Dybdals førsøg på at blive en bedre maler! 24/5 han er færdig!

Started by Dybdal, 07 May, 2013, 22:12:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dybdal

Som nogen af jer ved var jeg jo med til The Fang i år. Det har virkelig forhøjet min interesse for at blive en bedre maler. Dette forsøger jeg nu med at male en figur som ikke har noget med mit nuværende projekt at gøre. Nemlig en Imperial Commisar Lord.
Har valgt ham af flere grunde. Først så er det en 40k figur, altså noget jeg kender til i forvejen. Dog ikke noget power armor da man jo skal prøve noget nyt en gang i mellem. Og så er det en PISSE fed figur. Det giver jo en en god grund til at male den ordentligt.

Har med vilje ikke givet ham en bare endnu da det ikke er i fokus lige pt. Jeg skal bare male!

Aftenens arbejde har resulteret i et færdigt ansigt. Jeg tænkte med at starte med det da det er noget jeg stadig kender godt til og synes jeg er ganske god til. Jeg har dog givet den mere gas med flere lag highlights og flere tyndere lag shading. Har også prøvet at male hans markante underlæbe op uden af det skal ligne læbestift. Og til sidst har jeg prøvet at male ham mørk under øjnene for at give ham et lidt "udkørt" look. At han ikke får sovet ret meget fordi han jo slås :P

Her er et bare super close ups som jo for mig til at smide figuren ad helvede til for nu kan jeg se alle mine fejl :

Det sidste billede er nok det billede der bedst viser hans hud tone.

Kom gerne med kritik og kommentar. Kommer nok ikke til at rette det store ved det, med mindre i nu kan sige jeg er helt ved siden af.

Dalamar

Jeg synes du har ramt hudtonen rigtig flot og læben ligner ikke læbestift, hvilket selvfølgelig er vigtigt. Jeg synes dog at øjnene er for store, både selve øjet, men også pupillen, det giver ham sådan et chokeret udtrykt, hvilket jeg går ud fra ikke er meningen? Ellers super godt, og fedt projekt du har kastet dig ud i med at blive en bedre maler

Warden

Det øverste billede af ansigtet er virkelig godt, det ligner sgu the real deal!

Dybdal

Quote from: Dalamar on 07 May, 2013, 22:34:51
Jeg synes du har ramt hudtonen rigtig flot og læben ligner ikke læbestift, hvilket selvfølgelig er vigtigt. Jeg synes dog at øjnene er for store, både selve øjet, men også pupillen, det giver ham sådan et chokeret udtrykt, hvilket jeg går ud fra ikke er meningen? Ellers super godt, og fedt projekt du har kastet dig ud i med at blive en bedre maler
Hmm.. Kan godt se det ser lidt stort ud. Synes dog ikke han ser sådan chokeret ud når jeg kigger. Kan være de super sized billeders skyld.
Men tak for kritikken.

Og der arbejdes langsomt videre! nu det hattens tur!

Dexo

Det er dejlig at høre at du har fået "blod på tanden" efter The Fang :)

Det kan dog være lidt svært at bedømme ud fra dine billeder hvordan det ser ud i virkeligheden (Jeg var positivt overrasket over dine templars i forhold til hvordan de ser ud på billeder)

Lidt kritik skal du jo også have :)

1. Øjet virker som om det stirer og det er fordi din pupil er for lille, prøv at få den til at rører både toppen og bunden af øjet.
2. Hud farven er god, men endnu flere lag/highlights ville ikke skade, det virker lidt grovt.
3. dine sår og læben kunne godt bruge lidt mere dybte, prøv at blandet noget mørk lilla farve i den fave du har brugt.

Det er mine umiddelbare råd, men de skal jo lige tage med et gran salt da jeg jo ikke har set figuren i virkeligheden :)

Dybdal

Ja the Fang har virkelig fanget min lyst til at male bedre.. Også for at have lidt andet at male en bare samlebånd:P hvor jeg rent faktisk kan male dét som jeg har lyst til og virkelig nyde dét..

Flere lag.. Tja dét kunne godt ske. Selvom dét er overhovedet ikke muligt at se grovheden med fingrene så at sige.
Øjnene er jeg sku bange for at fucke op hvis jeg prøver igen så vil helst undgå dét. De er absolut ikke nemme at komme til under den hat.
Lilla siger du til læbe og ar.. Dét kunne godt ske. Jeg har lavet lidt på arene siden billederne. Skal lige have malet lidt mere før jeg laver en update.
Der vil jeg tage billeder fra en mere normal længe fra figurern så i får et lidt bedre syn på hvordan den ser ud for mig..
Men tak for tipsne! De ska da prøves:P

the damned artificer

Synes det er fedt at du tager handsken op og gør en indsats for at forbedre dig, og jeg vil da godt lige komme med et par pointers også.

Synes som udgangspunkt asigtet fungerer ret godt, men det er enten på grund af en underlig støbning eller en dårligt skulpteret figur at den side af ansigtet som vender ind mod hans skulder ser ud som om den er sunket sammen, det er ikke optimalt (og af gode grunde ikke din skyld) men heldigvis noget man ikke rigtigt ser på figuren alligevel.

Øjet fungerer fint synes jeg, det er bare før langt, og jeg ville male lidt mere øjenlåg på som i dette eksempel hvor jeg lige har tegnet et ind :P
Det giver ham et meget levende udtryk, og må sige mig uenig i Dexo's påstand om at pupillen er for lille, for han får hurtigt et meget stort øje hvis den bliver større. Jeg er personligt begyndt at male øjne mere i stil med det du har gjort her da du slipper for drag queen looket, og øjnene ser mere ægte ud.

Huden har nogle lidt grove overgange, det kunne du evt. træne lidt i at slippe for, brug evt. billeder af rigtige ansigter som reference .

All in all så bare klø på, man lærer bedst af sine fejl så rod din bitsbox igennem for leftover hoveder og mal nogle af dem, det er god træning, og så kan det jo være de ender med at få en krop på et tidspunkt hvis du bliver glad nok for dem.

I'll creep back into the shadows and keep a watchful eye on you....

Dybdal

Ja hovedets støbning fik jeg først set var lidt galt da jeg begyndte at male ham. Men da dét er helt der inde hvor dét er svært at komme ind med penslen så tænker jeg.. What the hell.
Jeg har lige hurtigt smid lidt mere maling i ansigtet på ham og givet ham et øjenlåg. Dét hjalp. Og fik også fik ham lidt tynde lilla washes på ar og læbe. Dét har sku givet ansigt lige lidt mere spil så at sige.
har givet ham i tynd glaze af grund hudfarven for at gøre nogle af overgangene mere smooth.. Så håber ved næste update dét har hjulpet. Dét mener jeg det har.

Men tusind tak for den gode hjælp drenge ;) dét er meget værdsat!

Dybdal

Så er der sku sket noget siden sidst. Jeg har fået givet ham en malet hat, skuldre, brystplade og halv kappe. Synes selv det skrider ganske fornuftigt fremad. Ansigtet har fået lidt rettelser af la det der blev foreslået, lidt lilla wash til ar og læbe og han har fået et øjenlag. Det er lidt svært at se på dette billede da det er et standard full figure Picture.

Men i skal da se billedet ikke?

Mit forsøg på NMM synes jeg er gået rigtig fint. Sølvet synes jeg ikke er blevet lige så god som guldet men det er nok pga det er dekorative ting guldet er malet på hvilket gør det lidt nemmere. Der er mindre plads at lave fejl på.

Men hvad synes i?

the damned artificer

Jeg er MEGET imponeret ;D Det ser super godt ud, det er sgu et helt hæderligt forsøg på NMM som du godt kan være rigtigt stolt af :D

Glæder mig til at se hvordan du tackler det sorte, det er altid en udfordring og der er flere måder at gøre det på (og der er meget delte meninger om hvad der er den rigtige approach)

Jeg vil foreslå dig at lave/anskaffe dig en lille plinth til ham som han kan stå på når du er færdig, evt. smid Frederik en PM da han plejer at kunne hjælpe i den afdeling. Du skal også sørge for at gøre lidt extra ud af basen, det fortjener sådan en fin model ;)

Dybdal

Mange tak. Jeg er også selv ganske imponeret selv. Havde ikke regnet med dét gik så godt. Har kigget på massere af guides og tutorials men dét har stadigt virket meget svært. Dét er dét også! Dér skal ikke meget til før dét enten er for lyst eller for mørkt eller dét slet ikke ligner metal.

Jep at male sort er som at gå til lægen. Går du til den ene får du et svar og går du til en anden får du et tredje svar:p
Jeg har tænkt mig at male dét lidt... Specielt. Hvis man kan sige dét.
Teknik mæssigt har jeg tænkt at gøre mere ud af dét end normalt selvfølgelig. Med mere realistiske highlights i forhold til lyset(oppefra). Farvemæssigt bliver til en slags brunlig agtig sort han får på buksee og arme, hvor støvler bagsiden af kappen får den mere kendte med Shadow grey og space wolves grey. For simpelthen at skabe noget farve spil i dét sorte og få støvlerne til at ligne nypusset læder. Om dét så gør dét dét finder vi ud af.
Jeg har allerede prøvet Shadow grey og space wolves grey af på bagsiden af hatten og synes dét blev ret godt. Men dét kan du af gode grunde ikke se da jeg glemte at tage billede af dét.

Jeg har efter billedets upload netop lavet en base til ham. Dét er blevet en simpel GW basing resin kit oven på basen med sten added. Har aldrig været den store base bygger da jeg synes hurtigt dét stjæler fokus fra figuren.

Dybdal

Så blev jeg sku færdig med ham.
Da jeg nu har brugt så meget tid på ham har jeg valgt at give den et ekstra notch! Lånte lige min kærestes spejl refleks kamera og smed ham også på en display base venligst solgt af Frederik.

Ikke så meget snak. Flere billeder!

Det sidste en flygtende Guardsman ser :P

Nogle af billederne er ikke så super da der er lidt meget skær fra belysningen. Nogle uheldige skygger og uskarpe områder desværre også.
Men der er masser af billeder, med close ups.

Det var super sjovt at prøve at male til. Har lært meget og det er absolut ikke sidste gang det er sket!
Håber i synes om det! Jeg føler i hvert fald jeg har overgået mig selv(uden at lyde selvglad!)

PS håber at køre forbi Dragons Lair imorgen og hører om de ikke vil have ham udstillet i deres glasmontre et stykke tid.

kvasi

hvordan ser han det, hvis han løber?
desuden er hans sværd skævt :P

ej, spø til side....det ser pisse godt ud  ;)

leahciM

Rigtig flot resultat  :)

Fedt billede det sidste.
Jeg kan dog ikke helt se den effekt du skrev om at lave på hans bukser/det sorte, men måske det bare er mig eller billedet.

Thumbs up herfra i hvert fald!

Dybdal

Ja hans sværd har jeg forsøgt at rette til mange gange med varmt vand efterfulgt af koldt. Men til ingen nytte desværre.

Det på bukserne er til dels billedet og min egen skyld det ikke helt er der. Da jeg først kom igang med det blev jeg i tvivl om det ville fungere så jeg nedtonede det måske en tand for meget.

Men mange tak for rosen :D

the damned artificer

Det ser super godt ud Claus! Det er by far den bedste figur du nogensinde har malet :D

Når det så er sagt, så skal du lige have et par konstruktive ord med på vejen også ;)

Lak.... Hvorfor Claus? jeg kan forstå du ville bruge det på en figur for at understøtte noget som fx blankt lædder, men det er en udstillings figur så jeg synes det faktum at den har fået hvad ligner en omgang purity seal ødelægger det flotte finish du har brugt tid på at skabe og til ingen verdens nytte da den ikke har brug for et beskyttende lag lak hvis den ikke skal håndteres på et spillebord :) Jeg vil foreslå dig at anskaffe dig en mat, gloss og satin lak du kan pensle på, så du har mulighed for at kontrolere overflade shine og udligne dit finish på bestemte områder istedet.
En anden ulempe ved satin og gloss lak er at den afslører hvor man har været lidt sjusket i sine overgange og hvor ens linjer ikke er helt rene da den ændrer farvelagenes overflade og det har indvirkning på farvens intensitet (ligesom at ting ser anderledes ud under vand - samme princip) og så er det ikke altid det som så ud til at være highlighted godt før lak, bliver ved med at se godt ud efter en gang satin lak.

Så er der basen, den blev bedre end det du viste mig idet du har integreret den godt på plinten, men det er rigtigt meget en "spille" base hvis du forstår hvad jeg mener. Den er meget grov og forenklet, og ser utroligt unaturlig ud i mine øjne, det ligner mere en realm of battle tile end et rigtigt sted han står. Den lever slet ikke op til den standard du sætter med figuren som er vildt godt malet. Og så igen den lak, det får basen til at se meget plastik agtig ud og det hele blender sammen da den har det samme "sheen" som resten af figuren og plinten for den sags skyld.
Lidt mere farve variation (fx en anden farve sten) og så ikke så kraftigt drybrushed sand kunne hjælpe meget. Lidt tørpigment til at give det et lidt støvet og mat look ville også fungere rigtigt godt. Finere sand kan også gøre meget ved en udstillingsbase.

Men som sagt, selve malearbejdet på figuren er jeg meget imponeret af, det er lige i skabet efter min mening, de andre ting er vaner fra spilfigur maling som jeg vil foreslå du arbejder på at gøre anderledes til andre showcase projekter da du tydeligtvis har potentialet ud fra dit malearbejde ;) Så bare klø på!

Dybdal

Well man skal vel lære noget hele tiden.
Min tanke var at selvom han ikke skal bruges til spil så skulle han vel stadig beskyttes :P Men kan da godt se at han nok skal have lidt matt lak nogle steder. Det ser dog ikke så slemt ud i virkeligheden.
Spillebase? Ja det kan vi nok blive enige i. Som sagt flere gange er jeg ikke en haj angående baser og kan se jeg skal øve mig mere på det område.

Dette var bestemt ikke mit sidste forsøg på at male bedre. Hvad det næste bliver? Det ved jeg ikke endnu. Hvornår? Vides heller ikke endnu. Men det skal nok komme. Også skal der arbejdes på nogle af de ting som kunne forbedres. Og selvfølgelig alt det andet :D

Men tusind tak for kritikken og rosen :D

the damned artificer

Jamen det skal man da  8) Forsøger også konstant at forbedre mig, og synes helt klart vi skal få arrangeret nogle maledage hvor vi kan sidde nogle stykker og nørde med farvelade :P

Synes helt klart du skal gå den efter med noget mat lak ;) Og så tager vi det med baser løbende over de næste par projekter :D

Sigmaril

For what it's worth, så synes jeg at basen passer rigtigt godt til modellen.

Dexo

TDA's kritik er lige i skabet, og lige som ham så vil jeg mene at det er dit bedste malearbejde til dato. Laken er desvære "alt ødelæggende" (igen som TDA også sagde) matlak ASAP!!

Jeg kan sagten følge TDA's kritik af basen, men jeg tror at du kan komme langt med meget få ændringe (måske du endda kan nå det inden deadline :) )

• Fjern græset eller giv det nogle washes så det passe til resten af basen - det viker meget "out of place" lige nu
  • Drybrush er fint, men du skal gøre det over mange flere lag ind det ser ud til du har gjort (Selv om det ikke behøve at være lige så precis og lige så mange lag så skal du tænke på samme måde når du drybrusher som når du lave overgange på figuren)
  • Giv de store sten en anden farver (Husk lyse farve på det du vil trække opmærksomhed på og mørke til det der ikke er så vigtig), et bud kunne være "brun" jord og "grå/hvide sten, det er lige så vigtig at have kontraster på basen som på resten af figuren.

Men som du selv sige så er det jo en proces du er igang med, og du er bestem på rette kurs, håber da også at se dig til "The Painters Gathering" hvor der jo også er en "basing workshop" ;)

Dybdal

Tyndere sand. Anden farve på store sten. Farvet græs. Flere tyndere lag. Og matlak! Så tror jeg jeg har lavet en god huske liste til den næste figur.
Ham her står pt i dragonslair. Regner ikke med at rette mere på ham end en gang matlak og wash på græsset(som jeg faktisk skulle have gjort men glemte dét).

Men tak for kritikken og rosen.

Tore Bolhøj

Rigtig flot malet! Han ser hærget og dyster ud i ansigtet, perfekt til en Commissar. Farverne på hans sash og medaljer giver en god kontrast til den ellers mørke model. Når du maler, fortynder du så malingen og maler over flere gange?

Mvh Tore
"There is no right or wrong in our profession. The present changes the past from moment to moment. Only pray for the future to vindicate your actions."

— Litany of the Adepts, Canticle of the Administrator

Dybdal

Mange tak for rosen. Ja jeg fortynder alle malinger. Og til mine spille figurer. Her er de dog fortyndet en smule mere for at give en smooth overflade. Når jeg har blended har dét været ekstra tyndt.

Medusa

Rigtig flot malet og NMM.

Jeg var lige inde i DL og se den, den er lige lidt flotter irl.
Det normale er for amatørerne

Marc's Maleblog