægge et pres på de turneringer, som normalt ikke bryder sig om ranglisten, hvilket imo er uheldigt.

MVH

Belial

Asger

Jeg tror også en kval turnering kan være helt fin!

Asger

ButterBoy

Jeg kan også godt lide kvalen. Men synes dog samtidigt at det skal være muligt at komme med uden den. måske 1-2 pladser fra en rangliste. Derudover vil jeg klart sige Elo systemet er det bedste forslag da man kan få points uden at komme i top 3, og at man kan få minus hvis man klarer sig dårligt.

gertinc

Problemet er vel om der er nogen der ønsker at have ansvar for en rangliste (især hvis det "kun" drejer sig om et par etc pladser).

@kaltenberg: hvilke konkrete turneringer forestiller du dig skal danne grundlag for dit forslag? Jeg kan ikke se mere end et par stykker der er oplagte, men du har jo nok en liste i baghånden .-)

Mvh
Jens

Stephan

Slaget På Heden
AFOD
Einherjerne
End of Times
Emperors Chosen
GF
ETC hold turnering
Nifcon (?)
TROA con
Se good trader ved at trykke på jordkloden <----

Synes godt om alt hvad Asger skriver omkring tonen herinde:)