News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

40k-turneringer i DK

Started by Ni, 18 July, 2013, 17:45:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ziechyel

Quote from: Ni on 21 July, 2013, 09:01:42
Du har ret Troels, det er en forglemmelse. Jeg er dog af den opfattelse at malekrav er en helt indbygget del af at tage til turnering, hæren SKAL være malet hvis det står til mig. Der skal også være point for malet hær.

Så folk som er gode til at male skal have fordel over folk, som af den ene eller anden grund ikke er så god til at svinge en pensel?

Jeg synes også at alle hære skal være malet til en turnering.

Men at nørd nummer 3 fra højre, som har brugt 201 dage på at male sin hær får 2 "points" fordi han ikke er god til at male... Og nørd nummer 6 fra venstre som har brugt 201 dage på at male sin hær får 23 "points", fordi han er god til at male.... Er sku lidt lame imho :)

Hvis der bare er tale om "bedst malet hær points", så by all means! Go ahead ;) Men om du er god til at male, eller ej skal (efter min mening) ikke påvirke en turnering.
Tradeprofil
A Munchkins Journal
"NAS - Den hårdeste AS til dato!"

Dender82

Quote from: Ni on 21 July, 2013, 09:01:42
Du har ret Troels, det er en forglemmelse. Jeg er dog af den opfattelse at malekrav er en helt indbygget del af at tage til turnering, hæren SKAL være malet hvis det står til mig. Der skal også være point for malet hær.

Er 50% enig, jeg er dog imod point for malede hære eller male score som eskalere jo flottere hæren er malet, da jeg ikke syntes man skal kunne bedømmes på andres arbejde (kommisions malede hære)
Men malet det går jeg helt ind for, men man skal huske at det ikke er alle der går op i det koncept.

Mvh.
"I am the last of my kind in a world I do not understand.
Gone is the age of reason and certainty and now there is only Hatred and Pain.
Tis a war that I have been abandoned in but I will not stop till either my foe or my kin lay dead upon the snow."

Ziechyel

Dender82 siger det bedre end mig! Lyt til ham :P
Tradeprofil
A Munchkins Journal

Nicolai Nygaard

Jeg kan forstå at undersøgelsen heller ikke har arbejdet med fluff som centralt?

For sådan en som mig er det ret afgørende at der i en eller anden grad bruges fluff som en del af turneringen. Det behøver ikke nødvendigvis være i centrum, men jeg vil langt hellere tage til en turnering der har en indbygget gullerod til fluff spillere, fordi så er der langt større chance for, at folk tænker over fluff når de laver hære.

Jeg ved godt dette hænger/kan hænge sammen med AS/ingen AS debatten, men jeg syntes nu alligevel der er forskel.
Emperor's Pride
Battle Brother
"If I am guilty of anything, it is the pursuit of knowledge"

Tun

Bruges fluff som en del af turneringen, forstået på hvilken måde? At der er en præmie til "mest fluffede" hær? Fluff quiz? Skal alle turneringens spil indgå i en slags kampagne bygget op med historie og grunde til at være på en given planet?

Levarion

Vil helt sikkert også gerne med til en turnering på et tidspunkt, men da jeg kun lige er startet her først på året, og har spillet ca 8 kampe, så syntes jeg det lyder ret omfattende allerede.

Jeg ved godt i "gamle drenge" godt vil omfavne hele hobbyen, men os "nye" kan måske ik helt følge med f.eks. med fluff. Jeg er kun nået til min nr 6 HH og ville umuligt kunne nå at samle op på alt historie der er.

Plus selvom jeg har spillet fantasy en del år og godt kan finde ud af at male, så er jeg enig i at ens male resultat ikke burde påvirke den samlede score. Jeg har malet pænt mange timer, og har kun malet ca 1200 point indtil videre, og kunne godt forestille mig at nybegyndere kunne blive skræmt væk af evt at få 00 for deres malede hær de har brugt 1200 timer på at lave :)

Men som sagt glæder jeg mig til min første turnering, og vil gerne stille mit realm of battle bord samt terræn til rådighed hvis jeg selv er med.

Ni

Hvis der er en der stiller op med en hel hær malet af en professionel, så ved vi det og kan se det. Det giver IKKE bonuspoint ikke at have malet sin egen hær...
TourneyKeeper.net - hjulpet spillere med at holde styr på deres lort siden 2013

Ziechyel

Quote from: Ni on 21 July, 2013, 21:04:00
Hvis der er en der stiller op med en hel hær malet af en professionel, så ved vi det og kan se det. Det giver IKKE bonuspoint ikke at have malet sin egen hær...

Men det ændre jo ikke på at "gode" malere bliver favoriseret O_o

Burde alle som sætter sig ned og bruger tiden på at male hele sin hær, ikke blive belønnet ligeligt? En malet hær er jo en malet hær, også selvom der måske er forskel i kvaliteten.
Tradeprofil
A Munchkins Journal

Bakken82

+1 til den Ziechyel. Jeg kunne ikke finde på at deltage I en turnering hvor vinderen kan blive afgjordt på maleevner. Jeg kunne ikke forstille mig at nogen kunne vinde et maleevent fordi han var en bedre spiller end de andre malere... Men vil da gerne se en bedst malet del til en tunering. Men hold det adskildt. Bare min mening.

Lars

Waaargh

Indtil jeg føler mig vold... snydt vil jeg være for malepoint. Man kan tale for og imod, men det er altså en del af hobbyen. At begrænse det til dukkeskubberi fjerner en dimension. BTW man kan altså også finde en vinder liste online og spille med den. Det kræver ikke så meget.

Tilgengæld har jeg ikke det store behov for at deltage i en fluff quiz. Dér vil jeg falde igennem, især hvis det er obskure spørgsmål om space marines og imperiet, imens fornuftige spørgmål om orker fra 2. ed. vil være mere interessante.
So long as the average ork has someone to fight, someone bigger than him to tell him who to kill next, and someone smaller than him to beat up, he will know contentment.

Ziechyel

Quote from: Waaargh on 21 July, 2013, 21:41:42
Indtil jeg føler mig vold... snydt vil jeg være for malepoint. Man kan tale for og imod, men det er altså en del af hobbyen. At begrænse det til dukkeskubberi fjerner en dimension.

Men vi er allerede blevet enige om at hærene "skal" være malet, ergo er vi forbi hele "del af hobby" debatten. *Hvis Kurt bruger 14 dage på at male sin hær til tabletop standard, og Børge bruger 14 dage på at male sin hær til Pr0 whatyourmaycallit standard.

Fortjener de så ikke begge at blive ligeligt belønnet? Ved at sætte reglen "Alle hære skal være malet", har vi jo netop allerede inkluderet "male aspektet" af hobbyen. Jeg kan ikke se hvor Børge skal have en fordel, bare fordi han svinger en pensel bedre end Kurt O_o

Lars (Bakken82) var inde på det hele rigtige:
Quote from: Bakken82 on 21 July, 2013, 21:17:19
Jeg kunne ikke forstille mig at nogen kunne vinde et maleevent fordi han var en bedre spiller end de andre malere...

*Kurt og Børge er fiktive karakterer og har ikke lidt nogen overlast under skrivningen af denne besked.
Tradeprofil
A Munchkins Journal

Bakken82

Efter min mening kunne det jo gøres så nemt... Lave en bedst malet del til tuneringen hvor det er de andre spillere der vudere de forskellige hære. Og man kunne lave en fluff dims/rundspørge efter middags/aftensmaden. Så kan man gøre fluff nerds, male nerds og powagamer nerds glade. Det var noget jeg kunne finde på at deltage i. Men ikke hvis det hele bliver blandet sammen. Så skulle det jo hedde et alround nerd event :)

Tun

Det er et rimelig gammelt issue, og det kaldes bløde vs hårde points eller noget tilsvarende. Der er altid for og imod. Faktum er at det er federe at se på og spille med/mod malede figurer, så folk skal have en grund til at male sin hær. Jeg kan godt afsløre at hvis male points intet betyder for min turneringsscore, så stiller jeg op med grå figurer limet på en base.

At sige "kun malede hære" når der ikke er nogen decideret bevæggrund for valget er også lidt malplaceret, i min optik.

Det handler ikke så meget om at blive decideret belønnet for at have malet sin hær, det handler om at blive belønnet fordi man hjælper med at gøre spillene fede at se på og deltage i.

Det burde heller ikke være noget med at man kun får 2 points hvis man maler som en knude (som mig f.eks.) og 50 points hvis man maler som en gud (min bror f.eks.). Det er derimod noget med at man får en mængde points, hvis ens hær er malet. Altså samme mængde uanset om man hedder Martin Bræmer eller Jakob Nielsen.

Bakken82

Det kan jeg godt give dig ret i Tun. Spillet ser meget federe ud med malet dukker. Der hvor kæden hopper af for mig er der hvor der skal gives point til afgørelsen af en tunering pga maleevner eller viden om fluff.... Det ser jeg helst adskildt. Men hvis der kun eller overvejende stemning for at det hele skal blandes sammen så er det jo den vej det skal gå. Så må man jo bare læse op på hvilken marine der nakkede hvilken ork og hvorfor og blive ze masta med en pensel. Det er ingen hemlighed at jeg er powergamer og fluff/maledelen er meget lille eller slet ikke til stede i mit 40K univers :)

Lars

Bakken82

Og fluffers, malere og powergames blir aldrig enig på det punkt det er jeg godt klar over.

Hjarl

Og til alle de nye der er "bange" for malekrav til en turnering, kan jeg kun sige én ting: Der er intet der motivere og sætter skub i maleproduktionen som en turneringsdeadline  ;D Det er awesome! prøv det  ;) Og nej, jeg gider heller ikke selv en turnering hvor folk spiller med umalede ting. Om der så gives point for det eller ej, det er mindre vigtigt. Bare der er maling på.

Om bløde og hårde point skal blandes sammen...tja den er ikke let. Bør der ikke være plads til begge typer arrangementer? Jeg syntes personligt at begge turneringstyper har sin charme. Så er det blot op til en given arrangør at være klar i spyttet omkring hvilken type event man ønsker, så der i det mindste ikke er tvivl om hvad man deltager i. 

ps. kom nu Lars...du er da fluffer ;)

Egnarts

Quote from: Tun on 21 July, 2013, 22:11:59
Det er derimod noget med at man får en mængde points, hvis ens hær er malet.

Jamen, så er det jo 100% ligegyldigt da der i forvejen er malekrav. Og det med at stille grå figure eller sprayed figure går jo ikke, man ved sgu godt selv hvornår en figur er malet og hvornår den ikke er. Hvis jeg stod for det ville jeg i alt fald nægte en spiller adgang hvis han lige som til ETC kval stillede en spray painted boltgun metal grey knights hær.
Eyes closed, head first, can't lose.

Tun

Det er altid en mulighed bare at sige "der er malekrav", men det er altså også fedt at se hære, som folk har gjort rigtig meget ud af. Rybacks og gertinc's hære springer umiddelbart op. Det ville være en skam, hvis de mega-fede hære udeblev.

Det kan jo fint løses ved at lave f.eks. "Overall Champion", "Best General", "Most Fluffy", "Best Painted" priser. Lige nu handler det bare om at finde ud af, hvad folk ville gide rejse for at deltage i, så man må gerne være så præcis i sin mening som muligt, og evt. komme med grænser for, hvad man synes er OK eller acceptabelt.

Ilithien

Det kommer vel an på om en turnerings formål er at finde den bedste spiller, eller den bedste hobbyist, altså for at sætte det lidt på spidsen.
Battle Brother
Mal jeres basekanter Sorte!!

Tun

Hvad gør? Jeg forstår ikke, hvad du prøver at sige. Hvis man har 4 kategorier man kan vinde, er det vel ikke så meget at finde det ene eller det andet.

Jeg ved slet ikke om jeg selv ville gide, jeg ved bare, man gør det sådan i nogle af de større amerikanske turneringer.

Det handler om at finde ud af hvad folk vil jo. Der er ikke noget ultimativt svar, der er bare færre eller flere tilhængere :)

Waaargh

@Ziechyel, jeg er godt tilfreds med kravet om malede hære til turneringer. Der er nogen som maler tre farver på for at få sin hær turneringsklar. Der er forskel på at lave en hær der ikke skal kigges på og så et lille mesterværk hvor der er lagt meget tid og passion i det. Så selvom man skal stille med malede hære er det ikke det samme som at sige at alle malede hære er skabt lige, der er forskel. Derfor syntes jeg godt at en seværdig hær må belønnes.

I de gode gamle dage... i de gode gamle dage var der jo en netop Overall Winner og Best General, malerdelen gik dog hen og blev glemt, af hvilke grunde skal jeg ikke kunne sige men for en gammel nisse (mig) er det ikke kun dice skills som bør afgøre et stort arrangement.

@Kaltenberg, tak for info.

So long as the average ork has someone to fight, someone bigger than him to tell him who to kill next, and someone smaller than him to beat up, he will know contentment.

Egnarts

Quote from: Tun on 21 July, 2013, 22:34:48
Hvis man har 4 kategorier man kan vinde, er det vel ikke så meget at finde det ene eller det andet.

Det syntes jeg er den bedste løsning, hold det separat men en del af turneringen, så dem der går op i de enkle dele stadigvæk kan vinde det de går mest op i.
F.eks. ville jeg være pænt ligeglad med både male og fluff delen, min viden og male-sk33lz er bare ikke gode nok til de to dele.
Eyes closed, head first, can't lose.

MaRV

Helt enig med 4 placeringer.... Bedste løsning og mest allround !

Men hvis vi ikke snakker en turnering tror jeg det er en god ide at få en god blanding af turneringer, f.eks med eller uden malekrav, med og uden fluff. Jeg tror nettop at det er en af grundene til at vi er nede på så få turneringer. Da de nye aldrig rigtig fik en chance for at komme til tilbage i de gyldende 40k dage, hvor malekravet blev allround krav til alle turneringer. Så da de gamle arrangør faldte fra, var der ikke rigtig kommet så meget nyt blod til. <-- jeg håber det giver menning.

Så opskriften for miljøet tror jeg er flere 1-dags turneringer uden krav/NAS. Flere variede turneringer/hygge-kampagne weekender/osv, hvor så bred en vifte som muligt bliver tilfredsstillet.

Men folk er i hvertfald sulten på mere  :)

Mvh Uffe

Ilithien

Quote from: Tun on 21 July, 2013, 22:34:48
Hvad gør? Jeg forstår ikke, hvad du prøver at sige. Hvis man har 4 kategorier man kan vinde, er det vel ikke så meget at finde det ene eller det andet.
Det kunne nok være forklaret bedre. Men ja i turneringer der har både hårde og bløde points, som de oftest bliver kaldt, er det ikke den bedste spiller der vinder (nødvendigvis), men der i mod den bedste hobbyist. Det synes jeg måske man skal gøre sig klart, jeg synes da netop det er charmen med hobbyen at den har så mange facetter, man kan være god til. Om dette så bedst kommer til udtryk ved, at lave flere kategorier man kan vinde, eller hvordan man nu gør, det er så en mindre sag.
Battle Brother
Mal jeres basekanter Sorte!!

GuitaRasmus

Quote from: Bakken82 on 21 July, 2013, 21:17:19
+1 til den Ziechyel. Jeg kunne ikke finde på at deltage I en turnering hvor vinderen kan blive afgjordt på maleevner. Jeg kunne ikke forstille mig at nogen kunne vinde et maleevent fordi han var en bedre spiller end de andre malere... Men vil da gerne se en bedst malet del til en tunering. Men hold det adskildt. Bare min mening.

Lars

Dit præmis er netop at en turnering er et spilleevent - men der findes jo masser af turneringer, feks. EC, hvor der er lige så højt fokus på fluffet og maleriet.

Der er ingen tvivl om at en væsentlig faktor i en turnering for mig, ville være at stå overfor nogle fede hære, hvor der er gjort noget ud af dem malemæssigt. Hvis jeg blev stillet overfor en hær af dukker der så sådan her ud:

... Ville jeg sgu være ærgerlig - det er ikke det 40k er for mig. Jeg er ikke snob mht. maling, men jeg synes sgu at man skylder sin modstander at gøre sit bedste mht. sin hær, ikke bare kaste de 3 obligatoriske farver på og kalde det en dag. Det er jo for faen meningen at det skal se godt ud. Ellers kunne vi lige så godt bruge papbrikker. Med de teknikker vi har i dag (drybrushing, shades, glazes, sågar DYP), er der altså ingen undskyldning for at man stiller op med noget der ligner bæ. Selv en halvsløj maler kan få fornuftige resultater med teknik og øvelse.

Jeg siger ikke at malepoint skal være altafgørende - men jeg synes det er fint at man bliver belønnet for at lægge et stort stykke arbejde i hæren, og få det til at se godt ud på bordet.