News:

Husk at få skrevet turneringer ind i turneringskalenderen

Main Menu

Vejby's Imperie

Started by vejby, 23 March, 2012, 21:58:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Tore Bolhøj

Prægtige nidder! Knoglepladerne ser virkelig godt ud
"There is no right or wrong in our profession. The present changes the past from moment to moment. Only pray for the future to vindicate your actions."

— Litany of the Adepts, Canticle of the Administrator

vejby

Quote from: Tore Bolhøj on 08 June, 2012, 14:02:06
Prægtige nidder! Knoglepladerne ser virkelig godt ud

Mange tak. De er malet lidt som en gimmick-hær spiller: der er en ting, der ser rigtigt godt og så er resten lidt blah  ;D
Maling 2023: 28/41 modeller

vejby

Og så, undskyld mit franske, men FÅRK! Det er næsten en måned siden jeg postede noget sidst. Og jeg har kun malet to gargoyles (ingen billeder da konen har bortført kameraet).

Jeg må vist indse, at jeg har brugt for meget tid på at surfe efter 6th ed. rygter og for lidt tid på... ja strengt taget alt andet.

Nu har jeg fået bogen, spændingen er udløst og så kan der forhåbentlig blive tid til at spille lidt i den nærmeste fremtid.

Første indtryk er, at busser er bliver knap så hårde. Nu er der rent faktisk belønning hver gang, man glancer i stedet for en million x shaken. Devilfexes bliver lidt mere sexede nu.

Psykers overalt. Men også meget tilfældigt, hvad man får ud af det. Man kan selvfølgelig køre zoanthropes med 2 af de nye powers hver, men hvordan fungerer det så? Må den ene i en unit kaste en malediction mod en fjendtlig unit mens den anden kaster en blessing på en friendly? Det kan jeg sgi ikke lige regne ud, medmindre man bare er ligeglad da ingen af dem er shooting attacks.

Under alle omstændigheder kan man få buffs galore med mange af auto-include enhederne, tilsæt så 1-2 brood lords og man skal nok få nogle af de powers, man gerne vil. Til gengæld opgiver man jo så, det man har, hvilket er lidt trist for zoanthropes, men nu kan de da få en helt ny rolle.

MC'er er blevet bedre, så vidt jeg kan vurdere. Der er kommet større forskel på carnifexen og trygonen, nu hvor 2d6 armour pen er forsvundet kan carnie'ns høje styrke nok bedre komme til sin ret og igen: devilfexes.

Blasts rammer med fuld styrke under hele markeren. Jeg skal nok have prøvet HVC'en af igen, eventuelt med OA-tyrant i nærheden. Det kunne være, at de på trods af -1 på dam tabellen er blevet ok nu.

Der kommer sikkert mere og ovenstående er baseret på pure tankespind, så der skal nok noget praksis til, før noget af det kan tages for gode varer.

vejby

Gah, troede lige jeg havde fundet et lille påskeæg til 'nidderne og en grund til at lave nogle strangleweb-termagants:

1. Tag en kæmpe klump termagants og giv dem de tre stranglewebs, de må have i en 30 mands klump.
2. Rul Enfeeblement på fra Biomancy: -1 til S og T på en fjendtlig enhed.
3. Kast Enfeeblement på alt, der er i nærheden eller ser ud til at ville charge dine termagants næste tur, den varer jo indtil slutningen af næste spillertur.
4. Skyd med dine stranglewebs i din egen shooting phase eller eventuelt i overwatch - det er 3d3 autohits med pinning (som vel stopper et assault med det samme).
5. grin mens din enfeeblede fjende nu vrider sig under tre templates, der også causer pinning.

Det virkede som så smuk en ide (hvis alting klapper med psychic powers osv.) indtil jeg fik kastet et blik i codex: Strangleweb slår mod målets UMODIFICEREDE S :'(

Der er altså stadig ingen grund overhovedet til at tage strangleweb.

Manus

Jeg kan rightig godt lide dine farver her, dejligt mørkt og stadig med noget der lyser op.

vejby

Quote from: Manus on 18 July, 2012, 10:15:29
Jeg kan rightig godt lide dine farver her, dejligt mørkt og stadig med noget der lyser op.

Vielen Danke schön. Det er også sådan, det er tænkt. Mørke og kolde uden at alting nødvendigvis er malet i toner af sort og mørkesort ;)

vejby

Bumbum, så fik jeg prøvet 6th ed.

Det var to 1000pts-kampe for at prøvekøre reglerne. Min liste var fra hukommelsen:

1 Prime med alt muligt gejl
2 hive guards
2 zoanthropes
15 termagants med devourers og spore
12 almindelige termagants
4 genestealers + brood lord
1 tervigon
10 fuldt opgraderede gargoyles

Første indtryk er at det nye regelsæt både er meget lig det gamle og meget forskelligt. Både cc og shooting virker meget som sig selv, men forskellene er kæmpestore.

Random charge length er ikke sjovt. Det er træls at rulle to ettere, når der kun er 5" hen til modstanderen. Så står man der og glaner og venter på at blive blæst væk efter et træk, der i forrige ed. burde være gået lige efter planen. Man får heller ikke vildt meget ud af den potentielt større rækkevidde på 2d6, for man har ikke lyst til at vove sig ud i noget, der sandsynligvis går i vasken og efterlader ens unit ude i det åbne. Det kan være, det ændrer sig, men jeg tvivler.

Overwatch går heller ikke assault lettere og medmindre man kan stikke en karakter forrest til at absorbere/LoS'e wounds ned bag i rækkerne kan man hurtigt miste for meget i de forreste rækker til at kunne nå. Og koret af folk, der siger, man bare skal have en bred forreste række kan godt klappe i, for den løsning er afhængig af favorabelt terræn.

Skydning ligner sig selv, men så alligevel ikke. Wound-allocation virker ok indtil man stikker en karakter med diverse buffs på sig forrest. Så er enheden pludselig enten udødelig pga karakteren eller en ellers ikke så sej karakter er ikke til at tage livet af, selvom den står forrest. Vi skal nok komme til at se en masse misbrug af det system.

Missionerne er ok. Jeg vil ikke sige, de er fantastisk meget bedre end i forrige edition, men de er heller ikke ringere. Secondary objectives er dog smarte, men vi glemte at tænke på dem i den ene kamp, der stod uafgjort på primary (purge the alien).

Psychic powers er...svære. Ja, der er et kor af net-blogs der allesammen siger biomancy FTW til tyranidder, men det er kun indtil, man rent faktisk skal slå tilfældigt på tabellen og indser, at man alligevel skal være meget strategisk for at få de rigtige buffs i kombo'er på sine units samt at den rigtigt skægge buff, iron arm, kun virker på psykeren selv. Hvor fedt er det at buffe f.eks. en brood lord til T8, når  man alligevel ruller mod majority toughness i skydning? Ja, han er immun over for instant death og ja, han bliver stadig torrented af bolter som sagtens kan wounde pga. majority toughness.

Mine 2 zoans fik også stadigt udskiftet deres powers med rul på regelbogens tabel, hvilket i den ene kamp førte til, at de begge havde iron arm og warp speed :o Det var IKKE det, jeg ville have. Jeg glemte selvfølgelig at jeg kunne bytte den ene af dem ud for primarisen, hvilket ville have været meget bedre end warp speed, hvis de alligevel var indenfor assault range. Så kunne den ene buffe iron arm og derved gøre begge mindre sårbare overfor skydning og den anden kunne have gjort noget nyttigt. I stedet endte de med at slås med en librarian i 2-3 runder og ellers bare være spild af tid. Det er selvfølgelig kun et første indtryk, men jeg tror jeg skal være mere overvejet i mit valg af, hvilke modeller, der får powers fra regelbogen og hvilke, der beholder deres egne.

Tervigonen var et hit, men det er så også første gang, jeg bruger en. I begge spil blev den holdt meget godt i live af endurance, som nok er en rigtigt god power, HVIS man får den. Life leech eller hvad den nu hedder var derimod ligegyldig.

Reserves. Igen noget der virker som sig selv, men det +1 man nu har på slaget i forhold til 5th ed. gør en kampe forskel. I begge kampe kom mine devilgaunts i pod ned i tur to, hvilket var for tidligt. Enten kunne de droppe ned bag modstanderes tanks og glance 1 til døde og så dø turen efter eller også kunne de droppe ned tæt på støtte fra resten af hæren og dermed være relativt langt fra fjenden og isært fjendens tanks rear armour. Jeg ville i begge kampe have foretrukket dem i tur 3, men det kan være det ændrer sig ved højere points.

Genestealerne var en bunke røv og nøgler. Jeg ved godt, de var minimumstørrelse, men de gjorde intet. Sammenlignet med devilgaunts vil jeg egentlig hellere have gauntsene. Jeg ved godt, de ikke har rending og ikke kan tage tanks forfra, men i det mindste har de en effektiv rækkevidde på 24" med move+skydning og de mejer de meste infantry ned alligevel.

Overordnet virker det på mig som et lidt bedre system, men det er ikke revolutionerende. Det er en opgradering indenfor det samme paradigme med dets fejl og mangler, ikke en grundlæggende ændring.

vejby

Fredag aften og her sidder man og uploader billeder og blogger på PF.... Tsk, man er godt nok gået hen og er blevet nørdet (gammel).

Anyway, jeg lovede vist et par billeder af gargoyles:

Jeg er betydeligt mere tilfreds med de to her end med den første jeg malede, men der mangler stadig syv for at kunne lave en minimumsenhed og motivationen er i bund ovenpå de sidste par kampe da de suttede ret meget.

Til gengæld kom der motivation til at samle ka'len her:

Han er stadig under opbygning, men efter at have brugt en trygon som proxy så måtte jeg jo hellere komme i gang. Da jeg har intentioner om at kunne bruge modellen både som tervigon og t-fex skal den have en ordentlig bunke magneter nedfældet i GS i diverse led, så det tager lidt tid. Til gengæld er selve kittet en fornøjelse at arbejde med. Jeg er ikke meget for den æstetiske side af modellen, men GW er sluppet rigtigt godt fra brugervenligheden da de designede den.

vejby

Ahh, udsmidning og nostalgi....

Grundet sommervarmen og en masokistisk trang til at genspille hele Mass Effect serien har jeg fået lavet lige nøjagtigt ingenting på hæren. Til gengæld blev jeg i dag tvunget ud i en af husejerens hårdere pligter: oprydning i gemmerne.

Og nej, det betyder ikke, at jeg har smidt de 4+ MC'er, 50-60 gaunts og diverse ubrugelige warriors, der ikke er hverken malet eller pillet af spruen, og andet modellignende ud. Nej, det betyder, at jeg var nødt til at sortere i mine gamle WD for at gøre plads til nyere (og andre) blade.

Resultatet blev omkring en tredjedel af alle min WD'er i papircontaineren (man sorterer vel vel sit affald:)) og plads  til nogle måneders abonnement på alt muligt andet. Hele øvelsen fik mig dog til at kigge lidt kritisk på både WD og mit hobbyforbrug generelt.

Ikke overraskende så er de blade, jeg valgte at beholde, gamle. Meget gamle. De er tilbage fra dengang Mike et-eller-andet skrev om Fantasy. Et system, der altid har sagt mig hat, men han skrev så morsomt og indlevende om hobbyistens kvaler med maling, familie og spil, at det blev relevant alligevel. De er fra dengang, fluff ikke var helt ude proportioner og hvor battle-reports blev nedfældet tur for tur. Kort sagt, fra dengang hvor WD var noget værd. Af nyere blade har jeg kun gemt dem, der har direkte relevans for mig eller spillet, dvs. tyranid-udgivelser og grundsætsudgivelser Alt andet af nyere karakter, som ærlig talt var noget møg, er røget ud.

Generelt for mit hobbyforbrug kan jeg se, at det, der får mig til komme tilbage er hyggen vennerne, som også går igen i de gamle blade, de lidt skæve personligheder, man møder i miljøet, og glæden ved at male noget, der ser ordentligt pænt ud. Rent instinktivt er det også de ting, jeg har søgt at få ud af spillet gennem mange år, men det er lidt skægt at få det bevidstgjort gennem en udrensning af de rent PR-orienterede nyere WD'er overfor de gamle hobby-orienterede. Og det har også givet mig nogle fornyede argumenter overfor konen, når hun engang imellem kommer med en pegefinger og antyder, at den der plovmand eller tudse kunne været brugt på noget mere par-orienteret og "relevant" ;D

Anyway, det var lige en sludder for en sladder fra en mand, der nu har udskudt pladsproblemerne en lille smule igen.

Lucozade

Blade kan du bare smide i min retning.:)
Ligestilling JA TAK!
Flere kvindelige blottere

vejby

Hmm, ja. De er desværre bare røget ud, men du kan selvfølgelig godt få nogle af de andre blade, der ligger og flyder over i magasinholderne.

Jeg fik forøvrigt aldrig noget svar på, hvad der inspirerede din fine grønne raider.

Lucozade

Ligestilling JA TAK!
Flere kvindelige blottere

vejby

I'm not dead....

Jeg har bare ikke haft noget at vise frem i et langt styke tid, fordi jeg ikke tør lakere ting i frost og fugt. Det ville jo være ærgerligt at blære sig med nymalede modeller bare for at spolere dem med en gang frosty the snowman-look lakering.

Til gengæld har jeg gået og overvejet en ny liste, som mådke kunne være lidt sjovere end den nuværend:

HQ
Flyrant med 2x TL devourer + old adversary

Elites
3 x hive guard
2 x hive guard
2 x zoanthropes + spore

Troops
15 x termagant med devourers + spore

15 gange termagant

Tervigon med AG, TS og begge extra powers

Tervigon med AG, TS og begge extra powers

3 x Warriors med devourer og ST + barbed strangler

3 x warriors med devourer og ST + barbed strangler

Fast attack
10 x gargoyle med AG, TS

Heavy support
2 x biovore

Tyrannen skal flyve med gargoyles som cover indtil den laver noget grimt på fjenden. Gargoyles er udstyret til at kunne nappe små enheder i cc, hvis de overlever så længe, også hjulpet af old adversary fra tyranten.

Tervigons skal det, de nu gør bedst, i.e. tage mid-field og oversvømme med units. De almindelige termagants skal være bubblewrap og/eller dø horribelt. Tervigons kan også vælge at rulle for psychic powers, hvis jeg skulle være i humør til det. Under alle omstændigheder skulle de gerne mose fremad og give lidt forvirring i fjendens target priority i forhold til tyranten.

15 termagants med devourers er selvmordsbombe eller støtte til tyranten, helst efter den har poppet en transport. Old adversary skulle gerne hjælpe dem med at rydde hele enheder af vejen, hvis jeg placerer dem med tyranten.

De to broods med warriors er ment som objective holders, babysittere for hive guard og biovores, opportunity "snipers" med deres stranglers mod infantry og generelt bare low-profile fearless troops.

Biovores er med for at nå ud til infanteri langt væk. Barrage skulle være da bomb (tøhø) nu om dage og jeg savner temmelig meget at have noget at skyde med. Mod visse modstandere vil de igen give target priority-issues da de kan skyde fra tur 1 og derfor burde være en prioritet med GEQ

Zoanthropes: tja enten til selvmordsbombe på en landraider, synapsestøtte, hvis noget skulle være kommet udenfor rækkevidde, oprydning i MEQ-squads efter deres transport er pillet eller generel skæg og ballade med psychic powers. De har mange muligheder og med sporen kan de komme frem uden de store problemer.

Hive guard, tja flere T6 wounds og target priority. Og så selvfølgelig deres S8-kannon som ikke kræver LoS, hvis de er indenfor synapse (hej warriors).

Der vil være nogle hære, jeg ikke har den store chance imod, især DE eller E flying circuses, men jeg har svært ved at se, en tyranid-liste for mig i det hele taget, som ikke vil have problemer der.

Der er 6 enheder med synapse/shadow in the warp, så jeg burde kunne holde mine tropper under kontrol og muligvis genere psykers lidt senere i en kamp. Der er 14 kill points, plus det, tervigons spawner, hvilket måske er til den høje side, men man kan jo ikke vinde hver gang.

Hvad tænker I om listen? Er den ringe, kedelig, all-powerful og ostet eller bare ok?

Omalley69

Quote from: vejby on 20 January, 2013, 17:08:49
E flying circuses, men jeg har svært ved at se, en tyranid-liste for mig i det hele taget, som ikke vil have problemer der.

Jeg har svært ved at se eldar klare sig imod flyvende monstre. Impalercannons boller deres dyre skimmers, og de har nitten skydning der wounder en iron arm flyrant.
Eldar kan lukke ned for dine biomancy powers (men hvis du får iron arm af så er det kun selvmords fire dragons der har chancer). Det burde være walkover med nids imod eldar. Hvis du ellers stiller et par monstre, lidt impalercannons og 2 flyrants..
Ham de kalder Dr. Sloppy Moist!         
-------------------------
(????)?????*(???
-------------------------            ¯\_(?)_/¯

vejby

Quote from: Omalley69 on 21 January, 2013, 10:19:22
Quote from: vejby on 20 January, 2013, 17:08:49
E flying circuses, men jeg har svært ved at se, en tyranid-liste for mig i det hele taget, som ikke vil have problemer der.

Jeg har svært ved at se eldar klare sig imod flyvende monstre. Impalercannons boller deres dyre skimmers, og de har nitten skydning der wounder en iron arm flyrant.
Eldar kan lukke ned for dine biomancy powers (men hvis du får iron arm af så er det kun selvmords fire dragons der har chancer). Det burde være walkover med nids imod eldar. Hvis du ellers stiller et par monstre, lidt impalercannons og 2 flyrants..

2 flyrants bliver det ikke til. Det er simpelthen for dyrt. Kommentaren omkring flying circus kommer af dårlige erfaringer mod en modstander med en Saim-Hain hær, der konsekvent flyver i cirkler omkring mig. Impaler cannons vil hjælpe lidt, men jeg ved endnu ikke hvor stor effelt det har.

Og så er jeg kommet i tanke om, at jeg ikke tænker på flyranten som et FMC endnu men snarere bare som jump pack unit. Gargoyles kan nok ikke følge med flyranten ret længe, medmindre jeg holder den i kort snor. Men de kan selvfølgelig agere cover for den i tur 1/2 alt afhængig af, hvordan kampen starter.

Omalley69

Hvis du kører flyrant som flying monster så fucker du eldar rimelig grumt. Det kan slet ikek betale sig at lade gargoyles giver ham cover når alternativet er at fjenden kun rammer ham på 6ere.

Impalercannons er dernæst en kæmpe trussel imod energy field skimmers. Intet jink save, og s8. Whats not to like?
(????)?????*(???

vejby

Quote from: Omalley69 on 21 January, 2013, 12:15:19
Hvis du kører flyrant som flying monster så fucker du eldar rimelig grumt. Det kan slet ikek betale sig at lade gargoyles giver ham cover når alternativet er at fjenden kun rammer ham på 6ere.

Impalercannons er dernæst en kæmpe trussel imod energy field skimmers. Intet jink save, og s8. Whats not to like?

Jeg bliver jo helt glad og varm om mit hjerte, når du siger de tpå den måde ;D

Nej, jeg kan godt se, at gargoyles kommer til at være mindre brugbare i den konstellation. Til gengæld vil jeg gerne have dem med stadig, men måske jeg skulle se, om der kan findes 40pts til 5 mere, så de ikke bare er på minimum unit size. Tervigonsene kunne måske klare sig med en mindre power hver og så måske pille 2 termagants ud af uniten uden devourers.

Omalley69

Du kan godt nøjes med catalyst på tervigons. Så er du sikker på at kunne lægge feel no pain på din flyrant i tur 1. Tyranten skal dog skifte sine to powers til biomancy.
(????)?????*(???

Jeppe Sejer

Hvad er det i grunden for en blå du har brugt på dine gargoyler?

Leger lidt med nogle idéer til et Necron tema, som ikke er så forfærdeligt langt fra dit 'nid tema.
Quote from: Player1 on 28 October, 2010, 15:47:36
Da jeg fandt de videoer var jeg inde i en periode hvor bumser på brysterne var det nye analt!
- Regelrytteri er ligesom at prutte. Hvis du presser for hårdt, lukker du bare lort ud.

vejby

Det er Midnight Blue iblandet omkring en 7-8 del hvid og sort samt lidt red ink. Det er malet på sort grunder. Derefter er de malet med space wolves grey bortset fra de dybeste revner og så er der 1-2 washes med den første blå i stærk fortyninding.

Det tager ikke ret lang tid og er ikke ret trælst :)

vejby

Hmm, havde to 1500pt kampe mod Chaos Marines i weekenden. Det gik ikke godt.

Min liste var:

1 flyrant

2 hive guards

10 ymgarls

3 zoans i pod

1 tervigon

3 warriors

15 devilgaunts i pod

10 gargoyles

2 x 1 biovore

Modstanderen havde i første spil 2 blob cultists, 1 DP, en helldrake, en Land raider, 20 noise marines og 2 x 1 obliterator.

I andet spil byttede han land raideren ud med en rhino, 6 grupper cultister og nogle marines med skyfire på fire ML og tog derudover en ekstra prins med.

I begge kampe gik jeg ned på ikke at kunne pille hans flyer og DP ned. Helldraken ryddede op i små bæster og prins/prinser pølede alt hvad de rørte ved i cc. Med I9, black mace, fleshbane og cursed havde jeg intet, der kunne røre den.

Lektioner, jeg kan tage med:

1. 1 helldrake og en daemon prince mod en flyrant er ikke fair.

2. 1 helldrake og TO daemon princes mod en flyrant er slet ikke fair!

3. Jeg mangler lash whips til at tage ting med høj initiativ i CC (f.eks. daemon princes)

4. Zoanthropes med et mix af psychic powers kan være skægge. Modstanderen mistede en DP på en combo af powers som først pillede fearless af ham og derefter tvang ham til at tage et morale check. Hen fejlede og flygtede af banen  8)

5. Hell draken er træls, men jeg skal huske at en flyrant med skyfire og dobbel TL devourer burde kunne pille den ned, når jeg kan skyde på rear-armour.

6. Biovores er skægge, men de virker kun optimalt mod store grupper.

7. Jeg skal have en flyrant mere.

8. Ymgarls er skægge med deres deployment, men de er ikke meget bedre end almindelige stealers i cc. Vil mene, at de nok ikke er pengene værd uanset deployment.

9. Jeg skal have en flyrant mere.

vejby

Jeg skal til turnering - 1500pts og vil tage følgende liste med:

1 Tyrant - wings 2 x TL devourer (warlord), leech essence, paroxysm
1 Tyrant - wings, TL devourer, bone sword + lash whip, leech essence, paroxysm

2 x hive guard

2 x zoanthrope i pod (skifter psychic powers ud alt afhængigt af modstanderen)

15 devilgaunts i pod

1 x tervigon, catalyst, onslaught (skifter igen ud afhængigt af modstanderen, men det bliver nok tervi'en der oftest vil skifte ud)

10 termagants

3 x warriors med ST og devourers, 1 med barbed strangler.

10 gargoyles med AG og TS

2 x 1 biovore (det er et killpoint ekstra, men til gengæld også en ekstra mulighed for at snipe i forhold til en unit på 2)

Mine tanker er, at de to tyrants burde kunne pøle 1-2 flyvere rimeligt let, især hvis de kan komme om bagved. Derefter kan de rydde op i diverse irritationsmomenter rundt om på banen - enten med skydning eller i cc.
Af samme grund vil jeg være temmelig påpasselig med at bytte deres powers ud, da leech essence er gratis, fungerer bedre end regeneration og ikke afhænger af at få rulle heldigt på en tabel, som "guldpowersene" gør. Den har så andre issues med høj T, men mod xenos burde den være en guldgrube så længe jeg kan overleve fra tur til tur. Paroxysm er også temmelig god, hvis man tænker efter BS 1 og WS 1 gør en kæmpe forskel for, hvor godt folk rammer. Har din modstander sky-fire på sine XXX? Giv dem paroxysm og de er tilbage ved at ramme på 6'ere.
Den ene tyrant har en lashwhip ene og alene fordi, der findes ting med langt højere I end den selv, som ikke umiddelbart går ned overfor AP- skydning, uanset mængden. Den whip burde kunne gøre kampen lidt mere lige og det "manglende" shooting attack i forhold til den anden kan passende bruges på enten vector strike eller psychic shooting attacks.

Alt andet er sådan set enten distraktioner eller objective holders med undtagelse af zoanthropes og devilgaunts. De skal bruges sammen til at hærge enten en svag flanke eller modstanderens baglinje.

I princippet synes jeg faktisk selv, det er en lidt tynd liste med lidt for få modeller, men på den anden side er en enkelt tyrant med vinger for lidt, hvis modstanderen kommer med mere end en flier/FMC slev. Og så vil jeg gerne have dem prøvet af sammen helt generelt.

Om det bliver 'nidder 8) eller nitter :-[ må tiden vise.

vejby

Det blev vist primært til nitter....

Første kamp af tre var mod en Chaos-hær med en Khorne-lord, 8 spawns, så vidt jeg husker, 5 oblits, og 4 x marines i hver sin rhino samt en Helldrake, spillet af en ganske flink mand ved navn Jacob. Jeg begynder at tro, at Helldraken er ligesom HQ: man skal tage mindst en.

Anyway, deployment var på den lange led og der var et objective i midten.

Kampen startede egentlig fint nok med at alle fire rhinos gemte sig bag en stor ruin mens de 5 oblits stillede sig på forskellige etager i den med en enkelt udenfor. Spawns samt lord gemte sig i bunden af ruinen.

Min tervigon, hive guard og termagant samt to flyrants gemte sig bag en fin stor bakke overfor og gargoyles legede cover på toppen. Flyrants fløj ud for at sprøjte orme i alle retninger ved første chance. Ligeledes kastede spawns sig fremad for at tygge i termagants. Flyrants fik dog smidt hele hærens ild i hovedet og den ene bukkede under efter temmeligt mange klarede grounding tests mens den anden var lidt forvirret over at miste halvdelen af sine wounds samt hans buddy. Til gengæld brugte spawns ubehøvlet lang tid på at tygge i termagants med poison fra deres mor og spawnsene endte da faktisk også med at dø til sidst. Men kun fordi mor blev ved med at spawne godt.

Det hele endte lidt da den anden flyrant forsøgte at flygte om bag cover og sine zoan-buddies til at smadre en rhino så den kunne life leeche nogle wounds tilbage. Rhinoen døde, men life leech fejlede bravt og så var der ikke så meget tilbage at gøre. Kampen stoppede tidligt med et rush mod objectives. Vi blev enige om, at jeg tabte med et point som tingene stod på det tidspunkt, men havde haft mulighed for at spille videre, var det gået mere ned ad bakke.

Lektier: spawns er ikke farlige. Så længe ens mor har gustne kirtler i nærheden og kan blive ved med at spawne flere termagants.
Hive tyrants er skrøbelige og kan ikke holde til bare at blive kastet fremad.
Det er sjovt at slå for at ramme med 15 devilgaunts, men de skal placeres rigtigt. En Rhinomur uden adgang til en bagende er usårlig.
Helldraken er ren snyd.

vejby

Den anden kamp var mod en anden Chaos -hær, dog noget anderledes. Der var den åbenbart obligatoriske helldrake, men der stoppede ligheden også. Der kun 2-3 spawns, 4-5 grupper kultister, 1 rhino, nogle marines med lede flakk-missiles, to deep strikende oblits og så to flyvende daemon princes, den ene med the black maze og den anden med alt muligt snyd via mark of tzeentch.

Opstillingen var på de korte bordkanter of missionen var purge the alien.

Kampen forløb meget kort ved at tervigon + termagants ikke lavede andet end at gå i cover og smadre en enkelt oblit, der deep strikede ned i min baggård. Derudover var de mål for helldrakens opmærksomhed senere i kampen.

De to flyrants fløj fremad for at tage kampen op mod de to daemon princes og eventuelt helldraken. De var også heldige og lave first blood på rhinoen. Et af kampens højdepunkter bestod i fri skydning med 18 TL devourer skud mod helldrakens bagdel. Nedturen kom så da det resulterede i et helt mistet hull point, som den da selvfølgelig prompte regenererede i turen efter.

Et andet højdepunkt var en kamp mellem min ene tyrant og tzeentch prinsen. Pga lash whip slog jeg først og da prinsen havde T5 lavede jeg smash attack på ham. To angreb ramte og nedturen kom, da han klarede begge invul saves. Min tyrant døde derefter prompte til nærkampsprinsen :-\

Hive guards, biovores og warriors stod og hyggede i en rimeligt central ruin og skød alt hvad de kunne, men de var rimeligt ligegylde i kampen.

Pga. tid endte kampen egentlig før mine zoanthropes kom ind, men pga venlig modstander tog vi et lille efterspil, hvor de ryddede den anden oblit af vejen. Resultaten blev derfor uafgjort da mine to tyrants trods alt havde gjort nok skade til at hive lidt killpoints hjem oven i det, jeg fik på oblits og first blood. Og så skal der da honourable mentions ud til termagantsene, som på trods af rimeligt meget opmærksomhed kun afleverede et killpoint.

Lektier:
Jeg gider ikke Helldrakes og daemonprinces.

Jeg er ikke god nok til at få alle elementer af hæren med i kampen. Hvis jeg havde rykket hive guards, tervigon, biovores og warriors frem, kunne deres skydning m.m. måske have givet nok til 1-2 killpoints mere. Modstanderen brugte alligvel stort set al skydning på tyrants, så de ville have haft rimeligt med fred til at gøre deres ting.

princelarming

Hvordan går det med malingen af dine kære små blå??

Min blog - Alt males grønt!
Projekt 2025 status: 0/51
Quote from: Troels S on 01 July, 2019, 15:08:30[...] 40K århus er ikke en afdæmpet forsamling [...]