News:

Husk at få skrevet turneringer ind i turneringskalenderen

Main Menu

Guapos Glog

Started by guapo, 17 March, 2017, 22:05:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

guapo

QuoteSå prøv først med Brun sæbe...  :)

Jeg havde ingen brun sæbe, så jeg puttede den i cellulosefortynder...

QuoteEr det kun mig aom tænker led-lys bag øjenrubinerne :p

...hvilket rengjorde selve kraniet, men desværre opløste rubinerne fuldstændigt -ikke et spor af dem tilbage :o

Ellers god idé Gudbjart :)
Smile, it enhances your face value

guapo

Her er det rensede kranie og det gør jo en verden til forskel:

HELdigvis er ejeren af utysket enig med mig i at det ser bedre ud uden faux rubiner -det KAN også blive 80'et nok, hehe...

Mens jeg venter på at kunne låne en airbrush af lillebroderen -der er ude på Nordsøen de næste par uger -har jeg kastet mig over et lille projekt i mellemtiden:

Den lille fyr er fra Ral Partha og tilhører samme sæt som Paladinen og Gnomen længere oppe i tråden anno ca. 1991. Jeg kan rigtig godt lide dette sculpt.
Han har fået en let grå primer, Army Painter Dark Tone og en hvid drybrush.

guapo

Så kom der lidt grundfarver på den halvlange:

En fornøjelse at kunne dække en hel figur i løbet af en times tid :D

Opskrift for egen brug senere:
Kappe yderst: Snot Green/Bilious Green 50/50
Kappe inderst: Go Fasta Red/Scorched Brown 60/40
Hud: Bronzed Flesh/Go Fasta Red 90/10
Bukser og ærmer: Calthan Brown
Lædervams og slynge: Khemri Brown
Taske: Hormogaunt Purple

Farveskemaet følger cirkus dette, blot mere desatureret, bortset fra den grønne kappe:

Jeg synes han ser fornuftig ud og jeg finder som regel, at hvis en figur ser ok ud med grundfarver, så bliver han som regel rigtig god med skygger/højlys :)

guapo

Her 1 times arbejde på kappen -før og efter:

Basefarven som beskrevet ovenfor er først skygget med ren Snot Green og derefter Snot Green/Orkhide Shade.
Højlys er basefarven + mere Bilious Green og derefter en klat Bleached Bone og derefter Morrow White.
Dernæst masse glazes med fortyndet grøn ink + HL med sidste blanding

rosenaa

Quote from: guapo on 10 November, 2017, 16:32:17
Her er det rensede kranie og det gør jo en verden til forskel:

HELdigvis er ejeren af utysket enig med mig i at det ser bedre ud uden faux rubiner -det KAN også blive 80'et nok, hehe...

Hvis I fortryder, er jeg ret sikker på at jeg har nogle forskellige sten liggende  ;)
Whiskey ! Single Malt naturligvis...
Tidligere Smith Legetøj og Hobby - H. Wittrock - Dansk Hobby - Rødovre Hobby - Holmberg Hobby

guapo

QuoteHvis I fortryder, er jeg ret sikker på at jeg har nogle forskellige sten liggende  ;)

Det er mægtigt pænt af dig Rosenaa, det vil jeg have in mente ::)

guapo

Fik mig endelig sat mig under lampen og malet igen -efter at have set The Expanse færdig på Netflix, fik jeg en ubændig lyst til at spille Mass Effect og det har taget en del af min sparsomme fritid ;)
Dét og så har jeg været ved at klistre mine fingre sammen med superlim i opgaven med at forstærke flere af delene på min papdungeon, mens jeg byggede en ny bane til næste spil med ungerne:

Heldigvis har jeg allernådigst fået lov til at lade det stå på spisebordet aften efter aften -så længe det er væk inden søndag ::)

Så fik denne lille fyr kaldt mig tilbage her i aften og jeg er ret tilfreds med ham:

Min intention har været at ramme en balance mellem oldschool grøn kappe og et mere desatureret læderoutfit på fronten. Han tog ca. 4.5 timer at male og så skal han selvfølgelig også på en base...senere...

Fyren er ret lille og mine øjne er ikke så gode som de var -her kan man se størrelsen ift. en 30mm Blood Bowl Lineman:

Næste projekt bliver forhåbentlig at male skelethovedgearstangsknoppen :)

Jenova

Den bane er SÅ fed. Min den ældste er lige begyndt at ville spille HeroQuest. Det er ret frustrerende for moren, da han bare render hovedløst afsted efter hver en kiste han spotter  :o

Jeg mangler faktisk at se sæson 2 af The Expanse. Måske i juleferien...

Det er en fin lille halfling. Masser af personlighed.
Jenova Painting -  Like watching paint dry

guapo

QuoteDen bane er SÅ fed.
Jeg kan ikke andet end anbefale Battlesystems papterræn til alle der spiller en dungeoncrawler eller skirmish -det er et virkeligt gennemtænkt produkt med næsten uendelig fleksibilitet.

QuoteMin den ældste er lige begyndt at ville spille HeroQuest. Det er ret frustrerende for moren, da han bare render hovedløst afsted efter hver en kiste han spotter  :o
Jeg spiller selv en, slags spirituel, efterfølger til Heroquest med ungerne på denne bane, nærmere betegnet Dungeon & Dragons the Boardgame der er designet som et gateway-drug til 'rigtigt' rollespil. Jeg oplever også at ungerne går efter kisterne, men nu 'dukker' de op på banen, når jeg mener de har line-of-sight, problem løst ::)

QuoteJeg mangler faktisk at se sæson 2 af The Expanse. Måske i juleferien...
Det kan du roligt afsætte tid til -og jeg vil stærkt anbefale bøgerne også (altså hvis man stadig er til den slags 'slow media'...)
Eneste negative effekt ved at have set The Expanse er at jeg simpelthen ikke kunne leve mig ind i den nye Star Trek serie bagefter -det var bare for...fjollet, dare I say :-\

QuoteDet er en fin lille halfling. Masser af personlighed
Mange tak :) Tom Meiers sculpts er altid en fornøjelse at male -de minder mig altid om det bedste fra oldschool high fantasy à la D&D i 80'/90'erne og især illustrationerne af folk som Larry Elmore, Jeff Easley og Keith Parkinson... Ren nostalgi :)

guapo

Papdungeonen lå klar, men uelsket henved en uge inden den kom til sin ret.
De af jer der har børn ved hvordan tiden bare går :o :brydning, håndbold, springgymnastik, badminton, klaver, dans, vækning af julemanden, knægtens første brydestævne i Aarhus og BANG så er det søndag og konen siger: 'Hva'eh du ved godt at kusinerne og fætter Simon kommer og klipper julepynt i eftermiddag -that thing needs to GO!'   :(

Det lykkedes mig at flytte den (næsten) uskadt til en anden lokation, fast besluttet på at få spillet den bane inden den skulle demonteres, om jeg så skulle gøre det solo, nå!
Heldigvis var drengene klar på at smadre fjæset på nogle Bugbears istedet for at pjatte unødigt med saks og karton:

Det var vigtigt at lave lydeffekter og imitere sværd/økseslag :D

Så kom lillesøster og insisterede på at være med som troldkvinde 'in medias res' -efter en kort diskussion fandt drengene det ikke værd at protestere ;D

Fætter simon havde aldrig spillet den slags spil før:
'Niice borg!! Hvad er det for et slags spil? Jeg kender ikk' reglerne... Onkel Mads må jeg godt slå på ham den grønne? Er den DØD? FEEEDT mand!
Hans mor kunne næsten ikke få ham med hjem og jeg måtte love at sætte en bane op næste gang han kommer og sover (YES! Mission accomplished  :P )

Det varmer mit gamle analoge hjerte at en knægt der spiller PS4 dagligt stadig har et indre grafikkort der er uendeligt meget kraftigere og som stadig kan begejstres -der er håb for denne generation endnu ::)

Nåh ja og så fik jeg også arbejdet lidt videre på kraniet:

Kunne ikke vente med at låne en airbrush så jeg gik igang med den største pensel jeg havde.

Grundfarven er ren Vallejo Bone White blandet op med matt medium og vand. Tyndere end jeg normalt gør det for at sikre at ingen penselstrøg er synlige. mange, mange, mange tynde lag :o

Her har jeg arbejdet et par timer med glazes af Bestial Brown og senere med Scorched Brown blandet i. Tænderne har fået med AP Dark Tone. Skyggerne er ikke færdige endnu men jeg er godt tilfreds med det indtil videre og det er sjovt at øve blending teknikker på så stort et 'kanvas' ;)

JustSimonsen

Den bliver nice! Det er et super hyggeligt projekt :D

For søren hvor er det godt at se dine unger hygge sig med figurspil. Jeg mindes den fascination jeg selv havde med Heroquest og Space Crusade i den alder <3. Nogle gange kan man frygte at man er sidste generation, men fantasien lever vist i bedste velgående :)

trygsen

Hej  ;)

Igen vil jeg sige, at det er Totalt Herligt at se dine unger Hygge sig med " Din Borg "  ;D  8)

Og fedt at se dit Kranie " komme til live " med lidt maling!  8)  - De tænder der er mega fede!

Mvh. Trygsen
23.985 Points 40k Ork Army. Og bliver ved...

guapo

Så er jeg næsten færdig med kraniet:

Skyggerne blev afsluttet med en konturlinje af fortyndet Dark Tone fra Army Painter og dernæst highlightet først med ren Bone White og dernæst med mere og mere hvid blandet i.
Jeg har holdt lidt igen med at overgøre effekterne eftersom kraniet er ret stort og kaster selv naturligt lys/skygge. Den kontrast der som regel er nødvendig for at få en 30mm figur til at 'poppe' ville nok få Bob her til at se lidt emo ud ;D

Men bedst som jeg mener han er klar til lak giver kunden mig et benspænd -han vil gerne have at der står 'Bad To The Bone' i nakken på ham :o
Jeg er vild med joken men er bekymret for udførslen... Tænker at printe nogle bogstaver, skære dem ud og så male i hullerne...hmm

rosenaa

Whiskey ! Single Malt naturligvis...
Tidligere Smith Legetøj og Hobby - H. Wittrock - Dansk Hobby - Rødovre Hobby - Holmberg Hobby

guapo

Bogstaverne er streget op og der skal flere lag på og en del opretning til, men alt i alt er jeg godt tilfreds med Bob her -han er simpelthen slem helt ind til benet:

Jeg er overbevist om at han ville gøre sig godt i enhver patriots pickup truck:

'Well, ah don' carr' if youse drive stick sweetheart -ain't nobody touches Bob but me, lill' miss' 8)

guapo

Bob er færdig og klar til at deltage i Maleudfordringen:

Selvom han har fået adskillige gang lak, bliver jeg nok ved med at coate ham indtil han bliver hentet for at forlænge levetiden for han kommer nok til at skulle stå mål for en del misbrug... :o

guapo

Blood Bowl platte serveret med en let sprinkling af hvid primer -bon appetit:

Det meste af 2017's hobbytid er gået med andre folks projekter og det har været super fedt og fantastisk at folk har overladt deres figurer til mig ;D

Et af mine hobby-nytårsforsæt for 2018 er dog at færdiggøre flere af mine egne projekter, heriblandt de to BB hold der fulgte med det gamle box-set jeg har haft liggende i årevis.

Dermed ikke sagt at jeg ikke vil male for andre, skulle lejligheden byde sig og mon ikke det kunne blive til et par grønhuder til Mal-en-Orc også... ::)

Peter S

Lækkert med lidt BB goodies.

Hvad mener du med "en let sprinkling af hvid primer"? Har du grundmalet en anden farve først, eller er der områder hvor plastikken ikke er helt dækket?

Har selv tænkt på metoder til at kunne bruge basecoaten mere aktivt end bare være "det lag maling som man maler oven på". Målet for mig er at få detaljer tydeligere frem på figurerne allerede ifm. primeren, da øjnene ikke er hvad de har været (40+ år - det sætter alligevel sine spor hist og pist  :P)

guapo

Hej Peter og tak for kommentaren -jeg elsker at diskutere de finere pointer ved vores alles favorithobby :D

En let sprinkling er netop dét og primeren dækker ikke helt, men formålet er også kun at give overfladen en anelse ruhed, således at grundfarverne sidder bedre fast. Jeg giver figurerne en sort wash efterfølgende for at fremhæve detaljerne (mine øjne er også næsten 40 ;) ).

Ovenstående er min generelle tilgang til primers -altså at de ikke skal dække, men blot give noget for malingen at gribe fat i og det er metoder jeg har set brugt af både Laurent Esposito Mas og Sebastian Archer (Automaton) og andre af verdens bedste.

Jeg ved dog at der er andre, lige så valide, metoder, som f.eks. Dave Soper (en af verdens absolut bedste, full stop!) der slet ikke primer plastmodeller -hans indstilling er at der ingen grund er til at ødelægge en fuldstændig glat overflade og hans resultater kan man ikke argumentere i mod :o  Hans figurer er jo så nok heller ikke beregnet til at spille med...

Den anden ende af skalaen finder man i mange af de gamle Citadel maleguides der beskriver at man (frit oversat): "kan give en 'tur' til hvis primeren ikke dækker helt første gang". Sådan gjorde jeg i de glade 90'ere og det virkede sådan set ok, men jeg finder min nuværende metode bedre til min nuværende maleteknik (tyyyynde lag!).

Her er et lidt mere involveret eksempel, som jeg brugte da jeg malede Thelgar til Benji:

Re: Guapos Glog
« Reply #81 on: 23 August, 2017, 21:44:32

Så er det flotte muskelbundt primed og klar til noget farvelade:

Det er måske lidt svært at se på billedet men det har fået en ret involveret primning:

-En let grå spraycoatning over det hele
-Dernæst en omgang med Army Painter Dark Tone Wash
-efterfulgt af den grå primer igen men kun fra 90 grader og op
-Til sidst en hvid spray fra toppen og ned

Ovenstående metode er især god hvis man benytter tyyyynde lag da man får en 'gratis' toning af farverne på baggrund af den underliggende primer/wash.

And that's how the cookie crumble, Guapo style ;D

Jenova

Quote from: guapo on 13 December, 2017, 10:27:30

Det er en fed figur.

Mht primer så har jeg det helt som dig. Hellere for lidt end for meget. Det er virkelig mange år siden jeg har malet en plastfigur. Det kunne være meget sjovt at prøve uden primer.
Jenova Painting -  Like watching paint dry

Peter S

Tak for beskrivelsen.

Jeg har altid kørt med sort (eller hvid) spray, efterfulgt af samme farve med pensel dér hvor sprayen ikke er kommet ind. Det er især ved sort at det er nødvendigt, da jeg har brugt den sorte som skygger på mange af figurerne. Ved hvid har jeg også gjort det, vel mest fordi jeg har tænkt at man skal have dækket hele figuren med en grundfarve.

Det nyeste jeg har prøvet med en menneskelig model er en hvid drybrush over en sort figur, hvilket gav den ønskede synlighed af detaljer, men som samtidig blev noget "grov" i strukturen. Så selvom jeg fik effekten, så er det ikke noget jeg er helt vild med.

Tror jeg vil prøve med let hvid grunder, efterfulgt af wash. Ved ikke om jeg synes efterfølgende spray er nødvendig, men det må tiden jo vise.

Mit næste projekt regner jeg med bliver Bloodbowl elvere, som skal have lyse fine farver, men jeg må se hvordan det kommer til at gå.

Kommer lige i tanke om at mine Bolt Action tyskere har fået uniformen sprayet på (efter de blev malet sorte), og har derefter fået wash og highlights. Måske kunne jeg helt droppe sort, og bare bruge uniform sprayen som både primer og grundfarve - hvis jeg bare washer lidt mere grundigt bagefter? Så sparer jeg en hel proces! (jeg er meget mere en mal-for-at-spille type end du virker til at være).

Thejs

Quote from: guapo on 13 December, 2017, 10:27:30
Det er måske lidt svært at se på billedet men det har fået en ret involveret primning:

-En let grå spraycoatning over det hele
-Dernæst en omgang med Army Painter Dark Tone Wash
-efterfulgt af den grå primer igen men kun fra 90 grader og op
-Til sidst en hvid spray fra toppen og ned

Det lyder som en kompliceret zenithal priming?
Som jeg har forstået teknikken, er det prime sort, prime grå fra 90 grader, prime hvid fra toppen, men det er måske en meget forsimplet udgave?
Quote from: SonnyNu er det jo heller ikke fordi jeg render og stripper koedet af babyer jeg har fanget i nabolaget.

guapo

QuoteDet er en fed figur.

Dét er det og jeg har én mere liggende takket være et screw-up fra fragt, som jeg gerne forærer væk... hvis man gerne vil male ham (fragt ikke inkluderet!)... :)

QuoteDet er virkelig mange år siden jeg har malet en plastfigur. Det kunne være meget sjovt at prøve uden primer

Glæder mig til at høre hvordan det falder ud -måske vi kan skippe den primer, hehe.

QuoteTror jeg vil prøve med let hvid grunder, efterfulgt af wash. Ved ikke om jeg synes efterfølgende spray er nødvendig, men det må tiden jo vise

Sådan gør jeg oftest også og Grimgor er et godt eksempel herpå hvis du vil se effekten -han fik primer og Army Painter Dark Tone -ingen 'zenithal' primer bagefter, men det fremhæver detaljerne fint:

EDIT: Grimgor fik 2 gange Army Painter Dark Tone hvilket jeg ofte bruger ved mørke figurer
Jeg benytter oftest kun den ekstra 'zenithal' metode med hvid primer når det er en Single Display figur og jeg vil bruge tiden på at male med mange tyyyynde lag :D

Det lyder som en kompliceret zenithal priming?
Som jeg har forstået teknikken, er det prime sort, prime grå fra 90 grader, prime hvid fra toppen, men det er måske en meget forsimplet udgave?

Det er ikke kompliceret :)
Idéen er den samme som når man bruger en sort spray, men jeg bruger sjældent en sådan længere af den simple grund at jeg, som vist ovenfor, nærmest kun 'bestøver' figureren med spray. En sort spraygrunder kræver næsten at man sprayer for at dække, hvilket jeg ikke gør. Istedet bruger jeg en sort wash -idéen og effekten er næsten den samme og jeg er mere sikker på ikke at dække detaljer med et for tykt lag af den sorte...

Thejs

Det danske klima taget i betragtning, er en metode med mindre spray arbejde værd at undersøge. Din teknik skal helt sikkert afprøves :)
Quote from: SonnyNu er det jo heller ikke fordi jeg render og stripper koedet af babyer jeg har fanget i nabolaget.

Peter S

Er Darktone sort - eller mørkebrun?

Jeg bruger GW washes, så spørgsmålet er om man bør bruge Nuln Oil eller Agrax?

Nå, det kan jeg jo også bare prøve mig frem til.