News:

Husk at læse reglerne for brug af forummet - Læs dem her

Main Menu

Vejby's Imperie

Started by vejby, 23 March, 2012, 21:58:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 7 Guests are viewing this topic.

Waaargh

Da vi var i Ho i weekenden, med flinke hære mod høflige modspillere, var jeg glad for mine tankbustas, dakkajet og flash gitz, som gav ildstøtte fra tur 1. Det var 1700-2000 point. Alt i alt var det 470 pts uden at medregne transports.
So long as the average ork has someone to fight, someone bigger than him to tell him who to kill next, and someone smaller than him to beat up, he will know contentment.

vejby

Lucozade kommenterede efter kampene, at meget af hans skydning blev neutraliseret af -1 to hit fra venoms og malanthrope. Flash gitz er ikke så sårbare overfor det, men tankbustas ville være reduceret til at ramme på 6'ere og det endda før, jeg eventuelt kunne have kastet horror på dem for yderligere -1.

Ork skydning er sårbart for den slags effekter og en tyranid-spiller vil være vant til at skulle maksimere aura-effekter fra 7th ed., så det var omvendt heller ikke det bedste setup for min modstander.
Maling 2023: 28/41 modeller

vejby

Quote from: princelarming on 05 July, 2017, 14:22:47
Jeg aner intet, men har lyst til at prøve en hel masse forskelligt af! Ikke noget dårligt udgangspunkt for en ny udgave af Hammer...

For helvede, jeg er på syvende eller ottende listeudkast til LoA. Det er i hvert fald en anderledes oplevelse end codex flyrants.

vejby

Så var der LoA i dag.

Kort fortalt blev lektien:

1. at det er træls for necrons at miste deres ghost ark, at bordet er så fyldt at man kun kan sætte sin monolith på baglinjen og at tyranid/kult får lov at stå og pøle på en uden at man rigtig kan give igen. MVP: hive guards, der pillede en night scythe på en rundes skydning.

2. At cult transports også kan lave drop-shenanigans mod en anden drop-tung liste. MVP må blive den chimera, der gav mig første tur ved at køre rundt med purestrains og patriarch og derved reducerede antallet af drops. Efter at have skudt en vis mængde drones tog fanden ved T'au og jeg blev kørt over. Plus, jeg lærte at assault move IKKE er nærmeste til nærmeste, selvom jeg har sagt det modsatte i et par uger  :-X

3. at space marines stadig kan være trælse med en alpha-strike liste med flyvere, preds og vindicators. Bordet var næsten en bowling kugle og vi stille op på den lange side, så minimal distance til modstanderen. Halvdelen af min hær røg runde et og med et slatten modangreb gav jeg op. Der var NUL kamp der.

Hive guards er gode, ingen tvivl om det. Jeg hælder også mod, at der er muligheder med Leman russes i en spearhead detachment med cult som støtte til nids, men en decideret top-hær bliver det nok svært at kalde det. Warriors var so-so i de tre spil, men de fik aldrig nogle decideret optimale mål. De er bedre end før, men 18" på deres deathspitters er nok i underkanten til at være rigtigt nyttige. Jeg havde ikke venomthropes med og FW var ikke tilladt, men jeg savnede dem heller ikke rigtigt. Uden warriors er en prime spildte point, selvom han er det billigste HQ, men en malanthrope ville være at foretrække. I hvert fald indtil forgeworld justerer hans point til de forventede ca. 200 points.

Jeg kunne godt tænke mig at prøve scout sentinels med lascannons. De kan både true på afstand og er forholdsvist mobile med scout move i forhold til at lukke bordet af for deepstrikers...

Gorlak

Tak for en god kamp som altid :) syntes også stealers virkede fede i kampen, omend lidt bløde :)
Quote from: Aslak
Jeg er overrasket over at du konstruerer sætninger vedrørende fødevarer nogenlunde rigtigt. Du lader til at have forståelse for konsistenser og sager! Havde forestillet mig noget i retning af "mår vendt i Per" eller "stålbudding med fynsk tandsten"

Waaargh

Scout sentinels virker ikke helt tovlige til det formål. Enheder der kan sættes op i ingenmandsland , som f.eks. space marine scouts, har også potientale her.
So long as the average ork has someone to fight, someone bigger than him to tell him who to kill next, and someone smaller than him to beat up, he will know contentment.

vejby

Quote from: Gorlak on 09 July, 2017, 23:12:54
Tak for en god kamp som altid :) syntes også stealers virkede fede i kampen, omend lidt bløde :)

Genestealers har en vis lighed med dele af Bimses anatomi (undskyld Bimse), men selvom det var et bissekoncept, du skulle afprøve var det sgu et godt spil. Der var ting, jeg kunne have tænkt lidt bedre igennem, som vi snakkede om bagefter, men grundlæggende var der noget at spille om langt han ad vejen. Jeg skal måske overveje at hive mere IG ind og smide nogle manticores i. De burde da kunne ridste lakken på din stormsurge.

vejby

Quote from: Waaargh on 10 July, 2017, 07:47:00
Scout sentinels virker ikke helt tovlige til det formål. Enheder der kan sættes op i ingenmandsland , som f.eks. space marine scouts, har også potientale her.

Jeg vil gerne holde det til cult eller i "værste" fald AM enheder, men ja, Space marine scouts kunne nok også gå til formålet.

vejby

Min liste til LoA var for øvrigt:

Genestealer cult
Spearhead detachment

*HQ*
Patriarch

*Elites*
10 purestrain genestealers
10 purestrain genestealers

*Heavy support*
Cult Leman russ, battle cannon, hullmounted heavy bolter, heavy bolter sponsons

*Dedicated transport*
Cult chimera, multilaser, heavy bolter
Cult chimera, multilaser, heavy bolter

Tyranids
Battalion detachment

*HQ*
Hive tyrant, wings, 2x slimer deathspitter, monstrous rending claws
Tyranid prime, deathspitter

*Troops*
3 x ripper swarm
3 x ripper swarm
9 x warriors, 6 death spitter, 3 barbed stranglers

*Elites*
6 x hive guard, impaler cannons

Waaargh

Quote from: vejby on 10 July, 2017, 08:58:47
Quote from: Waaargh on 10 July, 2017, 07:47:00

Jeg vil gerne holde det til cult eller i "værste" fald AM enheder, men ja, Space marine scouts kunne nok også gå til formålet.

Ja det er klart at fokus er på cult her. Jeg er ikke klar over om der er andre enheder i hæren der kan det samme.

vejby

Ok, lige en mere skyde/presseliste:

Cult vanguard detachment:
Magus
Primus
15 purestrains
15 purestrains
20 purestrains

Tyranid spearhead detachment:
Tyranid prime (byttet med en malanthrope, hvis FW er tilladt)
20 termagants
4 x impaler cannon hive guard
4 x impaler cannon hive guard
3 x biovore
3 x biovore
3 x biovore
Exocrine
Exocrine

= ca. 2000 point

Den skyder "pænt hårdt" på 36". Mobilitet kan være et problem, men der kommer de tre units genestealers med cult assault ind i billedet. Primus cult assaulter ind med et re-roll og man kan bruge et CP på et rerolle for den anden unit, der kommer med magus, mens den sidste må klare sig selv. Mindst en unit burde komme ind på et godt rul og kan lave ravage, mens de to sidste indhenter den.

Jeg har kun en psyker, men alt afhængig af positionering giver han flere units muligheden for at deny'e powers, der bliver kastet på dem og han har den vigtige power, der fjerner overwatch fra en enemy unit.

3x3 biovores giver muligheder for skæg og ballade. De behøver ikke længere LoS og kan derfor placeres fleksibelt. Rykker man dem lidt rundt i movement phase kan man forvente at generere 6 miner på skydning, som kan placeres bag en enemy unit for at afgrænse deres muligheder for at lave fall back. Alternativt kan de stå stille og bare skyde på noget grimt. De giver ikke overvældende mange wounds, men til gengæld er det mortal wounds hele vejen.

Hive guard er gode generelt og de to exocrines burde kunne fjerne det meste, der kommer indenfor rækkevidde. Der er en enkelt screen unit termagants, men ellers kan man deploye en unit genestealers på bordet for at dække mere af, mod hære der selv dropper ind.

Man kan overveje, om der skal et par hive guards ud til fordel for flere screen-modeller, men det er nok noget af det mest effektivt skydende, jeg kan komme i tanke om lige nu, selvom den langt fra er stærk mod alle hære. De der flier-alpha-strike-hære ville stadig rydde den af bordet, f.eks.

Alternativt kan den laves "omvendt" så cult Leman russes erstatter exocriner. Så ryger man ned på 40 purestrains (kun 2 elites choices i et spearhead), men kan gå all in på hive guards med op til 30 styk i et vanguard detachment.

Man får lidt mere rækkevidde ud af battle cannons, men så mange hive guards er nok alt for dyrt, selv hvis de alle sammen udstyres med shock cannons. 30 x d3 skud ville dog også gøre nas på det meste og vehicles indenfor rækkevidde ville helt sikkert fortryde det.

princelarming

Quote[...] Rykker man dem lidt rundt i movement phase kan man forvente at generere 6 miner på skydning, som kan placeres bag en enemy unit for at afgrænse deres muligheder for at lave fall back.

This is clever!

Jeg skal have nogle Biovores, men havde ikke lige tænkt over den finte!
Min blog - Alt males grønt!
Projekt 2025 status: 0/51
Quote from: Troels S on 01 July, 2019, 15:08:30[...] 40K århus er ikke en afdæmpet forsamling [...]

Waaargh

Ja den er fiks. Det er dog lidt en one trick pony, som kan modsvares når man kender den.

vejby

Ja, det er en gimmick, men hvis man alligevel har biovores med, så kan man lige så godt have den med i arsenalet.

Det er heller ikke perfekt, da man skal placere dem mindst 3" væk, men gør man det og fjenden alligevel rykker væk fra cc, skal han enten fjerne minerne eller udsætte sig selv for de mortal wounds de vil give i slutningen af charge phase, så om ikke andet kan det screwe lidt med noget target priority.

vejby

Quote from: princelarming on 11 July, 2017, 09:57:15
Jeg skal have nogle Biovores

Ja du skal, men de er fa'me dyre ved GW.

vejby

Hmmm, den der kamp mod T'au...

Modstanderen havde x antal drone units på 12 modeller til at stå og være trælse. Under kampen fokuserede jeg en masse skydning på at dræbe mindst 8 stykker i en unit for at være sikker på, at morale ville dræbe resten med deres Ld 6, men det var i virkeligheden nok en fejl. Med x antal drone units burde jeg nok snarere have fokuseret på at dræbe 6 styk fra hver unit for at maksimere antallet af modeller, der kunne dø i morale phase.

Jeg havde 11 heavy bolters, 2 multilasers, 3 battle cannons, 3 barbed stranglers, 6 impaler cannons, der kunne nå. Havde jeg spredt disse våben ud på f.eks. 4 units droner, kunne jeg have påtvunget modstanderen 4d6 døde droner i moral phase, i snit nok til 14 døde droner og op til 24. I stedet spillede jeg det sikkert og cap'ede derfor udbyttet ved højst 8 (i.e. to units, med mindst 8 døde i), ved at bruge "ekstra" våben på at dræbe mindst 8 modeller.

Det er lidt bagvendt, at man skal holde igen med sin skydning, for at maksimere det potentielle antal døde modeller og det holder kun, så længe modstanderen ikke kan omgå morale på en eller anden måde.

vejby

En mere til samlingen:

Desværre var min potte med blå wash løbet tør så jeg skulle lave en ny, hvilket ikke blev helt så godt som den gamle. Der er derfor grimme plamager på nogle af de større flader, men den er færdig nu og resten ser godt ud.

Edit: Jeg har dog rettet washen lidt til med lidt sulfo så den næste dukke skulle gerne falde lidt bedre ud på det punkt.

Ryback

Den er sgu blevet flot! Kan godt se det er lidt namset med den blå wash på undersiden af vingerne, men det er kun fordi du nævnte det. Streaking pattern på rustningen er lige i øjet. Well done!

Mvh
Ancient Battle Brother
Emperor's Pride

vejby

vejby

Så mangler der bare 8000 timer mere før de næste 5 er færdige:

Når jeg har lavet den sidste, kan jeg nok lave de der små lyserøde lyneffekter godt nok til at Mr. McSwarmy kan få sådan noget på hans sværd  ;D

Ryback

Very nice! God farvekomposition du har ramt. Der er en god balance mellem de forskellige områder på figuren (blå, rød, sort/hvid, beige, det grønne på basen). Jeg synes, det spiller rigtig godt.

Mvh
Ancient Battle Brother
Emperor's Pride

vejby

Mange tak. Det var pæne ord. Jeg glæder mig til jeg har fået lavet et par stykker mere. Så bliver det lettere at vurdere helhedsindtrykket. De er ikke så store igen så ved siden af en flyrant f.eks. skal der være nogle stykker, for at man ser dem.

SMF

Det er dælme giftigt malearbejde, stærk gået :)

Tålmodighed betaler sig, kan jeg se ;)

vejby

I er så venlige...   :)

Anyway, jeg kigger lidt på genestealer cult index. Rock grinders slår rimelig hårdt med deres drill dozer blades og kommer op på 7-9 angreb, når den charger og er på fuld styrke. Den rammer kun på 5'ere, men stikker man en primus ind i den, kan han jo hoppe ud og give støtte i den tur, den skal charge. Plus, han kan give en hånd med at kaste demo charges, mens den kører. Det er jo fint, men udnytter ikke helt pladsen.

Der er plads til 5 mand mere bagi, hvilket kunne værre nogle acolyte hybrids. Der er lige plads til en minimums-squad med to tunge nærkampsvåben. Sammen med primus rammer de på 2'ere, så noget burde der gå igennem.

Kan man så lave to busser med en magus i den anden, så kan man kaste might from beyond på den ene unit acolytes. Så ryger de op på S10 med deres tunge cc-våben plus et ekstra angreb. Sådan to busser rammer nok omkring de 600 point, men det, de rammer, burde dø  :)

Jeg kan ikke gennemskue, om det er godt nok, men det lyder skægt.

vejby

Så var der to, for øvrigt:

De er lidt svære at give nogen personlighed, også fordi de til trods for ball-joints er meget låste i deres position. De to støttearme skal flugte med underlaget og afgør dermed hvor højt op torsoen kan sidde og våbenarmene er også mere eller mindre låst, da den venstre stopper ved håndleddet. Dvs. der er to plane flader på skyderen, hvor den venstre arm har to tilsvarende flader og de skal jo sidde tæt for at man kan lime dem.

Det kunne dog se ud til, at jeg er kommet til at vælge samme sæt mellemarme og bagkrop til disse to figurer og det hjælper nok heller ikke. Der er trods alt tre forskellige bagkroppe i en æske og tre forskellige sæt midterarme, så de næste par stykker skulle give lidt variation.

Det kommer dog til at vente lidt, da jeg skal have lavet nogle deathspitterarme til mine flyrants op til Heroes Fall, så den kommer til at stå på bor, magneter og greenstuff et par aftener.