News:

Husk at læse reglerne for brug af forummet - Læs dem her

Main Menu

Escalation og hvad så nu?

Started by Belial, 13 December, 2013, 23:40:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Belial

Så bliver det næppe mere officielt. Escalation er en integreret del af W40K på godt og ondt. Det står stadig lidt uklart om den nye FW liste også er 40K-kosher, så den lader vi lige stå lidt.

Og hvad så nu?

Det bliver pludseligt vigtig at have masser af mænner til billige points, så de ikke bliver blæst væk på et par runder af D-Weapons eller andre semi-apocalyptic barrages.

Heldigvis har jeg både Orks og IG tilbage til det formål. Deres Super Heavies står bare ikke rigtig mål overfor the "Man of the Match" nemlig Eldar Revenant Titan. Skal lige have Escalation bogen inden min endelige vurdering mht. Hull Points, Point Cost og bonus regler mod "Lord of War".

Titanen krydret med f.eks. jetbike troops/Serpent guardians og Tau AA fire Allies bliver nok det bedste build indtil metaet falder på plads. Jeg har hverken Titan/Eldar eller Tau. Ups... ;)

Nu er jeg dog ikke familiær med Thunderhawk'en, som måske kan overraske. Den kan Titanen ikke røre og hvis den kan stænge fjendens AA tidligt i spillet, så er der måske muligheder. Men alt semi-dyrt infanteri er Waste of Space i D-Country. Terminators er yt, Wraiths er yt, Screamer Stars er yt, Seer Stars osv, osv. Enhederne skal holdes så billige som muligt, så Titanen ikke kan være cost effective.

Flere tanker senere, når jeg ved mere.

Sigmaril

Jeg tror nu ikke helt terminators behøver være ude. I hvert fald for CSM. Afhængig af hvad ens plan er for at tage en Big'Un' ud. Hvis man vælger Deep Strike Melta tilgangen, så koster 3x Terminator m. 3x Combi-melta 112p, mens 5x Raptors m. 2x Meltagun koster 115p.

Belial

Sandt nok. Det ville stadig være SH bane.

Kami-kazi drop IG var også en ting før og kunne blive det igen.

Corvidae

Nu har jeg ikke læst de nye udgivelser og har aldrig været en regel-guru, men kan ikke se hvordan det sku være mere "farligt" end ally reglerne...syntes næsten at se en raceren (ved godt det lyder forkert) hær er nærmest et særsyn nu hvor man kan alliere sig på kryds og tværs.

Tanken om super heavies i et 1500pts spil er jeg dog ikke særlig vild med, men må prøve at læse reglerne og se hvad det egentlig går ud på.

Belial

Nu er vi nok også mere vant til omkring de 1850 points, så det er også ud fra det, at jeg debattere. Det burde jeg have skrevet. Sorry.

SørenB

Kan man ikke flyve IG vets rundt i Valkyrie/Vendetta?
Det tænker jeg kunne være ret farligt for en SH.
Medlem af bevægelsen for et gladere Powerfist.

Belial

Jo bestemt. Jeg tænker også Kasrkin med drop kunne være ret giftige.

Ellers er der de vanlige drop pod hære i SM kategorien. Hvis man vælger en SH til har man pludselig langt færre points til troops og andet, som så kan blive sårbare.

Og man må huske på, at vi ved ikke hvad fremtiden bringer. Jeg vil næsten væde hvad som helst på at f.eks. Death Strike til IG bliver D-Weapon.

Og hvad hvis den store nye tyranid-bug falder i den nye FOC-kategori?

Tidligere var Vortex-grenade en del af standard 40K. Kunne den dukke op igen?

SørenB

Jeg troede egentlig stadig at Vortex granaten var i et eller andet codex?

Men jo, Drop Pods kunne godt blive skægge igen. Jeg tænker da i hvert fald at jeg vil bruge min igen hvis der skulle dukke noget SH op.
Crammed med melta og Vulkan til at sørge for at de rammer - det burde kunne gøre lidt ved de store fyre.

Jeg tror ikke at der kommer Lords of War enheder i alm. codei, men det skulle ikke undre mig at det skete alligevel når de nu lukker på for FW.

Belial

Quote from: SørenB on 14 December, 2013, 00:51:01
Jeg troede egentlig stadig at Vortex granaten var i et eller andet codex?

Den er vist stadig Apoc-only. Strategic asset mener jeg.

Tidligere var der også semi-udødelige enheder og characters i 40K, hvor dit eneste svar til tider var en vortex granat.

Jeg må sige at GW har overrasket meget med dette, men som du siger, kan det hænge sammen med "fusionen" med FW.

SW kunne for øvrigt stadig lave en ganske konkurrencedygtige hær pre-december med drop pods, hvilket vi så til sidste Crux Terminatus.

SørenB

Ja, det kunne have noget med det at gøre.
Det kunne ligeledes ske at vi får nogle andre supplementer at se, som kan booste alle hære, fremfor at nogle enkelte står godt pga. Escalation (Eldar især).

Pods er stadig imo en ok hær, den kræver bare en del omtanke da den er ret alpha-strike præget. :)

Belial

Ja det virker godt nok som om de spidsørede skal have i pose og sæk uanset, hvad GW finder på.

Jeg gætter på, at når røgen er lettet, så vil mange af de SH i Escalation dybest set bare fremstå som point sinks, mens et par stykker er en kende eller to bedre end de burde være, hvilket jo er helt i tråd med alt GW laver.

SørenB

Jep. Det er lige før man får dårlig samvittighed af at have anskaffet sig en Eldar hær en måned inden codexet kom.  ;D

Anyways så tror jeg hurtigt at miljøerne og/eller metaet vil tilpasse sig Escalation. Enten ved brug af Stronghold Assault, en anden hæropbygning eller banning af bogen.

Tiden vil gøre os alle klogere men jeg tror dog stadig ikke at det vil ruske op i f.eks. brugen af mange af de samme units, det bliver nok bare nogle andre units, der vil blive brugt i stedet.

JP

QuoteNu er jeg dog ikke familiær med Thunderhawk'en, som måske kan overraske
Den skal du nok ikke sætte din lid til.
Den er armor 12 og kan få et enkelt skud med et D-weapon. Men da det er en kæmpe flyver har den ikke jink, så den glancer man bare ned.
Og så er den dyr i point.

Husk at jeg har alle Apo og FW bøger, så det er bare at sige til hvis du mangler regler til noget.

- JP -

Belial

Cool-burger.

Jeg tænker bare, at vi skal have Escalation, da noget kan være ændret.

JP

Jo, jo. Jeg køber den i januar når jeg også skal gå amok og købe nidder.
Men reglerne til super heavys er vist ren copy paste.

- JP -

Sigmaril

Quote from: JP on 14 December, 2013, 10:54:14
Den er armor 12 og kan få et enkelt skud med et D-weapon. Men da det er en kæmpe flyver har den ikke jink, så den glancer man bare ned.

Husk at jeg har alle Apo og FW bøger, så det er bare at sige til hvis du mangler regler til noget.

- JP -
Fyld den med Masters of the Forge og Techmarines. Så er den udødelig, med mindre du glancer den ihjel på en enkelt runde :)

Honsou

QuoteMen da det er en kæmpe flyver har den ikke jink, så den glancer man bare ned.
Tal for dig selv. :D

Den har armor 12, og den glancer man BARE ned? Hvad plejer du at spille med/imod?! ;)

Jeg synes det er trist, hvis 40K fra nu af er et spørgsmål om hvordan man bedst counter den Titan som modstanderen nu gerne må have med i 1500 (eller 1850) pts.  :-\

Mon ikke der er mange der vil spille med den house rule at super heavies og lign. stadig kun hører sig til i Apocalypseslag?
Quote from: kOOn on 31 May, 2018, 23:28:36
Erik tæller aldrig, vi spiller altid om andenplads
Blog: Guld!

Belial

Quote from: Honsou on 14 December, 2013, 14:15:28
Mon ikke der er mange der vil spille med den house rule at super heavies og lign. stadig kun hører sig til i Apocalypseslag?

Det er da muligt. Dem om det.

Belial

Jeg går all in og opretter den næste Crux Terminatus med fuld NAS:

http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=73682.0

Alustriel

Quote from: Sigmaril on 14 December, 2013, 12:48:06
Quote from: JP on 14 December, 2013, 10:54:14

- JP -

Og du sørger selvfølgelig for at spille med Iron Hands doktrinen således du har ekstra chance for at ikke blive skudt i smadder ;)
Fyld den med Masters of the Forge og Techmarines. Så er den udødelig, med mindre du glancer den ihjel på en enkelt runde :)