News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

Sådan tager du billeder af dine dukker

Started by Knightofni, 03 July, 2007, 14:50:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Dark Seraphim

Hej alle,

Vil lige tilføje det her

Cheap Lightbox - Homemade
http://www.studiolighting.net/homemade-light-box-for-product-photography/

En lightbox bruges til at tage billeder af produkter, men er også velegnet til at tage billeder af figurer.
Lyset gør at alle skygger bliver ophævet, så du kun får produktet i pæn tilstand.

Hertil kan man så i stedet for blot hvidt papir, hverve sig en gradueret baggrund som Jenova eller printe end ud på et stykke papir (sørg for at have en god laserprinter til det!)

De fleste materialer kan man finde hos et normalt byggemarked, skumpappet har jeg fundet i Århus:
Archietegn.dk
10mm 70 x 100 cm koster 106,- inkl. moms (der skal bruges 5 stk)
5mm 70 x 100 cm koster 72,- inkl. moms (der skal bruges 5 stk)

Lamperne kan godt være svære at finde, men jeg har fundet arkitektlamper til 129,- pr. stk. i Idé Møbler
Hertil har jeg købt dagslys pærer

Jeg har ikke fået lavet en endnu, men så snart jeg får lavet den, regner jeg med at lave en dansk guide (hvis ikke en anden kommer mig i forkøbet) :)

leahciM

Ser interessant (men dyrt) ud, glæder mig til at se din  :)

Grobut

Et phototelt virker også ganske ok og kan erhverves ret cheap på ebay

http://shop.ebay.co.uk/i.html?_nkw=photo+tent&_frs=1&_trksid=p3286.c0.m359

Mener mit endte omkring 100 kr. incl fragt

//Grobut
Se mine mini's på: christianbech.dk

Quote from: Daniel aka FatherNurgle d. 28 august 2007
Jeg er simpelhen for ordinær

Dark Seraphim

Quote from: Grobut on 03 August, 2010, 15:54:53
Et phototelt virker også ganske ok og kan erhverves ret cheap på ebay

http://shop.ebay.co.uk/i.html?_nkw=photo+tent&_frs=1&_trksid=p3286.c0.m359

Mener mit endte omkring 100 kr. incl fragt

//Grobut

Ja, det var da billigt!

Skal have fat I sådan en i stedet :)

casper h

Kan vi ikke få lagt billederne ind igen, det er bare en gang røde krydser  :-\

Jones

Bump på dette ønske. Måske en hel ny guide af en kyndig figurfotograf....?
Tjek min blog: Jones' Cauldron of Blogs

Frederik

Her er mit bidrag...

Jeg går ud fra, at alle der læser denne tråd, har en idé om at ville poste billeder af deres kunstfærdigt tilsværtede dukker.
Jeg har høstet roser for nogle billeder på min blog http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=41528.200
Tak for det :)
Jeg bruger så'n en dreng her:

Det har kostet en lettere udskrabning af tegnedrengen - ikke uoverkommeligt -, men er nu også købt som "huskamera". Jeg har spenderet omkring 4.000,- men fruen bliver så satans lykkelig når både børn, hund og (møg)katte foreviges pænt.

Om man vælger et spejlreflekskamera eller et kompaktkamera, er selvfølgelig smag og behag. Men fælles for moderne kameraer - begge typer - (og egentligt også lidt ældre) er indstillingsmulighederne.
På mange kameraer er en række symboler, der fortæller om optagemuligheder; Blomst (Macro), Bjerge (Landscape) osv. De interessante er bogstaverne.
Især M.
M for Manuel.

Der findes sikkert også både et AUTO- og blitz-symbol. Det er fy-fy i denne sammenhæng.

Manuel... Alene ordet bør få det hele til at sitre :)
Når man vælger M, åbner man for en række muligheder. Lukkehastighed (S), dybdeskarphed/blænde (F) og ikke mindst hvidbalance.

Kaffefilter-tricket

Når man møjsommeligt har valgt de dér fuldstændigt perfekte kulører til sin(e) yndlingsdukke(r), er det vigtigt at kunne gengive dem, som man selv ser dem.

Det er vigtigt at tænke på, at lys ikke bare er lys. Lys har en "temperatur". Og temperaturen er meget forskellig fra lyskilde til lyskilde.
På mit kamera er der endda sat symboler ind, der henviser til lyskilden man fotograferer ved. Glødepære, skygge, sollys osv.

Prøv at tage billeder af et hvidt (bleget) kaffefilter. Det har en god mat overflade der ikke skinner igen, og kan være med til at snyde lysmåleren. Det giver et godt fingerpeg, om hvidbalancen er sat rigtigt. (Det skal ligne virkeligheden)
Hæld billederne ind på din computer, og studér dem lidt.
Ser det rigtigt ud?
Er farverne OK?

Lukkehastighed og blænde
Hvad vil man fotografere?
En enkelt figur, eller måske et helt regiment?
I begge tilfælde, bør man overveje dybdeskarpheden i billedet. Jo større dybdeskarphed, desto langsommere lukketid bliver man nødt til at benytte, for ikke at ende op med for mørke billeder.
Større dybdeskarphed giver generelt et bedre indtryk af figuren/regimentet. Men... den langsomme lukkehastighed stiller krav til at holde nallerne i ro når man trykker på knappen ::).
No coffee - no hangovers ;D

Og endelig en baggrund...
Er det FIGUREN man fandeme bare skal voldblære sig med, så husk på helhedsindtrykket. Omgivelser eller baggrund. Nogle vælger en flot gradueret (ret mig hvis det ikke er stavet rigtigt) baggrund, jeg vælger som regel en ensfarvet mørk, mat baggrund. Hovedsagen er, det ikke må forstyrre folks indtryk af dukken. Baggrunden skal fremhæve dukken.

Når jeg tager billeder af mine figurer, bruger jeg følgende indstillinger:

Lukkehastighed (S) 1/30 - 1/50
Blænde (F) 5.6 - 12
Brændvidde (Zoom...?) 55mm, det er max. indstillingen på mit objektiv.
Hvidbalance "Kunstlys"
Jeg fotograferer ca. 50 cm fra motivet.
En mørk baggrund af f.eks vandslibepapir eller mørk/sort katon.
En arbejdslampe der lyser ind på figuren, i stil med det her:

Jeg håber andre kommer med deres erfaringer eller kommentarer. Jeg udråber allehøjest mig selv til hjemme-professor-fotograf, med dertil hjemmelavede udtryk og råd.

Som afrunding vil jeg mene, det allerbedste fotolys findes udendørs på en overskyet sommerdag.
Ingen skygger, hurtig lukketid og høj blænde ;)

Frederik

Hmmm...

Og så kan man garanteret lave tryllerier med en lysbox.
Har aldrig prøvet det.

Jones

Tak for det der indspark, Rancor. Meget lærerigt!
Tjek min blog: Jones' Cauldron of Blogs

Erikjust

"While the difficult takes time, the impossible just takes a little longer."  -  Art Berg

Frederik

Morten C

nice... har aldrig overvejet andre kameraindstillinger en uden blitz og med makro slået til ;D

Det skal helt sikkert prøves for jeg hader (hader!) at bruge lang tid på en figur, og så ikke kunne tage et ordenligt billede ;)
/Morten C.
O&G Blog
PF-Trader
Quote from: rat of vengence,Nov 14 2011, 01:09 PMWhat one goblin cannot do, 50 can't either, but they last longer.

Sheldorin

Der bliver flere steder omtalt et gradientpapir til at bruge som baggrund, er der nogle der et link til et man kan printe ud, så man ikke skal sidde og bøvle med det? ;)

King_Cuttuk

Jeg har været forbi japan foto i Århus og de har bestilt en 45 X 45 lightbox hjem til mig for 600 kr  :o

Er der noget man skal kigge efter? Skal den kunne noget speciel?

King_Cuttuk

Nå ingen kommentarer til min forespørgsel. Jeg kan så informere om at jeg købte den lightbox japanfoto kunne skaffe til 599. Ser ud til at virke fint. Skal nok smide nogle billeder op så man kan se forskellen. Synes dog det er lige lovlig pebret for noget som ikke ser ud til at være vildeste kvalitet.

Dybdal

jeg må indrømme jeg kender ikke en skid til lightboxe men vil gerne have en på et tidspunkt. Glæder mig til at se lidt billeder fra den :D

King_Cuttuk

Jeg skal også lidt tage et billede af den når jeg får gjort det, men her i weekenden tog jeg hen til min far som er amatør fotograf og han satte den op med nogle spots. Her er et af billederne han tog.

Jeg lægger flere op på min blog når jeg får dem. Det er sgu et godt instrument, men freaking 600 kr er liiige i overkanten. Tilgengæld kan den klappes sammen.

Ryback

Det giver da et godt billede. Hvor mange og hvor kraftige lamper er der på der?

Mvh
Ancient Battle Brother
Emperor's Pride

King_Cuttuk

Quote from: Ryback on 26 February, 2012, 20:53:00
Det giver da et godt billede. Hvor mange og hvor kraftige lamper er der på der?

Mvh

Lige der er der 1 meeeeget stor lampe på 1 fantasillion wat (teknisk betegnelse: sol ) og fra den anden side har jeg sat et spejl på. Jeg viser nogle billeder senere som er taget med 2 stuelamper med 40w pærer.

Ryback

Klart. Jeg synes også lyset virkede lidt hårdt af en lampe at være. Hvis det er solen giver det bedre mening. Jeg ser frem til at se hvordan det performer med kunstigt lys, for jeg går selv med tanker om at købe sådan en kasse - synes ofte mine billeder bliver uskarpe eller forkerte i farverne.

Mvh
Ancient Battle Brother
Emperor's Pride

Hammerfrog

Er det kun mig der ikke kan se billederne i guiden?
"... brændende Broodlord til dit face - Stefan Dahl!"
http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=56073.0
PF trader tråd
http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=58253.0

Nerdinator

Quote from: Hammerfrog on 02 March, 2012, 12:21:40
Er det kun mig der ikke kan se billederne i guiden?

Nej.
Jeg kan heller ikke se dem.
I didn't lose the game; I just ran out of time.

Hammerfrog

Det kunne være rart hvis vi kunne se dem.
"... brændende Broodlord til dit face - Stefan Dahl!"
http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=56073.0
PF trader tråd
http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=58253.0

chrjensen

Selvom man er diagnosticeret paranoid skitzofren, kan man stadig godt være forfulgt!

Min blog

The Wise Mans Fear

Quote from: Hammerfrog on 03 March, 2012, 22:42:47
Det kunne være rart hvis vi kunne se dem.
+1, ellers er der ikke meget idé i at den er sticky ;-)